تسمه
معنی کلمه تسمه در لغت نامه دهخدا

تسمه

معنی کلمه تسمه در لغت نامه دهخدا

تسمه. [ ت َ م ِ ] ( ترکی ، اِ ) چرم خام و دوال چرمی باشد. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). چرم خام و رشته های دراز چرم و دوال چرمی باشد. ( آنندراج ). از ترکی تاسمه و معرب آن طسمه. ( حاشیه برهان چ معین ) :
کنون آن باز پریده ست و مانده ست
بدستش تسمه ای و جفت زنگی.سلطان ابویزید آل مظفر.چو رگ زن ساعد سیمین اودید
به خود چون تسمه زین اندیشه پیچید.شفائی ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).تسمه ای در سبال او می بست و او رابر بالای مردم در چرخ می آورد. ( مزارات کرمان ص 30 ).
- تسمه ازگرده کسی کشیدن ؛ دوال از پشت کسی برکشیدن. رجوع به دوال شود.
|| زغره پوستین و دوال نعلین.( دیوان السبه نظام قاری ) :
پوستین بخیه چو از جیب نماید بندند
تسمه از گوز گره بر بن ریشش ناچار.نظام قاری ( ایضاً ص 13 ).بر گرد قاقم تسمه ز قندز
چون آبنوس است بر تخته عاج.نظام قاری ( ایضاً ص 53 ).خلیلدان چو درآید به نطق با چمته
سلق ز تسمه زند بند بر زبان فصیح.نظام قاری ( ایضاً ص 54 ).|| دوال نعلین. ( البسه نظام قاری ). || موی شانه کرده بالای پیشانی را نیز گویند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مصحف کسمه. ( حاشیه برهان چ معین ).

معنی کلمه تسمه در فرهنگ معین

(تَ مِ ) (اِ. ) بند چرمی که بدان چیزی را بندند. ، ~ از گُردة کسی کشیدن الف - کارهای پرمشقت به کسی تحمیل کردن . ۲ - کسی را مرعوب کردن .

معنی کلمه تسمه در فرهنگ عمید

بند چرمی که به کمر خود یا به چیزی ببندند، دوال چرمی.

معنی کلمه تسمه در فرهنگ فارسی

دوال چرمی، بندچرمی که بکمرخودیاچیزی ببندند
( اسم ) بند چرمی که بدان چیزی را بندند دوال چرمی .

معنی کلمه تسمه در فرهنگستان زبان و ادب

{belt} [مهندسی بسپار- تایر] لایه ای از رسن های آغشته به لاستیک که بین مَنجید و رویه قرار می گیرد
{strap} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] بخش کوتاهی از بافه که در هر سر آن سوراخی تعبیه شده است تا قرقره ها را به کُنده متصل کند

معنی کلمه تسمه در دانشنامه عمومی

تسمه یک حلقه از ماده ای انعطاف پذیر است که برای ایجاد پیوند مکانیکی و انتقال انرژی بین دو یا چند شفت استفاده می شود. تسمه ها به دور پولی ها پیچیده حلقه می زنند. در یک سامانهٔ دارای دو پولی ممکن است هر دو پولی در یک جهت به گردش درآیند یا تسمه به صورت ضربدری باشد تا جهتشان مخالف گردد. به عنوان یک عامل حرکت، تسمه نقاله یکی از کاربردهای تسمه است که در آن از تسمه برای حمل بار بین دو نقطه استفاده می شود.
تسمه ها را معمولاً با یکاهای میلی متر یا اینچ اندازه گیری می کنند که در تسمه های میلی متری قطر خارجی و در تسمه های اینچی قطر داخلی ملاک اندازه گیری است.
معروفترین و پرکاربردترین نوع تسمه در صنعت، تسمه های وی شکل هستند. سه نوع تسمه وی شکل معروف وجود دارد: تسمه وی شکل کلاسیک ( بر اساس ابعاد خود از A تا E دسته بندی می شوند ) ، سری تسمه های وی شکل نازک ( بر اساس ابعاد خود به سه مدل ۳V, 5V, 8V دسته بندی می شوند ) و تسمه های کاربری سبک کسری از نیرو برای کارهای سبک که بر اساس ابعاد به چهار سری ۲L, 3L, 4L , 5L تقسیم می شوند. تسمه های دنده دار همتای این تسمه ها با حرف X نمایش داده می شوند. برای مثال تسمه وی شکل دنده ای کلاسیک به صورت ۳VX. 5VX نمایش داده می شوند.
معنی کلمه تسمه در فرهنگ معین
معنی کلمه تسمه در فرهنگ عمید

معنی کلمه تسمه در ویکی واژه

بند چرمی که بدان چیزی را بندند.
چرم خام و دوال چرمی باشد. (برهان)، (ناظم الاطباء)
چرم خام و رشته های دراز چرم و دوال چرمی باشد. (آنندراج)
از ترکی تاسمه و معرب آن طسمه. (حاشيه برهان چ معين)
کمربند.
بند چرمی که بدان چیزی را بندند.
تسمه از گُرده کسی کشیدن: کارهای پرمشقت به کسی تحمیل کردن. کسی را مرعوب کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تسمه

ای دل، غمین مباش که جانان رسیدنی ست در کام تسمه چشمه حیوان رسیدنی ست
ریش بارست ای برادر تسمه سنجاب و خز گر بگرد آستین گردان نباشد گو مباش
در دیواره‌های پایین محفظه دریچه‌هایی تعبیه می‌گردد تا امکان تعمیر و بازدید الواتور فراهم گردد قسمت میانی محفظه از ورقه‌های آهنی با ضخامت ۲ تا ۶ میلی‌متر تشکیل می‌یابد و دارای لبه هاییست که امکان اتصال پیچ ومهره‌ای را به قسمت‌های دیگر فراهم می‌کند قسمتهای متعدد محفظه دارای ارتفاع ۲تا۲/۵ متر می‌باشد وبا پیچ بهم وصل می‌شوندبخش میانی دارای رولیک‌های راهنما می‌باشد که تسمه یا زنجیر را هدایت کرده از حرکت موجی آن‌ها جلوگیری می‌نماید.
تسمه سر، حلقه تنگش گشاد شوشه زر حلقه تنگش گشاد
انتخاب وسیله کشش (تسمه یا زنجیر) بستگی به ظرفیت الواتور ارتفاع و ماهیت مواد حمل و دمای محیط دارد. تسمه‌های منسوج لاستیکی باکتها را با استحکام کمتری نگاه می‌دارد و دارای تحمل کمتری نسبت به زنجیر دارد ولی دارای قابلیت سرعت بیشتری بوده و سایش و استهلاک کمتری نسبت به حالتی که با زنجیر مواد حجیم وساینده را حمل می‌کنیم دارا می‌باشد.
در این نوع ساختمان برای ساختن ستون‌ها و تیر از پروفیل فولادی استفاده می‌شود. همچنین از نبشی تسمه و برای زیرستون‌ها از صفحات فولادی (بیس پلیت) استفاده می‌نمایند و معمولاً دو قطعه را به‌وسیله جوش به هم دیگر متصل می‌نمایند. سقف این نوع ساختمان‌ها ممکن است تیرآهن و طاق ضربی باشد یا از انواع سقف‌های دیگر از قبیل تیرچه‌بلوک غیره استفاده می‌گردد.
برای انجام این فرایند، شما به پشت روی میز اشعهٔ ایکس دراز می‌کشید. به این دلیل که ممکن است در طی فرایند این میز کج شود، ممکن است تسمه‌های محافظ به پا و قفسهٔ سینه شما بسته شوند. دوربین اشعهٔ ایکس ممکن است در اطراف سر و قفسهٔ سینه شما حرکت کند تا از زاویه‌های فراوانی تصویر تهیه کند.
گرچه با من آن نگار تسمه گر هم مکتب است کرده هایش بی ته است و گفته هایش قالب است
کلاچ دوم به ریل متحرک که چرخ ها را می گرداند و نیرو را به ریل های اصلی منتقل می کند متصل است. یک فنر در کلاچ دوم بادامک ها (گوه ها) را که نسبت به نیروی چرخشی حساس هستند به کار می اندازد. زمانی که دور موتور زیاد شود و کلاچ اصلی نیرو را منتقل کند این بادامک ها به هم فشرده می شوند و تسمه را در جای خود کیپ می کنند. این روند تا زمانی که ماشین برف رو شتاب بگیرد ادامه می یابد. هرزمان که ماشین به سرعت نهایی خود برسد کلاچ اصلی بسته می شود و تسمه را به دنده ی بالاتر می برد. به دلیل اینکه ماشین برای شتاب گرفتن نیاز به نیروی کمتری نسبت به حالت آغاز حرکت دارد کلاچ دوم باز می شود.
کاربرد این نوع آلومینا در صنایع ساینده و به‌خصوص در چرخ‌های ساینده برای مواد با استحکام بالا و ساینده‌های پوشش داده شده مثل کاغذها و تسمه‌ها و دیسک‌ها برای سایش چوب و پرداخت فلزات می‌باشد. این نوع آلومینا بیشترین کاربرد را دارد. معمولاً برای تهیهٔ آن یک عملیات حرارتی اضافی نیز به کار گرفته می‌شود. عملیات حرارتی سبب بالا رفتن چقرمگی در این آلومینا می‌شود. این عملیات هم می‌تواند در دمای پایین و هم در دمای بالا انجام شود. عملیات در دمای بالا سبب ایجاد رنگ مایل به آبی در دانه‌ها می‌شود.
در سال 1889 جنرال الکتریک به عنوان متخصص در ساخت ماشین‌های حفاری قابل حمل صنعتی شناخته می‌شد، برخی از این ماشین‌ها توسط شفت‌های انعطاف‌پذیر موتورهای الکتریکی هدایت می‌شدند. این شرکت همچنین یک محرک تسمه ای دندانه­دار ایجاد کرد تا سرعت موتور را به سرعت مورد نیاز ماشین ابزار کاهش دهد.[8]
یکی تسمه گفتش که ای نابکار نهادی همی پای بردم مار
و جودک و النعماء ما لم تسمه لسانی و قلبی عنه لیس بزائل
مالیده شدی در طلب مال چو تسمه تا کی زنی اندر طلب مال کنون فال؟
این ابزارهای خردکن ممکن است به‌طور مستقیم یا به وسیله تسمه به موتور متصل شوند. در مقایسه با اتصال مستقیم، تسمه‌ها می‌توانند شوک اعمالی به موتور را کاهش دهند و اجازه دهند تا تنظیم دقیق سرعت انجام شود.
پوستین صوف قاری تسمه قندس بود بنگر این تشبیه مطلق هست آن گیسوی صوف
خلیلدان چو در آید بنطق با چمته سلق زتسمه زند بند برزبان فصیح
بنا به دلایل بالا تسمه‌ها اصولاً در الواتورهای با سرعت بالا و ظرفیت‌های کم یا متوسط تا ۸۰ متر مکعب بر ساعت و تا ارتفاع ۲۵ تا ۴۰ متر کاربرد دارند. این نوع الواتورها برای حمل مواد پودری کلوخه‌ای ریز و با سنگینی متوسط و کم استفاده می‌شوند.
تسمه باز امرد که پشت تسمه را رو می کند در شکافش هر که قلب انداخت یرغو می کند
این موتورها در انواع مختلف کاربری‌های پولی و تسمه‌ای مانند تسمه نقاله‌های کوچک، پمپ‌ها و دمنده‌های بزرگ به خوبی بسیاری از خود گردان‌ها و کاربری‌های چرخ دنده‌ای استفاده می‌شوند.