مولد

معنی کلمه مولد در لغت نامه دهخدا

مولد. [ م َ ل ِ ] ( ع مص ) ولاد. ولادة. الادة. ( ناظم الاطباء ). ولادت. زادن. و رجوع به ولادة شود.
مولد. [ م َ ل ِ ] ( ع اِ ) زمان ولادت. ( آنندراج ) ( غیاث ). هنگام زادن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). هنگام تولد. زایچه. گاه زادن. هنگام زادن. زمان زادن. سال ولادت. تاریخ ولادت. ( یادداشت مؤلف ). || جای زادن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). جایی که در آنجا کسی از مادر متولد گردد. زادبوم. خُهْر. وطن. زانیج.( ناظم الاطباء ). جای ولادت و وطن. ( غیاث ) ( آنندراج ). آنجا که بچه بر زمین آید. ( السامی فی الاسامی ) ( از مهذب الاسماء ). مثبر. مسقطالرأس. محل ولادت. جای زادن بچه. آنجا که بچه بر زمین آید گاه زادن. زادگاه. زادبوم. جای زادن. زادبود. ( یادداشت مؤلف ) :
چرا پس چون هوا او را به قهر از سوی آب آرد
به ساعت باز بگریزد به سوی مولد و منشا.ناصرخسرو.مهر و ماه او را دو طفلانند اینک هر دو را
گاهواره بابل و مولد خراسان آمده.خاقانی.ترک چون هست به انداختن زوبین جلد
چه زیان دارد اگر مولد او دیلم نیست.خاقانی.بخندید و از مولدم پرسید. گفتم از خاک پاک شیراز. ( گلستان ).
مولدم جام و رشحه قلمم
جرعه جام شیخ الاسلامی است.جامی.|| زمان ولادت حضرت محمد( ص )، چنانکه میلاد، زمان ولادت حضرت عیسی علیه السلام را گویند. ( از ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح نجوم ) هنگام زادن و برآمدن مردم که طالع هرکس را از شکلهای کواکب که در آن وقت بوده گیرند.بیرونی گوید: او را [ مردم را ] دو ابتداست یکی وقت کِشتن و او را مسقطالنطفه خوانند و دیگر وقت برآمدن و آن زادن است و او را مولد خوانند. از کواکب و شکلهای ایشان اندر وقت مولد، هیلاج دانسته آید و کذخداه و مبتزها و عطیات و زیادت و نقصانات و قواطع. وز تحویل سالهای مولد، انتهاها دانسته آید و تسییرها و خداوندان دور و جان بختار و مدبر و خداوند هفته و فرداها. ( التفهیم ص 519 ). مولد چون به جای باید آوردن و عملش چگونه است ؟ چون بچه از مادر جدا شود ارتفاع آفتاب بگیر اگر روز باشد، و طالع و درجه او بیرون آر که آن طالع مولدش باشد و گر شب بود ارتفاع کوکبی گیر از کواکب ثابته معروف کاندر عنکبوت اسطرلاب باشد وز وی طالع بیرون آر. ( التفهیم ص 527 ).
مولد. [ ل ِ ] ( ع ص ) امرأة مولد؛ زن زاینده. ج ، موالید، موالد. ( ناظم الاطباء ). مادر. ( آنندراج ). || ( از ماده ایلاد ) پدیدآورنده. پیداآورنده. ( یادداشت مؤلف ) :

معنی کلمه مولد در فرهنگ معین

(مُ لِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - زادگاه . ۲ - هنگام زادن . ج . موالد.
(مُ وَ لِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) تولید کننده ، زاینده .
(مُ وَ لَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) ۱ - تولید شده ، زاییده . ۲ - پدید آورده . ۳ - شخص عجمی که در عرب پرورش یافته . ۴ - کلام ساخته و بر بافته . ۵ - لغت عجمی که عرب در کلام استعمال کند. ۶ - لغتی که قدمت استعمال ندارد، مستحدث . ج . (برای کسان ) مولدین .

معنی کلمه مولد در فرهنگ عمید

۱. جای ولادت، محل تولد، زادبوم.
۲. زمان ولادت.
در زبان عربی، ویژگی هریک از کلمات ساختگی یا غیر عربی.
۱. تولیدکننده، زاینده، به وجودآورنده، زایا.
۲. (اسم ) (برق ) ژنراتور.

معنی کلمه مولد در فرهنگ فارسی

( اسم ) محلی است در ماشین حروفچینی جدید که سطر ماتریس در آنجا قرار میگیرد و دیگ سرب بان نزدیک شده شکل حروف ریخته میشود .
محلی است در ماشین حروفچینی جدید که سطر ماتریس در آنجا قرار می گیرد ٠

معنی کلمه مولد در فرهنگستان زبان و ادب

[فیزیک] ← مولد برق

معنی کلمه مولد در ویکی واژه

(برای کسان)
تولید شده، زاییده.
پدید آورده.
شخص عجمی که در عرب پرورش یافته.
کلام ساخته و بر بافته.
لغت عجمی که عرب در کلام استعمال کند.
لغتی که قدمت استعمال ندارد، مستحدث.
مولدین.
تولید کننده، زاینده.
زادگاه.
هنگام زادن.
موالد.

جملاتی از کاربرد کلمه مولد

آرکیدیا لوکزامبورگ یکی از آهنگسازان مشهور و مولداوی آمریکایی است.
تاریخ مولدش خرد اندیشه کرد و گفت: «آن گوهر یگانه، یتیم آمد از صدف »
خودروی برقی که از سلول خورشیدی برای تأمین برق خود استفاده می‌کند خودروی خورشیدی و خودرویی که برای تأمین برق از مولد بنزینی استفاده می‌کند خودروی هیبریدی نامیده می‌شود. خودرویی که فقط از باتری همراه برای تأمین برق مورد نیاز خود استفاده می‌کند خودروی تمام-برقی نامیده می‌شود. معمولاً منظور از خودروی برقی، خودروی تمام-برقی است.
درگه مولدت بدرکه میر تهنیت را سخن سرایم من
ساریتوف در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ۲۰۱۶ ریو در وزن ۹۷ کیلو حاضر بود که در مسابقه اول نیکولا کبان از مولداوی را شکست داد اما در دور بعد از کایل اسنایدر کشتی‌گیر آمریکا شکست خورد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در اولین مسابقه شانس مجدد خاویر کورتینا از کوبا را شکست داد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. وی در دیدار رده‌بندی الیزبار اودیکادزه کشتی‌گیر گرجستان را شکست داد و مدال برنز را بدست آورد.
۱- سامانه مولد قدرت (موتور): در این واحد، انرژی شیمیایی بنزین با احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال ارمنستان بازی کرده است. هاکوبیان نخستین بازی ملی خود را در یک بازی دوستانه در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۰۰ در مقابل مولداوی انجام داده است.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال ارمنستان بازی کرده‌است. یان نخستین بازی ملی خود را که یک بازی دوستانه بود در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۹۲ در ایروان در مقابل مولداوی انجام داده‌است.
شوند امهات درختان حوامل بنات نبات از حوامل مولد
بود مولد مهدی آن سر سرمد
، ولتاژ تولید شده در یک فاز مولد سنکرون است اما ولتاژی نیست که معمولاً در پایانه‌های مولد ظاهر می‌شود. در حقیقت تنها زمانی ولتاژ داخلی (
در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۳، آزمون اولین بار به عنوان بازیکن تعویضی در دقیقه ۷۳ در بازی لیگ اروپا مقابل یاگودینا وارد زمین شد، تا اولین بازی خود را برای بزرگسالان انجام دهد. روبین کازان این بازی را با نتیجه ۱–۰ پیروز شد. در ۲۹ اوت، او اولین گل خود را در دومین بازی بزرگسالان خود برای روبین کازان در برد ۳–۰ لیگ اروپا مقابل مولده به ثمر رساند. در ۶ اکتبر ۲۰۱۳، او اولین بازی خود در لیگ در پیروزی ۵–۱ مقابل آنژی مخاچ‌قلعه در حالی انجام داد که در دقیقه ۷۲ وارد زمین شد و یک پاس گل و یک گل زد.
چرا پس چون هوا او را به قهر از سوی آب آرد به ساعت باز بگریزد به سوی مولد و منشا؟
به هیچ نوع گناهی دگر نمی دارم مرا جز اینکه ازین شهر مولد و منشاست
پی چراغان در مولد چنین مولود بروز روشن آبستن است شب همه شب
یک پیغام حاوی خطا می‌تواند با یک کار بسیار سر راست شناسایی شود، به طوری که تقسیم چندجمله‌ای بر چندجمله‌ای مولد باقی‌ماندهٔ غیر صفر می‌دهد.
استان چرنیوتسی (به اوکراینی: Чернівецька область) از استان‌های غربی و مرزی کشور اوکراین است که در مرز با رومانی و مولداوی قرار دارد.
مولد مهدی و آدینه و نوروز عجم تا در این روز مبادا ره دل جوید غم
دربار پورشاه عجم جان خویش را تقدیم جشن مولد شاه عرب کند
ز حرص خدمت او سرنگون همی آیند به وقت مولد از ارحام مادران اطفال