ثمانی

معنی کلمه ثمانی در لغت نامه دهخدا

ثمانی. [ ث َ ] ( ع اِ ) گیاهی است. || هشت. ثمانیة. || نام پشته هاست و از آن رو آنان را ثمانی گویند که هشت قاره اند. || ثمانی نسوة؛ هشت زن.

معنی کلمه ثمانی در فرهنگ معین

(ثَ ) [ ع . ] (اِ. ) هشت .

معنی کلمه ثمانی در فرهنگ عمید

هشت.

معنی کلمه ثمانی در فرهنگ فارسی

هشت، عدد هشت
( اسم ) هشت .
گیاهی است هشت ثمانیه

معنی کلمه ثمانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی ثَمَانِیَ: هشت
ریشه کلمه:
ثمن (۱۹ بار)

معنی کلمه ثمانی در ویکی واژه

هشت.

جملاتی از کاربرد کلمه ثمانی

تاکنون چندین قرارداد بین ایران و عثمانی و بعد ایران و عراق در این زمینه منعقد شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
من کان یصطاد فی رکض ثمانیة من الضّراغم هانت عنده البشر
چنان خواندم در اخبار سامانیان که چون امیر نوح بن منصور گذشته شد () ببخارا، پسرش که ولی عهد بود ابو الحارث منصور را بر تخت ملک نشاندند و اولیا و حشم بر وی بیارامیدند، و سخت نیکو روی و شجاع و سخنگوی جوانی بود، امّا عادتی‌ داشت هول‌، چنانکه همگان از وی بترسیدندی. و نشستن وی بجای پدر در رجب سنه سبع و ثمانین و ثلثمائه‌ بود. کار را سخت نیکو ضبط کرد و سیاستی قوی نمود . و بگتوزون‌ سپاه سالار بود بنشابور [و] برخلاف امیر محمود. و امیر محمود ببلخ بود، برایستاد نکرد او را که نشابور بربگتوزون یله کند . و امیر خراسان دل هر دو نگاه میداشت اما همّتش‌ بیشتر سوی بگتوزون بود. چون امیر محمود را این حال مقرّر گشت، ساختن گرفت تا قصد بگتوزون کند. بگتوزون بترسید و بامیر خراسان بنالید، و وی از بخارا قصد مرو کرد با لشکرها، و فائق الخاصّه‌ با وی بود، و خواستند تا این کار را بر وجهی بنهند، چنانکه جنگی و مکاشفتی‌ نباشد.
منطقه ارمنستان کوچک بعد از سقوط دودمان باگراتونی شاهد جنگ‌های متعدد و نفوذ اقوام مهاجر دیگری هم بود مانند: نبرد ملازگرد و حمله اعراب، مغولها و سلجوقیان. با نفوذ عثمانی‌ها در قلمرو ارمنستان، آن منطقه شاهد وقایع مختلفی بود؛ یکی از وقایع نسل‌کشی ارمنی‌ها می‌باشد.
کرد قزوین را دگر ره پایتخت آن پاک کیش و ز شه عثمانی و روسش سفیر آمد به‌پیش
همین که در تو اثر کرد شرم عثمانی شود زرنگ دو رخ چهره تو ذوالنورین
خدایگان علی دانش و ابوبکر اسم که عدل را عمری، شرم راست عثمانی
ارتش نظام جدید (به ترکی عثمانی: نظام جدید اوردوسو) به استقرار نظامیِ نظام جدید اشاره دارد. ارتش نظام جدید در زمان خود، به‌طور وسیعی شکست خورد، اما ثابت شد که نیروی پیاده بسیار موثرتری نسبت به ینی‌چری است.
هر که روزی یافت اندر ملک عثمانی مقام هر که لختی کرد اندر خاک ایتالی سفر
ای ملت عثمانی ای سویتان همواره روی خدا
ادگار شاهین در شهر وین به دنیا آمد اما در سنین جوانی به کنستانتینوپل تقل مکان نمود جایی که با حمایت مالی پدرش که مدیر بانک عثمانی بود شروع به تحصیل نمود. وی سپس به ونیز، ایتالیا نقل مکان نمود جایی که وی در کالج برجسته ارمنیان «موراد-رافائلیان» واقع در جزیره سن لازار شرکت جست. سپس در سال ۱۸۹۵ به پاریس نقل مکان نمود. وی در آکادمی ژولیان ثبت نام کرد و نمایشگاه‌های موفقی در جامعه هنرمندان فرانسوی داشت.
شاه محمد خدابنده، فرزند خود حمزه میرزا را به مقابله عثمانی‌ها فرستاد. حمزه میرزا در این جنگ شکست خورد و عثمانی‌ها توانستند نواحی شمالی ارمنستان و قسمت‌های شرقی گرجستان را به تصرف خود درآوردند.