تربی

معنی کلمه تربی در لغت نامه دهخدا

تربی. [ ت َ رَب ْ بی ] ( ع مص ) پروردن.( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( آنندراج ). غذا دادن کسی را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). غذا دادن کودک را تا رشد کند. || تهذیب کودک. ( المنجد ).
تربی. [ ت ُ رَ بی ی ] ( اِخ ) حسین بن مقبل که از روات حدیث است ، چون بر تربت امیر قیروان مقیم بود بدان لقب ملقب گردید. ( منتهی الارب ).
تربی. [ تْرِ/ ت ِ رِ ] ( اِخ ) تربیا. رودیست در ایتالیا که وارد شط پو می شود و آنیبال در آنجا بر سمپرونیوس قنسول روم بسال 218 ق.م. پیروز گردید و سووُرُف سردار روسی بسال 1799 م. ماکدونالد را در آنجا شکست داد.

معنی کلمه تربی در فرهنگ معین

(تَ رَ بِّ ) [ ع . ] (مص م . ) پرورش دادن .

معنی کلمه تربی در فرهنگ عمید

پروردن، پرورش دادن.

معنی کلمه تربی در فرهنگ فارسی

تربیا رودیست در ایتالیا

معنی کلمه تربی در ویکی واژه

پرورش دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تربی

گر تقویت کنی ز ملک بگذرد بشر ور تربیت کنی به ثریا رسد ثری
خلقش چو کند تربیت طبع رذایل رونق، ملخ حرص دهد مزرع جان را
کیومرث ابوالملوکی در سال ۱۳۰۲ در تهران به دنیا آمد. او در آذر ۱۳۱۸ خورشیدی کشتی را زیر نظر حمید محمودپور آغاز کرد. او می‌گوید: "در دهه ۱۳۲۰ (خورشیدی) برای شنا به امجدیه رفته بودم که آن موقع خارج شهر بود. دیدم چند نفر مشغول به تمرین کشتی هستند. ایستادم و خوشم آمد". حمید محمودپور فارغ‌التحصیل رشتهٔ تربیت بدنی از اروپا بود که برای نخستین‌بار کشتی را از گود زورخانه به روی تشک کشتی آورد.
میزا برای اسکندر و فرزندان نجیب‌زادگان مقدونیه، همچون بطلمیوس، هفستیون، و کاساندر همانند یک مدرسهٔ شبانه‌روزی بود. بسیاری از دانش‌آموزان میزا در آینده به دوستان و سرداران اسکندر مبدل شدند و اغلب از آنان با نام «ملازمان اسکندر» یاد می‌شود. ارسطو به اسکندر و ملازمانش علم طب، فلسفه، اخلاقیات، دین، منطق، و هنر آموزش داد. اسکندر تحت تربیت ارسطو به آثار هومر و به‌ویژه ایلیاد علاقه‌مند شد؛ ارسطو نسخه‌ای حاشیه‌نویسی‌شده از ایلیاد را به اسکندر داد و اسکندر در لشکرکشی‌هایش این کتاب را همواره به همراه داشت.
اکنون اثر تربیت دهر بر آن است تا صورت خرمهره دهد نطفه ى کان را
عقل گفت: این مرتبت از چیست؟ وین قدر از کجا؟ گفتم از خورشید دانش ز آسمان تربیت
آن باده که در دل پروردگار عقل یک خرمی به تربیت او شود هزار
ز تربیت چو کنی بیشتر نیایم کم به نظم ونثر ز صابی و صاحب عباد
یکی از قدیمی‌ترین حضورهای بین در فستیوال «فقط برای خنده» در مونترال کانادا در ۱۹۸۷بوده‌است. وقتی برنامه ریزان، او را در جدول برنامه‌ها قرار داده بودند، اتکینسون اصرار کرد که به جای زبان انگلیسی با زبان فرانسوی اجرا کند. او به‌طور کلی هیچ دیالوگ فرانسوی ای در بازی خود نداشت، در نتیجه آن برنامه ریزان متوجه نشدند که چرا اتکینسون می‌خواست به زبان فرانسه اجرا کند. در ادامه مشخص شد که بازی اتکینسون در فستیوال یک آزمایش برای شخصیت مستربین بوده‌است و اتکینسون می‌خواست متوجه شود که کمدی بدنی او در یک صحنه بین‌المللی و بدون مخاطب انگلیسی زبان چگونه است.
پدر و مادر آنتونی بلینکن در کودکی او از هم جدا شدند و آنتونی با مادر زندگی کرد. مادر او با مردی یهودی با تبار لهستانی - آمریکایی به نام ساموئل پیزار ازدواج کرد که بازماندگان هولوکاست بود و همه اعضای خانواده خود را نیز در جریان هولوکاست از دست داده بود. ساموئل پیزار وکیل و نویسنده‌ای برجسته و مشاور جان اف. کندی و برخی از روسای جمهور فرانسه بود. ساموئل پیزار تأثیری ماندگار در تربیت آنتونی بلینکن به جا گذاشت. بلینکن در کودکی و همراه با خانواده خود به فرانسه رفت.
زمانه جز به بد اهل فضل نگراید تو جز به تربیت اهل فضل نگرایی
جامع الأزهر مهم‌ترین دانشگاه مصر است. محمد العربی فرمانده خلیفه فاطمی عبدالحمید بن محمد علی فاطمی در ابتدای دولت فاطمیه آن را تأسیس نمود، تا مسجد و مدرسه‌ای باشد که مبلغین فاطمیان را تربیت نماید و مذهب اسماعیلی شیعه که مذهب فاطمیون مصر بود، را ترویج نمایند؛ و بنای آن بعد از فتح مصر در ۱۴ رمضان سال ۳۵۹ (قمری) (۹۷۰ (میلادی)) آغاز گردید.
اما بنده از آن جمله غافل است؛ که مراد جز از او خواهد و یا جز با ذکراو آرامد چون در نیست کردن و هست کردن ورا شریک نباید، محال باشد که اندر تربیت شریک باید.
وین همه از اثر تربیت همت تست که هم از پرتو مهتاب بود رنگ ثمار
- مدرس دوره‌های بازآموزی و تربیت مدرس و مربی فدراسیون فوتبال
خاک از اثر تربیتش عکس سپهر است حق پرده برانداخته جنات نهان را
کوهن در سال ۱۹۵۳ و در پورت چستر (نیویورک) بین گرینویچ کانتی و ریا (نیویورک) متولد شد و رشد کرد. او توسط پدر و مادرش که از یهودیان ارتودکس بودند تربیت شد و در مدارس عبری تعلیم یافت. او عمل به آداب یهودیت را از سن ۱۴ سالگی متوقف کرد.