آلبوم
معنی کلمه آلبوم در فرهنگ معین

آلبوم

معنی کلمه آلبوم در فرهنگ معین

( آلبوم ) (بُ ) [ فر. ] ( اِ. ) مجموعه ای از عکس ، تصویر، تمبر، نمونة پارچه ، صفحه ، نوار موسیقی و غیره ، جُنگ (فره ).

معنی کلمه آلبوم در فرهنگ عمید

( آلبوم ) ۱. دفتری با جلد مقوایی کلفت و برگ های ضخیم چسب دار با جیب های پلاستیکی برای نگهداری مجموعه های عکس ، تمبر و غیره.
۲. مجموعه ای که در آن این دفترها یا اشیا نگهداری می شود.
۳. مجموعۀ آهنگ ها و ترانه های یک خواننده در یک یا چند کاست، صفحه، لوح فشرده و غیره.

معنی کلمه آلبوم در فرهنگ فارسی

( آلبوم ) ( اسم ) مجموعهای که عکس تصویر تمبر نمون. پارچه صفحات موسیقی و غیره را بر اوراق آن الصاق کنند .
دفتری که عکس هایاتمبرهاراروی اوراق آن بچسبانند

معنی کلمه آلبوم در دانشنامه عمومی

آلبوم. آلبوم، جُنگ یا مجموعه، مجموعه ای از قطعه های موسیقی بر روی صفحه گرامافون، نوار کاست، سی دی یا پخش دیجیتالی است. واژه آلبوم ابتدا به کتابی گفته می شده است که برای جمع آوری و نگهداری اقلام متفرقه همچون عکس، تمبر پستی، بریده روزنامه به کار می رود. این عبارت بعدها برای مجموعه ای از قطعات موسیقی بر روی گرامافون، نوار کاست، سی دی یا پخش دیجیتالی نیز کاربرد پیدا کرد.
مشهورترین و موفق ترین آلبوم تاریخ آلبوم تریلر از مایکل جکسون است که در ۳۰ نوامبر ۱۹۸۲ ( ۹ آذر ۱۳۶۱ ) منتشر شد. این آلبوم با فروش بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه پرفروش ترین ترین آلبوم جهان محسوب می شود.
آلبوم استودیویی ( به انگلیسی: studio album ) مجموعه ای از ترانه هایی است که به وسیلهٔ یک هنرمند در استودیو تهیه شده باشد. این نوع آلبوم معمولاً شامل اجراهای زنده یا بازترکیب ها ( Remix ) نیستند و اگر باشند آن ترانه ها قسمت عمدهٔ آلبوم را تشکیل نمی دهند و معمولاً با واژهٔ ترانهٔ اضافی شناخته می شوند. به خاطر ماهیت بسیار آماده شدهٔ این آلبوم ها، می توانند شامل جزئیات حرفه ای و تکنیک های تولیدی و زینت های خاصی مانند segue ( بدون توقف از یک ترانه، ملودی یا صحنه به دیگر ترانه، ملودی یا صحنه ادامه دادن ) ، افکت های صدایی و همکاری های ارکستری باشند که در یک ترانهٔ زنده، اجرای آن ها دشوار است.
آلبوم زنده ( به انگلیسی: Live album ) آلبومی است که در طی یک اجرای زنده ( همانند کنسرت ) ضبط می شود. در برخی از این آلبوم ها، قطعه هایی از ترانه های استودیویی که قبلأ منتشر نشده بود هست.
آلبوم (آلبوم بلک پینک). آلبوم ( به انگلیسی: The Album ) نخستین آلبوم استودیویی کره ای زبان ( به طورکلی دومین ) از گروه دخترانه کره ای بلک پینک است که در ۲ اکتبر ۲۰۲۰ ازطریق وای جی انترتینمنت و اینترسکوپ رکوردز منتشر شد. پیش سفارش برای آلبوم در ۲۸ اوت ۲۰۲۰ آغاز شد. این نخستین انتشار کره ای بلک پینک از زمان کیل دیس لاو ( ۲۰۱۹ ) بود. بلک پینک برای آلبوم ۸ ترانه جدید ضبط کرد و با تهیه کننده های مختلفی از جمله تدی، تامی براون، آر تی، مستر فرانکس و ۲۴ کار کرد. همچنین جیسو و جنی از اعضای بلک پینک در نوشتن اشعار برای «دخترهای دل باخته» نقش داشته اند. گروه در مورد این آلبوم که در طی دنیاگیری کروناویروس به صورت جداگانه نوشته و ضبط شده است، اظهار داشت: «آلبوم بخشی از بلوغ ما را از طریق آواز نه تنها در مورد عشق بلکه احساسات متنوعی که دختران در حال رشد تجربه می کنند نشان می دهد». این اثر از نظر موسیقی آلبومی پاپ و ای دی ام، د آلبوم با مضامین پیرامون رشد کردن و عشق توصیف شده است.
د آلبوم شامل همکاری با سلنا گومز و کاردی بی است. قبل از انتشار، دو تک آهنگ برای پشتیبانی از آلبوم منتشر شد که هر دو به چهل رتبه برتر ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد وارد شدند: «چطور دوستش داری» در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ به عنوان تک آهنگ لید آلبوم، و در حین آن «بستنی» با همکاری سلنا گومز در ۲۸ اوت ۲۰۲۰ منتشر شد. «دخترهای دل باخته» به عنوان سومین تک آهنگ در کنار آلبوم، در ۲ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد.
دست اندرکاران آلبوم برگرفته شده از تیدال.
آلبوم (فیلم). آلبوم ( فیلم ) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی رضا حیدرنژاد ساختهٔ سال ۱۳۸۳ است.
• رضا سعیدی
• افسون افشار
• پوریا دهقان
• شاهین بابایی پور
• مهرداد حاجیلو
• علیمراد جلالی
• طاهره همه کسی
• مرجان چلوییان
• مینا صداقت شایگان
• محمدعلی مهیمنی
• محمدقاسم شکریان
• بهروز خانلر
• قهرمان ذوالفقاری
• ناصر عسگری
• ایرج لطیفی
• خسرو خسروی
• علیرضا براتی
• پوریا عبدالله زاده
معنی کلمه آلبوم در فرهنگ عمید

معنی کلمه آلبوم در ویکی واژه

دفتر مانندی با جلد و برگ‌های ضخیم یا دارای جیب که اشیای خاصی را در آن می‌چسبانند یا در جیب‌هایش جای می‌دهند.
مجموعه‌ای از عکس، تصویر، تمبر، نمونه پارچه، صفحه، نوار موسیقی و غیره، جُنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه آلبوم

ارادتمند شما با فروش ۱۳۸۰۰۰ نسخه در هفته اول در بیلبورد ۲۰۰ رتبه اول را کسب کرد. از زمانی که کشا آلبوم حیوان را در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۰ منتشر کرد که به رتبه اول جدول بیلبورد ۲۰۰ رسید، یعنی در این دوره سه سال و نیمه گرانده تبدیل شد به تنها خواننده زنی که اولین آلبومش به رتبه اول رسید. دومین خواننده زن در این دهه و پانزدهمین خواننده زن در کل تاریخ موسیقی که به این رکورد دست می‌یابد.
علاوه بر پلیس بورلی هیلز، آهنگ در آلبوم سال ۱۹۸۸ فالترمایر به نام هارولد اف. نیز به عنوان آهنگ ویژه حضور دارد. در آغاز فالترمایر با این موضوع مخالف بود اما امسی‌ای بر این موضوع پافشاری کرد و آهنگ در این آلبوم قرار داده شد.
آللویا! خم نشو! اوج بگیر! نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد. الی کلمان از اسپاتنیک‌میوزیک اظهار داشت که این آلبوم «گستردگی و ژرفای بی‌اندازه‌ای» دارد و «تجربه‌ای واقعاً فراموش‌نشدنی» است. منتقد دراوند این ساوند آندری لوکوفسکی گفت که این آلبوم «یک موسیقی نسبتاً باشکوه است که کاملا بازگشت گروه را توجیه می‌کند.»
احیا هشتمین آلبوم متوالی امینم بود که در صدر جدول آلبوم‌های بریتانیا جای می‌گرفت. همچنین این آلبوم توانست با فروش ۱۳۲٬۰۰۰ نسخه معادل واحد به عنوان بهترین فروش افتتاحیه بعد از ÷ اد شیرن در رتبه دوم قرار گیرد. تا اکتبر ۲۰۱۸، این آلبوم ۳۲۱٬۰۰۰ نسخه معادل واحد در پادشاهی متحده فروخت.
برخی از آلبوم‌های زیر، آثار مشترکی بین محمدرضا شجریان با شهرام ناظری یا همایون شجریان هستند. در بین این آثار آهنگ‌سازانی چون محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده و فرامرز پایور حضور دارند.
وقتی او اولین بار به لس آنجلس رفت تا با منیجرهایش ملاقات داشته باشد، میلش به ساخت آلبومی با سبک آر اند بی را نشان داد، او در این باره اینگونه توضیح داد: "من بهشون گفتم که می‌خوام یه آلبوم تو سبک آر اند بی بسازم، و اونا گفتن اوه این هدف بزرگیه، ولی کی قراره آلبوم آر اند بی یه خواننده ۱۴ ساله رو بخره؟!"
کمپانی آمریکایی کلتکس رکوردز که در زمینه موسیقی ایرانی - آمریکایی فعالیت می‌کند، منتخبی از آثار محمدرضا شجریان را با اِعمال اندکی تغییرات در ۴ آلبوم برای ایرانیانِ خارج از کشور منتشر کرده‌است. این آثار همگی در پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران ضبط و منتشر شده بودند.
«استرس‌زده» ترانه‌ای از گروه موسیقی دونفره آمریکایی، تونتی وان پایلوتس است که برای چهارمین آلبوم استودیویشان بلوری‌فیس نوشته و ضبط شد. اشعار این ترانه بجث در مورد پایان خشن نوجوانی و انتقال به بزرگسالی است. این ترانه به عنوان تک‌آهنگ تبلیغاتی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۵ بر روی فروشگاه گوگل پلی و آمازون منتشر شد.
گلوری انتقادات مثبتی را از منتقدان موسیقی دریافت کرد و عملکرد آواز اسپیرز را در این آلبوم تمجید کردند و آن را یکی از بهترین آلبوم اسپیرز می‌نامیدند. این آلبوم همچنین توسط چندین نشریه در لیست بهترین آلبوم‌های پایان سال قرار گرفت. این آلبوم در بیلبورد ۲۰۰ ایالات متحده با فروش هفته اول ۱۱۱٬۰۰۰ واحد معادل ۸۸٬۰۰۰ نسخه خالص به رتبه سه رسید. این آلبوم در صدر جدول فروش در جمهوری چک، تایوان، ایرلند و ایتالیا قرار گرفت و همچنین در میان ده کشور به رتبه بالا دست یافت.
آلبوم در سال ۲۰۱۶ واجد «اهمیت فرهنگی، تاریخی یا هنری» دانسته شد و برای محافظت در فهرست ملی ضبط اصوات قرار گرفت.