آغاس

معنی کلمه آغاس در ویکی واژه

این کلمه دو بخشی احتمالا به زبانی که تعلق داشته به مفهوم سفید یا سفیدی بوده آست. آس ساختار کلمات بسیاری در زبان‌های فارسی، عربی، آذری، انگلیسی دارد، و منشاء هر زبان باستانی که بوده دیگر زبان‌ها به صورت وام‌واژه استفاده کرده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه آغاس

واحد تفنگچی در زمان اسماعیل اول ایجاد شد و بعدها توسط عباس اول اصلاح گردید. فرمانده سپاه تفنگدار توفنگچی آغاسی بود. توفنگچی‌ها از مناطق مختلف استخدام شده بودند و با نام محلی که از آنجا آمده بودند هماهنگ می‌شدند؛ مثلاً اگر یک واحد توفنگچی اصفهانی بود به «تفنگچیان اصفهان» معروف می‌شد. رئیس هر گروه توفنگچی به مین باشی (یعنی "رئیس هزار") معروف بود. تعداد این واحد ۱۲۰۰۰ نفر بود و عمدتاً دهقانان فارس، عرب‌ها و ترکمانان را شامل می‌شد.
اگرچه توفنگچی آغاسی بر روی کاغذ به عنوان یک مقام عالی‌رتبه در نظر گرفته می‌شد، اما در سلسله مراتب نظامی، یکی از پایین‌ترین مقامات نظامی بود؛ مثلاً توفنگچی آغاسی علیرغم اینکه رکن الدوله بود، عضو شورای داخلی سلطنتی نبود. با این وجود، این پست عموماً در اختیار فرزندان خانواده‌های اصیل بود.
آندره آغاسی (زاده ۲۹ آوریل ۱۹۷۰) در لاس وگاس، نوادا) یک تنیس‌باز آمریکایی ارمنی‌تبار می‌باشد. از پرافتخارترین و مشهورترین قهرمانان تنیس دنیا است. او از ۱۶ سالگی وارد مسابقات حرفه‌ای شد و در مدت بیش از دو دهه حضور در سطح اول رقابت‌های جهانی به ۶۰ عنوان قهرمانی از جمله ۸ گرند اسلم، ۳ جام دیویس و مدال طلای المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا دست یافت. آغاسی که اواخر سال ۲۰۰۶ اعلام بازنشستگی کرد، یکی از شش بازیکنی است که به همهٔ گرانداِسلَم‌های تنیس دست یافته‌است.
وی در ۱۸ مهٔ ۱۹۴۹ در ایروان به دنیا آمد. پدر وی آغاسی چیلینگاریان یک زیست‌شناس و سرپرست انستیتو جانورشناسی فرهنگستان ملی علوم ارمنستان بود.
امانوئل «مایک» آغاسی (به ارمنی: Էմանուել «Մայք» Աղասի) (زادهٔ ۲۵ دسامبر ۱۹۳۰ – درگذشتهٔ ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱) بوکسور آشوری-ارمنی‌تبار اهل ایران بود.
بی بی آغاست نام فرخ من شهد گیرد شکر ز پاسخ من
آغاسی هاکوپیان ( در قید حیات نیست) بازیکن فوتبال متوفی در پست ارمنی‌تبار اهل ایران است که در دسته اول باشگاه‌های تهران بازی می‌کرد.
اشیک اغاسی‌ها مردمانی با اخلاق حسنه و بنا به گفته سایر کسانی که با اشیک آغاسیها ارتباط نزدیکی دارند جزو یکی از بهترین اقوام ایرانی هستند و آنها کاملاً قابل اعتمادند و در حق کسی ستم نمی‌کنند و خود نیز ستم نمی‌پذیرند. محال است که یک اشیک آغاسی را بتوان در انقیاد قرار داد و از او اعتراضی شنیده نشود.
امانوئل آغاسی در روز جمعه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ در سن ۹۰ سالگی در بیمارستان نیتن آدلسون لاس وگاس درگذشت.
آغاسی وارطانی کاراپتیان (ارمنی: Աղասի Վարդանի Կարապետյան ) سیاستمدار اهل ارمنستان بود که از تاریخ ۲۹ مارس ۱۹۵۱ تا تاریخ مارس ۱۹۵۹ سمت وزارت دادگستری ارمنستان را برعهده داشت.
آستغیک آلکسیی آغاسیان (ارمنی: Աստղիկ Ալեքսեյի Աղասյան؛ ۲۷ اکتبر [سبک قدیمی: ۱۵ اکتبر] ۱۸۹۹ – ۷ مارس ۱۹۸۴) یک کارگردان و بازیگر اهل ارمنستان بود.
اما بعد، چنین گوید این مداح دولت ابدمدت و دعاگوی سلطنت قوی شوکت، غلام آستان آل احمد مختار نور الله المتخلص به عمان السامانی من مضافات اصفهان که مدتی در طریق سلوک بسر برده گاهی از راه مجاهدات، مشاهداتی و از روی ریاضات، استفاضاتی در مراتب توحید و رسومات تفرید و تجرید و قانون صاحبان راز و مقامات عاشقان جان بازدست میداد پاره‌ای از آنها را منظوماً محفوظ خاطر و مسوده‌ی اوراق نموده، فراغ بالی و جمعیت خیالی که باعث جمع آن تفریق و سبب التیام آن تحریق بوده باشد میسر نمی‌شد و شفیقان مشتاق و رفیقان صافی مذاق را در اتمام و انجام آن اصرار تمام و ابرام مالاکلام میرفت تا در این سال فرخ که یک هزار و سیصد و پنج از هجرت نبوی صلی اللّه علیه و علی دینه القوی‌ست گذارم در دار السلطنۀ اصفهان ارم نشان افتاده، در ایام مجاورت وقتی با رئیس خواجه سرایان آغاسلیمان خان حفظه اللّه من آفات الزمان اتفاق افتاد، انسانی دیدم با فطرت فرشته و طینتی از صدق و صفا سرشته، جامع جمیع صفات انسانی و محبوب و مطبوع اقاصی و ادانی از کمال ملاطفت و مهربانیش در حیرت مانده؛ بمناسبت این شعر را فرو خواندم: