انستیتو

انستیتو

معنی کلمه انستیتو در لغت نامه دهخدا

انستیتو. [ اَ ] ( فرانسوی ، اِ ) انجمن علمی یا ادبی. ( فرهنگ فارسی معین ). مؤسسه یا سازمان علمی یا ادبی یا هنری.

معنی کلمه انستیتو در فرهنگ معین

( اَ ) [ فر. ] (اِ. ) مؤسسة تربیتی و فرهنگی ، مرکز علمی یا تحقیقاتی .

معنی کلمه انستیتو در فرهنگ عمید

مؤسسه.

معنی کلمه انستیتو در فرهنگ فارسی

موسسه، انجمن، هیئت ادبی یاعلمی، انجمن علمی
( اسم ) ۱ - انجمن علمی یا ادبی . ۲ - موئ سس. تربیتی و فرهنگی .

معنی کلمه انستیتو در دانشنامه عمومی

انستیتو (ساموخ). انستیتو ( به لاتین: İnstitut ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان ساموخ واقع شده است. انستیتو ۱۹۴۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه انستیتو در ویکی واژه

بنیاد
مؤسسة تربیتی و فرهنگی، مرکز علمی یا تحقیقاتی.

جملاتی از کاربرد کلمه انستیتو

وی در ۱۸ نوامبر ۱۹۸۸ در ایروان زاده شد و از انستیتو دولتی سینما و تئاتر ایروان فارغ‌التحصیل شد.
انستیتوی فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ او را در رده دوم برترین هنرپیشگان مرد تاریخ سینما قرار داد.
وی در ۲۲ سپتامبر ۱۹۲۲ در پیتیگورسک در به دنیا آمد و از انستیتو دولتی هنرهای زیبا و نمایشی ایروان فارغ‌التحصیل گشت. وی همچنین برنده جوایزی همچون چهره هنری شایسته ارمنستان شوروی شد. وی در ۲۹ اوت ۱۹۹۲ در سن ۶۹ سالگی در ایروان درگذشت.
وی در ۱۷ مارس ۱۹۸۰ در نویمبریان به دنیا آمد و از انستیتو دولتی سینما و تئاتر ایروان (۲۰۰۰) فارغ‌التحصیل شد. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال طلای وزارت فرهنگ جمهوری ارمنستان شده‌است.
آلکساندر ساهینیان (ارمنی: Ալեքսանդր Սահինյան; ‏ ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۱۰ – ۱۹۸۲) تاریخ‌نگار معمار اهل ارمنستان که ریاست دپارتمان معماری انستیتو هنری فرهنگستان ملی علوم ارمنستان را در بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۲ میلادی برعهده داشت.
وی علوم دینی را نزد پدر و علمای روستای زادگاهش و آموزش رسمی را در دبستان خرم فرا گرفته و آموزشهای عالی را در انستیتوت نفت و گاز مزارشریف، دانشسرای علوم اجتماعی کابل و فرهنگستان علوم سیاسی بلغاریا به پایان رسانیده، یک دورهٔ کارشناسی ارشد را در دانشگاه پیام نور جمهوری اسلامی ایران، باری دیگر دورهٔ کارشناسی ارشد را از دانشگاه تجارتی جمهوری تاجیکستان در رشته علوم حقوق حقوق و اقتصاد به پایان رسانیده و برایش پیشنهاد ادامه فعالیت‌های علمی در سطح دکتورا ارائه گردیده‌است.
کریم دوران کودکی را در نایروبی، کنیا گذراند، تحصیلات اولیه او خصوصی بود. بعداً ۹ سال در انستیتو له‌روزه سوئیس، گران‌ترین مدرسهٔ شبانه‌روزی جهان، و همان مدرسه‌ای که محمدرضاشاه پهلوی در آن درس خواند رفت و در نهایت با «نمرات منصفانه» به پایان رساند.
حزب آن مارش! در ۶ آوریل ۲۰۱۶ در شهر آمیان (مرکز ناحیه پیکاردی) توسط امانوئل مَکرون تأسیس شد. این حزب در نظر دارد در پانزدهمین مجمع ملی جمهوری پنجم فرانسه برای انتخابات مجلس فرانسه در ۲۰۱۷ که در ۱۱ و ۱۸ ماه ژوئن انجام می‌شود نامزد معرفی کند.که نیمی از اعضای آن را جامعهٔ مدنی کشور تشکیل می‌دهند. این حزب سیاسی در «انستیتو مونتنی» به ثبت رسیده‌است.
اکول پلی تکنیک از سال ۲۰۱۹ عضو مجموعه دانشگاهی بزرگتری به نام انستیتو پلی تکنیک پاریس شده است.
احمد آخوندف در سال ۱۹۴۰، توسط آلکساندر فادی‌یف، نویسنده و فعال اجتماعی روس و از بنیانگذاران انجمن نویسندگان شوروی، به عضویت این انجمن درآمده و در همین سال، برای تحصیلات دکترا به لنینگراد برمی‌گردد و در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم شوروی به تحقیقات علمی مشغول می‌شود. همزمان، دانشگاه بزرگ دولتی لنینگراد به تدریس می‌پردازد.