آزبست

معنی کلمه آزبست در دانشنامه آزاد فارسی

آزبست. آزْبِسْت (asbestos)
(یا: پنبۀ نسوز) هریک از کانیهای به هم پیوستۀ چندگانه، با ساختار رشته ای. به سبب اشتعال ناپذیریو رساناییگرماییِ ناچیزشان مقاومت حرارتی بالایی دارند. آزبست تجارتی را معمولاً با سرپانتین(آزبست سفید)، یا از سیلیکات آهن سدیم(آزبست کبود) می سازند. رشته های آزبست را می بافند یا با مادّه ای خنثی به هم می چسبانند. با گذشت زمان، این رشته ها از هم جدا می شوند و از آن جا که بسیار ریزند، آزادانه در هوا شناور و وارد شش های انسان می شوند. به همین سبب، امروزه مقررات سختگیرانه ای برای مصرف آزبست اعمال می شود. قرارگرفتن در معرض غبار آزبست ممکن است سبب ابتلا به سرطان شود. از آزبست در ساخت لنت ترمز، لباس های نسوزِ مأموران آتش نشانی و فضانوردان، عایق الکتریکی سیم های برق کوره ها، و مصالح ساختمانی نسوز استفاده می کنند. تماس با آزبست یکی از علل شناخته شدۀ ابتلا به سرطان صنعتی (مزوتلیوم) است. آزبست کبود، که در افریقای جنوبی به دست می آید، از این لحاظ خطرناک تر از آزبست بسیار رایج سفید است. در ماه مه ۱۹۹۹، اتحادیۀ اروپا ممنوعیت مصرف آزبست سفید را از ۲۰۰۵ تصویب کرد. آزبستوزالتهاب مزمن ریهاست که براثر تماس با غبار آزبست عارض می شود.

معنی کلمه آزبست در ویکی واژه

(علوم زمینی): کانی تغییر شکل یافته‌ای که به صورت رشته‌ای است و در برابر گرما مقاومت دارد. پنبه‌کوهی. پنبه‌نسوز.

جملاتی از کاربرد کلمه آزبست

مسئلهٔ دیگر جایگزینی لنت‌ها و دیسک‌ها در خودروهایی است که ذاتاً با تجهیزات آزبستی تطابق یافته و ساخته شده‌اند یعنی کارکرد خودرو با تعویض نوع غیر آزبستی با آزبستی تغییر نامناسب یا مناسب می‌کند. میزان این تغییر متفاوت است و در این مورد اطلاعات کافی در دسترس نیست. هر چند که این جایگزینی در بازار برخی کشورها یا در این خودروها نشان‌دهندهٔ مشکل محسوسی نیست. مسئلهٔ دیگر کنترل و نظارت نامناسب بر روی لنت‌های تولیدی و وارداتی است تا درصورتی‌که دارای آزبست باشند از ورود آن‌ها منع شوند.
از الیاف معدنی می‌توان به آزبست یا پنبه نسوز اشاره کرد.
ساختار درشت فیبر و تجربه طولانی در استفاده از آن نشان می‌دهد که در حالت مساوی جایگزینی فیبر سلولز با آزبست می‌تواند به کاهش مواجهه شغلی با الیاف منجر شود. در عمل نیز این این موضوع در صنعت تأیید می‌شود. استفاده نادرست می‌تواند باعث مواجهه بالاتر شود اما شواهد تجربی نشان می‌دهد که میزان آن از آزبست کمتر است. تحقیق در مورد ابقای زیستی در ریه و خطرات ناشی از آن می‌تواند یک اولویت باشد.
طیف وسیعی از مواد الیافی با انواع خواص فیزیکی و شیمیایی برای استفاده به‌عنوان جایگزین آزبست در نظر گرفته شده‌اند و لازم است در مورد هر یک از الیاف جایگزین بالقوه قضاوت شود که آیا چنین جایگزینی در طول چرخهٔ عمر کامل محصول باعث افزایش ایمنی (و / یا مزایای دیگر) خواهد شد یا خیر. با توجه به این‌که ۳ عامل کلیدی دوز، اندازه و ابقای زیستی در خطرناک بودن الیاف مورد توجه‌اند در مورد مثال‌های زیر نیز این سه عامل توضیح داده می‌شود.
این استان دارای پتانسیل بالایی در بخش معادن می‌باشد به‌طوری‌که دارای تنها ذخایر منیزیت ایران (شهرستان بیرجند و شهرستان سربیشه)، بزرگ‌ترین ذخیره و تنها معدن آزبست ایران (معدن حاجات نهبندان) بوده و ذخایر و معادن مهم اورانیوم در (شهرستان فردوس)، بنتونیت (شهرستان سرایان، سه‌قلعه)، گرانیت (بیرجند و سربیشه)، گل سفید (بیرجند)، بازالت (شهرستان سربیشه) در خراسان جنوبی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مهم‌ترین معادن این استان، معدن مس قلعه زری واقع در جنوب غرب این استان (خوسف) است.
در طول سال ۱۹۹۰، آزمونی در شرایط آزمایشگاهی از الیاف آرامیدا نشان داد که به "بسیاری از اثرات مشابه در سلول‌های اپی تلیال به عنوان آزبست، از جمله افزایش اختلاط نوکلئوتید نشاندار به دی‌ان‌ای، باعث بالا بردن احتمال پیامدهای سرطان زا می‌شود. با این حال، در سال ۲۰۰۹، نشان داده شد که فیبرهای آرامیدا استنشاقی کوتاه، به سرعت از بدن پاک می‌شوند و خطر کمی را برخواهند داشت.
اگر در یکی از کارخانجات تولید محصولات آزبستی، معادن آزبست، ساخت و تعمیر لنت ترمز و کلاچ و کارهای ساختمانی کار می‌کنید یا اگر پلیس راهنمایی و رانندگی هستید باید بدانید که در معرض خطر آزبست قرار دارید.
حزب دموکراتیک نوین در انتخابات استانی ۱۹۹۰ اکثریت را تحت رهبری باب رائه به دست‌آورد و دی سانتو در سال ۱۹۹۱ به عنوان رئیس هیئت جبران خسارت کارگران انتاریو منصوب شد. در طول تصدی خود به عنوان رئیس، او سیاست‌های مترقی را اجرا کرد، مانند این پیش فرض غیرقابل ابطال که کارگرانی که در محیط کار در معرض آزبست قرار می‌گیرند، برای صدمات/بیماری‌های خود بیمه می‌شوند - که در آن زمان تازگی داشت. در سال ۱۹۹۴، رائه، دی سانتو را به هیئت مجوز الکل انتاریو منتقل کرد.
تانک‌های ذخیرهٔ آب آزبست سیمان سلولز
طبق مصوبهٔ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ۲ مرداد ۱۳۷۹، مصرف پنبهٔ کوهی در ایران از ۱ مرداد ۱۳۸۶ ممنوع شده‌است. در تبصرهٔ این مصوبه آمده‌است که در صورتی که پس از ۴۴ سال محرز شود که برای تولید لوله‌های آزبست سیمانی از نظر فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی جایگزین مناسبی برای پنبهٔ کوهی یافت نشده‌است، این تصمیم در مورد لوله‌های آزبست سیمانی قابل تجدیدنظر خواهد بود. در تاریخ ۱ آذرماه ۱۳۹۰، سازمان حفاظت محیط زیست ایران استفاده از هرگونه آزبست را به‌طور کلی ممنوع اعلام کرد. همچنین بنابر این مصوبه از تاریخ ۱ شهریور ۱۳۹۱ واردات آزبست سفید هم ممنوع اعلام شد. این تصمیم طبق جلسهٔ مورخ ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ شورای عالی محیط زیست اعلام عمومی شده‌است.