بسال

معنی کلمه بسال در لغت نامه دهخدا

بسال. [ ب َ ] ( ع مص ) شجاع و دلیر گردیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( دزی ج 1 ) ( از متن اللغة ). رجوع به بسالت شود.

معنی کلمه بسال در فرهنگ فارسی

شجاع و دلیر گردیدن .

جملاتی از کاربرد کلمه بسال

سوخت ابسال و سلامان از غمش کرده وقت خویش وقف ماتمش
برخی معتقدند نام‌های سلامان و ابسال در قصهٔ عرفانی حنین بن اسحاق و ابن سینا، از «سرامانا» (یا شَمَن، به معنی زاهد) و «آپسارا» در سانسکریت گرفته شده است.
قاضی نورالله شوشتری فقیه اصولی، متکلم جدلی، محدث رجالی و شاعر و عالم شیعه عهد صفویه بود. قاضی نورالله شوشتری فرزند سید شریف الدین بسال ۹۶۵ در شهر شوشتر واقع در استان خوزستان کشور ایران به دنیا آمد.
چون سلامان کوه آتش برفروخت واندر او ابسال را چون خس بسوخت
خبر البیان تألیف بایزید پیرروشان ولد عبدالله متولد بسال ۹۳۲ ه‍. ق. / ۱۵۲۵ م. مدفون در بته‌پور حاوی تبلیغات مسلکی وی.
روی با ابسال در صحرا نهاد در فضای جانفشانی پا نهاد
بفرمود رستم بسالار بار که بگزین ز گردان لشکر هزار
کار خود را به عنوان یک تاجر در کوردوبا آغاز کرد. پس از وقوع نزاع در اندلس در سال ۱۰۰۹ میلادی و محاصره قرطبه بسال ۱۰۱۳ میلادی در جریان درگیری که بین محمد المهدی بالله و سلیمان المستعین بالله به مالاگا رفت و ادویه فروشی باز کرد و با دختر دانشمند بزرگ تلمود، نسیم بن یعقوب، اهل قیروان ازدواج کرد.
متولد بسال ۹۰۶ میلادی در شهر عسکر مکرم و متوفی بسال ۹۹۳ میلادی می‌باشد.
سخن جز بر مذاق او نگفتم بسالی در فراق او نخفتم
چرخ لنگر، اولین بار در قرن یازدهم میلادی توسط ابن بسال در اندلس در دستگاه پمپ آب استفاده شد که با ذخیره انرژی مکانیکی در خود حرکت آنرا تنظیم می‌کرد.
ریش تو روزی هزار گوز کند کسب . . . ن ترا وجه نی بسالی یک تیز
بسالاری مفوّض شد ولایت که واقف بود در کارولایت
از کتاب دانشنامه دو نسخه خطی در موزه بریتانیا است و از "شفا" هفده نسخه خطی به این قرار موجود است: یکی در کتابخانه سپهسالار، دو نسخه در کتابخانه مجلس، یک نسخه در کتابخانه حاج سید نصرالله تقوی، دو نسخه در کتابخانه مشکوه، یکی در کتابخانه استان رضوی، دو نسخه در کتابخانه بودلیان آکسفورد، یک نسخه در مکتب هندی لندن، یک نسخه دیگر در جامعه لید در هند، یک نسخه در کتابخانه جون رایلندز در منچستر، دو نسخه در کتابخانه مصری در قاهره، یک نسخه در کتابخانه جمعیه الملکیه السیویه در لندن و بالاخره یکی هم در کتابخانه اوبسالا در سوئد.
بباید روزگاری تا پدید آید به دوران ها مثال لیلی و مجنون سلامانی و ابسالی
واتی من الاعمال مالم یأته دارالکبیر بسالف الازمان
بدین ناحیت کثیری از علمای اسلامی منتسبند که از جملهٔ آنان است عبادبن موسی ختلی و پسرش اسحاق بن عباد و عمران بن حسن بن یوسف ابوالفرج ختلی که از ابوطیب احمدبن ابراهیم بن عبدالوهاب بن عبدون وابوبکر احمدبن سلیمان بن زیان و ابوالحسن علی بن داودبن احمد ورثانی و محمدبن بکاربن زید سکسکی و جماعت کثیری حدیث شنید و از او علی بن محمد حنائی و ابوالعباس احمدبن محمدبن یوسف بن فروۀ اصفهانی و علی بن حسن ربعی و رشابن نظیف و حسن بن علی اهوازی و غیر ایشان حدیث شنیدید او بسال چهارصد هَ. ق. بدرود حیات گفت. و اسحاق بن عبادبن موسی مکنی به ایوب و معروف به ختلی بغدادی است او از هوذةبن خلیفه و هاشم بن قاسم بن محمدبن اسماعیل و تنی چند حدیث شنید و بسال ۲۵۱ هَ. ق. درگذشت. (از یاقوت در معجم البلدان)-
در اثر مبارزات ارمنیان آنان موفق شدند پس از نبرد سارداراباد و قره کلیسا بسال ۱۹۱۸ میلادی پس از پنج سده حکومت خود را احیاء نمایند. در مدت حدود دو سال (اولین جمهوری ارمنستان) در بخش کوچکی از ارمنستان باستان تأسیس شد و از سال ۱۹۲۰ حکومت سوسیالیستی (ارمنستان شوروی) جانشین آن گردید.
بسالار بهرام گودرز گفت که این کار بر من نشاید نهفت