آرارات
معنی کلمه آرارات در لغت نامه دهخدا

آرارات

معنی کلمه آرارات در لغت نامه دهخدا

( آرارات ) آرارات. ( اِخ ) نام کوههای آتش فشان آذربایجان که بگفته توریة کشتی نوح بر یکی از قله های آن قرار گرفت ، و کوه جودی و اگری داغ و آغری داغ جبل نوح و مسیس و مازیک از نامهای این کوه است ، و آن را آراراط نیز نویسند.
ارارات. [ اَ ] ( اِخ ) آرارات. جبال ( آتشفشانی ) به ارمنستان ، که طبق روایت کتاب مقدس کشتی نوح آنجا مستقر شد. جودی. اراراط. در قاموس کتاب مقدس آمده : اراراط ( ملعون ) مقاطعه ایست در مرکز ارمنستان که مابین رود ارس و دریای وان و ارومیه واقع است ( کتاب دوم پادشاهان 19:37، کتاب اشعیا 37:38 ). گاهی این لفظ بر تمام آن مملکت اطلاق شده ( کتاب ارمیا 51:27 ) و موافق روایات کشتی نوح بر این کوه قرار گرفت. این کوه بلند را ارامنه مسیس و ترکان اگریداغ یعنی سراشیب و ایرانیان کوه نوح و اروپائیان غالباً اراراط و اعراب جودی نامند. و آن صاحب دوقله است که یکی مقدار چهارهزار قدم از دیگری بلندترو بسلسله کوههائی که بطرف شمال مغربی و مغرب ممتدند می پیوندد و همیشه این کوه عظیم دارای رتبه عالی بوده دائماً بر قله اش برف نمودار است و 17000 قدم از سطح دریا مرتفع و از جمله آتشفشانهائی است که انفجارآخری وی بسال 1840 م. بوده - انتهی. هرودت مورخ یونانی مردم ارارات را الارُد نوشته است. ( ایران باستان ص 36 و 2269 ). و رجوع به ضمیمه معجم البلدان شود.

معنی کلمه آرارات در فرهنگ فارسی

( آرارات ) یا کوه نوح که ترکان [ آغریداغ ) و ارامنه [ مازیک ] مینامند از جبال آتشفشانی آناطولی و از بلند ترین و فلات ارمنستان ( ارتفاع ۵۱۶۵ متر ) و شامل [ نوح کبیر ] و [ نوح صغیر ] میباشد و مرز میان کشورهای ایران ترکیه و قفقاز ( روسیه ) است و چون کوه آتشفشانی بوده هنوز هم زلزله ای خطرناکی در اطراف وی روی می دهد . به گفته تورات کشتی نوح بر یکی از دو قله مذکور قرار گرفته است .
نام کوههای آتشفشان آذربایجان
جبال بارمنستان

معنی کلمه آرارات در فرهنگ اسم ها

اسم: آرارات (پسر) (ارمنی)
معنی: نام کوهی در آذربایجان که بنا به روایتی کشتی نوح بر روی آن قرار گرفت

معنی کلمه آرارات در دانشنامه عمومی

آرارات (آرارات). آرارات ( به ارمنی: Արարատ ) یک روستا در ارمنستان است که در استان آرارات واقع شده است. آرارات در کیلومتری جنوب شرق آرتاشات، مرکز استان آرارات واقع شده است.
آرارات ۸٬۱۹۰ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع ۸۵۶ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
آرارات (برندی). آرارات ( ارمنی: Հայկական կոնյակ ) آرارات یک نام تجاری برندی ارمنستانی ( به سبک کنیاک ) است که از سال ۱۸۸۷ توسط کارخانه برندی ایروان تولید می شود این برندی از انگورهای سفید ارمنستانی تولید می شود
در چهارمین دوره مسابقات مشروبات الکلی که در ۱۷ مارس ۲۰۲۱ در لندن برگزار شد کنیاک ARARAT Nairi موفق به کسب مدال طلا شد. کنیاک ARARAT Nairi که در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد است و در معتبرترین مسابقات جهان بیش از ۳۰ مدال طلا کسب کرده است.
آرارات (روزنامه). آرارات ( ارمنی: Արարատ ) روزنامه ارمنی های لبنان و ارگان رسمی حزب سوسیال دموکرات هنچاکیان ارمنیان در لبنان می باشد. این روز در چهار صفحه منتشر می شود و سردبیر ارشد آن از سپتامبر ۲۰۱۲، آنی یپرمیان می باشد.
میهران آقازاریان، کنشگر هنچاکیان قصد داشت که روزنامه آرارات را در سال ۱۹۳۳ منتشر نماید اما دو روز پیش از آغاز انتشار آن کشته شد. روز آرارات در سال ۱۹۳۷ بنیانگذاری شد و نخستین شماره آن نیز در ۱۲ نوامبر ۱۹۳۷ در بیروت منتشر شد. نخستین ویراستار آرارات ( ۱۹۳۹–۱۹۳۷ ) نیز آرمناک یلویان بود.
آرارات (فیلم). آرارات ( به انگلیسی: Ararat ) فیلمی است به کارگردانی آتوم اگویان محصول سال ۲۰۰۲ کمپانی میراماکس فیلمز
داستان فیلم دربارهٔ وقایع نسل کشی ارمنی ها توسط دولتمردان امپراتوری عثمانی و رهبران قیام ترکان جوان است. مبنای این فیلم کتاب خاطرات یک پزشک آمریکایی بنام کلارنس آشر است با عنوان «یک پزشک آمریکایی در ترکیه» که او وقایع سال ۱۹۱۵ و به ویژه محاصره شهر وان را شرح می دهد.
• شارل آزناوور در نقش ادوارد سارویان
• کریستوفر پلامر در نقش دیوید
• آرسینه خانجیاندر نقش آنی
• دیوید آلپی در نقش رافی
• سیمون آبکاریان در نقش آرشیل گورکی
• کارن بویاجیان در نقش جوانی آرشیل گورکی
• الیاس کوتیاس در نقش علی
• بروس گرین وود در نقش مارتین هارکورت
• اریک بوگوسیان در نقش روبن
• ماری - ژوزه کروز در نقش سلیا
• برنت کارور در نقش فیلیپ
• لوسناک در نقش شوشان مادر آرشیل گورکی
معنی کلمه آرارات در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آرارات در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه آرارات در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آرارات در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آرارات در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آرارات

معنی کلمه آرارات در دانشنامه آزاد فارسی

آرارات. (به ارمنی: ماسیس؛ به ترکی: آغری داغ؛ معروف به کوه نوح) کوه آتشفشانی منفرد با دو قلۀ کوچک و بزرگ، در منتهی الیه شرق ترکیه، نزدیک مرزهای ترکیه با ارمنستان و ایران. در دشت های مرتفعی به بلندی ۷۶۰ تا ۱,۳۷۰ متر قرار دارد. قلۀ آرارات بزرگبه ارتفاع ۵,۱۳۷ متر بلندترین کوه ترکیه است، که از ارتفاع ۴,۲۶۷ متر به بالا همواره پوشیده از برف است. معروف است که کشتی نوح، پس از طوفان نوح، در آن جا فرود آمد. نخستین بار در تابستان ۱۳۶۹ق/۱۹۴۹ گروهی از کوهنوردان امریکایی به کوه آرارات صعود کردند، ولی نتوانستند بقایایی از کشتی نوح را در آن بیابند. گروه هایی که اخیراً به آن جا اعزام شده اند، از یافتن تخته پاره هایی خبر داده اند که به اعتقاد آن ها مربوط به کشتی نوح است. ارتفاع قلۀ آرارات کوچک ۳,۹۱۴ متر است. عرب ها قلۀ بزرگ را جبل الحارث و قلۀ کوچک را جبل الحویرث می نامیدند. در میان مردمان این منطقه داستان و افسانه هایی دربارۀ این کوه رواج دارد و یاشار کمال یکی از آثار خود به نام افسانۀ آغری داغ را بر پایۀ همین افسانه ها نوشته است. نخستین صعود به آرارات در اعصار جدید در ۱۸۲۹ صورت گرفت. در ژوئیۀ ۱۸۴۰ ریزش بهمن یک روستا و صومعه ای را در دامنۀ کوه نابود کرد.

معنی کلمه آرارات در ویکی واژه

نام سلسله کوهستان باستانی و صعب‌العبور در شرق ترکیه، نزدیک به مرز ارمنستان و ایران. عنوان مزبور ممکن است تصحیف شده آرا - لات بوده‌باشد در این صورت اینجا اقصا نقطه شرقی محل سکونت قوم‌ لوت در آسیا بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آرارات

از نخستین پزشکان ارمنی که در تهران به طبابت پرداختند داوید مگرچیان داویدیانس بود که نزد مقامات و مردم ایران به حکیم داودخان معروف بود. او در سال ۱۷۸۶م در استان آرارات متولد شد. برخی زادگاه او را شیراز و برخی دیگر در ارمنستان غربی می‌دانند. در سنین نوجوانی به هند سفر کرد و در شهر کلکته به تحصیل پرداخت و در سال ۱۸۱۲م فارغ‌التحصیل شد. او مدتی در ارتش انگلستان در کشور هند خدمت می‌کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به داویت بک، راز دریاچه کوهستان، دختر دشت آرارات، ماهی‌گیران سوان اشاره کرد.
آرالز (به ارمنی: Արալեզ) یک شهر در ارمنستان است که در استان آرارات واقع شده‌است. آرالز در کیلومتری شمال آرتاشات، مرکز استان آرارات واقع شده است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به آراکس آرارات، بانانتس و میکا اشاره کرد.
او در دوران مدرسه در نمایش‌های دانش آموزی بازی می‌کرد. از نوجوانی در گروه‌های تئاتری ارامنه تبریز بازیگری را آغاز کرد. فعالیت هنری را از سال ۱۳۱۹ با بازی در نمایشی به نام «ناموس» شروع کرد. و پس از نقل مکان به تهران در ۱۳۲۴، این حرفهٔ هنری را در باشگاه فرهنگی ـ ورزشی آرارات، در کنار ژوزف واعظیان، ساموئل خاچیکیان و آرامائیس آقامالیان دنبال کرد. پس از عزیمت به تهران فعالیت تئاتری‌اش را به همراه ژوزف واعظیان، ساموئل خاچیکیان و آرامائیس آقامالیان، در باشگاه آرارات ادامه داد.
با شروع مجدد جنگ بین ایران صفوی و امپراتوری عثمانی در سال‌های ۱۶۱۶–۱۶۱۷ میلادی ارمنستان وارد یک دوره حملات و کشاکش قدرت‌های متخاصم ایران و عثمانی شد. در طی این جنگ‌ها قوای عثمانی که ابتدا به پیروزی رسیده بود، حدود سی هزار اسیر جنگی را با خود به داخل قلمرو عثمانی برد که اکثر آن‌ها از ارمنیان ساکن دشت آرارات بودند. سرانجام در سال ۱۶۳۹ میلادی بین دولت‌های عثمانی و صفوی پیمان صلح بسته شد که بر پایه آن دوباره حاکمیت عثمانیان بر ارمنستان غربی و ایرانیان بر ارمنستان شرقی تثبیت شد. این وضع تا اواخر دولت صفوی و استیلا افغان‌ها بر ایران پایدار ماند.
بارزانی رهبری نارضایتی، عراق و ترکیه بود. او بسیار با جنبش‌های کرد در شمال به رهبری خویبون (شورش آرارات) هم‌دل و نزدیک بود. وی کردهای زیادی را که به دنبال پناهگاه بودند از جمله کورحسین پاشا را در بارزان پذیرفت.
آرتاشس اول این شهر در دامنه کوه آرارات بنا کرد.
آیگاوان (به ارمنی: Այգավան) یک روستا در ارمنستان است که در استان آرارات واقع شده‌است. آیگاوان در ۱۲ کیلومتری جنوب شرق آرتاشات، مرکز استان آرارات واقع شده‌است.
وی سابقه بازی در تیم‌های سایپا تهران، پرسپولیس تهران، راه‌آهن، آرارات ایروان، صبای قم، نفت تهران را دارد.