سبال

معنی کلمه سبال در لغت نامه دهخدا

سبال. [ س ِ ] ( ع اِ )ج ِ سبلة. ( دهار ) ( مهذب الاسماء ) ( غیاث ) :
به نیم گرده بروبی بریش بیست کنشت
بصد کلیچه سبال تو شو که روب نرفت.عماره مروزی.لاف تو ما را بر آتش بر نهاد
کآن سبال چرب تو بر کنده باد.مولوی.رجوع به سبلة شود.
سبال. [ س ِ ] ( اِخ ) جایگاهی است میان بصره و مدینة. ( معجم البلدان ).

معنی کلمه سبال در فرهنگ معین

(س ) [ ع . ] (اِ. ) ج . سبلت ، موی پشت لب مرد.

معنی کلمه سبال در فرهنگ عمید

= سِبلَت

معنی کلمه سبال در فرهنگ فارسی

جایگاهی است میان بصره و مدینه

معنی کلمه سبال در ویکی واژه

سبلت ؛ موی پشت لب مرد.

جملاتی از کاربرد کلمه سبال

هر چند یک موشک بدون هدف (هدایت نشده) در واقع از قوانین فیزیک مشابه بیسبال پیروی می‌کند، اما ممکن است به اندازه کافی دور شود و در هوا تحت‌تاثیر نیروی کوریولیس قرار گیرد.
در سال ۲۰۰۷ میانگین تماشاگران (حاضر در استادیوم) هر بازی این مسابقات بیش از سی‌ودو هزار نفر بود و مجموع تماشاگران ۲۴۳۱ مسابقه آن به بیش از هفتادونه و نیم میلیون نفر رسید. و با فاصله‌ای زیاد پربیینده‌ترین لیگ ورزشی دنیا لقب گرفت. این درحالیست که هفده لیگ کوچک‌تر بیسبال این کشور هم بیش از چهل میلیون تماشاگر در سال دارند.
تیم ورزشی تگزاس رنجرز یکی از تیمهای مهم لیگ بیسبال آمریکا است.
گروه خدمات مالی آلیانتس، حقوق نام این ورزشگاه را تا سی سال خریداری کرده اما در بازی‌های رسمی فیفا و یوفا نمی‌توان از این نام استفاده کرد چراکه سیاست‌های منع حمایت‌نکردن از شرکت‌های اسپانسر که شرکای رسمی مسابقات نیستند، بر این دو نهاد حاکم است. در طول جام جهانی ۲۰۰۶، نام ورزشگاه به «فیفا دبلیو-ام اشتادیون مونشن»[واژه‌نامه ۱] یا «ورزشگاه جام جهانی فیفا مونیخ»[واژه‌نامه ۲] تغییر یافت. در مسابقات باشگاهی یوفا نیز ورزشگاه با نام «فوسبال آرنا مونشن»[واژه‌نامه ۳] یا «ورزشگاه فوتبال مونیخ»[واژه‌نامه ۴] شناخته می‌شود.
چون بجهند از حجب خواب خویش باز بمالند سبال جفا
از لحاظ تاریخی در سده نوزدهم بیسبال به‌عنوان ورزش ملی آمریکا شناخته می‌شد؛ و در وهله بعد فوتبال آمریکایی، بسکتبال و هاکی روی یخ ورزش‌های ملی آمریکا قرار گرفتند. اما امروزه این سلیقه‌ها توزیع متفاوت جغرافیایی دارند، می‌توان امروزه از فوتبال آمریکایی به عنوان پرطرفدارترین ورزش در آمریکا نام برد.
السباله (به عربی: السبالة) یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان سیدی بوزید واقع شده‌است. السباله ۳٬۳۶۷ نفر جمعیت دارد.
برکلی قهرمانی‌های مختلفی را در سطح ملی در ورزش‌های متنوع کسب کرده‌است: بیسبال مردان (۲)، بسکتبال مردان (۲)، روئینگ مردان (۱۵)، روئینگ زنان (۳)، فوتبال (۵)، گلف مردان (۱)، ژیمناستیک مردان (۴)، لاکراس مردان (۱)، راگبی مردان (۲۶)، سافتبال (۱)، شنا و غواصی مردان (۴)، شنا و غواصی (۳) زنان، تنیس مردان (۱)، آهنگ و میدانی مردان (۱)، و مردان واترپلو (۱۳).
در پیشگاه عشقش عقل ار چه پای پوید با آنکه حیلت او نگذشته از سبالش
آن کس که از تکبر مالد سبال خود را از نور کبریایی چون مستنیر باشد
من سبلت خلقی بکنم باک ندارم گر شعر مرا عیب کند کنده سبالی
استیو اسکالیس روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ به همراه دستیارانش در جریان تمرین بیسبال در ایالت ویرجینیا هدف یک تیراندازی قرار گرفت و مجروح شد.
لختی اندر ریش دست آورد و لختی بر سبال لمحه ای شد ناظر دیوار و سقف و بوریا
در گوی و در چهی ای قلتبان دست وا دار از سبال دیگران
خسی که مشتریش آمد خیال خام ریش آمد سبال از کبر می‌مالد که رو من کار کردستم
تبسم خوش خورشید هر یخی که بدید سبال مالد و گوید که آب حیوانم
گزارش شده که پلیس آلمان موارد مشکوکی را نظیر چاقو، چوب بیسبال و مواد اشتعال‌زا در خیابان‌های اطراف محل نشست سران گروه ۲۰ پیدا کرده‌است و لذا تدابیر شدید امنیتی را برای این اجلاس در نظر گرفته‌است؛ و حدود ۲۰٬۰۰۰ نیروی امنیتی و پلیس با استقرار در اطراف ساختمان محل اجلاس این مأموریت را به عهده دارند و افزون بر این شهر از طریق هوا نیز با ۱۹ بالگرد محافظت می‌شود.
وان کس که سبال می‌زدی بر عشق در عشق شهیر مرد و زن گردد
از کبر جهان سبال خود میمالید از دولت دل سبلت او را کندیم
اسپرینگفیلد سومین شهر بزرگ میزوری است. اسپرینگفیلد خانه تیم بیسبال لیگ تگزاس اسپرینگفیلد کاردینالز و همین‌طور تیم تنیس اسپرینگفیلد لیزرز است. فرودگاه اصلی اسپرینگفیلد فرودگاه ملی برنسون اسپرینگفیلد است که به ۱۲ شهر پرواز دارد.