ریگی

معنی کلمه ریگی در لغت نامه دهخدا

ریگی. ( ص نسبی ) منسوب به ریگ. || ریگدار. ( ناظم الاطباء ).
ریگی. ( اِخ ) دهی از بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه. 595 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و محصول عمده آنجا غلات و پنبه و صنایع دستی آنان کرباس بافی و راه آن ماشین رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
ریگی. ( اِخ ) دهی از بخش فیض آباد شهرستان تربت حیدریه. 159 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و محصول عمده آنجا غلات و صنایع دستی زنان جوال بافی و راه آن ماشین رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
ریگی. ( اِخ ) تیره ای ازطایفه جانکی سردسیر هفت لنگ. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 75 ). از طوایف ناحیه سرحدی بلوچستان و مرکب از 5600 خانوار است که در جنوب غربی دزداب الی جنوب کوه تفتان و شوراب مسکن دارند. از چند تیره ترکیب یافته است و از گله داری اعاشه می کنند. زبانشان بلوچی است و نسبت به مذهب بی علاقه می باشند. ( از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه ریگی در فرهنگ فارسی

تیره از طایفع جانکی سردسیر هفت لنگ .

جملاتی از کاربرد کلمه ریگی

پیندارو ده کاروالیو رودریگیز (۱۹۳۰) ·
روزه بگشاد روزی از خوانش ریگی آمد ازان به دندانش
پهلوان تن بد آن مردی نداشت تخم مردی در چنان ریگی بکاشت
ازکی یک وبگاه و اپلیکیشن بیمه‌ای است که تمامی خدمات شرکت‌های بیمه‌ای را در یک واحد گردآوری می‌کند. شرکت‌های اگریگیتوری در واقع نوعی واسط میان شرکت‌های بیمه و بیمه‌کنندگان هستند.
وی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شهرستان خاش با کسب ۱۰ هزار و ۵۳۰ رای از مجموع ۸۶ هزار و۱۸۵ رای از راهیابی به این دوره از مجلس باز ماند ، رقبای جدی وی در این دوره علی کرد و مشتاق احمد ریگی بودند.
پس از پیروزی اسکندر در ایسوس، بخشی از ارتش ایران در کاپادوکیه دوباره سازماندهی شد و تلاش کرد خطوط تدارکات و ارتباط اسکندر را که از مرکز آسیای صغیر می‌گذرد، قطع کند. با این حال، آنتیگون در سه نبرد جداگانه نیروهای ایرانی را شکست داد. پس از شکست ضد حمله ایرانیان، آنتیگونوس بر فتح بقیه فریگیه و حفظ خطوط ارتباطی و تدارکات اسکندر متمرکز شد.
زینها که تو مال و ملک می پنداری جز مرداری و مرد ریگی بیش است
گرد ریگی که از آن زیر قدمها ریزد سرمه‌وارش همه در دیدهٔ سر باید کرد
همه ریگیست اگر در هم زند دست شود کوهی و در زیرت کند پست
آتیزیس (درگذشته ۳۳۳ پ. م) ساتراپ ایرانی فریگیه بزرگ به هنگام لشکرکشی اسکندر علیه شاهنشاهی هخامنشی بود. او برای پیوستن به سپاه داریوش سوم به سوریه رفت و در نبرد ایسوس کشته شد.
با توجه به تحقیقات روزنامهٔ ایتالیایی لا رپوبلیکا، میلان یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های ایتالیاست. از لحاظ تاریخی، حامیان میلان عمدتاً طبقه کارگر و اعضای اتحادیه‌های تجاری بوده‌اند. در طرف مقابل اینتر، غالباً توسط قشر متوسط جامعه حمایت می‌شود. فوسا دی لئونی یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های هواداری اولترای ایتالیا، در شهر میلان مستقر است و از میلان حمایت می‌کند. در حال حاضر بریگیت روسونره اصلی‌ترین گروه اولترای حامی میلان است. با توجه به تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ صورت گرفته، میلان با بیش از ۱۸٫۴ میلیون هوادار، پرطرفدارترین تیم ایتالیایی و هفتمین تیم پرطرفدار اروپایی است.
آموران (به یونانی: Ἀμόριον آموریون؛ در منابع اسلامی عموریه) شهری فریگی در آسیای صغیر است که در دوران هلنی برپا شد و پس از حمله معتصم عباسی در سال ۸۳۸ ویران گشت. خرابه‌های شهر در نزدیکی روستای حصارکوی در ترکیه است.
کدامین گرمرو یارب ازین صحرا مسافر شد؟ که هر ریگی درین وادی عقیقی در دهان دارد
در دهم ژوئن ۲۰۱۳، طی کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل، کریگ فدریگی اعلام کرد که آی‌بوکس از پاییز ۲۰۱۳ برای اواس ده ماوریکس نیز عرضه خواهدشد.
یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که اولین سکونتگاه‌ها در آماسیه به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. این سکونتگاه‌ها در طول دوره‌های هیتی‌ها، فریگی‌ها، کیمری‌ها، سکاهای ایرانی‌تبار، لیدی‌ها، پارسی‌ها، یونانی‌ها، پونتوس، روم، بیزانس، دانشمندیان، سلجوقی، ایلخانی و عثمانی به‌طور مداوم ادامه داشته‌است. مقبره‌های سنگی پادشاهان که توسط پونتوس‌ها (۳۳۳ قبل از میلاد - ۲۶ قبل از میلاد) ساخته شده‌اند، تا به امروز باقی مانده‌اند و به یکی از بناهای تاریخی این شهر تبدیل شده‌اند.
یا چو ریگی که تفته گشت از تاب آب یابد خورد به سیری آب
امامزاده سید غلامرسول مربوط به دوره تیموریان است و در چابهار، خیابان شهید ریگی واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قبضه ریگی که فشاندی ز کف شد بصر بی بصرانش هدف
واندر آن معرکه، فیل تو که از گرمروی در بیابان بلا، پشتهٔ ریگی‌ست روان
آن را که بود شوق به تن بار نگردد ریگی که روان نیست غم راحله دارد