الیافی

معنی کلمه الیافی در فرهنگستان زبان و ادب

{fibrous} [علوم و فنّاوری غذا] ویژگی بافت مواد غذایی ای که در آنها الیاف یا بافتی شبیه به آن وجود دارد متـ . الیاف دار

معنی کلمه الیافی در ویکی واژه

ویژگی بافت مواد غذایی‌ای که در آنها الیاف یا بافتی شبیه به آن وجود دارد

جملاتی از کاربرد کلمه الیافی

لازم‌ترین ویژگی الیاف که به عنوان ماده خام جهت تهیه نخ و سپس در ساختمان پارچه به کار می‌رود قدرت آن است. از آنجایی که پارچه‌ها بر حسب مقاصد مختلف تهیه می‌شوند. قدرت مجموع دسته لیف همیشه کمتر از قدرت فرد الیافی است که آن را ساخته‌اند.
فشار تبخیر حلال و رطوبت نسبی محیط نیز می‌تواند اثرات مهمی بر نوع الیاف تشکیل شده بگذارد. علاوه بر این، خواص بستر، نرخ تغذیهٔ محلول، قدرت و هندسه میدان الکترودها (و همچنین شکل میدان الکتریکی) نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری الیاف بازی می‌کنند. هنگامی که ولتاژ بالایی اعمال می‌شود، یک جت از قطره‌ای بی‌شکل تشکیل می‌شود و به سمت الکترود مخالف حرکت می‌کند. در طول این مسیر جت محلول به الیافی باریک تبدیل می‌شود.
الیاف مصنوعی به دو دستهٔ زیر قابل تقسیم است:الیاف سینتتیکالیافی که منشا آن‌ها نفت بوده با استفاده از فناوری‌های خاص تولید می‌شوند. مانند نایلون،داکرون،ارلون،ساران یا به‌طور کلی پلی آمیدها، پلی استرها، پلی اورتان‌ها، پلی اکریلونیتریل، پلی وینیل کلراید و ...الیاف بازیافتهالیافی که مواد اولیه‌شان در طبیعت بوده و با تکنولوژی‌های خاص تبدیل به الیاف می‌شوند،الیاف بازیافته می‌گویند: مانند ویسکوز، استات و تری استات
ساختار بلوری آراگونیت با کلسیت متفاوت است و به شکل راست‌لوزی می‌باشد. آراگونیت به شکل‌های توده‌ای و الیافی دیده شده‌است گروه‌هایی از آن که به شکل چکنده تشکیل می‌شوند را «گل‌های آهن» می‌نامند؛ این نام‌گذاری به دلیل آمیزیش آن‌ها با کانی اور در معدن آهن کارنتیا بوده‌است.
الیافی است دارای تاب و ضخامت زیاد که در حاشیه کاربرد دارد.
، از نظر ژیزمان بلوری - اگرگات الیافی درخشان نسبتاًْ کمیاب است و بیشتر در آلمان غربی، اطریش، بریتانیای کبیر و آمریکا یافت می‌شود.
لیقه الیافی است که درون دوات قرار داده می‌شود تا مرکب را به خود بگیرد و آمادهٔ نگارش سازد. معمولا جنس لیقه از ابریشم بوده و در میزان مرکب گیری قلم مؤثر است. تنظیم مرکب می بایست به گونه ای باشد که زمان واژگون شدن دوات مرکب از آن به بیرون نریزد و از طرفی حین مرکب برداری نگارش یک یا چند حرف میسر باشد. کتابت نویسان ترجیح میدهند تنظیم مرکب طوری باشد که بتوانند یک کلمه یا چند کلمه را با یک مرکب برداری تحریر نمایند. در اینجا اهمیت مقدار و جنس لیقه، غلظت مرکب و حجم و جنس و شکل دوات مشخص میشود.
، از نظر ژیزمان اگرگات - الیافی فراوان است و بیشتر در ایتالیا، چک اسلواکی، روسیه، کانادا، زیمبابوه، آفریقای جنوبی یافت می‌شود.
آنچه اغلب به عنوان "الیاف بامبو" به بازار عرضه می شود در واقع الیافی نیست که به شکل طبیعی خود از گیاهان بامبو رشد می کند، بلکه در عوض یک خمیر بامبو بسیار فرآوری شده است که به عنوان الیاف اکسترود می شود. اگرچه این فرآیند به اندازه‌ای که «الیاف بامبو» به نظر می‌رسد سازگار با محیط‌زیست نیست، کاشت و برداشت بامبو برای الیاف، در موارد خاص، می‌تواند پایدارتر و سازگارتر با محیط‌زیست باشد تا برداشت درختان با رشد کندتر و پاک‌سازی زیستگاه‌های جنگلی موجود برای مزارع چوب.
برخی از شاخه‌های ارتباطی با شاخه‌های ارتباطی مجاور-قدامی یکی شده تا تشکیل شبکه‌ای عصبی داده، و بدین طریق شبکه‌ای از اعصاب به هم مرتبط بوجود آید. اعصابی که از یک شبکه نشأت می‌گیرند، شامل الیافی از اعصاب نخاعی مختلف اند که اکنون به همراه همدیگر به سوی برخی اهداف مکانی می‌روند. شبکه‌های اصلی شامل گردنی، بازویی، کمری و خاجی اند.