جوایز اسکار
معنی کلمه جوایز اسکار در فرهنگستان زبان و ادب

جوایز اسکار

معنی کلمه جوایز اسکار در فرهنگستان زبان و ادب

{Academy Awards, Oscars} [سینما و تلویزیون] جوایزی که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هرساله به نفرات برتر در رشته های مختلف سینمایی اهدا می کند متـ . اسکار

معنی کلمه جوایز اسکار در دانشنامه عمومی

جوایز آکادمی ( انگلیسی: Academy Awards ) که عموماً و امروزه رسماً با نام اسکار ( انگلیسی: Oscars ) شناخته می شود، جایزه هایی به منظور شناخت شایستگی های هنری و فنی در صنعت فیلم هستند. این جایزه ها سالیانه از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما ( مستقر در بورلی هیلز، کالیفرنیا ) به پاس دست آوردهای سینمایی که با رای دهی اعضای آکادمی ارزیابی می شوند، اهدا می شوند. جوایز آکادمی از سوی بسیاری، پرآوازه و نیک نام ترین جایزه ها در صنعت سرگرمی در سطح جهانی شناخته می شوند. تندیس اسکار، نمایی از یک شوالیه به سبک آرت دکو است.
دسته بندی های قابل توجه طی پخش تلویزیونی زنده که معمولاً در فوریه یا مارس برگزار می شود، اعلام می شوند. جوایز آکادمی در بخش رسانه به عنوان قدیمی ترین مراسم اهدای جوایز به شمار رفته و نخستین دوره جوایز اسکار در سال ۱۹۲۹ برگزار شد. دومین دوره در سال ۱۹۳۰، نخستین مراسم اسکار بود که از طریق رادیو به روی آنتن رفت و دورهٔ بیست و پنجم در سال ۱۹۵۳، از طریق تلویزیون پخش شد. علاوه بر این، جوایز اسکار کهن ترین مراسم اهدای جایزه در میان چهار مراسم سرگرمی مهم آمریکا است؛ جوایز هم ارزش با آن: جایزه گرمی برای موسیقی، جایزه امی برای تلویزیون و جایزه تونی برای تئاتر، پس از آن شکل گرفتند.
نخستین مراسم اسکار در ۱۶ می ۱۹۲۹ در مراسم شام خصوصی در هتل روزولت هالیوود با حضور حدود ۲۷۰ تماشاگر برگزار شد. بهای بلیت مراسم بعدی که در هتل میفر برگزار شد که ۵ دلار بود. ۱۵ تندیس کوچک به بازیگران، کارگردانان و دیگر عوامل صنعت فیلم سازی آن زمان برای گرامی داشت فعالیتشان طی سال های ۱۹۲۷–۱۹۲۸ اهدا شد. اسامی برنده ها از سه ماه قبل اعلام می شد که این رویه در دومین مراسم اسکار در سال ۱۹۳۰ تغییر کرد. از آن زمان و در ۱۰ سال نخست نتایج برای انتشار عمومی در ساعت ۱۱ شب برگزاری مراسم به روزنامه ها داده می شد. این شیوه تا زمانی که لس آنجلس تایمز نام برنده ها را پیش از شروع مراسم اعلام کند ادامه یافت. در نتیجه آن، آکادمی از سال ۱۹۴۱ اسامی برندگان را در نامه ای مهر و موم شده اعلام می کرد و مراسم از تئاتر کداک پخش می شد.
نخستین برندهٔ اسکار بهترین بازیگر مرد امیل یانینگز بود که به دلیل نقش آفرینی در فیلم های آخرین فرمان و راهی که همه می روند اسکار را از آن خود کرد. امیل پیش از مراسم به اروپا بازمی گشت از این رو آکادمی با اهدای زودتر جایزه به او موافقت کرد. این موضوع او را نخستین برنده جایزه اسکار در تاریخ کرد.
معنی کلمه جوایز اسکار در دانشنامه عمومی
معنی کلمه جوایز اسکار در ویکی واژه

معنی کلمه جوایز اسکار در ویکی واژه

جوایزی که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هرساله به نفرات برتر در رشته‏های مختلف سینمایی اهدا می‏کند

جملاتی از کاربرد کلمه جوایز اسکار

این فیلم موفق به دریافت ۴۶ نامزدی و برنده ۲۱ جایزه از جمله جوایز اسکار گلدن گلوب آکادمی فیلم بریتانیا شد.
استیو مارتین اجرای مراسم هشتاد و دومین جوایز اسکار در سال ۲۰۱۰ را به همراه الک بالدوین بر عهده داشت. در سال ۲۰۰۵ نیز در سالروز یادبود دیزنی‌لند، استیو یکی کسانی بود که مراسم را میزبانی می‌کردند.
هشتاد و یکمین دوره مراسم اعطای جوایز اسکار در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۰۹ در سالن کداک هالیوود برگزار شد. در این مراسم بهترین فیلم‌های سال ۲۰۰۸ جهان به انتخاب آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک جایزه گرفتند.
در نود و دومین دوره جوایز اسکار، فیلم در دو رشته از جمله جایزه اسکار بهترین ترانه نامزد دریافت جایزه اسکار بود که در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی را به خود اختصاص داد. این دومین قسمت از مجموعه داستان اسباب‌بازی است که برنده جایزه اسکار می‌شود.
النا آندریچوا در نود و دومین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۲۰، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین مستند کوتاه برای فیلم دختران اسکیت‌بورد افغانستان (با نام اصلی آموزش اسکیت‌بورد در منطقه جنگی (اگر دختر هستید)) شد و به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم همراه با کارول دیسینگر (کارگردان فیلم)، این جایزه را به‌دست آورد. این فیلم همچنین برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه بریتانیایی در جوایز بفتا شد.
همچنین او برای فیلم قدرت سگ در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار برنده جایزه بهترین کارگردان شد، که او را به اولین زن فیلمسازی در تاریخ تبدیل کرد ، که دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی می شود و سومین زن فیلمسازی که برندهٔ اسکار کارگردانی می شود.
هشتاد و سومین دوره مراسم اعطای جوایز اسکار در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۱۱ در سالن کداک هالیوود برگزار شد. در این مراسم بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۰ جهان به انتخاب آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک جایزه گرفتند.
هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار (۲۰۰۹)
اختاپودی با استقبال خوبی مواجه شد و جوایز متعددی را کسب کرد و همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین پویانمایی کوتاه برای ۸۱مین جوایز اسکار شد.
هر نه فیلم «حماسه اسکای‌واکر» نامزد دریافت جوایز اسکار شدند و دو فیلم نخست این جایزه را دریافت کردند. مجموع فروش گیشه تمام فیلم‌ها با روگ وان (۲۰۱۶) و سولو (۲۰۱۸) به بیش از ۱۰ میلیارد دلار آمریکا می‌رسد که آن را به دومین فرنچایز فیلمی پرفروش در تاریخ و پنجمین فرنچایز رسانه‌ای پرفروش در تاریخ بدل کرده‌است.