محوطه جریمه

محوطه جریمه

معنی کلمه محوطه جریمه در دانشنامه عمومی

محوطۀ جریمه یا محوطۀ پنالتی یا محوطۀ ۱۸ قدم ( به انگلیسی: Penalty area ) قسمتی از زمین فوتبال است. محوطۀ جریمه در انتهای هر نیمۀ زمین به صورت زیر معین می شود:
دو خط به فاصلۀ ۱۶٫۵ متر از داخل تیرهای دروازه در روی خط دروازه به طرف گوشه ها رسم می شود. این خط ها به فاصلۀ ۱۶٫۵ متر به طرف زمین بازی کشیده و به وسیلۀ خطی موازی با خط دروازه، متصل می شود.
محوطۀ محدود شده به وسیلۀ این خطوط و خط دروازه را، محوطۀ جریمه یا پنالتی می نامند. در داخل هر محوطۀ جریمه، یک نقطۀ پنالتی به فاصلۀ ۱۱ متر از وسط خط دروازه به طرف داخل زمین مشخص گردد. از نقطۀ پنالتی، قوسی به شعاع ۹٫۱۵ متر در خارج از محوطۀ جریمه رسم می گردد.

معنی کلمه محوطه جریمه در ویکی واژه

محوطه‌ای در مقابل دروازه یا سبد که پیامد خطای عمد تیم مدافع در آن اعلام جریمۀ ضربه یا پرتاب مستقیم از سوی داور است.

جملاتی از کاربرد کلمه محوطه جریمه

او اولین بازی ملی در تیم بزرگسالان را دوم ژوئن ۲۰۰۷ برابر ترکیه انجام داد. با یک گل والی از سمت نیمکت نزدیک به محوطه جریمه در زمان‌های تلف شده نیمه اول، این تبدیل به یک شروع خاطره انگیز برای او شد. این گل نتیجه را ۲–۲ مساوی کرد و در نهایت بوسنی بازی را ۳–۲ با پیروزی پشت سر گذاشت.
او در تابستان ۱۳۹۲ با جلب نظر مجید جلالی سرمربی تیم به‌عنوان بازیکن سرباز به تراکتور تبریز پیوست. وی برای نخستین‌بار در سومین هفته رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران (فصل ۹۲–۹۳)، در ترکیب اصلی تیم تراکتور مقابل ذوب آهن اصفهان به میدان رفت؛ نتیجه پایانی این دیدار ۴ بر ۲ به سود تراکتور بود. احمدزاده نخستین گل خود را در لیگ برتر در ترکیب تراکتور، در هفته هشتم رقابت‌های لیگ سیزدهم و در مقابل صبا قم به ثمر رساند. این گل دقیقه ۱۲ بازی از داخل محوطه جریمه به ثمر رسید. این بازی با نتیجه ۳ بر ۱ به سود تراکتور پایان یافت.
در بازی برگشت در ملبورن استرالیا در حالی که تیم ملی کشورمان ۲ بر ۰ عقب بود تهامی در دقیقه ۷۰ اینبار به جای نعیم سعداوی وارد بازی شد و یک دقیقه بعد در یک صحنه در محوطه جریمه استرالیا او توپ را جلوی پای خداداد عزیزی می اندازد تا خداداد پاس گل اول تیم ایران را به کریم باقری بدهد و بازی ۲ بر ۱ شود و در دقیقه ۷۵ خداداد عزیزی گل دوم ایران را به استرالیا زد تا ایران بعد از ۲۰ سال به جام جهانی صعود کند.