تندرست

معنی کلمه تندرست در لغت نامه دهخدا

تندرست. [ ت َ دُ رُ ] ( ص مرکب ) مقابل بیمار و اطلاق آن بر دولت نیز آمده. ( آنندراج ) ( بهار عجم ). سالم و چاق و صحیح و بی مرض و بی علت و توانا و قوی. ( از ناظم الاطباء ) ( دهار ). از: تن + درست. گیلکی و نطنزی تندرست ، فریزندی و یرنی تندرس ، سنگسری تندراست ، سرخه ای تندرست ، لاسگردی تندرست ، کسی که تن سالم دارد. ( حاشیه برهان چ معین ) :
ز پیکان پولاد گشتند سست
نیامد یکی پیش او تندرست.فردوسی.همی بود شادان دل و تندرست
به دانش همی جان روشن بشست.فردوسی.تو بیماری و پند داروی تست
بکوشم همی تو شوی تندرست.فردوسی.اگر بازبینم ترا تندرست
همه گنج با تاج و تخت آن ِ تست.فردوسی.همه بر دل اندیشه این بد نخست
که بینددو چشمم ترا تندرست.فردوسی.جاوید باش و پشت قوی باش و تندرست
تو شادخوار و ما رهیان از تو شادخوار.فرخی.شاه زمانه شاد و قوی باد و تندرست
از گردش زمانه بی اندوه و بی زیان.فرخی.از کف او چنان هراسد بخل
که تن آسان تندرست از تب.فرخی.پاینده باد خواجه و دلشاد و تندرست
بر کام دل مظفر و منصور کامکار.فرخی.جاوید شاد باد و تن آسان و تندرست
آن مهتر کریم خصال ملک نژاد.فرخی.نه از پشت پاکم اگر تندرست
بمانم ترا وآنکه هم پشت تست.( گرشاسبنامه ).بی آزار بازآمدی تندرست
از آن اژدها کین نبایست جست.( گرشاسبنامه ).دشمنان تو همه بیمار و بنده تندرست
دورتر باید ز بیمار آنکه او بیمار نیست.ناصرخسرو.چون این نیت بکرد عطسه بزد و درساعت آن علت از وی زایل شد و تندرست گشت. ( قصص الانبیاء ص 185 ). بهیچ حال هوای گرم هیچ تندرست را سود ندارد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و آن زن که شیر او دهد... شیر او پاک و پسندیده باد و زن تندرست. ( ذخیره خوارزمشاهی ). شراب... خورنده شراب را بیماری کم کند و اغلب تندرست باشد. ( نوروزنامه ).
به کار اندرت ار نادرستیی باشد
چو تندرست بوی هیچ دل شکسته ندار.ادیب صابر.تا هست ز هستی تو یادم
آسوده و تندرست و شادم.نظامی.

معنی کلمه تندرست در فرهنگ معین

(تَ دُ رُ ) (ص مر. ) سالم ، صحیح .

معنی کلمه تندرست در فرهنگ عمید

دارای بدن سالم و فاقد بیماری و ناخوشی.

معنی کلمه تندرست در فرهنگ فارسی

کسی که بدنش سالم باشد، راضی شدن بامری، حاضرشدن
( صفت )کسی که بدنش سالم باشد سالم صحیح المزاج .

معنی کلمه تندرست در ویکی واژه

sano
سالم، صحیح.

جملاتی از کاربرد کلمه تندرست

چو بنیاد دولت به سستی رسید توانا به ناتندرستی رسید
تندرستی چو در دهان دارد شه بر او اعتماد جان دارد
به‌هرحال آنچه بر بنیاد نوشتار زردشتی برمی‌آید در روزگار پایانی این گیتی این اهورامزدا است که بر اهریمن پیروز می‌شود و او را برای همیشه از بین می‌برد و پس از آن تنها نیکی و نور و تندرستی در گیتی ماندگار خواهد شد.
داده‌های بهداشتی هر گونه اطلاعات مربوط به شرایط بهداشتی، نتایج تولید مثل، علت مرگ و کیفیت زندگی را برای یک فرد یا جمعیت می‌باشد. داده‌های بهداشت شامل معیارهای بالینی همراه با اطلاعات زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و رفتاری مرتبط به سلامتی و تندرستی باشد.
چنان شد ز سستی که از تن بماند ز ناتندرستی باردن بماند
چگویم تا مرا هرمز طبیبست تنم از تندرست با نصیبست
آثار یکی بودردا رضی الله عنه را برنجانید. گفت، «بارخدایا تندرستی و عمر دراز و مال بسیارش ارزانی دار». و این بدترین دعاهاست که هرکه را این دادند لابد بطر و غفلت وی را از آخرت غافل کند و هلاک شود. و علی (ع) درمی بر کف دست نهاد و گفت، «تو آنی که تا از دست من نروی مرا هیچ سود نکنی». و حسن بصری رحمهم الله گوید، به خدای که هیچ کس زر و سیم را عزیز نداشت که نه خدای سبحانه و تعالی وی را خوار و ذلیل نکرد». و چنین گفته اند که اول درم و دینار که در دنیا بزدند ابلیس آن را برگرفت و در چشم مالید و بوسه همی داد و همی گفت، «هرکه تو را دوست دارد بنده من است».
– کمک به مردم در راه نایل شدن به سلامت توسط اقدامات و فعالیت های خود آنان به نحوی که بتوانند آمادگی قبول مسئولیت تندرستی خود و اجتماعی که  در آن زندگی می کنند را داشته باشند.
از دهه ۱۹۷۰ تا کنون آزمایش کنندگان بسیاری می‌کوشیدند که دریابند چه اندازه مکمل آنتی‌اکسیدانتی برای تندرستی انسان نیاز است اما نتایج به هیچ وجه امیدبخش نبودند. تحقیقات در مورد تأثیر بتاکاروتن بر سیگار و سرطان ریه، یائسگی و سرطان پستان هیچ نکته مثبتی نشان نداده‌اند. تنها در هفت پژوهش کاربرد مکمل‌ها باعث کاهش خطر بیماری قلبی-عروقی و سرطان لوزالمعده شده‌است.
دلت شادمان باید و تندرست سه دیگر ببین تا چه بایدت جست
چوآمد بری مرد ناتندرست دل و دیده از شرم یزدان بشست
پزشکی یک دانش کاربردی است که هدف آن، حفظ و ارتقای تندرستی، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب‌دیدگان است این کار با شناخت بیماری‌ها، «تشخیص»، «درمان» و «پیشگیری پزشکی|جلوگیری» از بروز آن‌ها انجام می‌شود. دانش پزشکی بر روی طیف گسترده‌ای از رشته‌ها از فیزیک و زیست‌شناسی تا علوم اجتماعی، مهندسی و علوم انسانی بنا شده‌است.[ف ۱] امروزه هدف دانش پزشکی، استفاده از فناوری‌های دانش مبنا و استدلال قیاسی برای رسیدن به راه‌حل مشکلات بالینی است. اکتشافات در باب ماهیت ژن‌ها و سلول‌ها دریچه‌ای برای تعریف فیزیولوژی بر مبنای سیستم‌های مولکولی، فراهم کرده‌است. این بینش فیزیولوژیکی، راه را برای فهم بهتر فرایندهای پیچیده بیماری‌ها و رویکردهای نو درمانی، فراهم کرده‌است.
صبح خنک و تنگه مه آلود بود. دوستانش را در اسکلهٔ "صندل" پیدا کرد، همه هم جوون و تندرست بودند. پنج نفری به "
او در این کتاب چنین استدلال می‌کند که تمام امیال طبیعی، سودمند بوده و مایه تندرستی است، و بدون این امیال، زندگی لطف خود را از دست می‌دهد.
نباشد خوش سفر در تندرستی نگر تا چون بود در رنج و سستی
افسردگی حالتی خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد.
ولی تو کوری و ناتندرست و حاجتمند نه چون منی که خداوند جاه و تمکینم
تا بوی تندرست و حکم روان داردت خویش‌و دوست چون تن‌و جان
«شفا» در اصل لغت به کناره چاه یا خندق و مانند آن گویند، و شاید اطلاق «شفه» بر «لب» نیز بهمین مناسبت باشد، و همچنین استعمال این کلمه در بهبودی از بیماری نیز بخاطر آن است که انسان در کناره «سلامت و تندرستی» قرار می‌گیرد.[نیازمند منبع]