تفتی

معنی کلمه تفتی در لغت نامه دهخدا

تفتی. [ ت َ ف َت ْ تی ] ( ع مص ) جوانی نمودن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). || بازایستادن دختر از لهو و بازی با کودکان ،یقال : فتیت البنت فتفت. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). در خانه مقیم شدن و پردگی گردیدن و بازایستادن دختر از بازی با صبیان. ( از اقرب الموارد ). || جوانمردی برزیدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). جوانمردی نمودن. ( آنندراج ).

معنی کلمه تفتی در فرهنگ معین

(تَ فَ تّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - باز ایستادن دختر از لهو و بازی با کودکان . ۲ - جوانمردی نمودن . ۳ - ورزشکار بودن .

معنی کلمه تفتی در فرهنگ فارسی

( مصدر )۱- باز ایستادن دختر از لهو بازی با کودکان ۲ - جوانمردی نمودن . ۳ - ورزشکاربودن .

معنی کلمه تفتی در ویکی واژه

باز ایستادن دختر از لهو و بازی با کودکان.
جوانمردی نمودن.
ورزشکار بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه تفتی

در یورش نیروهای امنیتی ایران به محل سکونت وی در سال ۲۰۱۰، مادرش دچار حمله قلبی شد و چند روز بعد در بیمارستان بر اثر سکته قلبی درگذشت. مأموران امنیتی در حالی که او به دلیل حمله قلبی روی زمین دراز کشیده بود خانه را تفتیش کردند. او در آن هنگام در خانه حضور نداشت.
هر انسانی حق آزادی بیان و عقیده دارد؛ این حق شامل آزادی داشتن عقیده و باور بدون دخالت و تفتیش عقاید، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار خود از طریق رسانه‌ها و بدون ملاحظات مرزی است.
مالح: شور. آنچه در زبان نفوذ کند بدون گزندگی و جلا دهد و فعل او تفتیح و تحلیل و تسخین و جلا و غسل به اعتدال است.
لیک از بهر یقین را پی تفتیش شدم خواستم ره سوی انجام برم از آغاز
آن مرد را عجب آمد وموکل قاضی، که آورده بود، متحیر شد از سخن او و برفتند. بعد از آن به شاگردی مالک افتاد و مالک هفتاد و اند ساله بود. بر در سرای مالک بنشست و هر فتوی که بیرون آمدی بدیدی و مستفتی را گفتی: باز گرد وبگوی که بهتر از این احتیاط کن.
او در سال ۱۳۸۶ دورهٔ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در اثر مهمی بازی کرده‌است. اثر مهم اردشیر تفتی در این سال، بازیگری در سریال بی صدا فریاد کن به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده محسوب می‌شود.
مأموران سرویس اطلاعاتی ایران پس از سانحه سقوط هواپیمای اوکراین در پرواز ۷۵۲، خانه‌ها و دفاتر بسیاری از روزنامه‌نگاران را تفتیش کرده و کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های موبایل، کتاب‌ها، اسناد و کپی‌ها را مصادره کردند. آن‌ها دروغ‌های دولتی را فاش کرده‌بودند. به برخی از آنها اخطار داده شد و شماری از روزنامه‌نگاران وادار به بستن حساب‌هایشان در اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک یا توقف اطلاع‌رسانی در این پلتفرم‌ها شدند.
در سال ۱۲۹۳ ش به عنوان منشی اول سفارت امپراتوری آلمان در تهران استخدام شد و تا سال ۱۲۹۸ در این سمت انجام وظیفه کرد. سپس وی از سمت منشی در سفارت آلمان کناره گیری نمود و با سمت مدیرکل اداره تفتیش وزارت معارف و اوقاف به خدمت دولت عِلیِه ایران درآمد. وی از آن پس مسیر صعودی پیشرفت را آغاز نمود و به مناصب مهمی چون ریاست کابینه وزارت مالیه و ریاست کابینه [رئیس دفتر] نخست وزیر رسید و سرانجام در دولت مشیرالدوله پیرنیا، بر کرسی منصب ریاست دفتر وزارت داخله (وزارت کشور) تکیه زد.
اما، به واسطهٔ شور و شوق اصلاح طلبانه اش، با الکساندر ششم، یکی از دنیاطلب‌ترین و بی بند و بارترین پاپ‌هایی که تا آن هنگام بر تخت پطروس تکیه زده بود، درافتاد. الکساندر، از ترس اینکه شور و شوق برای اصلاح اجتماعی که ساوونارولا الهام بخش آن در فلورانس بود به زیان او تمام شود، با پیشنهاد منصب کاردینالی کوشید او را تطمیع کند. اما ساوونارولا این رشوه را نپذیرفت و تکفیر شد. سپس الکساندر به دستگاه تفتیش عقاید فلورانس دستور داد این راهب دومینیکی را محاکمه کنند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر از نقض گسترده حقوق مسلمانان در منطقه خودمختار سین‌کیانگ خبر می‌دهد. چندین سازمان حقوق بشری در اوت ۲۰۱۷ در نشست کمیته مبارزه با نژادپرستی سازمان ملل متحد در ژنو دربارهٔ مسلمانان اویغوری و دیگر اقلیت‌های بومی استان خودمختار سین کیانگ اعلام کردند: «این مسلمانان به بهانه مواضع سیاسی خود در کمپ‌های بازآموزی یا تفتیش عقاید تحت بازداشت هستند. حدود ۳٬۰۰۰٬۰۰۰ مسلمان اویغور، قزاق، تاجیک، پامیری و دیگر بومیان منطقه بدون هیچگونه محاکمه‌ای در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند».
زبس تفتیش از هم می گشودند مگر دربار ما بودی معما
آنک چندین خاصیت در ریش اوست این گرفت ما هم از تفتیش اوست
عزیز از طفل چون گوش سخن کرد روان تفتیش حال پیرهن کرد
ای مفتش هر چه خواهی عرضه کن در نزد شاه من اناالحق فاش گویم حاجت تفتیش نیست
هوای او بسوزد مرغ را چون گشت تفتیده زمین او بگیرد مرد را چون ترشد از باران
چونک در بدنامی آمد ریش او دیو را ننگ آید از تفتیش او
چو شد چند فرسنگ بیرون ز راه هوا گشت تفتیده در گرمگاه
گفتگو را بهل ای فیض بیا تا خود را بهر تفتیش درین عرصه غبرا فکنم
در کلیسای کاتولیک روم، اداره تفتیش عقاید، اداره مقدس، یا حتی در مواردی نادر در تاریخ معاصر، از سوی جماعت دکترین ایمان برای اجرای احکام ارتدوکسی از فرد درخواست انجام عمل توبه را می‌نموده‌اند.