آرام کردن

معنی کلمه آرام کردن در لغت نامه دهخدا

( آرام کردن ) آرام کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) آرامانیدن. آرمش دادن. آرامش دادن. آرام بخشیدن. تسکین.

معنی کلمه آرام کردن در فرهنگ فارسی

( آرام کردن ) ( مصدر ) ۱- استراحت بخشیدن راحت بخشیدن آسایش دادن . ۲ - تسلی دادن تسکین بخشیدن . ۳ - مطمئن کردن .
آرامش یافتن

معنی کلمه آرام کردن در ویکی واژه

آرام‌کردن
تسکین دادن، تسلی دادن. پدر داغ دیده را آرام کرد و او را به خانه برد.
(مجاز): ایجاد امنیت کردن در جایی، امن و بی‌خطر کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه آرام کردن

از آرامبخشی به صورت گسترده در بخش مراقبت‌های ویژه جهت آرام کردن بیمارانی که لوله تراشه دارند استفاده می‌شود. همچنین برای بیمارانی که نیاز به گرفتن نوار مغز طولانی دارند نیز استفاده می‌شود.
هنگامی که ضحاک ماردوش برای آرام کردن مارهای روی دوش‌هایش به پیروی از اهریمن دستور داد تا هر روز دو جوان ایرانی را بکشند و مغز سرهایشان را طعمه مارها کنند، در این هنگام دو آشپز ایرانی به نام‌های ارمایل و گرمایل به زیرکی خود را به دربار رساندند و در آشپزخانه ضحاک مشغول کار شدند.
شراب عشق چون در جام کردند خرد را مست و بی آرام کردند
شاهزاده استپان آرکادیویچ اُبلونسکی (که با نام کوچک «استیوا» در رمان از او نام برده می‌شود)، یکی از اشراف مسکو و کارمندی دولتی است که به همسرش، شاهزاده داریا الکساندرونا ("دالی") خیانت کرده است. دالی رابطه شوهر خود با معلمه‌ی فرانسوی بچه‌هایش را می‌فهمد و وضعیت خانواده آشفته و نابسامان می‌شود. استیوا به خواهرش، آنا آرکادیونا کارنینا، وضعیت خانواده را اطلاع می‌دهد و آنا برای آرام کردن اوضاع راهی مسکو می‌شود.
سر زلف بتان آرام نگرفت ز بس دل‌ها که بی‌آرام کردند
سرگی تیگیپکو، نماینده حزب مناطق، خواستار استعفای ولودیمیر ریباک، رئیس پارلمان و جایگزینی وی با یک نماینده مخالف دولت و همچنین انتخاب فوری نخست‌وزیری که مورد حمایت همه طرف‌ها باشد شد. او در ادامه گفت: "رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، سرپرست نخست‌وزیر و رهبران اپوزیسیون کاملاً کنترل اوضاع کشور را از دست داده‌اند و هیچ راه‌حلی برای آرام کردن کشور ارائه نمی‌دهند. بی عملی آنها منجر به افزایش درگیری و مرگ خواهد شد. برای حل بحران در کشور، به جای مذاکره، نیاز به برداشتن گام‌های ملموس و فوری داریم." در شب، تیگیپکو با یاتسنیوک و کلیچکو از رهبران اپوزیسیون گفتگو کرد.
اگر عشق بلاست و در وی بسی عناست اما قوت او از جفاست آن جفا که معشوق بر عاشق کند چون بحقیقت بنگری آن جفا از معشوق برای طلب وفاست زیرا که در مقام فراق مقام کردن و در پی خودی آرام کردن کثرت و دوئی است او می‌خواهد تا کثرت و دوئی عاشق بوحدت و یکیباز آید و در پی آن پیوندی پدید شود ای عزیز جنگ معشوق صلح آمیز بود و صلح او جنگ آمیز تا طلب مؤید شود و عشق مؤکد گردد و عاشقان کار افتادۀ دل بباد داده دانند که در ابتداء عشق جنگ و عتاب و کرشمه و ناز بود تا عشق محکم گردد و در میانۀ ارتکاب اخطار و ناترسیدن از هلاک و تلف مهجه روی نماید ودر آخر سکون بی حرکت و سکوتبی گفت و انتظاری جست بحاصل آمد و آنچه درین مراتب گفته‌اند بدین قریب است:
او برای آرام کردن چیچیم کاها جنگید، از نیروی کاری زندانیان زیادی در معادن سانتا لوسیا (مونتری) و سن گرگوریو (سرالوو) که مالک آن بود، کار گرفت.
کشیده دست از آسایش تن بمحنت همچو فیض آرام کردند
والی بجایه، عزیز بن منصور بن ناصر بن علناس بن حماد، مردی عیاش و تندخو بود؛ بنابراین ابن تومرت سخت معترض شد و به سبب آن شورشی به راه افتاد. امیر و بزرگان که از ابن تومرت خشمگین بودند، در مورد آرام کردن او به مشورت نشستند و سرانجام امیر فرمان داد تا گروهی از بزرگان علم برای مناظره با وی آماده شوند. آنان در سرای یکی از این طالبان علم گرد آمدند. ابن تومرت نخست از شرکت در مجلس مناظره طفره می‌رفت، اما به اصرار عمر بن فلفول کاتب به مباحثه با آنان پرداخت. هر چه از او سؤال کردند، پاسخ گفت، اما آن‌ها نتوانستند به هیچ‌یک از پرسش‌های او جواب گویند.
به دشت انجرک آرام کردند به نوشانوش می در جام کردند
هنگامی که مفصل زانو حاوی مایع بیش از حد باشد، ممکن است هنگام خم و راست کردن با درد یا سختی همراه باشد. همچنین ممکن است هنگام صاف کردن زانو مایع در زیر زانو مشخص شود. سرما (یخ گذاری) می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. گرما می‌تواند به آرام کردن ماهیچه‌های زانو کمک کند.
به یک ساغر در آن میخانه ما را چنین سرمست و بی آرام کردند
ترزبینسکی در کشتن ۲۰ کودک در اردوگاه جانبی بولن‌هوزر دام دست داشت. این اردوگاه پیشتر مدرسه‌ای بود که تا حدی در بمباران هامبورگ در جنگ جهانی دوم تخریب شده بود. ترزبینسکی ارشد کورت هایسمایر، پزشک اس‌اس، بود که بر روی بزرگسالان و کودکان اردوگاه پژوهش می‌کرد. هایسمایر دستور داده بود تا ۲۰ کودک یهودی (۱۰ پسر و ۱۰ دختر) از آشویتس به آنجا آورده شوند تا وی به آزمایش‌های خود ادامه دهد. هدف او تزریق باکتری سل و درآوردن گره‌های لنفای زیربغلی بود. در شب ۲۰ آوریل ۱۹۴۵، ترزبینسکی برای آرام کردن کودکان به آنها مورفین تزریق کرد و سپس آنها را در زیرزمین مدرسه بولن‌هوزر دام به دار آویختند. در همان شب، ۲۸ فرد بزرگسال دیگر نیز کشته شدند که بیشتر آنها زندانیان شوروی بودند.
بنا بر یکی از افسانه‌های بالیایی، خدایان کوه‌ها را به‌عنوان قلمروهای خود انتخاب کردند و بلندترین آنها به نام آگونگ را در بالی قرار دادند. در افسانه‌ای دیگر چنین آمده است که خدایان برای آرام کردن جزیرهٔ ناپایدار و لرزان بالی، کوه مقدس هندویان با نام ماهامرو را به آنجا آورده و به گونونگ آگونگ تغییر نامش دادند. این کوه برای اهالی بالی به «مرکز جهان» بدل گردید و زیارتگاه‌هایی برای آن در معابد این جزیره ساخته شد. همچنین معبد مادر بالی با عنوان پورا بساکی در سراشیبی کوه آگونگ ساخته شده‌است.
منشور حقوق در ابتدا برای آرام کردن مخالفت ضد فدرالیست‌ها با تصویب قانون اساسی پیشنهاد شد. در آغاز، متمم اول تنها به قوانینی اعمال می‌شد که کنگره ایالات متحده آمریکا تصویب می‌کرد، بسیاری از مفاد آن بسیار محدودتر از امروز تفسیر می‌شد. با پرونده گیتلو در برابر نیویورک (۱۹۲۵), دیوان عالی ایالات متحده آمریکا متمم اول را از طریق عبارت رویه عادلانه قضایی متمم چهاردهم قانون اساسی به ایالات -فرایندی که به الحاق موسوم است-اعمال کرد.