تیرماه

معنی کلمه تیرماه در لغت نامه دهخدا

تیرماه. ( اِ مرکب ) نام ماه چهارم از سالهای شمسی که بودن آفتاب در برج سرطان باشد. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). نام ماهی است در تاریخ فرس. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). اول آن مطابق است تقریباً با نوزدهم ژوئن فرانسوی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). اندرین ماه آفتاب در برج سرطان باشد و اول ماه از فصل تابستان بود. ( نوروزنامه منسوب به خیام ). رجوع به تیر ( بهمین معنی ) شود. || گاه از آن مطلق خزان و خریف اراده کنند. پائیز. برگ ریزان. ماه اول پائیز یا آخرتابستان. ( از یادداشتهای مرحوم دهخدا ) :
همی نوبهار آید و تیرماه
جهان گاه برنا شود گاه زر.دقیقی ( از یادداشت ایضاً ).و دیگر هوای فصول سال ، چون تابستان و زمستان و بهارگاه و تیرماه... ( هدایة المتعلمین ).
تا کی گله کنی که نه خوب است کار من
وز تیرماه تیره تر آمد بهار من.ناصرخسرو.و خزان از پس درآید... و هرگاه که طبیعت جهد کند و خاطر را بپزاند و خواهد که دفع کند خنکی تیرماهی آن را بازدارد.( ذخیره خوارزمشاهی ). و بباید دانست که [ تب ] ربع تابستانی زودتر گذرد... و آنچه اندر تیرماه تولد کنددراز آهنگ باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
آمد آن تیرماه سردسخن
گرم در گفتگوی شد با من.ابوالفرج رونی.پیر تابستان و خلقان تیرماه
خلق مانند شبند و پیر ماه.مولوی.اتفاقاً فصل تیرماه بود. ( انیس الطالبین بخاری ص 184 ). آن زمین را تیرماه جو کشتم. ( انیس الطالبین ایضاً ص 184 ).
- تیرماهان ؛ هنگام تیرماه :
تیرماهان برگ زرین کیمیای شب شود
وزنهیب دی حصار سیمگون سیما شود.ناصرخسرو.

معنی کلمه تیرماه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ماه چهارم از سال شمسی .

معنی کلمه تیرماه در ویکی واژه

تیر ماه
(گاهشماری): منسوب به تیر، ماه چهارم از هر ماه شمسی.
نام روز سیزدهم از هر ماه خورشیدی.

جملاتی از کاربرد کلمه تیرماه

بس روزگار رفت به پیروزی با تیرماه و بهمن و خردادت
سرانجام پس از بیست و دو ماه مذاکرهٔ دولت روحانی، محمدجواد ظریف به همراه تیم مذاکره‌کننده ایرانی بعد از ۱۷ روز مذاکره فشرده، سه‌شنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیرماه) در وین، پایتخت اتریش، موفق به دستیابی به یک توافق جامع و نهایی با گروه ۱+۵، بر سر آینده برنامه هسته‌ای ایران شدند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک نشست رسمی در مقابل رسانه‌ها در وین با خواندن بیانیه‌ای به زبان انگلیسی و فارسی اعلام کردند که توافق نهایی در برنامه هسته‌ای ایران به دست آمده‌است.
فرشاد احمدزاده پس از یک فصل حضور در شلاسک وروتسواف، در دوم تیرماه ۱۳۹۸، به تیم سابق خود پرسپولیس پیوست و در ابتدا با اعتراض برخی هواداران پرسپولیس همراه بود.
قاسمی از سال ۱۳۲۰با هجوم و حمله ارتش سرخ شوروی به ایران فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز می‌کند. وی از مخالفان واگذاری امتیاز نفت شمال از سوی روس‌ها واگذاری امتیاز نفت شمال بوده و فعالیتهای سیاسی خود را با عضویت در حزب میهن ادامه می‌دهد. او در دوم تیرماه ۱۳۲۴ شعبه حزب میهن در درگز افتتاح می‌کند.
بهار آرد و تیرماه و خزان برآرد پر از میوه دار رزان
ابوذر ربیع‌زاده در دی ماه ۱۳۹۵، بار دیگر موفق به کسب مقام قهرمانی مسابقات کشوری کشتی ناشنوایان ایران در اصفهان شد و به المپیک ناشنوایان راه یافت. وی در مسابقات المپیک ناشنوایان جهان در تیرماه ۱۳۹۶ موفق به کسب مدال نقره گردید. ربیع‌زاده در فینال مساباقت کشتی جهانی ناشنوایان روسیه در روز۲۵خرداد ماه ۱۳۹۷ با کشتی مقابل حریف روس بازهم موفق به کسب نایب قهرمانی جهان شد. او سرانجام در وزن ۸۷ کیلوگرم مدال طلایی المپیک ۲۰۲۲ برزیل را کسب کرد.
در اواخر تیرماه ۱۳۶۷ مسئولان ایران مجبور به قبول قطعنامه ۵۹۸ که یکسال قبل به‌شدت آن را رد کرده بودند شدند.
تیرماه، این ماه را بدان تیرماه خوانند که اندرو جو و گندم و دیگر چیزها را قسمت کنند، و تیر آفتاب از غایت بلندی فرود آمدن گیرد، و اندرین ماه آفتاب در برج سرطان باشد، و اول ماه از فصل تابستان بود،
ابر ملکی که عدل بار شود تیرماهِ جهان بهار شود
بی‌خنجر هلالی و بی‌تیغ آفتاب نتوان به تیرماه کشیدن کمان برف
این کاوشگر بالاخره در ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ خورشیدی) از کنار پلوتو گذشت و به‌سوی کمربند کویپر رهسپار شد.
آه مظلوم آفتاب تیرماه می رساند زود باران گیاه
در ۱۱ تیر ۱۳۲۲ اداره کل انتشارات و تبلیغات، برای انجام امور تبلیغات در داخل و خارج از کشور تشکیل شد، که پیش‌تر وظایف آن توسط بخش‌های مختلف مانند رادیو، نشریات، تئاتر، فیلم و موسیقی، انجام می‌شد. در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۴۲ بر اساس مصوبه مجلس شورای ملی، اداره کل انتشارات و تبلیغات، به وزارت اطلاعات تغییر نام داد. کمتر از ۲ سال بعد و در تیرماه ۱۳۴۶ سازمان تلویزیون ملی ایران، توسط وزارت اطلاعات راه‌اندازی شد و ۴ سال بعد در پی ادغام با بخش رادیو، در خرداد ۱۳۵۰ سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت اطلاعات تأسیس گردید. در سال ۱۳۵۳ با ادغام سازمان جلب سیاحان در وزارت اطلاعات، نام آن به وزارت اطلاعات و جهانگردی تغییر یافت.
پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در یکم تیرماه سال ۸۸ بازداشت شد و به سلولهای انفرادی ۲۰۹ منتقل گردید و با اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور به ۲ سال حبس محکوم گردید.
با وقوع انقلاب ۱۳۵۷، دولت ایران شرکت سایپا را در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت خود درآورد و سایپا، از آذر ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در دههٔ ۱۳۶۰، سیاست‌های سایپا بسیار تغییر کرد و برنامه‌های تازه‌ای نیز در سال ۱۳۶۳، برای آیندهٔ این شرکت تنظیم گردید. در سال ۱۳۶۲ نیز وانت نیسان با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی به فهرست تولیدات شرکت افزوده شد. در سال ۱۳۶۹ نیز سایپا حجم موتور وانت نیسان را از ۲۰۰۰ به ۲۴۰۰ سی‌سی افزایش داد و یک مدل دوکابین از این خودرو را تولید کرد.
وی در تیرماه ۱۳۲۸ ش بازنشسته شد و سرانجام در روز ۲۷ بهمن ماه ۱۳۴۴ ش در تهران درگذشت.