بازدهی

معنی کلمه بازدهی در فرهنگ معین

( ~. ) (حامص . اِ. ) ۱ - توانایی نتیجه و محصول دادن . ۲ - بازده (فیزیک ).

معنی کلمه بازدهی در ویکی واژه

توانایی نتیجه و محصول دادن.
بازده (فیزیک)

جملاتی از کاربرد کلمه بازدهی

قوت روح و چراغ من مجروح رشید کز معانیش همه شرح هنر بازدهید
دیده چون خفت که تا خواب بدش باید دید دیده بد کرد جوابش به بتر بازدهید
جان فروشید و اسیران اجل باز خرید مگر آن یوسف جان را به پدر بازدهید
خط به خون باز همی داد طبیب از پی جان جان برون شد چه جواب است خوش ار بازدهید
نسبت تعداد جفت الکترون - حفره‌های تولید شده توسط آشکارساز، به تعداد فوتون‌های تابشی بر ناحیه حساس به نور آن، بازدهی کوانتومی
آلیاژ ۶۰۶۳ دارای نرخ اسکترود پذیری بالاتری هستند که امکان تولید اشکال خیلی پیچیده را ایجاد می‌کنند. اکسترود پذیری عامل بسیار مهمی است که با بالاترین سرعت اکستروژن تعیین می‌شود و بر هزینه‌ها و بازدهی فرایند اکستروژن تأثیر دارد.
در سازه‌های ساخته شدهٔ کنونی، در صورتی که به موقع عملیات بهبود انجام پذیرد، بین جوش‌های قدیمی و جوش‌های جدید، تقریباً تفاوتی وجود نخواهد داشت. این بدان معناست که با این روش بهبود، می‌توان عمری بیشتر از عمر برنامه‌ریزی شده از سازه انتظار داشت. این عملیات در افزایش طول عمر سازه‌های کنونی بازدهی بالایی دارد، برای مثال جوش‌های قوطی‌های فولادی استفاده شده در پل‌های بزرگراه‌ها از محل‌های استفاده این روش هستند.
بازدهی این الگوریتم به دو عامل متضاد بستگی دارد. از یک طرف، هر چه همبندی کوچکتر باشد، زیرمسئله ای که با جستجو قرار است حل شود کوچکتر است؛ از آنجا که استنتاج روی درخت‌ها کارآمد است، جستجو بخشی است که بیشترین تأثیر را در بازدهی دارد. از طرف دیگر، پیدا کردن یک همبندی با کمترین سایز مسئلهٔ دشواری است. در نتیجه، یک چرخهٔ همبدی کوچک به جای کوچکترین آن استفاده می‌شود.
حال ببینیم که رابطه تکامل طبیعی با روش‌های هوش مصنوعی چیست. هدف اصلی روش‌های هوشمندِ به کار گرفته شده در هوش مصنوعی، یافتن پاسخ بهینه مسائل مهندسی است. به عنوان مثال اینکه چگونه یک موتور را طراحی کنیم تا بهترین بازدهی را داشته باشد یا چگونه بازوهای یک ربات را متحرک کنیم تا کوتاه‌ترین مسیر را تا مقصد طی کند (دقت کنید که در صورت وجود مانع یافتن کوتاه‌ترین مسیر دیگر به سادگی کشیدن یک خط راست بین مبدأ و مقصد نیست) همگی مسائل بهینه‌سازی هستند.
دم بکشی بازدهی زانکه دهر بازستاند ز تو می عمر وام
مازاد نفت دهه هشتاد میلادی که به دلیل بحران انرژی دهه ۷۰ میلادی و عادت کردن مصرف‌کنندگان به صرفه جویی و بالابردن بازدهی آغاز شده بود با شروع جنگ ایران و عراق و نیاز به پول برای خرید سلاح تقویت شد. کشورهای منطقه مخصوصاً عربستان میزان زیادی از نفت را به بازار عرضه کردند که باعث کاهش قیمت نفت از ۳۵ دلار به ۱۰ دلار برای هر بشکه در سال ۱۹۸۶–۱۳۶۷ شد و ضررهای اضافی به صنایع نفت کشورهای منطقه تحمیل کرد.
این نگره کاربردهای بسیاری در گسترده‌های گوناگون دانش همچون پیشرفت آموزشی، کارکرد شغلی، بازدهی کارگران، رضایت شغلی، موفقیت‌های ورزشی، نابهنجاری‌ها، بزهکاری‌ها و مانند آن‌ها داشته‌است.
دیدنی شد همه نوری به ظلم در شکنید چاشنی همه صافی به کدر بازدهید
در این الگو، دو یا چند بازیگر بر سر دریافت منابع (مثلا سرمایه) با هم رقابت می‌کنند. بازیگری که در ابتدا، به هر دلیل، منابع بیشتری در اختیار داشته باشد، از شانس بیشتری برای موفقیت کامل برخوردار است؛ چون می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد و مدیران یا تصمیم‌گیرندگان را متقاعد کند که نسبت به سایر بازیگران، منابع بیشتری در اختیارش بگذارند. بنابراین موفقیت این بازیگر در بستر زمان تشدید می‌شود.
این روش با ایجاد حرکات در هر سه بعد و بازدهی جداسازی بالا، رایج‌ترین روش برای انجام آزمایش الک بوده و با استفاده از آن می‌توان طیف بزرگی از ذرات با اندازه تقریبی ۲۰ میکرومتر تا ۴۰ میلی‌متر را با کمترین زمان ممکن آنالیز نمود. کار با دستگاه‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند راحت بوده و نگهداری آن‌ها ساده است. اما از آن جایی که حین عبور ذرات از سوراخ‌های الک امکان گرفتگی آن‌ها و در نتیجه کوچکتر شدن سطح الک و کاهش بازدهی وجود دارد در بعضی موارد استفاده از این روش دارای محدودیت‌هایی خواهد بود.
تا چک عافیت از حاکم جان بستانید خط بیزاری آسایش و خور بازدهید
چشم بد کز پتر و آهن و تعویذ نگشت بند تعویذ ببرید و پتر بازدهید
بازدهی بازپسین دم زدن بی‌شک آن روز به‌ناکام و کام
وقتی به ویژگی‌های تورم در ایران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تورم در ایران با رشد اشتغال و رونق بازار همراه نبوده‌است. از طرفی دستمزدها متناسب با تورم رشد نمی‌کند. به نظر می‌رسد تورم در ایران بیشتر در فشار هزینه مواد اولیه (به خاطر تحریم، سوء مدیریت در منابع آبی و بازدهی کاری پایین نیروی کار) و ساختار نامناسب نظام پولی، مالی، عرضه و تقاضا ریشه داشته باشد.
گفت: چون شما در آمدید دانستم که گرسنه اید. گفتم دو گرده در پیش دو بزرگ چون نهم؟ چون سائل به درآمد ورا دادم و حق تعالی را گفتم الهی تو گفته ای که یکی را ده باز دهم، و در این به یقین بودم. اکنون دو گرده برای رضای تو بدادم تا بیست بازدهی برای ایشان. چون گرده هژده آوردند بدانستم که از تصرفی خالی نیست یا از آن من نیست.