مهر و موم

مهر و موم

معنی کلمه مهر و موم در فرهنگستان زبان و ادب

{seal, plomb (fr. )} [عمومی] قطعه سرب یا موم آب شده ای که برای جلوگیری از دست کاری و سوءاستفاده به سر پاکت یا در مغازه یا خانه یا مکان دیگری مهر شود

معنی کلمه مهر و موم در دانشنامه عمومی

مهر و موم (مهر). بولا ( انگلیسی: Bulla ) خاک رس یا فلز نرم ( مانند سرب یا قلع ) یا ژتون قیر یا موم است که در اسناد تجاری و قانونی به عنوان شکلی از احراز هویت و برای مصون کردن هر چیزی که به آن متصل است استفاده می شود. که در فارسی به آن مُهْر و موم گفته می شود.

معنی کلمه مهر و موم در ویکی واژه

قطعه سرب یا موم آب‏شده‏ای که برای جلوگیری از دست‏کاری و سوءاستفاده به سر پاکت یا در مغازه یا خانه یا مکان دیگری مهر شود.

جملاتی از کاربرد کلمه مهر و موم

اسامی برنده‌ها از سه ماه قبل اعلام می‌شد که این رویه در دومین مراسم اسکار در سال ۱۹۳۰ تغییر کرد. از آن زمان و در ۱۰ سال نخست نتایج برای انتشار عمومی در ساعت ۱۱ شب برگزاری مراسم به روزنامه‌ها داده می‌شد. این شیوه تا زمانی که لس آنجلس تایمز نام برنده‌ها را پیش از شروع مراسم اعلام کند ادامه یافت. در نتیجه آن، آکادمی از سال ۱۹۴۱ اسامی برندگان را در نامه‌ای مهر و موم شده اعلام می‌کرد و مراسم از تئاتر کداک پخش می‌شد.
او قدرت آتش را از رهبر قبیله ببر، کاجین، حذف کرد، قدرت را در اثری به نام قلب جوجاک (주작، پرنده ورمیلیون/ققنوس) مهر و موم کرد و آن را به سه اوه، زنی که دوستش داشت داد. با این حال، کاجین هنگام حمله به قبیله ای دیگر به شدت زخمی شد و به نظر می‌رسید تا زمانی که هوان وونگ او را شفا دهد، مرده‌است. این رویداد باعث می‌شود کاجین به هوان وونگ عشق بورزد. هنگامی که قبیله او در یک شورای جنگ اعلام کرد که هوان وونگ قدرت آتش را پس می‌گیرد، کاجین سپس بزرگان قبیله خود را با تیغ خود کشت. او سپس از قبیله خود در جستجوی هوان وونگ فرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد زن هوان وونگ شود.
نمونه دیگری از الکتروفیزیولوژی بالینی، نوروفیزیولوژی بالینی است. در این تخصص پزشکی، پزشکان خصوصیات الکتریکی مغز، نخاع  و اعصاب را اندازه گیری می کنند. دانشمندانی مانند بولون (1875 - 1806) و بوچوالد (2006 - 1924) سهم  عمده ای در پیشرفت نوروفیزیولوژی موجب شده اند و کاربردهای بالینی آن را امکان پذیر ساخته اند. میکروالکترود پچ کلمپ یک میکروپیپت با نوکی با قطر نسبتاً بزرگ است. میکروالکترود در کنار سلول قرار می گیرد و مکش ملایم از طریق میکروالکترود انجام می شود تا قطعه ای از غشای سلول ("پچ") را به نوک میکروالکترود بکشاند. نوک میکروپیپت با مقاومت بالای خود، با غشای سلول یک "مهر و موم یا عایق شدن" ایجاد می کند.
ممکن است به دلایل درمانی نیز حلقه خارج شده باشد. سپس پرده دار حلقه را در حضور سایر کاردینال‌ها به دو نیم تقسیم می‌کند. مهر مخصوص پاپ از بین می‌رود تا مجدداً مورد استفاده قرار نگیرد و آپارتمان شخصی او نیز مهر و موم می‌شود.