مراسم تشییع

معنی کلمه مراسم تشییع در فرهنگستان زبان و ادب

{funeral} [باستان شناسی] مراسم مربوط به خاک سپاری یا آتش سپاری

معنی کلمه مراسم تشییع در ویکی واژه

مراسم مربوط به خاک‌سپاری یا آتش‌سپاری.

جملاتی از کاربرد کلمه مراسم تشییع

سینما در زمان آتش‌سوزی در حال نمایش فیلم گوزنها، ساخته مسعود کیمیایی بود. این فیلم اشاره گذرایی داشت به فرار و مرگ یک مبارز مسلح و بسیاری بر این عقیده بودند که فیلم به بخش کوچکی از واقعه سیاهکل پرداخته‌است. این امر موجب برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دخالت ساواک در آتش‌سوزی گردید. مخالفان، ساواک را به تدارک این آتش‌سوزی رایشس‌تاگ، قفل‌کردن درهای سینما و کارشکنی در کار آتش‌نشانی محل متهم کردند. فردای آن روز ۱۰٫۰۰۰ تن از بستگان قربانیان که در مراسم تشییع گرد هم آمده بودند، ساواک را مسئول این حادثه دانسته و شعارهای تندی علیه حکومت سر دادند که البته بعداً با اعتراف خود عاملان معلوم شد حادثه به ساواک ربطی نداشته‌است.
محمد ابوالحسنی در سوم فروردین ۱۴۰۰ با ۳۰ درصد درگیری ریه با ویروس کرونا به بیمارستان امام خمینی مراجعه کرد و درصد درگیری ریه به ۸۵ درصد رسید و در نهایت وی در تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۰ درگذشت. مراسم تشییع و خاکسپاری او یک روز بعد از مرگ در ۸ فروردین ۱۴۰۰ در امامزاده اسماعیل زرگنده تهران برگزار و به خاک سپرده شد.
خشایار الوند صبح روز پنجشنبه ۹ اسفند سال ۱۳۹۷ به دلیل سکته قلبی در منزل خود درگذشت. مراسم تشییع پیکر او، صبح روز شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ در ساختمان شمارهٔ ۲ خانه سینما با حضور هنرمندان و هنردوستان برگزار و در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
مراسم تشییع پیکر ابوالحسن صبا، ۳۰ آذر ۱۳۳۶، از مسجد قائم خیابان سعدی شمالی (چهارراه سیدعلی) برگزار شد. پس از آن، پیکر صبا به آرامستان ظهیرالدوله منتقل و با حضور پُرشمار هنرمندان و هنردوستان به خاک سپرده شد.
در ۱۹ سپتامبر، پیش از صدور حکم مورد انتظار، یک دادگاه اسپانیایی حکم جلب علونی را صادر نمود. علونی از دادگاه اجازه خواست تا برای حضور در مراسم تشییع مادرش و دیدار با خانواده اش به سوریه برود، اما، مقامات (قضائی) درخواست وی را رد کرده و دستور دادند به زندان برگردد.