آفتابگردان

معنی کلمه آفتابگردان در لغت نامه دهخدا

( آفتاب گردان ) آفتاب گردان. [ گ َ ] ( اِ مرکب ) سایبان. چتر. || لبه ای جدا که بر مقدم کلاه پیوستندی در سفرها تا آفتاب بر روی کمتر تابد. || گلی که ساق آن بستبری ِ دو ابهام و درازای آن ببالای آدمی و بیشتر رسد با برگهای بزرگ و مزغّب و گلی زرد و پهن و بزرگ چون صحنی خرد، وتخم آن را چون تخمه هندوانه سمچکی در گیلان تفت داده و مغز آن را خورند. تنوم. دوارالشمس. || آفتاب پرست. حربا. روزگردک. ( محمودبن عمر ). بوقلمون.

معنی کلمه آفتابگردان در فرهنگ معین

( آفتاب گردان ) (گَ ) ۱ - (ص فا. ) سایبان ، چتر. ۲ - پارچة ضخیم یا لبة کلاه که جلو تابش آفتاب بر چهره را می گیرد. ۳ - (اِمر. ) گیاهی از تیرة مرکبان که تخم آن را تف داده یا روغن گیرند.

معنی کلمه آفتابگردان در فرهنگ عمید

( آفتاب گردان ) گیاهی با برگ های درشت و ساقۀ بلند و گل های سبدی زردرنگ که میان آن ها تخم هایی شبیه تخم هندوانه قرار دارد و آن ها را تف می دهند و مغز آن را می خورند. روغن آن را نیز می گیرند و در پختن شیرینی و بعضی خوراک ها به کار می برند، گل آن همواره رو به آفتاب می گردد، گل آفتاب گردش، آفتاب گردک، روزگردان.
۱. آنچه برای جلوگیری از تابش آفتاب به بدن به کار ببرند، مانند سایه بان و چتر.
۲. تکۀ چرم یا پارچۀ ضخیم که آن را مانند لبۀ کلاه درست می کنند و در تابستان بالای پیشانی می بندند که آفتاب به چهره نتابد، لبۀ کلاه.

معنی کلمه آفتابگردان در فرهنگ فارسی

( آفتاب گردان ) ( صفت ) ۱ - سایبان . ۲ - چتر . ۳ - قطعهای از چرم پارچ. ضخیم یا مقوای که آنرا مانند لب. کلاه سازند و مقابل پیشانی بندند تا از تابش آفتاب جلوگیری کند . ۴ - لب. کلاه که مانع تافتن آفتاب بچهره گردد .
سایبان چتر

معنی کلمه آفتابگردان در دانشنامه آزاد فارسی

آفتابگردان. آفتابگَرْدان (sunflower)
آفتابگَرْدان
آفتابگَرْدان
آفتابگَرْدان
گیاهی بلندقامت، با ساقۀ ضخیم، از تیرۀ مرکبان۱ (کاسنی)، جنس Helianthus. در انتهای ساقه تک گلی با گلبرگ های زرد می روید. آفتابگردان معمولی۲ H. annus، که احتمالاً بومی مکزیک است، حدود۴.۵ متر رشد می کند. در مرکز اروپا، ایالات متحدۀ امریکا، روسیه، اوکراین، استرالیا، و ایران و بسیاری نقاط دیگر این گیاه را به صورت تجارتی می کارند و از دانۀ آن، که در بخش مرکزی طَبَق۳ گل قرار دارد، روغن می گیرند. از روغن آفتابگردان برای تهیۀ غذا و تولید مارگارین استفاده می کنند.

معنی کلمه آفتابگردان در ویکی واژه

آفتاب‌گردان
(گیاهی): گیاهی از تیره مرکبان که تخم آن را تف داده یا روغن گیرند.
نوعی از گیاهان قابل کِشت و پرورش که دانه‌های آن به تخمه آفتابگردان معروف گاهی همراه با آجیل است. آفتابگردان همانطور که از اسمش پیداست همگام با گردش آفتاب از طلوع تا غروب همراه با آن می‌چرخد، و این خصوصیت برای مردم دنیای باستان عجیب به نظر می‌رسید.
پارچه ضخیم یا لبه کلاه که جلو تابش آفتاب بر چهره را میگیرد. سایبان.

جملاتی از کاربرد کلمه آفتابگردان

آفتابگردان سالانه یکی از محصولات عمده دانه‌های روغنی است. ژن‌های مربوط به خویشاوندان چندساله وحشی ممکن است عمق و جرم ریشه را افزایش دهند و فصل رشد را طولانی کنند. این ارتقاء به معنای ارقام آینده با بازدهی بالاتر و حفاظت بهتر خاک است.
از اکتبر ۲۰۱۰ تا آوریل ۲۰۱۱ اثری از او با نام «تخمه آفتابگردان» در موزه تیت مدرن در لندن به نمایش گذاشته شد.
آقجه‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد. این روستا دارای آب و هوای بسیار مناسب برای کشاورزی، باغداری و دامپروری می‌باشد.باغ های سیب،هلو،شلیل،آلو،گردو،آلبالو و... در این روستا فراوان است. همچنین کشاورزان درآن به کشت گندم،جو،کلزا،لوبیا،نخود،عدس،آفتابگردان و... می‌پردازند. این روستا دارای سد مخزنی خاکی بوده و دارای آب کافی برای کشاورزی می‌باشد.دامپروری در کنار کشاورزی در این روستا جریان دارد. بر روی تپه‌ی مشرف بر روستا گورستان باستانی وجود دارد.
تیشه بر قرص آفتاب گماشت جای آن آفتابگردان کاشت
در این روستا شیعه و سنی در کنار یکدیگر زندگی میکنند و گندم و آفتابگردان و باغات زردآلو از محصولات عمده این روستا است
عسل خالص سبلان (اردبیل پایتخت عسل ایران)، قالی، مسند، سرشیر، کره، حلوای سیاه، آبنبات، شیرینیهای محلی، فطیر و تخمه آفتابگردان، عسل، عصاره شهدآمیز گل‌های رنگارنگ و عطرآگین طبیعت سرسبز خلخال (اردبیل) مشهورترین سوغات منطقه می‌باشد. حلوای سیاه استان به صورت معجونی از جوانه گندم و کره طبیعی نشاط بخش و مقوی است.
میزان روغن در سویا۱۸–۲۵ درصد، کلزا۴۰–۵۰ درصد، آفتابگردان۲۵–۵۰ درصد، گلرنگ۴۰–۵۰ درصد، کنجد۲۵–۴۵ درصد، بادام زمینی۴۵–۶۵ درصد می‌باشد.
توصیه می‌شود جهت استفاده بهینه از ترکیبات اسید چرب حداقل هر سه ماه یک‌بار نوع روغن مصرفی تغییر یابد. البته به جز روغن زیتون که توصیه به مصرف همیشگی آن است. در خصوص مصرف سایر روغن‌ها از جمله ذرت، آفتابگردان، سویا، کانولا، کنجد و … این موضوع مصداق دارد. درخصوص مصرف روغن زیتون بهتر است از نوع بکر و تصفیه شده در مقابل نوع بدون بو و تصفیه شدهٔ آن استفاده شود.[نیازمند منبع]
آفتابگردان و زعفران مهمترین محصولات کشاورزی این استان میباشند.
مهم‌ترین آثار هنری ونسان ون گوگ ۱۲ تابلو موسوم به گل‌های آفتابگردان هستند که از گل‌های آفتابگردان کشیده‌است. او به برادرش تئو نوشت: «خوب، (ژرژ) جیانین گل‌های صدتومانی می‌کشد و (ارنست) کوسِت به گل‌های ختمی در آثارش معروف است، من گل آفتابگردان را برای خودم انتخاب کردم». ون گوگ در همان نامه به برادرش می‌نویسد اگر بتواند یکی از آنها را به قیمت ۵۰۰ فرانک فرانسه (۶۶ پوند امروز) بفروشد، راضی خواهد بود. درحالی‌که امروز هر یک از تابلوها چندین میلیون دلار قیمت دارند.
گندم، جو، گوجه، سیب زمینی از محصولات همیشگی روستا بوده و همچنین ذرت و آفتابگردان نیز بعضاً کشت می‌شوند. درختان گردو، زردآلو، صتی، آلوچه، سیب، گلابی، انگور، آلبالو و به نیز از میوه جات روستای اراء می‌باشند.