خاکسپاری
معنی کلمه خاکسپاری در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه خاکسپاری در دانشنامه اسلامی
از زمان حضرت آدم و به خاک سپرده شدن هابیل به دست قابیل با ارشاد الهی، دفن کردن اموات روش متداول در میان اقوام، ادیان و جوامع مختلف بوده است.
شرایط قبل از خاک سپاری
در شریعت اسلام، میت مسلمان پس از غسل، تکفین، تشییع و خوانده شدن نماز میت، برطبق آداب و احکامی خاص به خاک سپرده میشود.
ابواب فقهی بحث شده از خاک سپاری
در منابع جامع فقهی، بخشی از «کتاب الطهارة» یا «کتاب الصلاة» به احکام اموات اختصاص دارد.
در این مبحث، از اموری مانند احکامِ فرد بیماری که نشانه های مرگ را در خود آشکار میبیند (مانند توبه و اَدا کردن حق اللّه و حق الناس)، اَحکام اِحتضار (مثل روبه قبله کردن محتضر و تلقین او) و کارهای واجب بر دیگران پس از مرگِ مسلمان (غسل، تکفین، تحنیط، نماز میت خواندن و دفن) سخن می رود.
هریک از این مراحل، نشان دهنده حرمت داشتن میت و موجب آمرزش گناهان اوست، احکامی غیرالزامی (مستحب ومکروه) هم دارند که در آثار فقهی به تفصیل مطرح شده اند. احکام مربوط به مردگان در منابع متقدم فقهی و حدیثی، در مبحثی با عنوان «کتاب الجنائز» یا «باب فی احکام الجنائز» مطرح شده اند.
وظایف دیگران در قبال مردگان
...
[ویکی اهل البیت] دفن در لغت به معنای به خاک سپردن مرده، پنهان کردن چیزی در زیر خاک و مانند آن است. دفن در اصطلاح عبارت است از در خاک نهادن مرده؛ بدین گونه که گودالی در زمین، حفر کرده و مرده را در آن جای دهند و رویش را بپوشانند؛ لیکن معنای لغوی آن اعم است.
برخی گفته اند: آن که قرعه به نامش درآمد دفن می شود. بعضی دیگر، دفن همه کشته ها را به احتیاط، واجب دانسته اند.
امور زیر از مستحبات دفن به شمار می روند:
شتاب کردن در دفن میت مستحب است، مگر آنکه مرگش معلوم نباشد که در این صورت تا حصول علم به مرگ، واجب است دفن به تأخیر بیفتد. تأخیر در دفن میّت در صورتی که هتک او به شمار رود، جایز نیست؛ لیکن اگر میت باردار و جنین در رحم او زنده و حفظ حیات جنین متوقف بر دفن نکردن مادر باشد، تأخیر در دفن او واجب است.
دفن کردن مسلمان در جایی که هتک او به شمار می رود، مانند مزبله و نیز در مکان غصبی و زمین وقف شده برای غیردفن مانند مسجد و مدرسه حرام است. دفن کردن مسلمان در گورستان کفار همچنین عکس آن، جایز نیست.
جا به جایی میّت از شهری که فوت کرده به شهری دیگر مکروه است مگر مشاهد مشرفه که منتقل کردن به آنجا مستحب است؛ لیکن پس از دفن، انتقال به غیرمشاهد مشرّفه جایز نیست. در جواز نقل به مشاهد مشرّفه پس از دفن اختلاف است. عدم جواز به مشهور نسبت داده شده است.
ولی میت، اختیاردار دفن او است، بدین معنا که نسبت به تجهیز میت بر دیگران اولویت داد. مراد از ولی میّت؛ کسی است که در ارث بردن از او بر دیگران مقدم است، مگر شوهر که در هر حال نسبت به همسرش بر دیگران اولویت دارد. در این که مراد از اولویت، عدم جواز پیشی گرفتن دیگران بر ولی بدون اذن او است یا تنها عدم جواز ایجاد مزاحمت برای ولی در صورت اقدام وی به تجهیز میت، اختلاف است. بنابر قول اول، جواز اقدام دیگران به دفن منوط به اذن ولیّ است.
معنی کلمه خاکسپاری در ویکی واژه
تدفین، دفن، کفن و دفن، به خاک سپردن، خاک کردن
جملاتی از کاربرد کلمه خاکسپاری
کشیش چارلز اچ الیس در مراسم خاکسپاری آریتا فرانکلین خواننده سرشناس آمریکایی، طبق تصاویری که منتشر شده نشان میدهد دستش را دور کمر گراندی انداخته و انگشتانش با سینه این خواننده در تماس بود.
ابوالحسن خوشرو از سال ۱۳۹۶ درگیر بیماری شد ولی در این مدت با وجود نقاهت، فعالیتهای موسیقی خود را متوقف نکرد. حاصل فعالیتهای او در این دورهٔ بیماریش، خواندن قطعات آلبومهای «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» اثر نبی احمدی و «چِم» به آهنگسازی سیاوش طالبی بود. ابوالحسن خوشرو، ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ پس از تحمل یک دورهٔ ۲ سالهٔ بیماری در سن ۷۳ سالگی درگذشت. مراسم تشییع و خاکسپاری او، روز ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ با حضور هنرمندان و هنردوستان، در روستای ساروکلای قائمشهر برگزار شد.
ابن سعد به نقل از محمد باقر آورده است که زینالعابدین وصیت کرد که در مرگش کسی را خبر نکنند. با این وجود هنگامِ تشییع و خاکسپاری، جمعیتِ زیادی گرد آمده بود که مدینه مانندِ آن را کمتر دیده بود. سجاد وصیت کرد تا او را در قبری دفن کنند و سطح آن را به سطح زمین برسانند.
یک نتیجۀ گسترده و هنوز قابل مشاهده از احیاء، معرفی مجدد صلیب مرتفع به عنوان صلیب سلتی بود، که اکنون بخشی آشنا از هنر یادبود و خاکسپاری را در بیشتر دنیای غرب تشکیل میدهد.
این ترانه شامل آوازهای پسزمینه لایهدار تهیهکنندهاش جک آنتونوف است. از نظر اشعاری، «اشکهایم کمانه میکند» از دیدگاه یک زن مرده که در حال خاکسپاری جنازهاش است، روایت میشود. این ترانه در استرالیا، مالزی و سنگاپور در ۱۰ جایگاه برتر و در کانادا و ایالات متحده در ۲۰ جایگاه برتر جدول قرار گرفت.
مراسم خاکسپاری درگذشتگان لبنانی این حادثه روز ۲۹ آبان در منطقه «الغبیری» در جنوب بیروت انجام شد. در این مراسم شماری از مقامات سیاسی لبنان و فلسطین، نمایندگانی از احزاب سیاسی لبنان و همچنین برخی فرماندهان حزبالله لبنان و جنبش آمل حضور داشتند. پیکر محمدابراهیم انصاری و همسر یکی از دیپلماتها نیز پس از انتقال به ایران، در روز جمعه ۱ آذر به خاک سپرده شدند.
شیوهٔ خاکسپاری آباشهوو پیرو فرهنگ گورچالی (یامنا) است. چیزهایی را که با پیکر مرده در گور نهادهاند اندک بوده و بیشتر یک یا دو گلدان را دربر میگیرد.
همچنین در رد همراهی آماستری با خشایارشا به گفتهٔ هرودت دست مییازد. هرودت میگوید که آماستری یک بار به اندازه شمار پسران و دخترانی که در کنار رود اسرومون در تراس به خاک سپرده شده بودند، پارسی به خاک سپرد. برخی چنین برداشت کردهاند که این خاکسپاری نشان از همراهی آماستری با خشایارشا در لشکرکشیها بوده است؛ ولی شِی میگوید که این برداشت درست نیست. هرودوت نمیگوید که آماستری همراه خشایارشا بود؛ او به روشنی میگوید که این رویداد هنگامی که آماستری «رو به پیری» بود رخ داده است.
بهائیان مصر از جهت خاکسپاری مردگانشان نیز با مشکلاتی روبهرو هستند.
پس از درگذشت اقتداری، خیابانی در محلهٔ نخجوان، واقع در منطقهٔ یک تهران به نام «استاد احمد اقتداری» و بلوار ورودی شمالی شهر گراش از سمت اوز نیز به نام «دکتر احمدخان اقتداری» نامگذاری شد. همچنین در حاشیهٔ مراسم تشییع و خاکسپاری او در گراش، صادق رحمانی، وصی فرهنگی اقتداری، به طراحی و اجرای عمارت یادبود او در محل دفنش در آرامگاه خاندان دَهباشی اشاره کرد. با این وجود، هنوز عمارتی بر قبر اقتداری ساخته نشدهاست.