تسری
معنی کلمه تسری در لغت نامه دهخدا

تسری

معنی کلمه تسری در لغت نامه دهخدا

تسری. [ ت َ س َرْ ری ] ( ع مص ) به تکلف مردمی نمودن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || سریت خریدن. ( زوزنی ). سریة گرفتن کنیزک را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). سریه گرفتن. ( از المنجد ) ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ). تسور. ( متن اللغة ) ( اقرب الموارد ). اعداد الامة ان تکون موطوه بلاعزل. ( تعریفات جرجانی ). || سردادن کسی را. ( از متن اللغة ). زدوده شدن اندوه. ( از متن اللغة ).

معنی کلمه تسری در فرهنگ فارسی

به تکلف مردمی نمودن سریت خریدن

معنی کلمه تسری در فرهنگستان زبان و ادب

{spillover} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] فرایندی پویا که به موجب آن یکپارچگی در یک حوزه از فعالیت اجتماع به حوزه های دیگر آن سرایت می کند

معنی کلمه تسری در دانشنامه عمومی

تسری ( به لاتین: Tseri ) یک عوارض جغرافیایی در قبرس است که در ناحیه نیکوزیا واقع شده است.
تسری ۷٬۰۳۵ نفر جمعیت دارد و ۲۷۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه تسری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نزدیکی کردن و آمیزش با کنیز را تسری می گویند و از این عنوان در بابهای تجارت، نکاح و نذر سخن رفته است.
در اینکه منظور از تسرّی چیست چند قول وجود دارد:
۱. آمیزش با کنیز هرچند انزال صورت نگرفته باشد.
۲. نزدیکی با کنیز، همراه با انزال.
۳. آمیزش با کنیز پنهان داشته شده از چشم مردم و به خدمت گرفته نشده.
به کنیزی که جهت بهره وری جنسی اتّخاذ می گردد «سرّیّه» گفته می شود و جمع آن «سراری» است. مقابل آن «خادمه» قرار دارد و به کنیزی اطلاق می شود که برای خدمت و کار، اتخاذ می گردد.
حکم تسری
تسرّی (اتخاذ سرّیّه) همچون نکاح، امری مستحب است؛ بلکه در فرض بیم از ارتکاب گناه و داشتن توان تسرّی و ازدواج، واجب تخییری و در صورت توان بر تسرّی تنها، واجب عینی است.
اسباب ایجاد تسری
تسرّی با حصول یکی از دو سبب؛ مالک کنیز شدن و تحلیل حلال می شود.
احکام تسری
...

معنی کلمه تسری در ویکی واژه

فرایندی پویا که به موجب آن یکپارچگی در یک حوزه از فعالیت اجتماع به حوزه‌های دیگر آن سرایت می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه تسری

در اوایل سده بیستم، امپراتور هایله سلاسی اول که متعهد به تسریع در مدرنیزه کردن اتیوپی بود، به حکومت رسید -؛ حکومت او تنها در دوره کوتاه اشغال توسط ایتالیا قطع گردید (۱۹۳۶ -؛ ۱۹۴۱). در سال ۱۹۴۱، انگلیسی و سربازان وطن دوست اتیوپی سرزمین مادری اتیوپی را آزاد ساختند و به‌دنبال آن در تاریخ ۳۱ ژانویه ۱۹۴۱، پادشاهی تثبیت گشته و انگلستان (بدون هیچ امتیاز خاصی برای خود) حق حاکمیت کامل آن را با امضای توافقنامه انگلو – اتیوپیایی در دسامبر ۱۹۴۴، به رسمیت شناخت.
ماده ۲۱ـ در اجرای سیاست عدم تمرکز و به منظور تسریع در انتقال وظایف اجرائی مؤسسات و شرکت‌های دولتی به واحدهای استانی، استانداران موظفند ضمن هماهنگی و همکاری با سازمان امور اداری و استخدامی موجبات تحقق هر چه سریعتر امر فوق را فراهم نمایند.
اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند بر پایه بهبود و تسریع همکاری‌های اقتصادی و گردهمایی نمایندگان دولت، تجار و دانشگاه‌ها بنا شده و با در نظر گرفتن اصل چندجانبه گرایی در جهت گسترش تفاهم و همکاری سودمند دوجانبه از طریق اجماع نظر، نگرش تکاملی و عدم مداخله جویی تلاش کرده و اصولی را در مورد تمامی دول عضو به کار خواهد بست.
درمان موفقیت‌آمیز به بیماری زمینه‌ساز بستگی دارد. خارج کردن چرک از فضای تجمع آن باعث تسریع بهبودی می‌شود.درمان معمولاً شامل جراحی برای باز کردن حفره عفونی شده و تخلیه چرک به خصوص اگر چرک هنوز مایع باشد است. این روش توراکوسنتز نامیده می‌شود.
در ژانویه ۲۰۱۱، نظرسنجی یو اس ای تودی / گالوپ در ۱۴ تا ۱۶ژانویه گزارش داد که اکثریت ۷۲ درصد آمریکایی‌ها خواهان تسریع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان - از جمله اکثریت در سه گروه سیاسی - هستند در حالی که ۲۵ درصد مخالف هستند. شایان ذکر است، کثرت آمریکایی‌ها، ۴۱ درصد، «به شدت» موافق تسریع خروج هستند، در حالی که ۶ درصد «به شدت» با انجام این کار مخالف هستند.
لعمرک لو عاینت لیلة نفرهم کأن العذاری فی‌الدجی شهب تسری
با این که علل افسردگی پس از زایمان به روشنی مشخص نشده، عوامل تسریع‌کننده‌ای که وجود آن‌ها احتمال وقوع بیماری را بالا می‌برد شناخته شده‌اند. (عدد داخل پرانتز میزان تأثیر عامل را بیان می‌کند).
قفی یا ناقتی هذا مناخ ولا تسرین من هذاالدیار
در سال ۹۲ هیئت دولت به جای تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور روشن شدن وضعیت بانک‌ها و بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی، در تاریخ ۵ اردیبهشت ۹۲ مجوزی که سال ۱۳۸۲ برای بانک صنعت و معدن صادر شده بود، به دیگر بانک‌های دولتی تسری داده و در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۲ تسری آن مصوبه به بیمه ایران را هم تصویب نمود. اما هر دوی این مصوبات به دلیل ایراد رئیس مجلس شورای اسلامی لغو شد.
جنگ سالارها در تاریخ چین در دوره‌های مختلف مخصوصاً بعد از کشته شدن یوآن شیکای در دورهٔ انقلاب ۱۹۱۱ چین که تعداد زیادی از استان‌ها شورش نموده و استقلال خود را از سلسهٔ کینگ در سال ۱۹۱۱ اعلام نمودند تا اردوکشی شمال در سال ۱۹۲۷ توسط چریک‌های کمونیست چین که برای تسریع روند انقلاب و از هم پاشاندن فئودالیسم و امپریالیسم، قدرت زیادی را در اختیار داشتند. این دوره در تاریخ چین به دورهٔ جنگ سالاران شهرت یافته که در این دوره برای اولین بار واژه جنگ سالار پدیدار گردید. با وجود اتحاد ظاهری چین در سال ۱۹۲۷ جنگ سالاری تا پیروزی حزب کمونیست چین در سال ۱۹۴۹ همچنان به عنوان یک مشکل باقی مانده بود.
دهه‌های ۶۰ و ۷۰ (قرن ۲۰) شاهد تسریع روند استعمارزدایی آفریقا و کارائیب بود. بیشتر از ۲۰ کشور از بریتانیا، به عنوان بخشی از برنامه انتقال خود مختاری، مستقل شدند. در ۱۹۶۵، رئیس‌جمهور رودزیا، ایان اسمیت، برخلاف خواسته اکثریت مردم آن کشور، به صورت یک طرفه با ابراز «وفاداری و علاقه» به الیزابت، اعلان استقلال کرد. با وجود اینکه ملکه به صورت رسمی این موضوع او را نپذیرفت و جامعه جهانی علیه رودزیا تحریم اعمال کرد، رژیم او برای نزدیک به یک دهه به کار خود ادامه داد. از آنجا که پیوند بریتانیا با مستعمرات سابقش سست شد، دولت این کشور تصمیم گرفت که وارد اتحادیه اروپا شود؛ هدفی که در ۱۹۷۳ محقق شد.
بازخورد تقویت‌کننده هر روندی را که یک فرایند داشته باشد، تسریع می‌کند؛ اگر روند صعودی باشد، رشد را، و اگر روند نزولی باشد، کاهش را سرعت می‌بخشد. ریزش بهمن نمونه‌ای از فرایند بازخورد تقویت‌کننده است.