تفرش

معنی کلمه تفرش در لغت نامه دهخدا

تفرش. [ ت َ ف َرْ رُ ] ( ع مص ) پر وازدن مرغ. ( تاج المصادر بیهقی ).بال باز کردن مرغ و گستردن آن بخواهش فرود آمدن بر چیزی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). بال گستردن و فرود آمدن مرغ بر چیزی. ( از اقرب الموارد ).
تفرش. [ ت َ رِ / رَ ] ( اِخ ) یکی از دهستانهای بخش طرخوران شهرستان اراک است و منطقه آبادان و حاصل خیزی است. این دهستان از 29 قریه تشکیل شده ، 21 هزار تن سکنه دارد و طرخوران مرکز بخش است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ). قریه طاد از قراء تفرش است که بزعم عده ای مولد حکیم نظامی گنجوی میباشد. رجوع به نظامی و گنجینه گنجوی چ وحید دستگردی و شدالازار ص 273 و نزهة القلوب ج 3 ص 68 و مرآت البلدان ج 1 ص 467 و جهانگشای جوینی ج 2 ص 191 و تاریخ مغول اقبال ص 389،539 و جغرافیای سیاسی کیهان شود.

معنی کلمه تفرش در فرهنگ فارسی

شهرستانی است در جنوب ساوه شامل بخشهای حومه خلجستان فراهان و آشتیان هوای آن سرد سیر و سالم و نشاط آور جمعیت شهرستان بالغ بر ۹۲۹۱۹ تن است . مرکز آن تفرش است که ۶۶۵۷ تن سکنه دارد .
یکی از دهستانهای بخش طرخوران شهرستان اراک است

معنی کلمه تفرش در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفرش، شهرستان و شهری در استان مرکزی می باشد.
در شرق استان مرکزی واقع است. از شمال به شهرستان ساوه ، از مشرق به شهرستان قم ، از جنوب به شهرستانهای اراک و آشتیان و از مغرب به شهرستان اراک محدود می شود و مشتمل است بر دو بخش به نامهای مرکزی و فراهان ، شش دهستان، و دو شهرِ فَرمَهین و تفرش.
← کوههای مهم
مرکز شهرستان. در ارتفاع حدود ۸۷۸، ۱ متری، در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر اراک و در مسیر جاده اراک ـ آشتیان قرار دارد.
← کوههای مهم
(۲) اسکندرمنشی.(۳) اعتمادالسلطنه.(۴) امین احمدرازی، هفت اقلیم.(۵) ایران، قوانین و احکام.(۶) ایران، وزارت کشور اداره کل آمار و ثبت احوال، کتاب اسامی دهات کشور.(۷) ایران، وزارت کشور معاونت سیاسی و اجتماعی.(۸) ایران، سازمان تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران.(۹) ایران، نشریه تاریخ تأسیس عناصر تقسیماتی به همراه شماره مصوبات آن.(۱۰) بلاذری.(۱۱) عباس جعفری، گیتاشناسی ایران.(۱۲) جوینی.(۱۳) جهانگشای خاقان: تاریخ شاه اسماعیل.(۱۴) حمداللّه مستوفی.(۱۵) د فارسی.(۱۶) محمدابراهیم دهگان و ابوتراب هدائی، تاریخ اراک.(۱۷) محمدبن علی راوندی، راحه الصدور و آیه السرور در تاریخ آل سلجوق.(۱۸) یحیی بن عبدالغنی سرخوش، دیوان.(۱۹) مرتضی سیفی فمی تفرشی، سیری کوتاه در جغرافیای تاریخی تفرش و آشتیان.(۲۰) فرهنگ جغرافیائی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران.(۲۱) حسن بن محمد قمی، کتاب تاریخ قم.(۲۲) مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۷۵.(۲۳) نقشه تقسیمات کشوری ایران، مقیاس ۰۰۰، ۵۰۰، ۲:۱.(۲۴) مهرالزمان نوبان، نام مکانهای جغرافیایی در بستر زمان.(۲۵) عبداللّه بن فضل اللّه وصاف الحضره، تحریر تاریخ وصاف.(۲۶) یعقوبی، البلدان.

معنی کلمه تفرش در ویکی واژه

یکی از شهرستان‌های استان مرکزی در ایران که مرکز آن شهر تفرش است.

جملاتی از کاربرد کلمه تفرش

دلیران چو شیران در آن بوم بود همان تفرشی طفل معصوم بود
اُرتَگُل، روستای است از توابع استان مرکزی، شهرستان تفرش، بخش فراهان و جزئی از دهستان فشک می‌باشد
این شب‌زنده‌داری را همچون جشنی معمولی تصور نکنیداین جشنی است که ارزشش از صد جشن بیشتر استفرشتگان مقرب و دیگر فرشتگان در آن روز پایین آمدندتا حمد (گلوریا) تازه‌ای بخوانند (اشاره به بشارت به شبان‌ها)
این گویش یکی از گویش‌هایی است که در روستاهای منطقهٔ تفرش رایج آن و حلقهٔ ارتباطیِ زبان تاتی ایران با گویش‌های مرکزی را تشکیل می‌دهند.
آرامگاه زید بن قاسم مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان تفرش، بخش فراهان، دهستان فرمهین، روستای زلف آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آشتیان از گذشته به‌دلیل موقعیت خوب جغرافیایی محل داد و ستد محال ثلاث (آشتیان -تفرش- فراهان- خلجستان) بوده‌است. اهمیت این موضوع از طریق بررسی اسناد تاریخی مرتبط با بازار آشتیان مشخص می‌شود. این هنوز فعال بوده و یکی از محل‌های مورد علاقه گردشگران برای بازدید است.
میرزا محمد ملقب به آقا مؤمن تفرشی یا خواجه مؤمن تفرشی فرزند جمال الدین مصطفی است که در محلهٔ فم تفرش به دنیا آمد. جدش عبدالعظیم بن عبدالله فرزند امام پنجم شیعیان است. تحصیلاتش در تفرش، قم و اصفهان بود. در شعر تخلص دائی داشت. او از سادات تفرش، زاهد، عالم و حکیمی توانا بود. شعر را در کمال استادی می‌سرود و بیشتر به قصیده توجه داشت. تولد او در نیمهٔ اول قرن یازدهم هجری است.
امامزاده شاهزاده علی مربوط به سدهٔ ۱۰ ه.ق است و در شهرستان تفرش، بخش فراهان، دهستان فرمهین، روستای ولاشجرد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فی سماعیل تفرشی زین طو ر که کوشد همی به ذوق و بشو
امامزاده شاه قاسم مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان تفرش، روستای کهنک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
احمد پارسا (۲۰ تیر ۱۲۸۶ تفرش–۲ خرداد ۱۳۷۶ کالیفرنیا) پدر دانش گیاه‌شناسی نوین ایران، نخستین استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران و نخستین ایرانی بود که به‌صورت علمی بر فلور ایران (رستنی‌های ایران) پژوهش کرد. وی بنیان‌گذار موزه علوم طبیعی ایران است و بزرگ‌ترین اثر او تألیف کتاب فرانسوی فلور مستقل ایران با نام فلور دولیران به زبان فرانسه می‌باشد.
امارت بمهدی فرخنده داد که صاحبدلی بود تفرش نژاد
او تجدیدکنندهٔ بنای امامزاده محمد تفرش است. بر روی سنگ قبر او نوشته شده است: «هوالباقی: تاریخ وفات عالی‌جناب مقدس‌القاب علّامی فهّامی مجتهد الزمانی آقا محمد مؤمن ـ طاب ثراه ـ فی سبعین مائه و ألف ۱۱۷۰.» زندگی‌نامهٔ وی در تذکره‌های مجمع الصفحا، روضة الصفا و آتشکده آذر مذکور است.
خردمند اسپهبد تفرشی شتابنده چون برق با سرکشی