تقلا

تقلا

معنی کلمه تقلا در لغت نامه دهخدا

تقلا. [ ت َ ق َل ْ لا ] ( اِ ) در تداول عامه ، کوشش بلیغ. تلاش. جهد. سعی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || دست و پا زدن برای رهایی از بندی یا برای کاری یا احتراز از کاری و مانند آن. ( یادداشت ایضاً ).
تقلا. [ ت َ ] ( اِخ ) سلیم بن خلیل بن ابراهیم ( 1265-1310 هَ.ق. ). مؤسس جریده الاهرام مصر وی در کفر شیمه لبنان متولد شد و بمصر مهاجرت کرد و بکمک برادرش بشارة در انتشار این جریده مساعی فراوانی مبذول داشت. رجوع به اعلام زرکلی ج 1 ص 382 و معجم المطبوعات ص 638 شود.

معنی کلمه تقلا در فرهنگ معین

(تَ قَ لّ ) [ ع . تقلی ] (مص ل . ) کوشش و تلاش کردن .

معنی کلمه تقلا در فرهنگ عمید

کوشش، تلاش.

معنی کلمه تقلا در فرهنگ فارسی

کوشش وتلاش
۱ - ( مصدر ) دست و پا زدن در بستر غلت خوردن در رختخواب. ۲ - کوشش و تلاش کردن سعی کردن . ۳ - ( اسم ) کوشش تلاش سعی . توضیح در عربی (( ثقلی ) ) بمعنی از پهلو بپهلو غلطیدن و بی قرار بودن بر فراش است .

معنی کلمه تقلا در دانشنامه عمومی

تقلا (فیلم ۱۹۹۳). تقلا ( به هندی: Sangraam ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی لارنس دی سوزا است. در این فیلم بازیگرانی همچون اجی دیوگن، کاریسما کاپور، عایشا جولکا، آمریش پوری، دنی دنزونگپا، آسرانی، ریما لاگو، لاکسیمیکانت برد ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه تقلا در ویکی واژه

تقلی
کوشش و تلاش کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تقلا

این کشور در قرن نوزدهم میلادی مستعمره انگلیس شد و در سال ۱۹۷۸ این کشور استقلال خود را به دست آورد.در تووالو که به صورت پادشاهی اداره می‌شود، پادشاه انگلستان رئیس حکومت است و نمایندگی از او را یک حکمران در این کشور به عهده دارد.
و هر چند من بنده را قدرت و استقلال و مکنت و استظهار آن نبود که در چنین معرکه اقدام نمایم و در چنین مهلکه اقتحام کنم و خود را در معرض صلف نهم و در لباس فضل جلوه دهم، اما سعادت ندا می کرد و کرم عمیم پادشاه استدعا می فرمود:
الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ، در آیت پیش لختی اعمال بر شمرد، چون تقوی و وجل و توکل. آن گه درین آیت، اعمال ظاهر چون نماز و زکاة در ان پیوست، آن از امارات حقیقت است و این از شرائط شریعت، تا بدانی که هر دو درهم پیوسته و درهم بسته، حقیقت بی‌شریعت به کار نیست، و شریعت بی‌حقیقت راست نیست. چون هر دو بهم جمع گشت انگه. أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا، ای صدقوا صدقاً و حقّوا حقاً. مؤمنان بحقیقت ایشان‌اند که هم در شریعت درست‌اند هم در حقیقت، پس اقامت شریعت را لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ و صدق حقیقت را، وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ هو رزق الاسرار بما یکون استقلالها به من المکاشفات و المواصلات، و گفته‌اند حقایق عبودیت و منازلات و مکاشفات حقیقت، در وجود خصلتها است که در این آیت بر شمرد و هو التعظیم للذکر و الوجل عند السماع و لاظهار الزیادة علیهم عند تلاوته، و حقیقة التوکل علی اللَّه و القیام بشروط العبودیة علی حد الوفاء، فاذ کملت اوصافهم صاروا محققین بالایمان، و قیل أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ای حقاً انه سبقت لهم من اللَّه الحسنی فصار لهم عند ربهم طوبی و زلفی و حسنی.
در حال حاضر به عنوان پیشکسوت در پیشکسوتان استقلال به فعالیت دارد و همچنین ایشان در آکادمی استقلال در رده‌های (نوجوانان و جوانان) در فصل‌های مختلف به عنوان (سر مربی - مربی - سرپرست و مدیر فنی) ۵ فصل فعالیت داشته‌است.
گهی که دیده در آژنگ ابرویش بیند سنان و تیغ کند بر ضمیر استقلال
اقتدار و عزم و استقلال رفت اعتبار و عزت و اقبال رفت
یا علی ایمهر لاهوتی مقام از چهر رنگین شهریار کشور ناسوت ز استقلال و تمکین
در تاریخ ۲ آوریل سال ۱۹۷۰ قانون اساسی موقت برای قطر رسماً اعلام شد و شورای وزیران در ۲۸ مه همان سال به ریاست شیخ خلیفه بن حمد، وارث و معاون امیر برگزار شد. در ۳ سپتامبر، ۱۹۷۱ استقلال قطر، اعلام شد، پس از آن، مردم قطر وفاداری خود را به شیخ احمد بن علی آل ثانی به عنوان امیر دولت قطر اعلام کردند.
پس زنان گفتند او را مال نیست مهتری و حسن و استقلال نیست
ز استقلال و آزادی و قانون به پیش دیده شادروان گرفتم
من آن کسم که گه نظم هیچ گوینده به لفظ و معنی چون من ندارد استقلال
افشین کمایی یکی از بازیکنان فوتبال ایران است. این بازیکن در طول در دوران حضورش، در تیم‌های مختلفی من‌جمله استقلال اهواز مشارکت داشته‌است.
امیر قلعه‌نویی ۸۸ بار کاپیتانی (۸۷ بار کاپیتان استقلال در شروع بازی بوده است)
شهر موطن موزه گودوی و موزه ملی هنرهای زیبا (که شامل آثار قدیمی نقاشی قرن نوزدهم است)، و کلیسای لا انکارناسیون و کلیسای اعظم و و معبد ملی قهرمانان که نسخه کوچک‌تر آن لس اینوالیدز در پاریس بوده، می‌باشد که در آن بسیاری از قهرمانان ملی مدفون می‌باشند. دیگر نقاط دیدنی عبارت‌اند از قصر لوپز (کاخ ریاست جمهوری)، ساختمان قدیمی سنا (یک ساختمان جدید در سال ۲۰۰۳ در کنار مجلس کنگره احداث شد)، کلیسای اعظم مترو پولیتانا و خانه استقلال (یکی از نمونه‌های معدود معماری دوران استعماری برجای مانده در شهر).
ز بس سرود مناعت نواختی شب و روز زدی به کشور ناموس کوس استقلال
قسمت دوم مجموعه با اعتراض امیر قلعه‌نویی مربی وقت تیم استقلال رو به رو شد و وی از سازندگان فیلم شکایت کرد.
استقلال داده‌ها و استقلال عملیات با یکدیگر آینده ی انتزاع داده‌ها را میسازند استقلال داده شامل دو سطح می‌باشد .
احمد جمشیدیان، عضو تیم راه‌آهن تهران بود که در نقل و انتقالات تابستان ۲۰۰۸ به سپاهان پیوست. و در طول ۵ سال بازی در این تیم به ۳ عنوان قهرمانی در لیگ برتر و یک عنوان قهرمانی جام حذفی رسید. جمشیدیان در دوازدهم خرداد ۹۲ با عقد قرارداد یک ساله به تیم باشگاه فوتبال استقلال تهران پیوست.
از ۱۲ مارس ۱۹۲۲ تا ۵ دسامبر ۱۹۳۶ ارمنستان بخشی از جمهوری سوسیالیستی ماورای قفقاز شوروی بود. در تاریخ ۲۳ اوت ۱۹۹۰ به جمهوری ارمنستان تغییر نام داد و تا زمان اعلام رسمی استقلال در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد شوروی باقی ماند
چرا پیوسته قومی در تنعم چرا همواره جمعی در تقلا