مریم
معنی کلمه مریم در لغت نامه دهخدا

مریم

معنی کلمه مریم در لغت نامه دهخدا

مریم. [ م َرْ ی َ ] ( اِ ) هر زن پارسا که حدیث مردان را دوست دارد. ( منتهی الارب ).
مریم. [ م َرْ ی َ ] ( اِ ) ( گل... ) گلی است که برگ و کونه و پیاز آن چون نرگس است و برگهای آن از نرگس باریکتر و سخت تر است و گل آن سفید و بسیار معطر است. گیاهی است زینتی از تیره نرگسی ها و از دسته گوش خرها. اصل این گیاه را از ایران میدانند که از اینجا به دیگر نقاط دنیا برده شده است. این گیاه علفی و دارای گلهای سفید زیبائی است و عطر مطبوعی دارد. یاربویه. مسک رومی. زنبل : گل مریم پُرپَر و کم پَر، کشت این دو قسم در زمان ناصرالدین شاه در ایران متداول گردید. ( المآثر و الاَّثار ص 99 ).
مریم. [ م َرْ ی َ ] ( اِخ ) نام مادر عیسی مسیح علیه السلام و او دختر عمران بن ماثان و مادرش حِنَّة بود. بعضی نام پدر او را یواکیم نوشته اند. لقبش عذراء و بتول است. مادر عیسی ( ع ) دختر عمران و از نسل داود است. برطبق قرآن کریم مادر او پیش از ولادت کودک نذر کرده بود که او را در صومعه به خدمت گمارد سپس زکریا تکفل او را عهده دار شد.چون به هجده سالگی رسید روح القدس بر او ظاهر شد و مریم را به عیسی باردار ساخت. پرتستانها اعتقاد دارند که عیسی فرزند یوسف نجار است : قال یا مریم اءَنّی ̍ لک ِ هذا. ( قرآن 37/3 ). واذ قالت الملئِکة یا مریم ًان اﷲ اصطفیک ِ و طهّرک و اصطفیک علی نساء العالمین. ( قرآن 42/3 ). قالوا یا مریم لقد جئت ِ شیئافَریّا. ( قرآن 27/19 ). انّی ة سمَّیتُهَا مریم و انی اُعیذها بک... ( قرآن 36/3 ). و مریم ابنة عمران التی ةأحصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا. ( قرآن 12/66 ).
نبینی که عیسی مریم چه گفت
بدانگه که بگشاد راز نهفت.فردوسی.جبرئیل آمد روح همه تقدیسی
کردم آبستن ، چون مریم بر عیسی.منوچهری.گل آبستن از باد مانند مریم
هزاران پسرزاده از چارمادر.ناصرخسرو.مریم مشتری فر است که عقل
جان برآن مشتری فر افشانده است.خاقانی.گفتی شب مریم است یکشبه ماهش مسیح
هست مسیحش گواه نیست بکارش قسم.خاقانی ( دیوان چ عبدالرسولی ص 266 ).چه بود آن نفخ روح و غسل و روزه
که مریم عور بود و روح تنها.خاقانی.من نخلم و تو مریم من عازرم توعیسی
نخل از تو گشت تازه جان از تو یافت عازر.

معنی کلمه مریم در فرهنگ معین

(مَ یَ ) ۱ - گیاهی است زینتی از تیرة نرگسی ها. این گیاه علفی و دارای گل های سفید زیبایی است که دارای عطر مطبوعی می باشد. اصل این گیاه را از ایران می دانند. ۲ - مریم عذرا مادر حضرت عیسی (ع ) دختر عمران که در هجده سالگی روح القدس بر او ظاهر شد و مریم عیسی (

معنی کلمه مریم در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) = گُل * گل مریم
۲. نوزدهمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۹۸ آیه، کهیعص.

معنی کلمه مریم در فرهنگ فارسی

مریم عذرائ مادر عیسی ( ع ) دختر عمران و از نسل داود. بر طبق قر آن کریم مادر او پیش از ولادت کودک نذر کرده بود که او را در صومعه بخدمت گمارد. سپس زکریا تکفل او را عهده دار شد . چون به هیجده سالگی رسید روح القدس بر او ظاهر گردید و مریم عیسی ( ع ) را حامله گشت . توضیح پروتستان ها معتقدند که عیسی فرزند یوسف نجار است .
۱ - یا مریم بکر معانی . معنیها و مضمونهایی که مانند حضرت مریم بکر باشند : مریم بکر معانی را منم روح القدس عالم ذکر معانی را منم فرمان روا . ( خاقانی ) یا مریم عور . شاخ. درخت انگور در ایام خزان . ۲ - نامی است زنان را . ۳ - گیاهی است زینتی از تیر. نرگسی ها و از دست. گوش خرها. این گیاه علفی و دارای گلهای سفید زیبایی است که دارای عطر مطبوعی میباشند . اصل این گیاه را از ایران میدانند و از اینجا بدیگر نقاط دنیا برده شده است مسک رومی زنبل گل مریم . توضیح گل مریم پرپر و کم پر . دو قسم در زمان ناصر الدین شاه در ایران متداول گردید .
نام دختر قیصر روم

معنی کلمه مریم در فرهنگ اسم ها

اسم: مریم (دختر) (عبری، عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: maryam) (فارسی: مريم) (انگلیسی: maryam)
معنی: نام گلی خوشبو، زن پارسا، نام مادر حضرت عیسی ( ع )، ( در گیاهی ) گل سفید خوشه ای خوشبو و دارای عطر با دوام، و نیز گیاهی علفی، پایا و زینتیِ این گل که از خانواده ی سوسن است و پیاز دارد، ( اَعلام ) ) نام سوره ی نوزدهم از قرآن کریم دارای نود و هشت آیه، ) [قرن اول میلادی] مریم عذرا مادر عیسی ( ع ) دختر عِمران و از نسل داوود، ) مریم [قرن اول میلادی] از نخستین پیروان حضرت عیسی ( ع )، ) مریم مجدلیه: [قرن اول میلادی] بنا بر روایت های مسیحی زنی که به راه راست هدایت شد یا به وسیله ی حضرت عیسی ( ع ) از دیوانگی نجات یافت، ( در اعلام ) مریم عذرا مادر عیسی ( ع ) دختر عِمران و از نسل داوود، گلی سفید و خوشبو و دارای عطر بادوام، نام مادر عیسی ( ع )، نام سوره ای در قرآن کریم، تالع ان با نام سجاد رقم خورده و با ان کامل میشود

معنی کلمه مریم در دانشنامه عمومی

مریم (آلبوم). مریم نام چهارمین آلبوم خواننده افغانستانی، داوود سرخوش می باشد که در دسامبر ۲۰۰۸ از دانمارک منتشر شد و شامل ۷ ترانه می باشد. آهنگسازی این آلبوم تلفیقی از سازهای سنتی افغانستانی و غربی می باشد. این آلبوم توانست در آمریکا و اروپا بیش از ۶۰۰۰ نسخه فروش داشته باشد.
این آلبوم شامل هفت ترانه می باشد.
همکاران این آلبوم:
• وکال، دمبوره، کیبورد: داوود سرخوش
• بیس: بردیا بندیکت خشایاری
• درام: حسین رستگار
• گیتار: منصور رستگار
• کیبورد: کریستین شوکان
• ضبط: مجارستان / سوپرون و وین
• میکس و مستر: فلیکس راوچ استودیو وین
• ویرایش کامپیوتری: بردیا بندیکت
• خشایاری و کریستین شوکان
• گرافیک: حبیب پیمان
مریم (چاراویماق). مریم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق جنوب غربی بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده است. این روستا ۴۰ خانوار جمعیت دارد.
مریم (مادر یعقوب پسر حلفا). مریم در انجیل های هم نوا زنی است که پس از خاکسپاریِ عیسی مسیح بهمراهِ جوانا و سالومه به آرامگاهِ وی رفت اما آنجا را خالی یافت. کلیسای لوتریِ میسوری، وی را رسماً از گروهِ مِرّداران شناخته است.
مریم، مادرِ یعقوب پسر حلفا بود.
مریم (نام). مریم یا ماریام فرم آرامی نام میریام ( نام میریام پیامبر، خواهر موسی ) در کتاب مقدس است. مریم نام مادر عیسی مسیح نیز هست. املا در ابجد سامی mrym است ( عبری מרים، آرامی ܡܪܝܡ، عربی مریم ) ، که ممکن است به روشهای مختلفی تلفظ شود ( میریام، میریام، میرجام، ماریوم، مریم، ماریام، ماریجام، مریم، مرجمه و غیره ) .
از طریق استفاده از آن در عهد جدید ، این نام در سراسر جهان به ویژه در کاتولیک روم، و همچنین در مسیحیت شرقی، پروتستانیسم و اسلام نیز پذیرفته شده است. در مسیحیت لاتین، شکل یونانی مریم تبدیل به فرم لاتینی ماریا شده است. ( فرانسه ماری و انگلیسی مری ) . فرم هایی که به حرف م ختم می شدند بیشتر در خاور میانه و زبان های عربی، ارمنی، گرجی، اردو، فارسی رواج دارند. همچنین در گویش های رایج در شاخ آفریقا شامل امهری، تینگریا و سومالی نیز تلفظی وجود دارد که به حرف «م» ختم می شوند. فرم این کلمه در ترکیه مریم، در آذربایجان Məryəm و در مالایایی مانند در جنوب هند ماریام تلفظ می شود.
این نام ممکن است از زبان مصری منشأ گرفته باشد. در سال ۱۸۹۷ گفته شد که این نام احتمالاً مشتق شده از ریشه «عشق؛ محبوب» است. ماس به مطلبی در سال ۱۹۰۶ رجوع می کند که معنای مریم را «محبوب یهوه» می داند. چندی بعد اما اون این مسئله را رد می کند و می گوید نام مریم مشتق شده از عبری و از کلمات مَرَح به معنی یاغی بودن یا مَرا به معنی خوب تغذیه شده است.
این نام دارای سابقه ای طولانی در ریشه یابی علمی است. حدود هفتاد پیشنهاد توسط Otto Bardenhewer به صورت مونوگرافی در Der Name Maria ( 1895 ) مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا این نام برگرفته از ریشه عبری «مر» به معنی تلخ، تلخی یا به معنی یاغی بود. در ادامه این نام به «قطره ای از دریا» ترجمه شد، از آن رو که لقب مریم مقدس نیز «ستاره دریا» بود. راشی، مفسر یهودی قرن یازدهم کتاب مقدس، نوشت که این نام به دلیل برخورد تند مصریان با یهودیان در مصر، به خواهر موسی داده شد. راشی نوشت که بنی اسرائیل دویست و ده سال در مصر زندگی کردند، از جمله هشتاد و شش سال بردگی بی رحمانه که از بدو تولد خواهر بزرگ موسی آغاز شد؛ بنابراین، دختر میریام نامیده می شد، چرا که مصری ها زندگی تلخ ( מַר، مار ) برای مردم خود ساخته شده است.
نام های مدرن برگرفته از مریم آرامی در فرهنگ مسیحی بسیار است؛ همچنین به دلیل قرآنی بودن نام مریم، که در فرهنگه ای اسلامی بسیار ذکر می شود، تعداد زیادی از انواع و مشتقات وجود دارد.
معنی کلمه مریم در فرهنگ معین
معنی کلمه مریم در فرهنگ عمید

معنی کلمه مریم در دانشنامه آزاد فارسی

مَریم (گیاهان)(tuberose)
مَریم
گیاهی پیازدار، از خانوادۀ نرگسیان، گونۀ Polianthes tuberosa. بویی خوش دارد و در گل خانه ها آن را پرورش می دهند. روی ساقۀ گل دهندهآن گل هایی سفید و خوش بو، شبیه سوسن، می روید.

معنی کلمه مریم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَرْیَمَ: نام مادر حضرت عیسی علی نبینا و علیه السلام
معنی عِمْرَانَ: نام پدر حضرت مریم علیهماالسلام (البته عمران نام پدر حضرت موسی علی نبینا وعلیه السلام هم بوده است ولی در قرآن به این موضوع اشاره ای نشده است )
معنی نَّصَارَیٰ: مسیحیان(از حضرت رضا (علیهالسلام) پرسیده شد : چرا نصاری را نصاری نامیدند ؟ فرمود : چون ایشان از اهل قریهای بودند ، بنام ناصره ، که یکی از قراء شام است ، که مریم و عیسی بعد از مراجعت از مصر ، در آن قریه منزل کردند )
معنی نَصْرَانِیّاً: مسیحیت (از حضرت رضا (علیهالسلام) پرسیده شد : چرا نصاری را نصاری نامیدند ؟ فرمود : چون ایشان از اهل قریهای بودند ، بنام ناصره ، که یکی از قراء شام است ، که مریم و عیسی بعد از مراجعت از مصر ، در آن قریه منزل کردند )
معنی یَصِدُّونَ: صدایشان به مسخره و خنده بلند می شود (کلمه یصِدون به معنای یضجون - ضجه و خنده میکنند میباشد ، وعبارت "وَلَمَّا ضُرِبَ ﭐبْنُ مَرْیَمَ مَثَلاًَ إِذَا قَوْمُکَ مِنْهُ یَصِدُّونَ" به این موضوع اشاره دارد که قریش وقتی شنیدند که قرآن به داستان عیسی (علیها...
معنی مَسِیحُ: لقب حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و علیه السلام (مسیح به معنای ممسوح (مسح شده)است و اگر آن جناب را به این نام نامیدند ، به این مناسبت بوده که آن جناب ممسوح به یمن و برکت و یاممسوح به تطهیر از گناهان بوده و یا با روغن زیتون تبرک شده ممسوح گشته ، چون ان...
معنی عَزْمِ: تصمیم جدی و عقد قلب است بر اینکه فعلی را انجام دهی ، و یا حکمی را تثبیت کنی ، بطوری که دیگر در اعمال آن تصمیم و تاثیرش هیچ سستی و وهن باقی نماند ، مگر آنکه به کلی از آن تصمیم صرف نظر کنی ، به این معنا که عاملی باعث شود به کلی تصمیم شما باطل گردد (معن...
ریشه کلمه:
مریم (۳۴ بار)
«مریم» در لغت، به معنای «زن عبادتکار و خدمتگزار» است و از آنجا که این نامگذاری به وسیله مادرش، بعد از وضع حمل انجام شد، نهایت عشق و علاقه این مادر با ایمان را برای وقف فرزندش در مسیر بندگی و عبادت خدا نشان می دهد.
دختر عمران، مادر عیسی «علیه السلام»، زنی که قران به پاکی او شهادت داده است، نامش سی وچهار بار در کلام الله مجید مذکورمی‏باشد. قمستی از آنچه قرآن مجید درباره مریم آورده به قرار ذیل است: ولادت زن عمران نذر کرد :خدایا بچّه‏ایکه در شکم دارم در راه تو ودر خدمت دین تو خواهد بود، زن امیدوار بود که آن بچّه پسر باشد، ولی دختر بدنیا آمد، مادرش نام او را مریم گذاشت و او و فرزندش را که میدانست در آینده بوجود خواهد آمد از شرّ شیطان در پناه خدا قرار داد. خداوند این نذر را قبول فرمود و زیر لطف خدائی مریم به بهترین وجهی تربیت شد و خداوند زکریّا «علیه السلام» را بر او کفیل قرار داد. آل عمران:37-35. کرامات 1- . می‏توان از ظهور ایه بدست آورد که طعام حاضر در نزد مریم مائده آسمانی بوده است که زکریّا «علیه السلام» با تعجّب می‏پرسد: این از کجاست؟ مریم جواب می‏دهد: از نزد خدا. و ظاهر آن است که دیدن این وضع زکریّا را دلگرم کرده تا ازخدا فرزندی بخواهد با آنکه به شهادت آیه‏40. همین سوره و آیات اوائل سوره مریم، زکریّا آنروز پیر فرتوت و زنش از اوّل عقیم بود. یعنی: ای خدا حالا که تو به مریم لطف فرموده مائده آسمانی نازل می‏فرمایی مرا نیز با آنکه پیر فرتوتم فرزندی عنایت فرما. در روایات هست که: زکریّا می‏دید در زمستان میوه تابستان و در تابستان میوه زمستان در نزد مریم هست. در احادیث لفظ صریحی نیافتم که تصریح بمائده آسمانی بودن آن طعام داشته باشد ولی رویهم از آنها استفاده می‏شود و لحن آیه چنانکه گفته شد حاکی از آن است. زمخشری در کشّاف و بیضاوی در تفسیر خود ذیل آیه «قالَتْ هُوَمِنْ عِنْدِاللهِ» نقل کرده‏اند: روزی فاطمه «علیهاسلام» دو قرص نان و مقداری گوشت به محضر رسول خدا «صلی الله علیه واله» به هدیه آورد، حضرت آنرا پس داد و فرمود: دختر عزیزم بگیر. فاطمه چون پرده طبق را برداشت دید پر است از نان و گوشت، متحیّر شد و دانست که ازجانب پروردگار است، حضرت فرمود:«اَنَّی لَکِ هذا»؟ این از کجاست فاطمه درجواب عرض کرد: «مِنْ عِنْدِاللهِ انَّ اللهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ» حضرت فرمود: حمد خدا را که تو را مانند سیّده زنان بنی‏اسراییل قرارداد، سپس آنحضرت علی بن ابیطالب، حسن، حسین علیهم السلام و همه اهل بیتش را جمع کرد تا از آن خوردند و سیر شدند و طعام همچنان ماند و فاطمه «علیهاالسلام» به همسایگان نیز از آن طعام هدیه کرد. این روایت با اندکی تفاوت در تفسیر عیاشی نیز نقل شده است. *** 2- . . آیات صریح‏اند در اینکه: ملائکه مریم را ندا کرده‏اند و او صدای آنها را شنیده و جواب گفته و جواب شنیده است، ایضاً فرشته پیش او آمده و او فرشته را دیده و بشارت عیسی را از زبان فرشته شنیده است. و نیز صراحت دارند که ولادت عیسی «علیه السلام» از قدرت خداوند بطور غیرمعمول بوده است. می‏دانیم که مریم پیغمبر نبود پس دیدن ملک و شنیدن صدای ملک برای بندگان پاک خداوند میسّر است در کافی بابی تحت عنوان: امامان محدّث‏اند و مفهّم. منعقد کرده و در آن روایاتی درباره اینکه ائمّه کلام ملائکه را می‏شنوند نقل شده است و در بابی تحت عنوان: ملائکه به منازل ائمه وارد می‏شوند و به آنها اخبار می‏آورند. روایاتی راجع بدین مضمون نقل کرده است. اینها هیچ یک مخالف دین نیستند و آیات قصّه مریم چنانکه نقل شد دلیل بارز این مطلب است ایضاً در کافی باب مولدالزهرا به سند صحیح ازامام صادق «علیه السلام» نقل شده «قالَ اِنَّ فاطِمَةَ عَلَیْهِاالسَّلامُ مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ‏ اللهِ ‏خَمْسَةَ وَسَبْعینَ یَوْماً وَکانَ دَخَلَها حُزْنٌ شَدیدٌ عَلی اَبیها وَکانَ یَأْتیها جَبْرِئیلُ فَیُحَسِنُ عَزائَها عَلی اَبیها وَ یُطَیِّّبُ نَفْسَها وَ یُخْبِرُها عَنْ اَبیها وَ مَکانِهِ وَیُخْبِرُها بِمایَکُونُ بَعْدَها فی ذُرِیَّتِها وَکانَ عَلِیٌ «علیه السلام» یَکْتُبُ ذلِکَ». روایت صریح است در اینکه جبرئیل محضر حضرت فاطمه سلام الله علیها می‏آمده و به او از آینده و از حالات پدرش «صلی الله علیه واله» خبر می‏داده است و امیرالمؤمنین «علیه السلام» آنها را می نوشته است. بهتان بر مریم . و در اثر کفر بنی‏اسرائیل و اینکه به مریم بهتان بزرگی را نسبت دادند، طیّباتی را که بر آنها حلال شده بود حرام کردیم یا بقلوبشان مهر زدیم ظاهراً متعلّق «بِکُفْرِهِم» حرمت طیّبات یا طبع قلوب است. ظاهراً مراد از بهتان و کفر همان است که به مریم نسبت زنا داده و گفتند: عیسی را از زنا زاده است درمجمع نقل شده: عیسی به گروهی از یهود گذشت بعضی به بعضی گفتند: ساحر پسر ساحره و زناکار پسر زن زناکار آمد عیسی «علیه السلام» چون آن سخن شنید گفت: خدایا تو پروردگار منی و مرا آفریده‏ای و از جانب خودم به آنها مبعوث نشده‏ام اَللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ سَبَنی وَسَبَّ والِدَتی خدا دعای عیسی را مستجاب کرد و آنها را مسخ نمود و به صورت خوکها در آورد. عبادت مریم . آیه چنانکه از آیات مابعد روشن می‏شود راجع به قیامت است وخدا در قیامت این سخن را به عیسی «علیه السلام» خواهد فرمود. و روشن می‏شود که بعد از ان حضرت عده‏ای از نصاری حتی مادرش مریم را نیز معبود گرفته‏اند. در المیزان از تفسیر آلوسی نقل شده که گفته: ابوجعفرامامی از بعض نصاری نقل کرده که در گذشته قومی بودند بنام مریمیّه، عقیده داشتند که مریم خدا و معبود است. و از المنار نقل کرده: امّا عبادت مریم مادر عیسی در کلیساهای شرق و غرب بعد از قسطنطین (کنستانتین) مورد اتفاق همه بود سپس فرقه پروتستان که بعد از اسلام بوجود آمد عبادت مریم را انکار کردند و لغو نمودند. آنگاه شواهد و نمونه‏هایی در این زمینه از المنار نقل کرده است.
[ویکی فقه] مریم (ابهام زدایی). مریم ممکن است اشاره به معانی ذیل باشد: قرآن • سوره مریم، نوزدهمین سوره از قرآن کریم• مریم بنت عمران، بانوی باعظمت و مادر حضرت عیسی (علیه السلام) کاربردهای دیگر• بخورمریم، بخورِ مَرْیَم (به ضَم یا فتح باء)، یا گاهی شَجَره مریم، اصطلاحی مجهول الاصل و اطلاق شده به چند گیاه دارویی
...

معنی کلمه مریم در ویکی واژه

احتمالا ترکیبی از دو واژه « مر » به معنی تلخ و « یم » به معنی دریاست که اصلاتا عبری است و معنای کلی آن ( دریای تلخ )
گیاهی است زینتی از تیرة نرگسی‌ها. این گیاه علفی و دارای گل‌های سفید زیبایی است که دارای عطر مطبوعی می‌باشد. اصل این گیاه را از ایران می‌دانند.
مریم عذرا مادر حضرت عیسی (ع)
را حامله گشت.
می شود.
نامی برای دختر
نام گلی است

جملاتی از کاربرد کلمه مریم

این کتابم ذات آدم آمده همدم عیسی بن مریم آمده
از کلک دو شاخ میوه روح ریزان سخنم چون نخل مریم
صد هزاران زن به نامردی بمرد این سخن جز جان مریم در نیافت
استاد علی متولد ۱۲۳۶ می‌باشد. پدر علی مریم کاشانی که استاد محمد شیخ الاسلامی نام داشت و مادرش زنی هنرمند به نام آزاده دخت ابراهیمی از یک خاندان بزرگ و به نام شهر و فردی معمار زاده بوده‌است.
از اعماق نخستین بار در سال ۱۹۰۵ (پنج سال پس از مرگ وایلد) منتشر می‌شود که در این چاپ بخش‌هایی از نامه حذف شده بوده‌است. نسخهٔ کامل نامه سرانجام در ۱۹۶۳ میلادی چاپ می‌شود. این نامه به‌وسیلهٔ مریم امینی به فارسی ترجمه و توسط نشر مرکز منتشر شده‌است.
چو عیسی جان دهد هر کسکه گردد کشته خوبان شهید عشق اگر گردی مسیح مریمی باشی
در آنجا آن پری رخ رو نهادی چو مریم در پی عیسی فتادی
مادر ابراهیم • پسر لقمان • مادر مریم • دختران محمد • همسر یعقوب • همسر ایّوب • مادر نوح • عِمران (پدر موسی) • لمِک بن مَتْوشَلَخ (پدر نوح) • کنیز ابراهیم، مادر اسماعیل
گیسویش نورباف چون مریم ابرویش چون هلال چشمک زن
هر که از حرف جهان روزه مریم گیرد می تواند به نفس کار مسیحا کردن
مشرف شدی به لوح قضا وز ضیای طبع خورشید را به عیسی مریم گذاشتی
کلک جامی نخل مریم شد که چون جنبش نمود تازه و تر میوه ها پیراهن احباب ریخت
تحصیل کرد. مدتی در مدرسه الاخوه المریمیین به تحصیل پرداخت و بار دیگر در سال ۱۹۱۹
مسیحا را نمودم شاد و خرّم ز غم آزاد کردم جان مریم