تیپا

معنی کلمه تیپا در لغت نامه دهخدا

تیپا. ( اِ ) ضرب و زخم با نوک پای. اردنگ. زه کونی. زفکنه. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). ضربه ای که با نوک پنجه زنند. تک پا. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه تیپا در فرهنگ معین

(اِ. )ضربه ای که با نوک پنجه پا زده می شود.

معنی کلمه تیپا در فرهنگ عمید

ضربه ای که با سرپنجۀ پا به چیزی بزنند، تُک پا، اردنگی.

معنی کلمه تیپا در فرهنگ فارسی

تک پا، ضربه که باسرپنجه پابچیزی بزنند
( اسم ) ضربه ای که با نوک پنجه زنند تک پا .

معنی کلمه تیپا در ویکی واژه

ضربه‌ای که با نوک پنجه پا زده می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه تیپا

اسکندر پنجم مقدونی یا الکساندر پنجم مقدونی (به یونانی: Ἀλέξανδρος Ε' ὁ Μακεδών) پادشاه مقدونیه به‌طور مشترک با برادرش آنتیپاتر دوم از ۲۹۷ تا ۲۹۴ پیش از میلاد بود.
چنان تیپا زدش بر طبله کون که جست از پیزی سرداب بیرون
زمانی که اسکندر عزم آسیا کرد، آنتیپاتر را که سرداری کارآزموده و رهبری سیاسی و از اعضای گارد سلطنتی فیلیپ بود، مسئول حفاظت از مقدونیه کرد. چپاول تب از سوی اسکندر، او را مطمئن ساخت که در نبودش، یونان آرام خواهد نشست. تنها استثناء زمانی روی داد که شاه آگیس سوم در سال ۳۳۱ ق م فراخوان جنگ داد اما آنتیپاتر او را در نبرد مگالوپولیس به سال ۳۳۲ ق م شکست داد و کشت. آنتیپاتر مجازات اسپارتیان را به اتحادیهٔ کورنت سپرد و آن نیز تعیین مجازات را به عهدهٔ اسکندر گذاشت و اسکندر آنان را بخشید. همچنین تنش چشمگیری مابین آنتیپاتر و المپیاس وجود داشت و هر کدام از دیگری به اسکندر شکایت می‌کرد.
آنتیپاتر در سال ۳۱۹ پیش از میلاد در سن ۸۱ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. در کنار او پسرش کاساندر بود.
آنتیپاس ۳۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
آنتیپاتر پسر کاساندر و تسالونیکای مقدونی (خواهر ناتنی اسکندر مقدونی) بود. او پس از مرگ برادر بزرگش فیلیپ چهارم مقدونی در سال ۲۹۷ پیش از میلاد، به‌طور مشترک با برادر کوچکترش اسکندر پنجم به فرمانروایی مقدونیه رسید. با این حال او مادرشان را کشت و برادرش را از قدرت برکنار نمود. اسکندر برای بازگشتن به قدرت از پیروس و دیمتریوس یاری خواست. دیمتریوس که خود در فکر تصاحب تاج و تخت مقدونیه بود ترتیب قتل اسکندر را داد. آنتیپاتر برای حفظ جانش به تراکیه گریخت اما در آنجا به‌دست لیسیماخوس کشته‌شد.
در ۳۲۰ پیش از میلاد، آنتیپاتر به عنوان نایب السلطنه تمام امپراتوری اسکندر مقدونی انتخاب شد، اما سال بعد درگذشت. در یک چرخش گیج کننده از وقایع، او یک افسر پیاده‌نظام به نام پلی‌پرخون را به جای پسرش کاساندر به عنوان جانشین خود انتخاب کرد و یک جنگ قدرت دو ساله (جنگ دوم دیادوخوی) پیش آمد.
گفتم‌این گوی‌مدورکه‌زمین‌خوانی چیست‌؟ گفت سنگی است کهن خورده برو تیپایی
استیون تیپالدوس (۱۹۵۷–۲۰۰۶) یک پزشک آمریکایی که مدل مدل دیستورشن فاشیایی را در دهه ۱۹۹۰ میلادی بنیان نهاد.
زدندش آنقدر تیپا و سیلی که چون زنگی سرا پا گشت نیلی
آنتیپاتر کاساندر را برای جانشینی خود به عنوان نایب السلطنه منصوب نکرد، دلیل این تصمیم خود را جوانی نسبی کاساندر عنوان کرد (در زمان درگذشت آنتیپاتر، کاساندر ۳۶ سال داشت). به جای کاساندر، آنتیپاتر افسر سالخورده پلی‌پرخون را به عنوان نایب السلطنه انتخاب کرد.
کدامین خصم دارد قصد خونش که تیپا می زند بر توی کونش
ز کمپانی نماید حق شناسی زند «تیپا» به قانون اساسی
چنان تیپا زدش بر طبله کون که جست از پیزی سرداب بیرون
در سال ۳۱۷ پیش از میلاد، پس از دو سال جنگ با پلی‌پرخون، کاساندر پیروز شد. کاساندر به مدت نوزده سال به حکومت مقدونیه ادامه داد، ابتدا به عنوان نایب السلطنه و بعد به عنوان پادشاه، و در نهایت دودمان آنتیپاتری را تأسیس کرد.
خود آرون هم از منابع ادبی و هم از مُهرهای دفترش به عنوان فرماندار نظامی (کاتپانو) واسپوراکان در ح. ۱۰۴۶/۴۷ بوده است; در این زمان، همانطور که مهرهای او نشان می‌دهد، او عناوین پاتریکیوس ، آنتیپاتوس و وستس را یدک می‌کشید. در این مدت آرون، درکنار کاتاکالون ککائومنوس، کاتپانوی آنی، با اولین تهاجمات گسترده ترکان سلجوقی به ارمنستان تحت کنترل بیزانس روبرو شدند. اولین تهاجم به رهبری «حسن کَر» توسط دو فرمانده بیزانسی در شرق دریاچه وان در سال ۱۰۴۸ نابود شد