آذ

معنی کلمه آذ در لغت نامه دهخدا

اذ. [ اَذذ ] ( ع مص ) بریدن با شمشیر و جز آن.
اذ. [ اِ ] ( ع حرف ربط ) چون. برای آنکه. || آنگاه. و آن برای زمان ماضی است و گاهی برای مفاجاة آید بشرط که در جواب بینا یا بینما واقع شود و قد تکون زائدة نحو اذ واعدنا موسی ( قرآن 51/2 )؛ ای واعدنا. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه آذ در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی إِذْ: زمانیکه- ناگهان - حال که (در عبارت "فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُواْ ":حال که انجام ندادید)
معنی إِذِ: زمانیکه- ناگهان (درجمله "إِذِ ﭐسْتَسْقَاهُ " چون دو ساکن به هم رسیده اند ذال کسره گرفته است)
معنی أَذَ ٰلِکَ: آیا آن
معنی مَسَّتْهُمْ إِذَ: به آنان رسید - با آنان تماس پیدا کرد (کلمه مس که در لغت به معنای تماس گرفتن دو چیز با یکدیگر است)
معنی لَا تَأْتِیهِمْ: نزد آنان نمی آمدند (چون در عبارت "إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ " بعد از" إذ "آمده ماضی ،معنی شده است)
معنی دُنْیَا: دنیا - نزدیکتر(صفت تفضیلی از "دُنُو"در اصل به معنی نزدیکترومؤنث أدنی است .در عبارت "إِذْ أَنتُم بِـﭑلْعُدْوَةِ ﭐلدُّنْیَا " در معنی نزدیکتر آمده است)
معنی یُقَلِّلُکُمْ: شما را اندک می کند (عبارت "یُقَلِّلُکُمْ فِی أَعْیُنِهِمْ " یعنی : شما را در چشم آنان اندک نشان داد. بعد از "إذ" مضارع ماضی معنی شده است)
معنی مُتَلَقِّیَانِ: دو گیرنده (کلمه تلقی و تلقن به معنای گرفتن است . و مراد از متلقیان در عبارت " إِذْ یَتَلَقَّی ﭐلْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ ﭐلْیَمِینِ وَعَنِ ﭐلشِّمَالِ قَعِیدٌ " دو فرشتهای است که موکل بر انسانند ، و عمل او را تحویل گرفته آن را با نوشتن حفظ میکنند )
معنی یَتَلَقَّی: می گیرد (کلمه تلقی و تلقن به معنای گرفتن است . و مراد از متلقیان در عبارت " إِذْ یَتَلَقَّی ﭐلْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ ﭐلْیَمِینِ وَعَنِ ﭐلشِّمَالِ قَعِیدٌ " دو فرشتهای است که موکل بر انسانند ، و عمل او را تحویل گرفته آن را با نوشتن حفظ میکنند )
معنی یَعْدُونَ: تجاوز می کنند (یعدون در عبارت "إِذْ یَعْدُونَ فِی ﭐلسَّبْتِ" از تعدی و در اینجا مقصود تجاوز از آن حدود و مقرراتی است که خداوند برای روز شنبه یهود جعل فرموده بود ، و آن این بود که بخاطر بزرگداشت این روز شکار ماهی را ترک کنند)
معنی عُدْوَةِ: طرف بلند بیابان - دامنه - مکان مرتفع (منظور در عبارت "إِذْ أَنتُم بِـﭑلْعُدْوَةِ ﭐلدُّنْیَا وَهُم بِـﭑلْعُدْوَةِ ﭐلْقُصْوَیٰ وَﭐلرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنکُمْ " این است که از لحاظ ارتفاع قرار گرفتن در دامنه ،شما در بین لشکر دشمن و کاروان تجاری آنها بودید ...
معنی غَارِ: غار - شکاف کوه (سوراخ وسیعی است که در کوه باشد ، و مقصود از آن در "إِذْ هُمَا فِی ﭐلْغَارِ" غاری است که در کوه ثور قرار داشته ، و این غار غیر از غاریست که در کوه حرا قرار داشت و محل نزول اولین آیات قرآن کریم بر پیامبر صلی الله علیه وآله بود )
معنی مُنفَکِّینَ: جدا شده ها (کلمه منفکین از ماده انفکاک است ، که به معنای جدایی دو چیز است که به شدت به هم متصل بودهاند ، و عبارت "لَمْ یَکُنِ ﭐلَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ ﭐلْکِتَابِ وَﭐلْمُشْرِکِینَ مُنفَکِّینَ حَتَّیٰ تَأْتِیَهُمُ ﭐلْبَیِّنَةُ " یعنی سنت الهی دس...
تکرار در قرآن: ۳۱۰(بار)

معنی کلمه آذ در ویکی واژه

رایج‌تر مفاهیم بر دو گونه است، کم، اندک، قلیل و خطا یا اشتباه کردن است. مفاهیم دیگر با ساختار جمله تفهیم می‌گردد. آذ، آذر، آذور، آذربایجان، آذوقه کلماتی هم‌ریشه هستند.

جملاتی از کاربرد کلمه آذ

پیش از آمدن مادها به آذربایجان، می‌توان به حکومت مانناییان اشاره کرد. زبان ماننایی‌ها روشن نیست؛ اما بخشی از نام‌های سرداران آن‌ها آریایی است و در کل، زبان یگانه‌ای در میان ماننا روان نبود. اما ماننایی‌ها زیر نفوذ ایرانی‌شدن قرار داشتند و نام‌های ایرانی مانند «دیاکو» و «بغدادتی» و «اودکی» و «ازآ» همگی نام‌هایی ایرانی اند، که در میان آن‌ها دیده می‌شود. همچنین در این دوره می‌توان به حکومت اورارتویی اشاره کرد که اندکی از بخش‌های آذربایجان غربی را شامل می‌شد.
بر خرمن عدو، زند از قهر آذرا
منم آذار و تو نوروز خرم هر آیینه بود این هر دو با هم
از طلعت تو فر خجسته نوروز فرخنده تر از جشن پور آذر
سوی گنبد آذر آرید روی به فرمان پیغمبر راست‌گوی
آلبوم تریلر در ۳۰ نوامبر ۱۹۸۲ (۹ آذر ۱۳۶۱) منتشر شد و در زمان اوجش، هفته‌ای ۱ میلیون نسخه از آن به فروش می‌رسید. از این آلبوم ۹-آهنگه، هفت تک‌آهنگ منتشر شد: «آن دختر برای من است» (#۲)، «بیلی جین» (#۱)، «بزن به چاک» (#۱)، «می‌خوای چیزی رو شروع کنی» (#۵)، «طبیعت بشر» (#۷)، «پی. وای. تی.» (#۱۰) و «تریلر» (#۴).[پانویس ۲]
صمدوف از پدری آذربایجانی‌تبار و مادری روس در مسکو. زاده شده‌است. وی در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که پس از گذراندن دورهٔ افسردگی، به درخواست همسرش یولیا، به مسیحیت گرویده‌است.
این روستا در دهستان آذری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۱۶۵ نفر (۲۶۴خانوار) بوده‌است.
آلپاویت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بزکش بخش مرکزی شهرستان اهر واقع شده‌است.این روستا ۱۲۲ نفر جمعیت دارد.
بعد از مرگ او در منطقه ۶ تهران خیابان حد فاصل شانزده آذر و کارگر را به نام او گذاشتند.
صدیقی بعد از مدتی به ایران بازگشت و سال‌های پایانی را در سکوت و انزوا به‌سر برد. در ۸ تیر ۱۳۷۱ همسرش نیز درگذشت. صدیقی سرانجام در ۲۰ آذر ۱۳۷۴ در سن ۹۸ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
آبی که خوی خجالت او سر بر زند از جبین آذر
الاگوز سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی ایران است.
نام ورا به سینه اطفال شیعه بر تا نقش برکنند ببندد به آذرنگ
به «‌آذر» مپز نان که دارد گناه بدین روز نیکست رفتن به راه
چون تو صورت خامه ی مانی نکرد چون تو لعبت خانه ی آذر نیافت
وی فوتبال را از نونهالان راه‌آهن شروع کرد و در نوجوانان به سایپا پیوست و در رده جوانان به باشگاه فوتبال سایپا پیوست در رده جوانان در باشگاه فوتبال سایپا، راه‌آهن، استیل‌آذین تهران بوده و در رده جوانان کاپیتان تیم استیل‌آذین تهران بوده وی در رده امید برای انجام خدمت سربازی به تیم فجر تهران پیوست
زبان گفتاری مردم ترکی آذربایجانی است.[۱]
همان‌گه ز پیل اندر آمد به اسب سوی شهر چین شد چو آذرگشسب
دیده چو یعقوب شد آذر سفید یوسف گل پیرهنم آرزوست