جریم

معنی کلمه جریم در لغت نامه دهخدا

جریم. [ ج َ ] ( ع ص ، اِ ) گناهکار. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ). جارِم. ( متن اللغة ). رجوع به جارم شود. || فراهم آورنده چیزی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || خرما یا انگور بریده. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ). ج ، جِرام. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || خرمای خشک. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء نسخه خطی ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ). ج ، جِرام. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || خسته خرما. ( منتهی الارب ). استه خرما. ( مهذب الاسماء نسخه خطی ) ( آنندراج ). هسته خرما. ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ) ( از ذیل اقرب الموارد ). ج ، جِرام. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || بزرگ تن کلان سال. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ج ، جِرام. ( منتهی الارب ). تناور. ( مهذب الاسماء ). بزرگ جسم. تن بزرگ. ( از متن اللغة ). یقال : «جلة جریم »؛ ای عظیمةالاجرام. ( از اقرب الموارد ). || شتران بزرگ. ( از متن اللغة ). || جرمانه. ( از غیاث اللغات ). || بریده از بن. ( غیاث اللغات از منتخب و شارح ). || گل کشتی. ( غیاث اللغات ). || حفره ای که هسته خرما در آن خرد کنند. ( از متن اللغة ). آنچه هسته خرما را با آن خرد کنند. ( از اقرب الموارد ). || در لغت حجاز بمعنی مد ( واحد وزن ) است. ( از متن اللغة ) ( از ذیل اقرب الموارد ). یقال : «اعطیته کذا و کذا جریماً».

معنی کلمه جریم در فرهنگ معین

(جَ ) [ ع . ] (ص . ) ستبر، بزرگ جسم .
( ~. ) [ ع . ] (ص . ) گناهکار، مجرم .

معنی کلمه جریم در فرهنگ فارسی

بزرگ، ستبر، بزرگ جسم، گناهکار، خرمای خشک
( صفت ) گناهکار مجرم .

معنی کلمه جریم در ویکی واژه

ستبر، بزرگ جسم.
گناهکار، مجرم.

جملاتی از کاربرد کلمه جریم

هر شب من و خیالش در گفت و گوی هجریم آری حکایت ما بی ماجرا نباشد
تیم پرسولیس با گل سروش رفیعی در دقیقه پنجم از تیم استقلال جلو افتاد. اسماعیلی در دقیقه هفدهم با یک ضربه از پشت محوطه جریمه گل اول تیمش را به ثمر رساند، دو دقیقه بعد با پاس گل او به علی قربانی گل دوم استقلال نیز به ثمر رسید؛ استقلال توانست آن بازی را ۳–۲ پیروز شود.
به دلیل نقض ممنوعیت سفر ایالات متحده قبل از جنگ، سپرهای انسانی از ایالات متحده با جریمه و/یا زندان مواجه شدند. یک روز پس از خروج کاروان سپر انسانی، اندرو کارت، رئیس کارکنان کاخ سفید، بیانیه ای را در محکومیت این اقدام منتشر کرد و فاکس نیوز گزارش داد که رهبران ایالات متحده در حال بررسی پیگرد قانونی سپر انسانی ایالات متحده برای جنایات جنگی هستند.
گرچه تو ز ما فارغ و ما کشته به هجریم لیکن همه شب یاد توأم روح و روانست
ماده ۲۸۲ گروگان‌گیری را ممنوع کرده‌است (و آدم‌ربایی نوعی گروگان‌گیری است). قسمت ۱ از ماده ۲۸۲ مجازات گروگان‌گیران را حداکثر ۸ سال حبس یا دریافت غرامت نقدی بر اساس دسته‌بندی پنجم مشخص می‌کند. بخش ۲ تا حداکثر ۹ سال حبس یا جریمه نقدی بر اساس دسته‌بندی پنجم در صورتی که آسیب جدی وجود داشته باشد مشخص می‌کند. در صورتی که قربانی کشته شده باشد، بخش ۳ این قانون تا حداکثر ۱۲ سال یا جریمه نقدی بر اساس دسته‌بندی پنجم مشخص کند. قسمت ۴ افرادی را که با آدم‌رباها همکاری می‌کنند را نیز محکوم کنند (مثلاً صاحب محلی که در آن قربانی نگهداری شده‌است). قسمت ۱، ۲ و ۳ نیز مربوط به این اعمال می‌باشد.
پس شاه مثال داد تا کنیزک را که جریمت و تهمت به شاهزاده اضافت کرده بود و به جنایت و بی ادبی منسوب گردانیده، فضیحت و رسوای خلق گردانند و هر چه مفتی عقل و سیاست فتوی دهد، در باب او اقامت کنند. چون حاضر آوردند، شاه گفت: ای فاجره زانیه و ای عار شویان و ننگ زنان، از خدای و خلق آزرم و شرم نداشتی که بر فرزند من چنین غدری سگالیدی و چنین جریمه ای ارتکاب نمودی و مرا در ملامت این جهان و عقوبت آن جهان می افکندی؟
۱۷ کارگر معترض در گروه ملی صنعتی فولاد ایران، در پی اعتراض به وضعیت مدیریت شرکت و همچنین وضعیت حقوقی خود توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به شلاق و زندان (یا جریمه) محکوم شدند. اتهام آنان «اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ معرفی شده است.
گمان برد که مگر جرم او طمع بوده‌ست نه بلک خس طمعی بود آن جریمت او
حالیا سوختهٔ آتش هجریم و هنوز چه شود عاقبت کار خدا می‌داند
در تاریخ ۹ می ۲۰۱۲، سردبیر روزنامه، ۵٬۰۰۰ دینار (۱۷٬۵۵۰ دلار) توسط مقامات کویتی به دلیل انتشار مقال‌هایی با جزئیات مصاحبه‌ای میان امیر و نمایندگان مجلس سابق جریمه شد.
این حادثه خود تازه نه کز عهد قدیم کس خرقانی جریمه میغانی راست
هیئت منصفه گلدمن و برکمن را مقصر شناخت. قاضی جولیوس مارشوئتز مایر حداکثر مجازات را صادر کرد: دو سال حبس، هر کدام ۱۰ هزار دلار جریمه نقدی و امکان تبعید پس از آزادی از زندان. گلدمن هنگام انتقال به ندامتگاه ایالتی میسوری، به یکی از دوستان خود نوشت: «دو سال زندان به دلیل داشتن موضع سازش‌ناپذیر برای ایدئال خود، بهای ناچیزی است.»
از یکی گر جریمه ای دانی کش نهفتن به شرع نتوانی
همه چیز برای سیلوا عالی پیش رفت و وی که قبلاً در تیم‌های باشگاهی و زیر ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ملی پرتغال در مرکز زمین انجام وظیفه می‌کرد، بعد از آن مبدل به یک قاتل درون محوطه جریمه شده بود. در ۳۷ بازی او موفق به زدن ۲۸ گل که شامل ۳ هتریک بود، شد و اثبات کرد وقت رسیدن به پیراهن تیم بزرگسالان باشگاهش، پورتو است. سیلوا در فصل اول حضورش در تیم اصلی پورتو توانست نشانه‌هایی از یک بازیکن آینده دار را با به ثمر رساندن ۳ گل در ۱۱ بازی به نمایش بگذارد. او که ۱۹ سال بیشتر نداشت یکی دو بار به لیست اولیه تیم ملی بزرگسالان پرتغال دعوت شد اما خیلی سریع نامش خط خورد و تمام امید وی برای حضور در یورو ۲۰۱۶ از بین رفت. او ناامید نبود و می‌دانست قطعاً دیر یا زود به لباس تیم ملی می‌رسد اتفاقی که در نهایت انجام شد.
زان بهاری که خزانی نبود در پی او همه سرسبز و فزاینده چو سرو و شجریم
هرچند که تاجریم ای غیر ما هر دو درین فسرده بازار
براساس اثاربه جا مانده از گذشته در محدوده این روستا حداقل سه محله دیگر وجود داشته که احتمالا بر اثر زلزله های چند قرن گذشته تخریب شده اند.محله درویش زمینان.محله خاک دری گردن.و محله جریم اباد.
در ژوئن ۱۸۲۶ جنگ ایران و روسیه (۱۸۱۳–۱۸۰۴) آغاز شد و او نمایندگی روسیه در مذاکرات صلح را به عهده گرفت و در ۱۰ فوریهٔ ۱۸۲۸ او معاهدهٔ صلح عهدنامهٔ ترکمانچای را با نمایندگان وقت ایران امضا نمود و آن را شخصاً به تزار الکساندر یکم تحویل داد. در پی این عهدنامه، ایران بخش‌های گسترده‌ای از خاک خود را از دست داد و متعهد به پرداخت جریمه‌ای ۲۰ میلیون روبلی شد. در پی امضای این قرارداد گریبایدوف ارتقا پیدا کرد و خود نیز پاداشی ۴۰ هزار روبلی دریافت نمود.
اما فتح بابی که طالبان شریعت و سالکان طریقت را باشد، هیچ شبی از ایشان گرد آن نگردد چون فتح باب اصلی نه وصلی از عالم غیب، نه از عالم ریب، از نزد عالم الغیب به سالکی یا به عاشقی رسد از غیب، در فرع بایدکه راست رود تا خود را از این دریای بی پایان، این نفس طرار خودپرست و این هوای غدار منگوی که او فرعون بی فر و عون استکه «انا ربکم الاعلی» می گوید و از آهنگ نهنگ نفس بگریزد و در حبل متین آویزد که: «واعتصموا بحبل الله» و این کلمه را ورد خود سازد و ازگفتهٔ من، خود را عنوان نسازد که «فذلک حرمان» بر جریدۀ جریمهٔ خودکشد و از آن رقم این آیت که: «فخسفنا به و بداره الارض» اهل دنیا آرد و هوا در هاویه زند تا جماعتی از ایشان، در هوای بُعد افتادند، از بی باکی و ناپاکی حلال و پاک بگذاشتند، مشغول جام و جامه و غلام و حطام و مرکب و ستام شدند. و به چربی لقمه و بزرگی طعمهٔ لذت ساختند تا خود را در آتش دوزخ انداختند و حطب جهنم شدند.
در سپتامبر ۲۰۱۸ دادگاه اقتصادی مصر، شبکه‌های تلویزیونی بین سپورت و رئیس آن ناصر الخلیفی به دلیل مخالفت در ماده ۸ قانون حمایت از رقابت، ۴۰۰ میلیون جنیه جریمه کرد.