افتتاحیه

معنی کلمه افتتاحیه در لغت نامه دهخدا

( افتتاحیة ) افتتاحیة. [ اِ ت ِ حی ی َ ] ( ع ص نسبی ) نسبت به افتتاح بمعنی گشودن است.
- سنه افتتاحیه ؛ نام سال اول بعثت رسول ( ص ) از سیزده سال توقف آن حضرت در مکه و همچنین نام سال اول نزول قرآن به مکه است که همان سال اول بعثت باشد. در این سال سوره فاتحه ، ناس ، فلق ، اخلاص ، تبت ، نصر، کافرون ، کوثر، ماعون ، قریش ، الفیل ، همزه ، العصر، تکاثر، قارعة، عادیات ، زلزال ، علق ، تین ، انشراح ، ضحی ، لیل ، شمس ، بلد، فجر و غاشیه نازل شد. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه افتتاحیه در فرهنگ فارسی

نسبت بافتتاح بمعنی گشودن است

معنی کلمه افتتاحیه در ویکی واژه

inaugurazione

جملاتی از کاربرد کلمه افتتاحیه

در ۳۰ مه ۲۰۰۵ مونیخ ۱۸۶۰ بازی ای نمایشی در مقابل اف. سی نورنبرگ برگزار کرد. فردای آن بایرن مونیخ مقابل تیم ملی آلمان بازی کرد. این دو بازی افتتاحیه این استادیوم بودند. بلیط‌های هر دو بازی از اوایل مارس ۲۰۰۵ فروخته شده بودند. این آغازی بر کار ورزشگاه بود. این پاتریم میلچرائوم از مونیخ ۱۸۶۰ بود که گل اول در بازی اول را زد و اسم خود را به عنوان اولین گلزن این استادیوم ثبت کرد.
تا تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲ -11-۱۲)[بروزرسانی]، آمستردام ۱۴٫۹ میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا، و ۱۳٫۱ میلیون دلار در مناطقِ دیگر جهان به دست آورده‌است، که در مجموع فروش جهانیِ ۲۸ میلیون دلار در مقابل بودجهٔ ۸۰ میلیون دلاری را نشان می‌دهد. پس از افتتاحیه آخر هفته، ددلاین هالیوود تخمین زد که فیلم حدود ۹۷ میلیون دلار برای استودیو ضرر خواهد کرد، که شامل بودجه تولید، بازاریابی، مشارکت ستاره‌ها و سایر هزینه‌ها در مقابل درآمدهای گیشه و درآمد رسانه‌های خانگی می‌شود.
کلیپ سه بعدی افتتاحیه مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار به سفارش دفتر دائمی چهره‌های ماندگار و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
این زوج به‌خاطر تلاش‌های‌شان برای بازسازی زمین‌های بازی مربوط به اتحادیه مدارس لس‌آنجلس و حضورشان در مراسم افتتاحیه شهرت داشتند. به منظور قدردانی از هم‌دردی بویدنز برای زنان بی‌خانمان، مرکز «آن داگلاس برای زنان» به نام او نام‌گذاری شد.
طالقانی از طرفداران محمد مصدق و از اعضای جبهه ملی بود و در دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد به فعالیت در نهضت مقاومت ملی پرداخت او در سال ۱۳۳۹ جزء هیئت مؤسس جبهه ملی دوم بود و در کنگره ۱۳۴۱ جبهه ملی از سوی شرکت کنندگان در کنگره به عضویت در شورای مرکزی انتخاب شد. طالقانی سخنرانی افتتاحیه کنگره جبهه ملی ایران را انجام داد.
آتش المپیک در جایگاه مخصوص المپیک روشن می‌شود و مشعل آن را دوندگان به صورت امدادی حمل می‌کنند. این آتش نقش مهمی در مراسم افتتاحیه بازی می‌کند. با اینکه مشعل از قبل در تاریخ بوده است، اما حمل امدادی آن از ۱۹۳۶ آغاز شد.
این مجموعه تلویزیونی در اکتبر ۲۰۰۷ در تلویزیون کانادا آغاز شد و سیزدهمین فصل آن در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ پخش شد همچنین در ۲۷ مه ۲۰۲۰ این مجموعه تلویزیونی برای فصل چهارده تمدید شد. این سریال که در «های ریور آلبرتا» فیلمبرداری شده است و درباره دختری به نام ایمی فلمینگ است که در شهر هادسن، آلبرتا زندگی می کند. خانواده وی صاحب مزرعه ای به نام مزرعه قلب‌ها هستند، جایی که آنها سنتی دیرینه برای بهبود اسب ها دارند. مارشال بخاطر عملکردش در این سریال، برنده جایزه افتتاحیه پرده سینمای کانادا در اولین جوایز سالانه نمایش کانادا شد. همچنین در سال ۲۰۱۵ ، مزرعه قلب‌ها به عنوان طولانی ترین درام یک ساعته در تاریخ تلویزیون کانادا از سریال «خیابان حقوقی» پیشی گرفت.
در ایالات متحده، این فیلم در کنار انیمیشن روح بی‌نام اکران شد، و پیش‌بینی می‌شد در انتهای هفته افتتاحیه خود از ۱۵۰۰ سالن سینما در سطح کشور، ۲۰ تا ۱۵ میلیون دلار درآمد کسب کند. این فیلم در روز اول خود ۹٫۸ میلیون دلار درآمد کسب کرد و انتظارهای قبلی را به ۲۵ تا ۲۷ میلیون دلار افزایش داد. در نهایت احضار ۳، با ۲۴ میلیون دلار فروش، دومین فیلم کم فروش در دنیای احضار شد، اما علی‌رغم اینکه در اچ‌بی‌او مکس بدون هیچ گونه هزینه اضافی در دسترس بود، همچنان در رده نخست جدول فروش قرار گرفت.
تک‌آهنگ اصلی آلبوم سکسی‌بک تیمبرلیک در افتتاحیهٔ جایزهٔ موزیک ویدئوی ام‌تی‌وی ۲۰۰۶ اجرا شد و این آهنگ در ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد رتبهٔ یک را به دست آورد، جایی که برای هفت هفتهٔ متوالی ماند. عشق من که توسط تیمبلند ساخته شده و تی.آی. در آن آهنگ با تیمبرلیک همکاری کرده در ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد به رتبهٔ یک رسید، همان‌طور ترانهٔ سوم آلبوم چیزی که رفته… برمی‌گرده به این رتبه رسید. طبق گزارش‌ها این آهنگ دربارهٔ جدا شدن دوست کودکی و همکار او از همسرش است.
لیندا رانستد از اوایل سال ۱۹۷۳ و به پیشنهاد کنی ادواردز (باسیست گروهش) ترانهٔ «آدم خوبی نیستی» را به لیست قطعه‌های اجراهای زنده‌اش اضافه کرده بود. او اولین بار این ترانه را در افتتاحیهٔ کنسرتی از نیل یانگ اجرا کرد.