تیتان
معنی کلمه تیتان در فرهنگ عمید

تیتان

معنی کلمه تیتان در فرهنگ عمید

بزرگ ترین قمر سیارۀ زحل.
= تیتانیم

معنی کلمه تیتان در فرهنگستان زبان و ادب

{Titan} [نجوم] بزرگ ترین قمر زحل به قطر5150 کیلومترکه جوّ غلیظی از نیروژن و متان دارد

معنی کلمه تیتان در دانشنامه عمومی

تایتان ( به فرانسوی: Titan ) ، یا تیتان، بزرگ ترین قمر سیارهٔ کیوان ( زحل ) است که در فاصلهٔ ۱٫۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده است. تیتان بزرگ ترین قمر زحل دارای متراکم ترین هواکره ( اتمسفر ) در منظومه شمسی است که شواهد پایدار از مایعات سطحی نیز در آن یافت شده است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است. تیتان از نظر میزان جرم، یازدهمین جسم پرجرم در منظومهٔ شمسی است.
این قمر در ۲۵ مارس ۱۶۵۵ م. توسط کریستین هویگنس هلندی کشف شد. تیتان با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست ولی می توان آن را با استفاده از تلسکوپ های آماتوری یا حتی برخی دوربین های دوچشمی قوی مشاهده کرد. تیتان تنها قمری است که دارای هواکرهٔ غلیظ بوده و تنها جرمی غیر از زمین است که دارای منابع اثبات شدهٔ سطحی مایعات می باشد. تیتان غالباً قمری با مشخصات سیاره خوانده می شود. تیتان دومین قمر بزرگ در سامانهٔ خورشیدی است. جو تیتان غالباً از نیتروژن است با این حال دارای متان و اتان نیز می باشد. وجود باد و باران سطح تیتان را به شکلی مشابه سطح زمین تبدیل کرده است. ماهواره های زیادی وجود زیست یا مراحل ابتدایی پیدایش شرایط پیشا - زیستی در تیتان را مورد کاوش قرار داده اند.
تیتان دارای جوی نسبتاً فشرده و شبیه به زمین در دوران شکل گیری آن است. اما با توجه به سرمای شدید ( منهای ۱۸۰ درجه ) در تیتان، وجود زیست از نوع زمینی در آن بعید به نظر می رسد.
نگاره های تازهٔ کاوشگر کاسینی ناسا از وجود دریاچه ای حاوی هیدروکربن مایع مانند متان در تیتان حکایت دارد. این نگاره ها نشان می دهد که سرمای سطح این دریاچه به ۱۸۰ درجهٔ سانتی گراد زیر صفر می رسید.
در زیر سطح تیتان، ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد. این اقیانوس زیرسطحی در حقیقت یک لایهٔ مایع است که محتوی ترکیباتی از آب یا آب و آمونیاک است و در ژرفای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری از سطح تیتان قرار گرفته است. ساختار درونی تیتان از یک لایهٔ یخی تشکیل شده است که از هستهٔ سنگی آن از طریق یک لایهٔ مایع جدا شده است. این ویژگی موجب می شود که سطح جامد تیتان از بادهای فصلی حاضر در اتمسفر آسیب نبیند.
به منظور بررسی بیشتر تیتان فضاپیمای پژوهشی کاسینی به فضا فرستاده شد و در سال ۲۰۰۴ این فضاپیما به نزدیکی تیتان رسید و علاوه بر تهیه عکس هایی از نزدیکی تیتان با فرستادن کاوشگری به سطح تیتان با نام هویگنس امکان آزمایش هایی را نیز از سطح تیتان فراهم آورد که نتایج این آزمایش ها توسط کاسینی به زمین مخابره شد. سفر کاسینی و همراهش، هویگنس، به زحل ۷ سال به طول انجامید. پس از رسیدن به زحل، هویگنس از کاسینی جدا شد و روی سطح تیتان، بزرگ ترین قمر زحل فرود آمد. به لطف داده های کاسینی و هویگنس، آنچه امروز از منظومهٔ زحل می دانیم بسیار بیش تر از گذشته است.
تیتان (اسطوره یونان). تایتان ( به یونانی: Τιτάν ) نام یکی از نژادهای ایزدان در اساطیر یونانی است. تایتان ها ایزدانی نامیرا و نیرومند بودند که در دوران طلایی قبل از المپ نشینان بر زمین فرمانروایی می کردند.
تایتان ها فرزندان اورانوس ( آسمان ) و گایا ( زمین ) بودند. البته اورانوس و گایا فرزندان دیگری هم به نام های سایکلاپس ها ( غول های یک چشم ) ، الهه های انتقام، گیگانت ها و هکاتونکایرها داشتند. ۱۲ تایتان اصلی ( ۶ پسر و ۶ دختر ) و بعضی فرزندان آن ها تایتان نامیده می شوند. رهبر تایتان ها کرونوس بود که بعدها توسط پسرش زئوس سرنگون شد.
کرونوس
رئا
اکئانوس
تتیس
هایپریون
امنموسینی
تمیس
یاپتوس
کئوس
کریوس
فوبه
تئا
( در برخی منابع تایتان سیزدهمی به نام دیونه نیز آورده شده است )
متیس فرزند اوکئانوس
فرزندان هایپریون شامل:
هلیوس
سلنه
ائوس
فرزندان یاپتوس شامل:
پرومتئوس
اپیمتئوس
اطلس
تایتان ها به سبب جنگ با ایزدان المپ نشینان مشهور هستند، بسیاری از این ایزدان در درون شکم پدر خود کرونوس اسیر شده بودند. بعد از اینکه زئوس آن ها را آزاد کرد نبرد میان تایتان ها آغاز شد. بعد از گذشت ده سال از این جنگ زئوس از گایا درخواست کمک کرد. گایا به زئوس کمک های زیادی کرد و دلیل آن زندانی شدن فرزندان او سیکلوپ ها و هکاتونکایرها توسط کرونوس بود. در این جنگ بیشتر تایتان ها در برابر المپی ها ( بعد از به قدرت رسیدن المپی شدند ) قرار گرفتند. البته بسیاری از تایتان ها در طرف المپی ها قرار گرفتند مثل رئا، تمیس و متیس و فرزندان هیپریون و پرومتئوس و اپیمتئوس. سه فرزند ارشد کرونوس ( زئوس ) , ( هادس ) و ( پوزیئون ) به وسلیه داس کرونوس او را قطعه قطعه کردند و به اعماق تارتاروس فرستادند؛ و تایتان های دیگر را برای مجازات به تارتاروس تبعید کردند.
تیتان (سگ). تیتان ( ۲۰۰۵ – ۳۱ مارس ۲۰۱۰ ) یک سگ آمریکایی بود از نژاد گریت دین که در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان بلندترین سگ جهان نام اش ثبت شده است. قد رسمی وی ۱۰۷٫۳ سانتیمتر ( ۴۲٫۲ اینچ ) از کف پا تا شانه اش. دارنده قبلی این عنوان یک سگ گریت دان دیگر بود با نام گیبسون که ۱۰۷٫۲ سانتیمتر ( ۴۲٫۲ اینچ ) اندازه داشت و در اوت ۲۰۰۹ درگذشت. در طی مراحل نامزدی، تیتان، که از چندین وضعیت بهداشتی رنج می برد، در رقابت با یک سگ از نژاد نیوفاندلند از داکوتای شمالی و یک گریت دان دیگر، از آریزونا مقابله کرد. در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۰ تایتان به عنوان بلندترین سگ جهان توسط جورج بزرگ، یک نژاد بزرگ اهل آریزونا از سلطنت برکنار شد.
وی پس از اینکه در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۹ به عنوان بلندترین سگ جهان لقب گرفت در برنامه برنامه امشب با کونان اوبراین ظاهر شد.
سر انجام تیتان در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۰ به دلیل عوارض ناشی از پارگی روده درگذشت.
تیتان (فیلم ۲۰۱۸). تیتان ( انگلیسی: The Titan ) فیلمی در ژانر علمی–تخیلی مهیج به کارگردانی لنارت راف است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.
• سم ورثینگتون
• تیلور شیلینگ
• تام ویلکینسون
• اگنس دین
• ناتالی امانوئل
• کوری جانسون
تیتان (ولسوالی ساغر). تیتان ( به لاتین: Titan ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولسوالی ساغر واقع شده است. تیتان ۲٬۱۶۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه تیتان در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه تیتان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تیتان در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه تیتان

معنی کلمه تیتان در دانشنامه آزاد فارسی

تیتان (اخترشناسی). تیتان (اخترشناسی)(Titan)
در اخترشناسی، بزرگ ترین قمر۱ سیارۀ زحل۲ به قطر۵.۱۵۰ کیلومتر، و به فاصلۀ متوسط ۲۲۲هزار کیلومتر از زحل. در ۱۶۵۵، ریاضی دان و اخترشناس هلندی، کریستیان هویگنس۳، آن را کشف کرد. تیتان، بعد از قمر گانیمید۴ مشتری۵، دومین قمر بزرگ منظومۀ خورشیدی۶ است. تیتان یگانه قمر منظومۀ خورشیدی است که جوّی درخور توجه، و بیشتر متشکل از نیتروژن دارد. ابرهای مِه دود نارنجی رنگی سطحش را، که ممکن است با دریاچه هایی از اتان۷ مایع پوشیده شده باشد، فرا گرفته است. فشار جوّ در سطح آن از فشار جوّ زمین بیشتر است. علامت های راداری نشان می دهند که تیتان دارای زمین خشک و اقیانوس است. در بین سیاره های منظومۀ خورشیدی، فقط زمین دارای دو قسمت خشکی و اقیانوس است.moonSaturnChristiaan HuygensGanymedeJupiterSolar Systemethane
تیتان (اسطوره). تیتان (اسطوره)(Titan)
در اساطیر یونان، هریک از غول زاده های اورانوس۱ و گایا۲. کرونوس۳، رئا۴، تمیس۵، و اوکئانوس۶ ازجمله دوازده پسر و دختر آن ها بودند. کرونوس و رئا، پدر و مادر زئوس۷ بودند.زئوس پدر خود را از حکم فرمایی بر جهان ساقط کرد. خواهران و برادران تیتان ها عبارت بودند از سه هکاتونخیره ۸ها، هیولاهایی با ۱۰۰ دست به نام های بریارئوس۹، گوگس۱۰ و کوتوس۱۱؛ و همچنین سه سیکلوپ۱۲ یک چشم، به نام های آرگس۱۳، استروپس۱۴ و برونتس۱۵. اورانوس، هکاتونخیره ها و سیکلوپ ها را به تارتاروس۱۶، بخشی از جهان مردگان، انداخت؛ از این رو مادرش، گایا، برآشفت و تیتان ها را برضد پدرشان برانگیخت. به کرونوس، داسی از سنگ چخماق داد و کرونوس، پس از اخته کردن اورانوس، آلت او را به دریا انداخت. از خونی که بر زمین ریخت الهگان انتقام (فوری ها)۱۷، و از کف دریا آفرودیت۱۸ پدید آمد. تیتان ها اورانوس را از قدرت به زیر کشیدند، برادرانشان را از تاتاروس رهانیدند و کرونوس را شاه کردند، اما او بار دیگر هکاتونخیره ها و سیکلوپ ها را زندانی و با خواهرش، رئا، ازدواج کرد. بعدها زئوس، پسر آن ها، برادران و خواهرانش را در جنگی ده ساله با تیتان های حاکم رهبری کرد، تا آن که گایا قول داد که در صورت آزادکردن هکاتونخیره ها و سیکلوپ ها، زئوس را پیروز خواهد کرد. زئوس با کمک سیکلوپ ها بر کرونوس و تیتان ها غلبه کرد و آن ها را به تاتاروس انداخت و هکاتونخیره ها را به نگهبانی آن ها گماشت.UranusGaiaKronosRheaThemisOceanusZeusHecatoncheireBriareusGygesCottusCyclopsArgesSteropesBrontesTartarusFuriesAphrodite

جملاتی از کاربرد کلمه تیتان

شیخ الاسلام گفت که: « بوصالح حدثانی گوید نام وی هارون کی در خانه‌ی بوالخیر تیتانی شدم به زیارت، مرا گفت: اکنون سفر کجا می‌کنی؟ گفتم: بطرسوس، گفت: امسال به کجا نیت داری؟ گفتم: نیت مکه دارم. گفت: اللّه چیزی شما را داد حق آن ندانستید و آنرا نیکو نداشتید شما را در بادیه‌ها و دریاها برکند. بوصالح گفت: ای شیخ! حج و غزا می‌گو‌یی؟ گفت: آری حج و غزا، چرا سروقت گیرید و بآن باز نشینید.»
هفته‌نامهٔ نیو ساینتیست نظرسنجی در اوت ۲۰۰۵ برپا ساخت و در آن ۱۰ نام برتر برای نهادن بر روی سیارهٔ جدید را معرفی کرد و دیدگاه مردم را خواستار شد. این ۱۰ نام عبارت بودند از: پرسفونه، پاکس، گالیلئو، زینا، روپرت، باب، تیتان، نیبیرو، سربروس و لوکی.
برای شروع دمای ماده بالا را بالا می‌بریم تا خاصیت ابرمومسانی را افزایش بدهیم، برای آلیاژهای تیتانیمی و بعضی از فولادهای ضدزنگ ای افزایش دما در حدود ۹۰۰ درجه می‌باشد و برای بعضی از آلیاژهای آلومینیومی این دما بین۴۵۰ تا ۵۳۰ است. در این شرایط مواد بسیار نرم می‌شوند در نتیجه فرایندها که معمولاً براساس خواص موم‌سان‌ها می‌باشند اجرا می‌کنیم. این فرایندها اکثراً شکل‌دهی حرارتی، قالب‌گیری بادی و شکل‌دهی حرارتی خلاء است. اکنون فشار گاز بی‌اثر در ورقه ابرمومسانی اعمال می‌شود و باعث می‌شود که آن را به یک ماده خرد تبدیل کند.
چولاف از دوستیتان بود با من نبودید ای خسیسان پاک دامن
یک روش پوشش کووالانسی برای اصلاح سطوح مواد که غنی از گروه‌های هیدروکسیل یا آمین مانند هیدروکسی آپاتیت، تیتانیوم و بسیاری از سطوح اکسید فلزی دیگر را شامل می‌شود. اتصال مولکول‌های سیلیکونی بر روی سطوح فلزی به این دلیل رخ می‌دهد که گروه‌ها هیدروکسیل در سطوح فلزی می‌توانند پیوسته به اتم‌های سیلیسیم پیوند دهند. همچنین سطح سیلان شده را می‌توان با پیوند بیشتر به راحتی اصلاح کرد. سطوحی چون شیشه، سیلیکا، ژرمانیوم، آلومینیوم و کوارتز و بسیاری از اکسیدهای فلزی دیگر غنی از گروه‌های هیدروکسیل هستند، سایلن‌ها برای تغییر این سطوح مناسب می‌باشند.
در پوشش دهی الکتریکی، یک فلز یونی که با الکترونها تأمین می‌شود پوششی غیر یونی روی یک بستر ایجاد می‌کند. یک سیستم رایج شامل یک محلول شیمیایی با فرم یونی فلز، یک آند (مثبت شارژ شده) است که ممکن است شامل فلزی که اندود شده (یک آند انحلال پذیر) یا یک آند نامحلول (معمولاً کربن، پلاتین، تیتانیوم، سرب یا فولاد) و در نهایت، یک کاتد (بار منفی) که در آن الکترونها برای تولید یک فیلم از فلز غیر یونی عرضه می‌شوند.
در کافی از امام صادق(ع) نقل است که پیامبر(ص) فرمود: ای تهیدستان، جانهای خویش پاک کنید و به دل از خداوند خشنود شوید تا خداوند عز و جل تهیدستی شما را ثواب دهد. و اگر چنان نکنید، تهیدستیتان را ثوابی نیست.
استوکس همچنین نام الهه‌ای با ریشه‌های پیشاتاریخی در اسطوره‌های یونان است که الهه بزرگ‌ترین رود هادس است. او مانند بیش‌تر رودها فرزند اوکئانوس و تتوس بود. با پالاس ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند به نام‌های زلوس، نیکه، کراتوس و بیا شد. در جنگ تیتان‌ها با زئوس، فرزندان خود را به یاری زئوس فرستاد. زئوس نیز در برابر این خدمت فرزندان او را نزد خود نگاه داشت و مقرر کرد سوگندی که با آب استوکس از طرف خدایان یاد گردد، هرگز نباید شکسته شود.
از ابراهیم رَقّی حکایت کنند که او گفت بسلام ابوالخیر تیتانی شدم، نماز شام می کرد، سورت فاتحه راست برنتوانست خواند، با خویشتن گفتم رنج من ضایع شد چون نماز را سلام دادم، بطهارت بیرون شدم شیری عظیم بیامد و قصد من کرد باز نزدیک وی شدم و بگفتم شیری قصد من کرد بیرون آمد و بانگ بر شیر زد و گفت نگفته بودم شما را که مهمانان مرا رنجه مدارید شیر برفت و من طهارت کردم و باز‌آمدم گفت شما بر راست کردن ظاهر مشغول شدید از شیر بترسیدید و ما باطن راست کردیم شیر از ما بترسید.
الگو ویدمن‌اشتاتن ویژگی‌های استیل‌های جدید مانند آلیاژها تیتانیوم و زیرکونیم را توصیف می‌کند.
در مه ۲۰۰۶، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد بخش تیتانیومی جلویی بدنه اف-۲۲ با مشکلی مواجه است که از مدیریت گرمای معیوب ریشه گرفته بود. این مشکل، منجر به شکل‌پذیری کمتر از حد ۸۰ اف-۲۲ شده و طول‌عمر این بخش را به صورت بالقوه کاهش داده بود. تغییرات و وارسی‌هایی برای بازیابی طول‌عمر موردانتظار بخش جلویی، اعمال شده است.
شیخ الاسلام گفت که: « بواخیر تیتانی را پسری بود عیسی نام، به دوستی نام عیسی مریم باز کرده بود، وی را گفته بود، کی چون عیسی به زمین آید، وی را از من سلام گوی.»
اماتیتان ۲۰۷٫۴۴ کیلومترمربع مساحت و ۱۳٬۴۳۵ نفر جمعیت دارد.
اوکراین پس از روسیه پهناورترین کشور اروپاست. با ذخیره وسوسه انگیزی از معادن فلزی ارزشمند. نیمی از آهن و فولاد کل شوروی از اوکراین به‌دست می‌آمد. چهل درصد از کل سنگ منگنز دنیا در دوران شوروی از اوکراین صادر می‌شد. به این فهرست، منابع زغال‌سنگ، جیوه، تیتانیوم و نیکل را هم باید افزود. اوکراین یکی از مهم‌ترین کشورهای معدنی دنیاست که هم از نظر تنوع و هم حجم ذخایر در دنیا کم‌نظیر است. گفته می‌شود ۸۰۰۰ معدن از ۹۰ کانی ارزشمند در سراسر خاک اوکراین وجود دارد.
بی بادگان چو مستیتان آرزو شود آئید و خاک مقبرهٔ فیض بو کنید
در گذشته بیشتر از رنگدانه‌هایی همچون سفیداب، زرنیخ، زنگار، شنگرف، لاجورد، سیلو، گِل هرمز استفاده می‌شده است، اما امروزه به‌جز معدودی از رنگدانه‌ها نظیر گِل‌ماشی (گِلِ اُخرا) که به وفور در طبیعت یافت می‌شود، بیشتر رنگدانه‌ها را در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌سازند. آبی اولترامارین، سفید تیتانیوم، و رنگدانه‌های خانواده کبالت از این دسته‌اند.