جنون
معنی کلمه جنون در لغت نامه دهخدا

جنون

معنی کلمه جنون در لغت نامه دهخدا

جنون. [ ج ُ ] ( ع مص ) پوشیدن شب. ( منتهی الارب ). درآمدن شب. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). || دفن کردن مرده را. || پوشیده و پنهان شدن ، و فعل آن به این معنی بطور مجهول بکار رود. ( منتهی الارب ). || دیوانه گردیدن. ( منتهی الارب ) ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( اقرب الموارد ). || شکوفه آوردن گیاه زمین. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). نیک بالیدن گیاه. ( المصادر ) ( تاج المصادر ). || بسیارآواز گردیدن مگس. ( منتهی الارب ). بسیاربانگ گردیدن مگس. ( تاج المصادر بیهقی ). || ( اِمص ) جنون اللیل ؛ تاریکی شب یا اندک تاریکی سر شب. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || وسوسه. ( یادداشت مؤلف ). || دیوانگی. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( مهذب الاسماء ). || شیدایی. شیفتگی. ( یادداشت مؤلف ). و در اصطلاح شعرا نزدیک بمعنی عشق است و خام ، سرشار، خانه برانداز، سبکبال از صفات آن و با لفظ کردن و زدن مستعمل. ( آنندراج ) :
کوته نظری بخلوتم گفت
غوغا مکن آخرت جنون نیست.سعدی.خط سبزی جنون بعالم زد
یارب این سایه کدام پری است ؟ناصر علی ( از آنندراج ).باآنکه دل از دیدن آن شوخ جنون کرد
سودای وی افزود زمانی که ندیدش.وحید ( از آنندراج ).بازم جنون عشق بتی بر دماغ زد
کآتش ز عکس چهره بگلهای باغ زد.طالب آملی ( از آنندراج ).- جنون ادواری . رجوع به جنون دوری شود.
- جنون اطباقی ؛ که در هیچ فصلی از فصول زایل نگردد. رجوع به جنون مطبق شود.
- جنون دوری ؛ آنست که در بهار طغیان کند و در فصول دیگر تسکین پذیرد. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) :
بیک پرگار ما را کی گذارد
جنون دوری دیوانه ما؟اسماعیل ایما ( از آنندراج ).مرا جفای تو دیوانه کرددر عالم
جنون دوریم از دست تست چون پرگار.اثر ( از آنندراج ).چو گردباد سرِ گشتگی علم سازد
جنون دوری من خاک این بیابان را.صائب.- جنون کردن ؛ مثل دیوانگان و مجنونان حرکت کردن. ( آنندراج ) :
دماغ سیر ندارم حریف صحرا نیست
جنون بحوصله خانه میکند دل ما.امیر ( از آنندراج ) ( از غوامض سخن ).- جنون نبات ؛ رویش فراوان گیاه. ( دزی ج 1 ص 220 ).

معنی کلمه جنون در فرهنگ معین

(جُ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - دیوانگی ، تباه گشتن عقل . ۲ - شیفتگی ، اشتیاق . ۳ - کم عقلی ، نادانی .

معنی کلمه جنون در فرهنگ عمید

۱. دیوانگی.
۲. [مجاز] شیفتگی، شیدایی.
* جنون ادواری: (پزشکی ) حالت دیوانگی که گاه گاه در انسان بروز می کند.
* جنون اطباقی: (پزشکی ) حالت دیوانگی همیشگی.
* جنون اعداد: (پزشکی ) نوعی دیوانگی که بیمار وسواس نسبت به اعداد پیدا می کند و دائم می خواهد اشیا را بشمارد.
* جنون پیری: ( پزشکی ) بیماری روانی که بعد از شصت سالگی عارض می شود و بیمار دچار بی خوابی و بی اشتهایی و ضعف حافظه و شدت عناد و بی توجهی به وظایف اخلاقی می شود.
* جنون جوانی: ( پزشکی ) بیماری روانی که بین پانزده تا سی سالگی عارض می شود و بیمار حالت بی خودی و بهت زدگی و گرفتگی و آشفتگی و رفتار ابلهانه پیدا می کند، شیزوفرِنی، اسکیزوفرِنی.

معنی کلمه جنون در فرهنگ فارسی

زایل شدن عقل، تباه گشتن عقل، حالت دیوانگی همیشگی
( اسم ) دیوانگی
ابن عمرو بن یوحنا الصلت

معنی کلمه جنون در دانشنامه عمومی

جنون (فیلم ۱۹۷۸). جنون ( به هندی: Junoon ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۸ و به کارگردانی شیام بنگال است. در این فیلم بازیگرانی همچون شاشی کاپور، شبانه اعظمی، جنیفر کندال، نصیرالدین شاه، نفیسه علی، کولبوشان کارباندا، سانجانا کاپور، کاران کاپور، سوشما ست، دیپیتی نوال ایفای نقش کرده اند.
جنون (فیلم ۱۹۹۲). جنون ( به هندی: Junoon ) ( به انگلیسی: Obsession ) فیلم ترسناک فانتزی زبان هندی است که محصول سال ۱۹۹۲ هند بوده و کارگردانی آن را ماهش بات برعهده داشته است. راهول روی در نقش مرد جوانی بازی می کند که به خاطر نفرین، در هر شب قرص کامل ماه به ببر تبدیل می شود. از قرار معلوم، فیلم جنون از فیلم گرگ نمای آمریکایی در لندن تولید سال ۱۹۸۱ الهام گرفته است. فیلم از لحاظ فروش موفق بود و دیدگاه های مثبتی را دریافت کرد.
جنون (فیلم ۲۰۰۰). «جنون» ( هندی: Josh ) فیلمی هندی است که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به شاهرخ خان، آیشواریا رای و بومان ایرانی اشاره کرد.
جنون (فیلم ۲۰۰۵). جنون ( چکی: Šílení ) فیلمی به کارگردانی یان شوانکمایر، محصول سال ۲۰۰۵ است.
جنون (فیلم ۲۰۱۵). «جنون» ( ترکی استانبولی: Abluka ) فیلمی ترکیه ای در سبک درام است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.
مردی به نام غدیر از زندان آزاد می شود به این شرط که با نفوذ در دل محله قدیمی خودش که تروریست ها در آن فعال اند و مشغول بمبگذاری، آن ها را شناسایی و به پلیس معرفی می کند. غدیر پس از سال ها به برادر کوچک اش احمد ملحق می شود که شغل اش سگ کشی است و همسرش به تازگی به همراه بچه هایشان با مرد دیگری گریخته است.
• جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران از هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز
جنون (فیلم ۲۰۱۵ آمریکایی). جنون ( به انگلیسی: The Wannabe ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۵ و به کارگردانی نیک ساندو است. در این فیلم بازیگرانی همچون وینسنت پیازا، پاتریشا آرکت، مایکل امپریولی، داگ ای. داگ، وینچنزو آماتو، دیوید زایاس، دومنیک لامباردوتزی، جوزف سیراوو، نیک ساندو، مایک استار، اسلین، جان گاتی و نیل هاف ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه جنون در فرهنگ معین
معنی کلمه جنون در فرهنگ عمید
معنی کلمه جنون در فرهنگ فارسی
معنی کلمه جنون در دانشنامه عمومی

معنی کلمه جنون در دانشنامه آزاد فارسی

جُنون (Madness-Insanity)
(یا: دیوانگی) در روان شناسی، ابتلا به اختلال ذهنی، خبط دِماغ و شیدایی. دیوانه، مجنون (در فرهنگ معاصر ایرانی لفظ «روانی» نیز تاحدودی بر این معنی دلالت دارد) به کسی گفته می شود که به سبب اختلالات روانی مسئول اعمال خود نیست. جنون به مفهوم بی عقلی یا نابخردی در فرهنگ مدرن غربی از عصر روشنگری بدین سو معنا و قوام یافته است. گفتمان جنون به این معنی در فرهنگ یونانی و اسلامی به کلی مفقود است و آن را در تقابل با مفهوم عقل قرار نمی دادند حتی در فرهنگ اسلامی از «عقلای مجانین» سخن می گفتند؛ به تعبیری، گفتمان لوگوس در فرهنگ یونانی و اسلامی، و به تبع آن فرهنگ اروپایی تا عصر کلاسیک (نیمۀ قرن ۱۷ تا پایان قرن ۱۸) برمبنای تقابل دوتایی «عقل/جنون» تعریف نمی شد. البته این بدان معنا نبود که جنون در گذشته وجود نداشت؛ اما این قدر بود که عقل، جنون را برای اثبات و توصیف خود سرکوب نمی کرد. تقابل میان عقل و جنون، در اروپا در عصر حاکمیت مطلق عقل، عصر کلاسیک، دستخوش تغییرات بنیادینی شد. در این عصر شاهد سرکوب کورکورانه و نظامی وار دیوانگان هستیم. بیش از این دیوانگان رانده و طرد می شدند، اما قانونی برای حبس و تعدی به دیوانگان وجود نداشت. پیدایش دارالمجانین ها، و اقامت دادن اجباری دیوانگان در اروپا رواج کامل یافت. برخورد با پدیدۀ جنون در عصر رمانتیسم و پس از آن (تا به امروز) جنبۀ ملایم تری به خود گرفته است. روان شناسی نوین تیغی دولبه است؛ عقل حق سرکوب جنون را ازدست داد، اما در هیئت روان شناسی همچنان حق قیومیت بر آن را در دست خود دارد. جنون در فرهنگ ایرانی و اسلامی چنان که گفته شد مفهومی کاملاً متفاوت داشته است. این تفاوت نظر به علت تسلط نسبی عرفان و تصوف (به خلاف تسلط فلسفه در غرب) بوده است. عشق، در مقام یکی از بنیادی ترین مفاهیم صوفیه، در اصطلاح اهل عرفان می تواند تاحد جنون پیش رود، و این به هیچ روی نکوهیده نبود. بدین سان، دیوانگی و جنون همچون صورت آرمانی عشق، در ادب فارسی و فرهنگ عرفانی ایرانیان مرتبۀ نهایی سلوک و صداقت در رابطه با معشوق یا معبود تلقی شده است. ترکیب مفهومی «عقلای مجانین» مؤید همین نگرش است. عقلای مجانین، به فرزانگانی گفته می شود که تجلی ناگهانی حق بر ضمیرشان آنان را چنان از خود بی خود می کند که نابه خود سخنانی بیرون از طریق مرسوم بر زبانشان جاری می شود. شخصیت بهلول که خود را به دیوانگی می زد و جهل مردمان را به عاقلانه ترین و هوشمندانه ترین شکل به سخره می گرفت، از شخصیت های مشهور فرهنگ اسلامی است.

معنی کلمه جنون در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جنون در فقه به معنای دیوانگی به کار می رود.
منابع فقهی متقدم ، چه شیعه و چه اهل سنت ، کمتر به تعریف دقیق جنون پرداخته و ظاهراً مفهوم عرفی آن را آشکار می دانسته اند. این روش در منابع دوره های بعدی نیز ادامه یافته است ، البته در برخی احادیث منقول از امامان شیعه علیهم السلام ، از مجنون با تعابیری چون «المَغلوبُ علی عَقله » (دچارِ وارونگی عقل ) یاد شده است .
← تعریفهای دیگر از جنون
مسئله مهم دیگر، تشخیص مصادیقی از جنون است که مشمول احکام و مقررات فقهی و حقوقی می شود. از تعابیر فقها برمی آید که آنان معیار تشخیص جنون را چگونگی رفتار و کردار عرفی شخص می دانسته اند. برخی حقوق دانان هم اَماره یا علامت جنون را ناهنجار بودن رفتار شخص و بروز خارجی آن در جامعه می دانند، اما مسئله مهم این است که گاه این ناهنجاری به گونه ای نیست که بتوان به جنون شخص یقین حاصل کرد؛ از این رو، در منابع فقهی همواره این بحث مطرح بوده که در موارد تردید در باره جنون شخص ، به ویژه در مصادیق جنون ادواری و در مواردی که اثبات جنون پیامدهای حقوقی مهمی دارد، چه باید کرد. برخی فقها اصل اولیه را بر زایل نبودن عقل گذاشته و در موارد تردید، جنون شخص را نپذیرفته اند.
← پیشنهاد حقوق دانان
اگر شخصِ متهم به جنایت ، ادعا کند که هنگام ارتکاب جنایت مجنون بوده است ، فقها اصل را بر پذیرش ادعای او گذاشته اند، به ویژه اگر وی سابقه جنون داشته باشد اما در مورد ادعای جنون نسبت به عقود، اصل را بر صحت عقد گذاشته اند.
[ویکی فقه] جنون (قرآن). جنون، از ماده جن، در اصل به معنای پنهان ماندن چیزی از حس است. و به انسان دیوانه مجنون می گویند.
جنون، از ماده جن، در اصل به معنای پنهان ماندن چیزی از حس است. به انسان دیوانه از این جهت مجنون می گویند که چیزی میان عقل و نفس او مانع می شود و عقل او را می پوشاند. مقصود ما، در این مدخل معنای دوم است که از واژه های «جنه»، «سعر»، «مجنون»، «مفتون» و جملاتی مانند «یتخبطه الشیطان» و «استهوته الشیاطین» استفاده شده است.
احکام جنون
املای اسناد دین و مبادلات اقتصادی از سوی دیوانه، فاقد اعتبار است.یـایها الذین ءامنوا اذا تداینتم بدین الی اجل مسمی فاکتبوه... فان کان الذی علیه الحق سفیهـا اوضعیفـا او لایستطیع ان یمل هو فلیملل ولیه بالعدل... «ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که بدهی مدت داری (به خاطر وام یا داد و ستد) به یکدیگر پیدا کنید، آن را بنویسید!. ..... و اگر کسی که حق بر ذمه اوست، سفیه (یا از نظر عقل) ضعیف (و مجنون) است، یا (به خاطر لال بودن،) توانایی بر املا کردن ندارد، باید ولی او (به جای او،) با رعایت عدالت، املا کند! و دو نفر از مردان (عادل) خود را (بر این حق) شاهد بگیرید.....» (مقصود از «ضعیف» در آیه یاد شده «ضعیف العقل» و یا «مجنون» است. چنان که جمله «لایستطیع ان یمل» نیز مجنون را شامل می شود.)
← عدم حق املاء
۱. ↑ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۲۰۳، «جن».
...

جملاتی از کاربرد کلمه جنون

در ادبیات فارسی چندین منظومهٔ غناییِ درخشان وجود دارد؛ مانند ویس و رامین، خسرو و شیرین و لیلی و مجنون. موضوع اصلی این منظومه‌های داستانی، بیان حالات و احساسات مربوط به «وصال» و «فراق» است.
عقل از عقیله خیزد، عشق از جنون و سودا یا رب، چه چاره سازم این درد را مداوا؟
کعبه نبود قبله عشاق کیست تا رخ مجنون به سوی حی کند
بتخانه به رنگینی صحرای جنون نیست هر سایه خاری شکن طرف کلاهی است
مطالعات همه‌گیر شناختی پیشنهاد می‌کند که مصرف امگا ۳ می‌تواند خطر جنون و دیوانگی را کاهش دهد. شواهد یک تأثیر درمانی برای مداوای بیماران دیوانه، قطعی و جامع است. گر چه برخی شواهد پزشکی نشان می‌دهد که بیماران مورد مطالعه فقط دارای نشانه‌های کمبود شناختی بوده‌اند و نشانه‌های بیماری جنون و دیوانگی در آن‌ها در حدی نبوده که بتوان گفت که دچار جنون یا دیوانگی بوده‌اند.
عقل و خرد در جنون رفت ز دنیا برون چونک ز سر رفت دیگ چونک ز حد رفت جوش
از افشین یداللهی پنج مجموعه شعر به نام‌های «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و… تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» به جا مانده است.
خزان فسرده نمی کرد روزگار مرا اگر امید جنون از بهار داشتمی
در زبان اردو نیز، آنچه به تقلید از لیلی و مجنون سروده شده، همگی تأثیر گرفته از زبان فارسی و روایت‌های فارسی لیلی و مجنون نظامی بوده‌است.
در سال ۲۰۰۹ یکی از دانشجویان، به کمک دوست وازنیک به نام جو پاتان، با پشتیبانی بنیاد کمپ رؤیاها،[واژه‌نامه ۶۱] فیلمی به نام کمپ واز: جنونی تحسین‌برانگیز در بشر دوستی[واژه‌نامه ۶۲] دربارهٔ استیو وازنیک نیز ساخت.
روایت جامی با این هردو متفاوت است. به گفته او مجنون که جوانی عیاش است عاشق لیلی می‌شود، ولی به کام نمی‌رسد. در روایت جامی، مجنون پیش از لیلی می‌میرد. بخش اضافه روایت جامی آن است که مجنون در سلک گدایانی در می‌آید که لیلی به آنان نذری می‌دهد. در این میان لیلی کاسه او را می‌شکند و مجنون از این اتفاق سرمست می‌شود.
هاوکینز شور و شوق جنون بارش را تا زمان سالخوردگی اش حفظ کرد و در ۱۲ فوریه سال ۲۰۰۰ میلادی بعد از یک جراحی ناموفق درگذشت.
ای آن که گرد مه ز خط مشکین هلالی بسته‌ای بهر جنون ما ز نو نیکو خیالی بسته‌ای
هرکه مجنون تو گردید نگردد عاقل خون چو شد مشک محال است دگر برگردد
مازیار فلاحی متولد ۲۶ مهر ۱۳۵۳ در تهران است. وی به‌طور حرفه‌ای نوازندگی گیتار را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. در سال ۱۳۷۱ در رشتهٔ مهندسی صنایع وارد دانشگاه شد و هم‌زمان در مرکز آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دورهٔ کارگردانی سینما را در سال ۱۳۷۴ به پایان رساند. فیلم کوتاه «مطرود» اولین تجربهٔ کارگردانی او است. پس از آن در سال ۱۳۷۶ مجموعهٔ داستان‌های کوتاهش را با نام «کلاغ - پاییزکودکی» منتشر کرد. مازیار فلاحی در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ و در نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از کتاب ترانه‌های خود تحت عنوان «مجنون لیلی» رونمایی کرد.
پدرش یک سوسیالیست بود که کارش به جنون کشیده شد و در سال ۱۹۶۸ در یک آسایشگاه روانی درگذشت. مادرش نیز کاتولیک و مستبد بود.
تا رگ ابر بهاران می کشد مشق جنون خط به عقل و دانش و فرهنگ می باید کشید
گشت چون دود شمع بر سر من از جنون سایه ی هما رقاص
ما و مجنون در ازل نوشیده ایم از یک شراب در میان ما ازان رو اتحاد مشرب است
شهرام ناظری در دهه هشتاد خورشیدی به پژوهش و مسیریابی برای آرایه موسیقی نوین پرداخت. پژوهش بر نحوه اجرای شاهنامه فردوسی و پروژهٔ مولوی که در سال جهانی مولانا از فعالیت‌های وی در این سال‌ها می‌باشد. وی در این سال‌ها چندین آلبوم دیگر منتشر کرد که آثار آواز اساطیر، لیلی و مجنون، لولیان، مولویه (شور رومی) و سفر عسرت از آن جمله می‌باشند.