ابدالاباد

معنی کلمه ابدالاباد در لغت نامه دهخدا

( ابدالاَّباد ) ابدالاَّباد. [ اَ ب َ دُل ْ] ( ع اِ مرکب ، ق مرکب ) همیشه. || هرگز.
ابدالاَّباد. [ اَ ب َ دُل ْ ] ( از ع ، اِ مرکب ) در تداول فارسی نوعی جامه است از پنبه.

معنی کلمه ابدالاباد در فرهنگ عمید

( ابدالآباد ) ۱. به طور همیشگی، تا ابد.
۲. (اسم ) زمان بی پایان.

معنی کلمه ابدالاباد در فرهنگ فارسی

ابدال آبدین: جاویدان، همیشه
همیشه هرگز
۱ - ( اسم ) پایان هستی مقابل ازل الازل . ۲ - همیشه همواره : در اصفهان - که ابد الاباد آباد. - باد بلا وزیدن گرفته .... ۳ - ( اسم ) نوعی پارچه است از پنبه .
نوعی جامه است از پنبه

جملاتی از کاربرد کلمه ابدالاباد

و السنان کانه نجم نوره النار و غیم قطره البوار. ذابل صائل علی اسودالحجافل. قصبی الاصل. نصبی الوصل. مشرق المنار، راعش الشعار لاسع الاعداء. عسال الاعضاء. شواله جائله. ذباله شاعله نوریه الوجه ناریه الکنه. شمسیه الاوج. بحریه الموج. ینزل الحتوف. و یفرق الصفوف. برمح حمر عیونه سمر جفونه. لازال نافذا عن مجن النجم. طاعنا فی مجر الرجم ظعنا یصبح طعنا لخیل العداده عن ربع الحیوه. و لا زالت اعداء مطاع الجهاد و حساد ملیک العباد، من ازل الازال الی ابدالاباد، مسجونین فی السجن النجس، من دارالرجس ساکنین من الجد النحس، فی سکن النکس؛ تحیط علیهم لجج النقص و تغرق منهم سفن النفس
پس سرابلیس پرتلبیس آن روز بربستند که از میان جمله ملایکه گستاخی کرد و بی‌اجازت بکارخانه غیب در رفت و مخالفت فرمان «لاندخلوا بیوت النبی الا ان یوذن لکم» کرد لاجرم به رسن قهر سرش بربستند تا سجده آدم نتوانست کرد که «الا ابلیس ابی و استکبر» و خلق چنان پندارند که ابا و استکبار در وقت سجده بود بلی صورت آن بوقت سجده بود که بمثابت ثمره شجره است اما حقیقت آن ابا و استکبار که بمثابت تخم است آن روز در زمین شقاوت افتاد که از رعایت ادب ابا کرد و بی‌اجازت در کارخانه غیب رفت و چون بیرون آمد استکبار کرد وگفت «خلق مجوفا لا یتمالک». بچشم بزرگی بخود نگریست و بچشم حقارت بخلیفه حق آن تخمش بروزگار پرورش یافت. ثمره آن ابا واستکبار آمد بوقت سجده لاجرم هم بران رسن شقاوت بدار لعنتش بر کشیدند که «و ان علیک لعنتی الی یوم الدین» و برین دار تا قیام الساعه بسیاست بگذاشتند بل که تا ابدالاباد ازین دار فرو نگیرند تا بعد ازین در جمله ممالک کس زهره ندارد که با خلیفه حق قدم بیحرمتی نهد و هر انک متابعت ابلیس درین مملکت کند اورا با او هم در یک سلک کشند و بدوزخ فرستند که «لا ملان جهنم منمک و ممن تبعک منهم اجمعین».