جذوب

معنی کلمه جذوب در لغت نامه دهخدا

جذوب. [ ج َ ]( ع ص ، اِ ) جاذب ، یعنی ناقه کم شیر. ( از قطر المحیط ). ناقة جذوب ؛ ناقه کم شیر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). ج ، جَواذب و جِذاب. ( از منتهی الارب ). || کشنده چیزی را. ( آنندراج ) :
صبر و خاموشی جذوب رحمت است
وین نشان جستن نشان علت است.مولوی.کاف و نون همچون کمند آمد جذوب
تا کشاند مر عدم را در خطوب.مولوی.|| برگرداننده چیزی را از جای وی. ( آنندراج ).

معنی کلمه جذوب در فرهنگ معین

(جَ ذُ ) [ ع . ] (ص . ) بسیار کشنده .

معنی کلمه جذوب در فرهنگ عمید

کِشنده، جذب کننده: معدۀ خر کَه کشد در اجتذاب / معدۀ آدم جذوب گندم، آب (مولوی: ۵۸۶ ).

معنی کلمه جذوب در فرهنگ فارسی

( صفت ) بسیار کشنده کشند. چیزی بر گردانند. چیزی را از جای وی .

معنی کلمه جذوب در ویکی واژه

بسیار کشنده.

جملاتی از کاربرد کلمه جذوب

همه اجزاء جهان جاذب و مجذوب همند راستی کارگه صنع تماشا دارد
افزون بر آن، جنبش اسپیریتوالیسم برای اصلاح‌گرایان مجذوبیت پیدا کرد و آن‌ها به‌طور اتفاقی دریافتند که ارواح نیز به نحوی طرفدار آرمان‌های لغو برده‌داری و حقوق مساوی برای زنان بودند. اسپیریتوالیسم هم‌چنین برای آن‌ها که دارای میل ماتریالستی داشتند و دین منسجم را نمی‌پذیرفتند مجذوب بود. سوسیالیست خیالی رابرت اوون نیز بعد از «نشست‌ها» با مدیوم آمریکایی ماریا بی. هایدن (که بابت معرفی اسپیریتوالیسم در انگلستان تحسین می‌شود) به اسپیریتوالیسم گروید؛ اوون در نشریه خود فصل‌نامه منطقی برای همه مردم عقیده جدید خود اظهار نمود و بعدتر در رسالهٔ نوشت، آینده نژاد انسان؛ یا تکامل بزرگ، شکوه‌مند و آینده از طریق ارواح عزیمت کرده مردان و زنان خوب و متعالی متأثر خواهد شد.
گرچه آن مجذوب از حق آگهست تابع مجذوب بی شک گمرهست
همین باشد همین مجذوب حالی کمال آباد عشق لاابالی
استیون هیلنبرگ در ابتدا مجذوب و علاقه‌مند به اقیانوس بود و در کودکی شروع به توسعه توانایی‌های هنری‌اش کرد. در دوران دانشگاه، او در رشته زیست‌شناسی دریا تحصیل کرد و شروع به فعالیت هنری کرد. پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۴، او به یک پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی پیوست که در آنجا ایده ساخت یک کتاب کمیک با عنوان جزیره جزر و مدی داشت که منجر به خلق باب‌اسفنجی شلوارمکعبی شد. در سال ۱۹۸۷، هیلنبرگ پژوهشگاه را ترک کرد و به دنبال حرفه انیمیشن رفت.
هیچ قصد اولیه ای برای نمایش ال توپو در محل فیلمبرداری و تولید آن یعنی مکزیک وجود نداشت. بن بارنهولتز، صاحب تئاتر الگین در نیویورک نمایش خصوصی ال توپو را در موزه هنر مدرن دید، او به یاد می‌آورد که علیرغم خروج چندین نفر از تماشاگران، مجذوب فیلم شده بود. بارنهولتز در تلاشی ناموفق برای خرید حقوق آمریکایی فیلم، تهیه‌کننده را متقاعد کرد که فیلم هنگام نیمه شب در الگین نمایش داده شود و نمایش‌های دیرهنگام ساعت ۱ بامداد جمعه و نیمه شب در طول هفته را انتخاب کرد تا به مخاطبان احساس کشف خود را بدهد. این فیلم در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۰ به نمایش درآمد و به‌طور مداوم در هفت روز هفته تا پایان ژوئن ۱۹۷۱ پخش شد.
رؤیای دیرین زوئیک با ساخت آخرین سامورایی تحقق یافت (فیلم نامه فیلم را نیز خود زوئیک نوشته). زوئیک سال‌ها مجذوب فرهنگ و فیلم‌های ژاپنی بوده است. آکیرو کوروساوا، فیلم‌ساز بزرگ و مطرح ژاپن، فیلم‌ساز محبوب اوست، فیلم‌سازی که فیلم‌هایش همیشه برای او الهام بخش و تأثیرگذار بوده است، و همچون او مجذوب مبارزه و عناصر شخصی و اهداف فردی نهفته در آن بوده است.
کوهیا هر که قدم ساخت ز سر در ره عشق بر همه سالک مجذوب مقدم گردد
بوتلر مجذوب و شیفته سیاست بود و عضو چندین حزب سیاسی کوچک و کم دوام بود. مدت کوتاهی دبیر ملی «حزب هیچ نمی‌دانم»، در ادوار دیگری عضو ویگ‌ها (نماینده در کنوانسیون ریچموند و گزینش‌گر ریاست جمهوری در سال ۱۸۵۲)، بود و در سال ۱۸۶۰ دبیر ملی حزب اتحادیه قانون اساسی شد. در سال‌های ۱۸۵۳ و ۱۸۵۵ از تکت ویگ در رقابت با چارلز جی. فاکنر (که یک دموکرات بود) عضو برحال کنگره، شکست خورد اما در سال ۱۸۵۸ فاکنر (فاکنر در سال ۱۸۵۷ علیه ویلیام لوکاس عضو پیشین کنگره به رقابت پرداخت) را شکست داد. گزارش‌های در مورد وابستگی حزبی بوتلر متفاوت است: از «اپوزیسیون» گرفته تا عضو حزب آمریکایی (که یک حزب بومی‌گرا و مرتبط با حزب هیچ نمی‌دانم بود) یا به‌عنوان حزب ویگ، فعالیت نموده‌است.
ارغوانی رنگ عارف‌ها و روانگران رنگ اسرارآمیز و با شکوهی است. دوستداران این رنگ پیوسته مجذوب زیبایی‌ها و ظرافت‌ها می‌شوند. مغرور و اجتماعی‌اند. معاشرت با آن‌ها لذت‌بخش است و بیشتر مورد پسند عرفاً نیز است.
«قرآن تفسیر می‌کرد برای اون حواریونی که مفتون و مجذوب کلام زیبای او می‌شدند. دنبال یک فلسفه‌ای بود، گم‌شده‌ای داشت.»
گشت مجذوب خود و دور زد و جلوه نمود شد از آن جلوه به پا شوری و استیلایی
از فرنگ آمد به ایران طرفه‌های رنگ‌رنگ شاه را مجذوب کرد آوازهٔ شهر فرنگ
با پزشکان چیست غیر از ریو و رنگ وای مجذوبی که زاد اندر فرنگ
اگر به گوشه نشینان نماید آن رخ خوب به غمزه دل بر باید ز سالک مجذوب
با این حساب، شاه جهان چنان مجذوب ممتاز بود که علاقه چندانی به زمان گذراندن و لذت بردن از دو همسر دیگرش نداشت، به غیر از اینکه برای احتیاط، از هر یک فرزندی بر جای گذاشت. بنا به گفته وقایع‌نگار رسمی دربار، معتمد خان، همان‌طور که در اقبال نامه جهانگیری وی ثبت شده‌است، رابطه او با دیگر همسرانش «چیزی جز وضعیت ازدواج نبود. صمیمیت، محبت عمیق، توجه و علاقه‌ای که شاه جهان برای ممتاز داشت، در سایر همسرانش احساس نمی‌کرد.» به همین ترتیب، عنایت خان مورخ شاه جهان اظهار داشت که «تمام لذت او در این بانوی پرشکوه [ممتاز] بود، تا حدی که احساس عاطفه‌ای که نسبت به دیگران (یعنی دیگر همسرانش) داشت، حتی یک هزارم علاقه او به ممتاز محل نبود.»
فلسفه اسپینوزا سرشار و اشباع شده از خداست.اودر جایی می‌گوید: من خواهان عشق عقلانی به خدا هستم. از این‌رو نگاه اسپینوزا یک جهان‌بینی علمی بسیار متعالی و زیباست به حدی که انشتین را مجذوب خود می‌کند. انشتین یک دانشمند و متفکر همه خدایی و یک اسپینوزایی بود.
سالک مطلق نباشد سمع محض نه بود مجذوب مطلق جمع محض
پس سیم مجذوب مطلق می شمر کو ز تاب نور حق شد بیخبر
در یک مصاحبه در نوامبر ۲۰۲۳ با ورایتی، آیلیش فاش کرد وی «جسماً مجذوب» زنان است.