بزرگداشت
معنی کلمه بزرگداشت در لغت نامه دهخدا

بزرگداشت

معنی کلمه بزرگداشت در لغت نامه دهخدا

بزرگ داشت. [ ب ُ زُ ] ( مص مرکب مرخم ، اِمص مرکب ) احترام. تعظیم. تجلیل. اعزاز. تبجیل. تکریم. تفخیم. تعزیز به. حرمت. اعظام. تعظیم به. توقیر. اکرام. ( یادداشت بخط دهخدا ) : دو بدر صومعه من آمدند و من از بهر بزرگداشت ایشان برخاستم و در باز کردم. ( اسکندرنامه نسخه سعید نفیسی ). و گفت از بزرگداشت خدای تعالی یکی آنست که در بیماری گله نکنی. ( کیمیای سعادت ). و چنین مرد زود، زود بدست نیامد که دلها و چشمها همه بحشمت و بزرگداشت او آکنده است. ( آثارالوزراء ). و از بزرگداشت او درویشان را چنان نقل کنند که در مجلس اودرویشان چون امیران بودند. ( تذکرة الاولیاء عطار ).

معنی کلمه بزرگداشت در فرهنگ عمید

بزرگ داشتن، کسی را گرامی داشتن، احترام کردن.

معنی کلمه بزرگداشت در فرهنگ فارسی

بزرگ داشتن، کسی راگرامی داشتن، احترام کردن
احترام تعظیم .

معنی کلمه بزرگداشت در دانشنامه عمومی

بزرگداشت (فیلم ۲۰۲۱). بزرگداشت ( انگلیسی: Respect ) فیلم درام موزیکال زندگی نامه ای آمریکایی سال ۲۰۲۱ به کارگردانی لیزل تامی و نویسندگی تریسی اسکات ویلسون است. این فیلم بر اساس زندگی خواننده آمریکایی آرتا فرانکلین ساخته شده است. جنیفر هادسن، فارست ویتاکر، مارلون وینز، آدرا مک دانلد، مارک مارون، تایتس برگس و مری جی. بلایژ از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم سه دهه اول زندگی فرانکلین را دنبال می کند: از تولد به عنوان اعجوبه موسیقی در یک خانواده مرفه آفریقایی - آمریکایی، عواقب از دست دادن مادرش در ۱۰ سالگی تا رسیدن او به شهرت بین المللی، در حالی که ازدواجی نامناسب را تحمل می کند.
پس از تأخیر و تعویق زیاد به دلیل دنیاگیری کووید - ۱۹، بزرگداشت در ۸ اوت ۲۰۲۱ در لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۱۳ اوت ۲۰۲۱ توسط یونایتد آرتیستس در ایالات متحده اکران شد. این فیلم در سایر مناطق توسط یونیورسال پیکچرز عرضه شد. این فیلم نقدهای عموماً مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد که از اجراها، طراحی صحنه و لباس تمجید شد اما فیلم نامه و مدت زمان آن مورد انتقاد قرار گرفت.
• جنیفر هادسون در نقش آرتا فرانکلین
• اسکای داکوتا ترنر در نقش آرتا فرانکلین جوان
این پروژه مدتها در دست توسعه بود و جنیفر هادسون قرار بود نقش آرتا فرانکلین را بازی کند. خود فرانکلین تا زمان مرگ در ۱۶ اوت ۲۰۱۸ درگیر توسعه بود. در ژانویه ۲۰۱۹، لیزل تامی قرار بود این فیلم را کارگردانی کند. بقیه بازیگران از جمله فارست ویتاکر، مارلون ویانز، آودرا مک دونالد و مری جی در اکتبر ۲۰۱۹ اضافه شدند.
ام جی ام در یک معامله تخته سنگی ژوئن ۲۰۱۹، برون خلاق را به عنوان یک شرکت تأمین مالی و تهیه کننده به این فیلم اضافه کرد. فیلمبرداری در آتلانتا، جورجیا در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز شد و در ۱۵ فوریه سال ۲۰۲۰ به پایان رسید. جاناتان گلیکمن، رئیس گروه میشن پیکچر ام جی ام، در تاریخ ۱ فوریه سال ۲۰۲۰ با یک معامله نگاه اول از این شرکت، از این شرکت خارج شد.
بزرگداشت در ۱۳ اوت ۲۰۲۱ به صورت سینمایی در ایالات متحده منتشر شد. این فیلم در ابتدا قرار بود که در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ و ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ اکران شود. تاریخ انتشار قبلی نیز شامل ۱۴ اوت و ۹ اکتبر ۲۰۲۰ و ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ بود.

جملاتی از کاربرد کلمه بزرگداشت

جمعی از کارشناسان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور، با صدور بیانیه‌ای تشدید سرکوب معترضان ایرانی در سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در هنگام بازداشت «گشت ارشاد» توسط جمهوری اسلامی را محکوم کردند. به گفته این کارشناسان، جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگوی مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس باشد و به سرکوب علیه اعتراضات ناشی از مرگ او پایان دهد. آنها جمهوری اسلامی را متهم کردند که بعد از ماه‌ها «سرکوب وحشیانه تظاهرات»، اقدام به وضع محدودیت‌ها و تهدید علیه برگزاری مراسم عمومی جهت بزرگداشت سالگرد مهسا امینی کرده‌است.
ادموند بِنِت به تاریخ دوران کهن استعمار علاقه‌مند بود و از اعضای انجمن تاریخی استعمار کهن به‌شمار می‌رفت. در سال ۱۸۸۹ که دویست و پنجاهمین سالگرد تأسیس انجمن بود، او نطق تاریخی آن را قرائت کرد. به منظور گرامی‌داشت و بزرگداشت بِنِت در تاونتون، یک مدرسه دولتی در این شهر به افتخار او نام‌گذاری شده‌است. وی در سال ۱۸۹۲ برای عضویت در آکادمی هنر و علوم آمریکا برگزیده شد.
کمتر از ۴۰۰ سال پیش فتحعلیخان حاکم شوشتر در دوره صفوی برای بزرگداشت عارفی به نام شاه‌ابوالقاسم یکی از مریدان شیخ اسماعیل قصری ساختمانی بر قبر او ساخت.
هدیه ایش بخشیدم، اگر بخشش خشنودی آرد، آن کس که پذیرد نیز ثوابی کرده راستی کدام یک از این دو نعمت شنایسته ی سپاس و بزرگداشت است، نعمتی که خشنودی آرد یا آن که ثواب در پی دارد؟
اکبر مشتی بیش از نود سال عمر کرد و در نود و دو سالگی از مشکل کلیه درگذشت. روزنامه‌های عراقی و پاکستانی هم خبر درگذشت او را چاپ کردند. یک دیپلمات پاکستانی مقاله‌ای دربزرگداشت او نوشت. هر کیلوگرم بستنی درجه یک اکبر مشدی در زمان حیاتش سه ریال بود اما او شاهد صنعتی شدن بستنی سازی نبود.
اصلان اصلانیان ۲۶ آبان ۱۳۹۷ در تنهایی و در سکوت خبری در ملارد کرج درگذشت. پیکر او ۲۹ آبان ۱۳۹۷ در قطعهٔ ۴۴ گلزار امام‌زاده ابراهیم ملارد به خاک سپرده شد. در مراسم بزرگداشتش که با دخالت نیروهای وزارت اطلاعات همراه بود، تصنیف «شب نورد» توسط حاضران به صورت دسته‌جمعی خوانده شد.
و از بزرگداشت او درویشان را چنان نقل کنند که در مجلس او درویشان چون امیران بودندی.
پس سبب اختیار مشایخ قوال را این بوده است که گفته آمد و حاصل این معانی دو سبب اند: یکی ضعف شنونده و دیگر بزرگداشت حرمت قرآن را تا در تصرف و اندیشه نیفتد.
- آن کس را که بی نیاز از تو در بزرگداشتت می کوشد، جانب دار.
چندین کشور جهان بین سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۹ تمبرهایی به مناسبت بزرگداشت دستاوردهای الکسی لئونوف و همکارانش چاپ و منتشر کردند.
کسانی که معانی کلام را نمی شناسند، چنین پنداشته اند، اما مراد آن است که این رغبت بیان شود که خداوند بزرگداشت و اجلال در خور ایشان را عملی کند چنان که با ابراهیم و آل وی نیز به استحقاق ایشان عمل فرموده است.
هفتمش جامع حکمت سلیمان(ع) نامیده میشود که مشتمل بر تحریض به لذات عقلی باقی و تحقیر لذائذ فانی جسمانی و بزرگداشت خداوند و بیم اوست.
مراسم بزرگداشت مجتبی جراهی، در ۹ مرداد ۱۳۹۲ در مسجد نور تهران برگزار شد. در این مراسم محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و برخی اعضای شورای شهر تهران شرکت داشتند.
یکی از بزرگان در بزرگداشت حقوق والدین گفته است: بدان که خداوند جل جلاله، نیازمندی ترا به پدر و مادرت همی دانست.
در آستانهٔ اولین سالگرد درگذشت، خانواده او طی مصاحبه و همچنین با صدور اعلامیه اعلام کردند که مراسم بزرگداشت برگزار نخواهد شد. دلیل این امر فقدان امنیت برای شرکت کنندگان و نداشتن مکان مناسب اعلام شد.
حق کسی را که با بی نیازی، ترا بزرگداشته باشد، رعایت کن. اگر دوست تو به ولایت رسد، به ده یک دوستیش پیش از آن راضی شو.
کورش کمالی سروستانی در همایشی که در بزرگداشت ابوالقاسم فقیری، حسن صفری و یدالله طارمی برگزار شد در خصوص وی گفت: «آنچه را امروزه در قالب فولکلور و در زمینه مطالعهٔ اجتماعی می‌نگارد، در فهم تاریخ این سرزمین اهمیت بسیار دارد که استاد فقیری این همه را در کسوت سادگی و بی پیرایگی کلام به مَنصهٔ ظهور می‌رساند؛ سرخوشانه، صمیمانه و متعهدانه، هر آنچه را در این خصوص بازمی‌یابد، به شیوایی می‌آراید تا ارزش‌های فرهنگی عامه مردمان را و ابعاد عمیق زندگی آنان را که به ناگزیر با واقعیت‌های عینی پیوندی تنگاتنگ دارد، در عینیتی کامل به تصویر کشد و هم از این قرار مخاطبانش را بر سر شوق آورد.»
وی در سال 1382 در بزرگداشت محمد یعقوبی نمایشنامه نویس معاصر لنگرودی حضور پیدا کرد و با وی دیدار کرد و یکی از آثارش را به یعقوبی اهدا کرد، یعقوبی در این دیدار اشاره کرد که از نوجوانی علاقه مند شعرهای گیلکی شکیبایی بوده است، این دیدار بدون اطلاع یعقوبی و با هماهنگی محمد امین برگزار کننده این نشست صورت گرفت.