جان سپردن

جان سپردن

معنی کلمه جان سپردن در لغت نامه دهخدا

جان سپردن. [ س ِ پ ُ دَ ] ( مص مرکب ) مردن. موت. ( مجموعه مترادفات ص 325 ). مردن. حیات سپردن. ( بهار عجم ) :
چنین بود رأی جهان آفرین
که او جان سپارد بتوران زمین.فردوسی.چو بسپردم من اندر تشنگی جان
مباد اندر جهان یک قطره باران.( ویس و رامین ).ای غافل از آنکه مردنی هست
و آگه نه که جان سپردنی هست.نظامی.آمد بگوش من خبر جان سپردنش
جانم ز راه گوش برون شد بدان خبر.خاقانی.مرد محسن لیک احسانش نمرد
تا نپنداری بمرگ او جان سپرد.مولوی.یکی تشنه می گفت و جان می سپرد
خنک نیک بختی که در آب مرد.سعدی.یارب هلاک من مکن الا بدست او
تا وقت جان سپردنم اندر نظر بود.سعدی ( بدایع ).من تشنه جان سپردم آنگه چه سود دارد
آب از دو چشم دادن بر خاک من گیا را.سعدی.بسیری مردن به که به گرسنگی جان سپردن. گلستان.
تو همچو صبحی من شمع خلوت سحرم
تبسمی کن و جان بین که چون همی سپرم.حافظ.

معنی کلمه جان سپردن در فرهنگ معین

(سَ یا سِ پُ دَ ) (مص ل . ) مردن .

معنی کلمه جان سپردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) مردن موت .

معنی کلمه جان سپردن در دانشنامه عمومی

جان سپردن ( فرانسوی: L'Arme à gauche ) که در کشورهای انگلیسی زبان، با عنوانِ اسلحهٔ دیکتاتور اکران شد، یک فیلم جنایی به کارگردانی کلود سوته است که در سال ۱۹۶۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به لینو ونتورا، سیلوا کوشچینا و لئو گوردون اشاره کرد.

معنی کلمه جان سپردن در ویکی واژه

مردن.

جملاتی از کاربرد کلمه جان سپردن

اسکندر در تعقیب داریوش ابتدا به ماد و سپس پارت رفت. سرنوشت شاهنشاه ایران دیگر دست خودش نبود و توسط بسوس، ساتراپ ایرانی باختر، دستگیر شد. با نزدیک شدن اسکندر، بسوس دستور داد تا شاهنشاه ایران را به ضرب چاقو از پای درآورند و آنگاه خود را اردشیر پنجم، جانشین داریوش، خواند. سپس به آسیای مرکزی عقب کشید تا جنگی چریکی علیه اسکندر به راه بیندازد. اسکندر بقایای داریوش را طی مراسمی شاهانه و شکوهمند در نزدیکی مقبرهٔ نیاکانش به خاک سپرد. اسکندر همچنین مدعی شد که داریوش در لحظهٔ جان سپردن او را به عنوان جانشینش برگزیده‌است. اما معمولاً مورخان مرگ داریوش را پایان کار شاهنشاهی هخامنشیان قلمداد می‌کنند.
بنماند جانم از درد و بماند تاا قیامت بمن اسم جان سپردن،بتو رسم دلربایی
پدر گرانت، میر گرانات از قربانیان هولوکاست بود. او سال ۱۹۲۸ در لهستان به دنیا آمد. با تصرف لهستان توسط آلمان نازی به همراه خانواده‌اش به روسیه گریخت. اما پلیس مخفی شوروی آن‌ها را به کولیما در سیبری تبعید کرد. پدر و مادر و ۵ برادر و خواهر میر در سرمای سیبری جان سپردند و او پس از پایان جنگ به اسرائیل رفت.
که از یک جان سپردن لطف جانان دهد هر مرده ئی را هفتصد جان
دم جان سپردن حسینت به بالین کسی غیر شمر ستمگر ندارد
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به خوب، بد، زشت، پانچو بی‌یا، میگل د سروانتس، غول رودس، آخرین روزهای پمپئی، تریستانا، مرگ یک دوچرخه‌سوار، بیست هزار دلار برای هفت نفر و جان سپردن اشاره کرد.
تنها مشکل واقعی در مورد فرضیه کازامانس استفاده از کمان‌های سمی است که در میان مردم سرر، نیمونینکا و ماندینکا از منطقه سالوم گامبیا رایج بود اما در میان مردم جولا (فلوپس) در کازامانس معمول نبود. اما مورخان تردید دارند که تیر سمی به فرناندس اصابت کرده باشد و بر این باورند که تیر معمولی بوده و وی بعد از آن دچار یک عفونت ساده شده بود. زنده ماندن وی گواه بر این است که تیر سمی نبود و البته چنین جراحتی در هیچ دریانورد دیگری گزارش نشد. (به وضوح با سرنوشت نونو تریستائو و خدمه‌اش در رود دیامبوس متفاوت است، مردان زیادی به سرعت بر اثر سم نیومینکا جان سپردند. احتمالاً زورارا با توجه به سرنوشت تریستائو به این نتیجه رسید که تمام قبایل جنوبی کیپ ورت از سم استفاده می-کردند).
همچنین صحنه جان سپردن ندا آقا سلطان به عنوان بهترین فیلم خبری سال ۲۰۰۹ شناخته شد. جایزه روزنامه‌نگاری جورج پولْک تصویربردار ناشناسی که با استفاده از گوشی تلفن همراه صحنه قتل ندا آقا سلطان را ضبط کرده است نیز به عنوان بهترین تصویربردار خبری سال شناخته‌شد.
جان سپردند شهیدان و همان حیرانند میلی این طایفه چون تاب نظر می‌آرند؟
تدبیر جان سپردن و آسوده گشتن است آن راه را که نیست امید نهایتی
افتاد به خار خار مردن تن بنهاده به جان سپردن
نسل‌کشی ارامنه در سال‌های ۱۹۱۵م تا ۱۹۱۸م اتفاق افتاد که در طی آن دولت عثمانی وقت دستور تبعید و اخراج و کشتار بیش از یک و نیم و تا دو میلیون ارمنی را به بهانهٔ ملاحظات سیاسی و امنیتی صادر نمود. این کشتارها اکثریت بزرگی از ارمنیان حدوداً هفتاد تا هشتاد درصد کل جمعیت ارمنی‌های ساکن در امپراطوری عثمانی را در زمان جنگ جهانی اول در بر می‌گرفت. تعدادی از آن‌ها مستقیماً بر اثر کشتارهای عثمانی مردند و تعدادی دیگر بر اثر اخراج و تبعید وسیع و انتقال اجباری جمعیت و بیشتر از طریق حملات نظامیان کرد جان سپردند.
ندا آقاسلطان (۳ بهمن ۱۳۶۱ – ۳۰ خرداد ۱۳۸۸) یکی از کشته‌شدگان اعتراضات به نتیجه انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران بود. وی در جریان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات خرداد ۱۳۸۸ در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در محلهٔ امیرآباد تهران در خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان شهید صالحی و کوچهٔ خسروی به ضرب گلوله کشته شد. انتشار فیلم کوتاهی از لحظات جان سپردن او که با تلفن همراه گرفته شد، بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های جهان به‌دنبال داشت. به نوشتهٔ نشریهٔ تایم، لحظهٔ جان سپردن او به پربیننده‌ترین مرگ یک انسان در تاریخ بشریت تبدیل شد.
اگر عاشق را فنا و مردن باشد یا در ره عشق جان سپردن باشد
در همین روز در اثر تیراندازی تعدادی کشته شدند از جمله در خیابان کارگر شمالی، یکی از معترضان به نام ندا آقا سلطان. فیلمی کوتاه از جان سپردن او که با تلفن همراه گرفته شده بود به‌سرعت در سراسر دنیا پخش شد و افکار عمومی مردم دنیا را معطوف به وقایع ایران نمود.
در دم جان سپردنت آه به سر نبودنت تا که کشم من ای پسر!جانب قبله پای تو
بنمای رخ که منتظر جان سپردنم جان مرا خلاصی ازین انتظار بخش
بود این در حقیقت جان سپردن کفن پوشیدن و از خویش مردن
روستای نساردیره و نساردیره سفلی در روز ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷ خورشیدی هم‌زمان با بمباران شیمیایی روستای زرده مورد حمله شیمیایی ارتش عراق قرار گرفت. در این حمله ۴ تن در دم جان سپردند و نزدیک به هزار تن نیز شیمیایی شدند. هم‌اکنون بیشتر ساکنان این روستا مجروح شیمیایی هستند و سالانه چند تن از آنان کشته می‌شوند.