تزویج

معنی کلمه تزویج در لغت نامه دهخدا

تزویج. [ ت َ زْ ] ( ع مص ) مرد را زن دادن وزن را شوی دادن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از زوزنی ) ( از ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( از دهار ) ( منتهی الارب ) ( از غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). و زوجناهم بحور عین. ( قرآن 44 و 52 / 20 ). || جفت و قرین کردن. ( زوزنی ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). چیزی را به چیزی قرین کردن. ( از المنجد ). فردی را قرین فرد دیگر کردن :
خطبه تزویج پراکنده کن
دختر خود نامزد بنده کن.نظامی. || در بیت زیر، ظاهراً بمعنی بهم آمیختن ، همبستر شدن :
به پاکی مریم ازتزویج یوسف
به دوری عیسی از پیوند عیشا.خاقانی.

معنی کلمه تزویج در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) همسر گرفتن ، جفت گرفتن .

معنی کلمه تزویج در فرهنگ عمید

زناشویی کردن، همسر گرفتن.

معنی کلمه تزویج در فرهنگ فارسی

مردرازن دادن، زن راشوهردادن، همسرگرفتن
۱-( مصدر ) همسر گرفتن جفت گرفتن . ۲- ( اسم ) زنا شویی . جمع : تزویجات.

معنی کلمه تزویج در ویکی واژه

همسر گرفتن، جفت گرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تزویج

روزی در بیابان و رعد و برق او را گرفت، در هر طرف به طلب پناهی روان شد که خود را به جائی رساند، خیمه ای از دور پیدا شد به آنجا آمد، زنی تنها در آنجا دید شرم کرد و از آنجا گذشته به غاری در کوهی رسید داخل آنجا شد دید شیری در آن مأوی دارد، در آنجا نشست و دست بر آن شیر کشید و گفت: الهی هر چیزی را جا و ماوائی داد ولی از برای من ماوائی مقرر نفرمودی؟ خطاب رسید که مأوای تو مستقر در رحمت من است چون روز قیامت در آید تزویج کنم با تو هزار حور العین را که آنها را به دست خود آفریده ام و چهار هزار سال که هر روزی از آن برابر عمر تمام دنیا باشد از برای تو عروسی کنم و مردم را در عروسی تو اطعام نمایم و امر فرمایم منادی را که ندا کند که کجایند زاهدان در دنیا تا ببینند عروسی زاهد مطلق بن مریم علیه السلام را».
به دلیل تزویج‌کردن مستقیم آن با میدان مغناطیسی، برخلاف اکثر انواع آنتن دیگر، این حلقوی کوچک نسبت به نویز میدان الکتریکی از منابع نزدیک، حساس نیست. هر چقدر تداخل الکتریکی به حلقه نزدیک باشد، اثر آن خیلی بیشتر از فاصله یک ربع طول موج نخواهد بود.
دید و شد از آن مرسله پیدا گه تزویج چید و شد از آن لخلخه فرما شب تعریس
داد اجازت پی تزویج تو گفتی که به دل یوسفی را هوس وصل زلیخا آمد
آنتن حلقوی کوچک از آنجا که رفتار الکتریکی به صورت یک سیم‌پیچ (سلف) دارد، به عنوان حلقه مغناطیسی شناخته می‌شود. به میدان مغناطیسی موج رادیویی در ناحیه‌ای در نزدیکی آنتن تزویج می‌شود، در مقابل به تک‌قطبی و آنتن دوقطبی که به میدان الکتریکی موج تزویج می‌شوند. در یک آنتن گیرنده (اصلی‌ترین کاربرد حلقوی‌های کوچک) میدان مغناطیسی درحال نوسانِ موج رادیوییِ ورودی باعث ایجاد یک جریان در سیم پیچ توسط قانون القای فارادی می‌شود.
به بیان دیگر، در تقریب الکتروستاتیک لازم نیست که میدان مغناطیسی یا جریان الکتریکی حاضر نباشد، بلکه اگر میدان مغناطیسی یا جریان الکتریکی حاضر باشد اما با زمان تغییر نکند یا بسیار کند تغییر کند، تقریب الکتروستاتیک همچنان معتبر است. در برخی مسائل، برای محاسبه دقیق، هم الکتروستاتیک و هم مگنتوستاتیک لازم است، اما می‌توان از تزویج این دو چشم پوشید.
شد است از بهر تزویجت مهیا که گردد خانه زان ماهت ثریا
کسی که بعد از وضو آیت‌الکرسی بخواند خداوند ثواب چهل سال عبادت را به او عنایت می‌فرماید و چهل درجه او را بالا می‌برد و چهل حورالعین را به تزویج او درمی‌آورد.
با هم این هر دو را کند تزویج نفس پاک پیر روشن دم
اتلاف تزویج، همچنین به عنوان اتلاف اتصال شناخته می‌شود، اتلافی است که هنگام انتقال انرژی از یک مدار، عنصر مداری یا محیط به مدار دیگر رخ می‌دهد. اتلاف تزویج معمولاً در همان واحدها - مانند وات یا دسی بل - همانند عنصر مداری در مبدأ یا محیط بیان می‌شوند.
و در این قصه تزویج بنات آدم مر پسران وی را، هیچ کس از علما خلاف نکرد مگر جعفر صادق (ع) که گفت: معاذ اللَّه که آدم دختر خود به پسر خود داد، که اگر این روا بودی و آدم کردی مصطفی (ص) همان کردی، و روا داشتی، که دین هر دو یکسان بود. اما ربّ العزّة جل جلاله چون خواست که نسل آدم در پیوندد، حورائی از بهشت بزمین فرستاد، بصورت انسی، و در وی رحم آفرید، و با آدم وحی آمد که این حورا بزنی بهابیل ده، و دختری را از اولاد جانّ صورت انسی داد، و آدم را فرمود که وی را بزنی بقابیل ده، پس قابیل خشم گرفت و با آدم گفت: من پسر مهینم، و هابیل پسر کهین، چرا حورا بوی دادی و من بدو سزاوارتر بودم؟!. آدم گفت: «یا بنی ان الفضل بید اللَّه»، این فضل خداست، او را دهد که خود خواهد. قابیل گفت: این رأی تو بود نه فرموده خدای. گفت: اکنون قربانی کنید هر یکی از شما، تا آن کس که قربان وی پذیرفته بود، فضل و شرف وی را بود، و حورا سزای وی بود.
گر ز یک خاطب یکی را روز تزویج و قبول برتر از احسنت کابین یافتستم کافرم
هارون را از لحاظ سخت‌گیری نسبت به علویان، هم‌سنگِ مُتَوَکِّل می‌دانند. بااین‌حال رفتارِ هارون در ابتدا با کاظم نرم‌تر بود. رفتار متقابلِ کاظم با هارون همراه با تقیّه بود. بنابر روایتی که شیخ صَدوق، مُحَدِّثِ شیعه، نقل کرده‌است، موسی کاظم در پاسخ به شخصی که از طرف هارون مأمور به دعوتِ کاظم نزد خلیفه بود، گفت «اگر خبری از جدّم نشنیده بودم که اطاعت از سلطان برای تقیّه واجب است، هرگز پیش او نمی‌آمدم.» همچنین نقل شده‌است کاظم دربارهٔ هدایایی که هارون بدو داده بود، گفت: «به‌خدا قسم اگر من در فکر تزویج عَذَب‌های آل ابی‌طالب نبودم تا نسل او برای همیشه قطع نشود، هرگز این هدایا را نمی‌پذیرفتم.»
به پاکی مریم از تزویج یوسف به دوری عیسی از پیوند عیشا
چنین تزویجی را ممکن است توسط یک سیم، مقاومت یا پایانه مشترک مانند یک پیچ اتصال پایانه یا پیوند فلزی به دست آورد.
وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ و نیست بر شما تنگی فِیما عَرَّضْتُمْ بِهِ در آنچه بتعریض سخن سر بسته گوئید، مِنْ خِطْبَةِ النِّساءِ از خواستایی زنان أَوْ أَکْنَنْتُمْ فِی أَنْفُسِکُمْ یا نهان در دل میدارید سگالش خواستائیی، عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ سَتَذْکُرُونَهُنَّ میداند اللَّه که شما بایست و سگالش خواستایی زنان معتدّه در دل میدارید، وَ لکِنْ لا تُواعِدُوهُنَّ سِرًّا لکن سخن گشاده بزبان در عدت ایشان را وعده خواستایی مدهید، إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفاً مگر که بگوئید گفتی نیکو و سخنی بچم، وَ لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّکاحِ و با آن زن سخن روشن و وعده درست بستن نکاح را، و بند تزویج را مگویید، و وعده منهید، حَتَّی یَبْلُغَ الْکِتابُ أَجَلَهُ تا آن گه که بمدّت آن زن بکران آید، وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما فِی أَنْفُسِکُمْ و بدانید که اللَّه میداند آنچه در دلهای شما است، فَاحْذَرُوهُ حذر کنید از او و از آگاهی او وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ (۲۳۵) و بدانید که اللَّه آمرزگارست و بردبار.
اتلاف تزویج می‌تواند از عوامل مختلفی ناشی شود. در الکترونیک، عدم‌تطابق امپدانس بین اجزای تزویج‌شده منجر به بازتاب بخشی از انرژی در رابط می‌شود. به همین ترتیب، در سامانه‌های نوری، جایی که در شاخص شکست تغییر می‌کند (معمولاً در یک رابط فیبر / هوا)، بخشی از انرژی دوباره به بخش منبع بازتاب می‌شود.
گفتند، بی زنی را هزاران غم است. گفتم: در تزویج نیز همچنان.
اتلاف تزویج در فیبر نوری به اتلاف توانی گفته می‌شود که هنگام تزویج نور از یک افزاره نوری یا محیط به دیگری اتفاق می‌افتد. (همچنین به اتلاف بازگشت نوری مراجعه کنید).