ارقام

معنی کلمه ارقام در لغت نامه دهخدا

ارقام. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ رَقَم. خطها. ( غیاث اللغات ). نوشته ها. ( آنندراج ). علائم موضوعه جهت نمودن اعداد.
- ارقام ابجدی . رجوع به ابجد شود.
- ارقام اروپایی متداول در عصر حاضر :0 9 8 7 6 5 4 3 2 1- ارقام اسطرلاب ؛ گاه بر او ( اسطرلاب ) حدود کواکب و وجوه و مثلثات نبیسند و آنجا جای بدان فراخی نبود که نام سیاره گنجد. پس کواکب را برقمهای رومیان کنند که سخت مشهور شدند میان اهل صناعت بر این کردار: و هندوان نشان ستارگان نخستین حرف دارند از نام ایشان بهندوی. ( التفهیم بیرونی ص 300 ).
- ارقام رومیه ؛ رومیان با بعضی حروف کبیره ، علائمی برای اعداد وضع کرده اند.
- ارقام عرب شرقی . رجوع به ارقام هندیه شود.
- ارقام عرب غربی . چنین است :
- ارقام هندسیه ؛ علامت چندی که بجای اعداد نویسند.
- ارقام هندیه و آنرا اروپائیان ارقام عرب گویند . و آن چنین است :
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
1000 100
ارقام. [ ] ( اِخ ) او یکی از مشایخ اصحاب طریقت است و در بغداد می زیست و با جنید و ابوالحسین نوری و شبلی و ابوحمزه معاصر بود. رجوع به ابوالحسین نوری و رجوع به احمدبن محمدبن البغوی شود.

معنی کلمه ارقام در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - جِ رقم ، خط ها، نوشته ها. ۲ - (عا. ) اجناس ، مجموع چند بخش از کالا.

معنی کلمه ارقام در فرهنگ عمید

۱. = رقم
۲. اجناس.

معنی کلمه ارقام در فرهنگ فارسی

خطها، نوشته ها، عددها، پیکره ها، جمع رقم، ودراصطلاح علاماتی که برای نمایاندن اعدادبکارمی رود
( اسم ) ۱ - جمع رقم خط ها نوشته ها ۲ - عمتهای وضع شده برای نمایش عددها. ۳ - در تداول بازاریان مجموع چند بخش از کا را میگویند اجناس . یا ارقام اسطر ب . عمتهای هفت اخیر بر اسطر ب . یا ارقام هندی . عمتهای که برای نمایش عدد در فارسی بکار میبریم و منشائ آنرا از هند دانند : ۱٠ ۹ ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱
او یکی از مشایخ اصحاب طریقت است

معنی کلمه ارقام در ویکی واژه

جِ رقم ؛ خط‌ها، نوشته‌ها.
اجناس، مجموع چند بخش از کا

جملاتی از کاربرد کلمه ارقام

در استان بیش از ۳۰ رقم انگور شامل ۸۵ درصد رقم بی‌دانه سفید و قرمز و بقیه ارقام دیگری چون عسگری، میش پستان، صاحبی، شاهانی، کندری، ملایی، شصت عروس، احمدی تولید می‌شود و امکان اشتغال‌زایی برای مردم چه مستقیماً در تاکستان‌ها و چه در کارخانه‌های فرآوری و صادرات از مزیت‌های نسبی مو کاری است.
اگر در شکل کسری یک عدد در مخرج کسر پس از تجزیه کردن به عامل‌های اول ، عامل‌های ۲ و ۵ وجود نداشته باشد. چنانچه صورت را به مخرج تقسیم کنیم به باقیمانده صفر نخواهیم رسید و خارج قسمت حقیقی بدست نمی‌آید، بلکه در خارج قسمت بعد از ممیز رقم یا ارقام مرتب تکرار می‌شوند. این نمایش را نمایش ده‌دهی متناوب ساده می‌نامند.
با ۳٫۱۴۱۵۹ شروع می‌شود، اما نمی‌توان با هیچ تعداد متناهی از ارقام، این عدد را نمایش داد و در ارقام اعشاری آن تکرار وجود ندارد. برعکس، بسط اعشاری که پایان پذیر بوده یا تناوب داشته باشد، لزوماً عدد گویایی است. این خواص اعداد گنگ و دستگاه ارزش مکانی را می‌توان اثبات نمود، با این حال از آن‌ها در ریاضیات به عنوان تعریف استفاده نمی‌شوند.
اقلیدس حدود ۲۵۶ سال قبل از میلاد اثبات کرد که بی‌نهایت عدد اول وجود دارد. با این حال، توزیع اعداد اول در میان اعداد طبیعی را می‌توان از نظر آماری مدل‌سازی کرد. اولین نتیجه‌ای که در این جهت حاصل شد قضیه اعداد اول بود که در انتهای قرن نوزدهم به‌دست آمد. این قضیه می‌گوید که احتمال اول بودن یک عدد طبیعی تصادفی با تعداد ارقام آن (یعنی لگاریتم آن عدد) رابطه عکس دارد.
به نقل از صداوسیما، سه اسکناس جدید، ۱۰٫۰۰۰ ریالی (یک تومانی)، ۲۰٫۰۰۰ ریالی (۲ تومانی) و ۵۰٫۰۰۰ ریالی (۵ تومانی) در بانک مرکزی رونمایی شدند. این اسکناس‌ها دارای ظاهری متفاوت و ویژگی‌های امنیتی بالاتر در مقایسه با اسکناس‌های قدیمی هستند. به گفتهٔ رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، همهٔ اسکناس‌های جدید در اندازه‌های مساوی چاپ خواهند شد و برای اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی در آینده در اسکناس‌های جدید نیز چهار صفر ارقام اسکناس کم‌رنگ چاپ شده است. در این اسکناس‌ها از تصویر نمادهای ملی و مذهبی استفاده شده است و توزیع این اسکناس‌ها نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.
ارقام طاعت تو بر اشراف روزگار اعلام رفعت تو بر اطراف آسمان
در مثال رخت مصور را لرزه در کلک معجز ارقام است
نوشته گردون ارقام خیر در وصفش تفاخرست تواریخ را بدان ارقام
دویم آنکه سفر کرده بودی و از حقایق احوالت خبر می‌جستم، تا روزگارت به کام است آرام باشم و الا به اندازه مقدرات نظم امور و رفع فتور را کاراندیش اهتمام کردم. جز این داستان نبود تا دلتنگی را محمل معادات توان بست و به صراحت توان نوشت که شما به شدت در مقام عداوت بودید قول و فعلی که بوی خلاف دهد و بر آن ایراد توان گرفت از من نسبت به شما کدام است؟ باری همین قدرها که نوید سلامت وجود و استقامت مهام و مزایای تربیت و تقویت نواب والا را فرستادی آسوده شدم و سپاس راندم و دعای خیر کردم و اینکه خدام والا را در ملاقات سرکار اجل امرا و اعز سراه کشور و کماه لشکر و بندگان سر تیپ و مقالات صلاح آویز و صدور ارقام و احکام رأفت‌آمیز تحریص کرده و می‌کنند، جاویدان سپاس‌دار خصم خواهم زیست و تا قیامت ستایش‌گزار نواب اشرف والا و آن سه نفر بزرگوار خواهم بود.
پنج حرف است و شمارش صد و پنجاه بود به حساب جمل ار جمع کنی ارقامش
هندسه شامل روند ایده‌آل‌سازی است زیرا دنیای وجود یعنی اشکال و ارقام، را به شکل ایده‌آل آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. دایره‌های کامل، کره‌ها، خط مستقیم و زاویه‌ها همه انتزاعی هستند و به ما هنگام اندیشیدن و بررسی جهان، کمک می‌کنند.
در الفبای حنیفی، ارقام جدیدی برای نشان دادن اعداد صفر تا ۹ در نظر گرفته شده‌اند.
خوش بوئی نسیم روان بخش باغ عقل از نفحه ی معاصر ارقام ما بود
کیسه خالی باش بهر رفعت یوم الحساب صفر چون خالی ست ز ارقام عدد بالاتر است
لیست آلبوم‌های استودیویی، با موقعیت‌های نمودار انتخاب شده، ارقام فروش و گواهینامه‌ها
جهان اگر به توگیرد سبق ملول مشو که هم ز پیشی صفرست بیشی ارقام
بنابراین ⌶ (رقم ۱ در هر گوشه) عدد ۱٬۱۱۱ است. شکل دقیق این اعداد با توجه به زمان و مکان صومعه متفاوت بود. برای نمونه ارقامی که در اینجا برای ۳ و ۴ نشان داده شده، در برخی از نسخه‌های خطی برابر ۷ و ۸ است و گاه ۵ نیز با یک نقطه پایینش (꜎ و غیره)، یک خط عمودی کوتاه به جای نقطه، یا حتی مثلثی که به خط متصل می‌شود (که در سایر نسخه‌های خطی ۹ را نشان می‌دهد) نوشته می‌شود.
عالیجاه نبالت پناه، شهامت انتباه، مقرب درگاه عبدالرزاق بیک که عمری در حضرت فلک رفعت، قامت خدمت خم و بسان قلم سرقدم کرده در دیوان انشاء بتقدیم مهام لایقه و ترقیم ارقام فایقه مشغول است و مکتوبات او در نظر ما مقبول؛ علاوه بر خدمت دفتر و فدویت بی مر، تاریخی مشتمل بر مآثر شاهنشاه عالم پناه و غزوات ما نگاشته و خاطر مبارک را از حسن رفتار و لطف کردار خود خوشنود داشته، در ازای این خدمت و عبادت و سزای آن قدمت و ارادت، شمه از مراحم خدیوانه و مکارم بی کرانه مبلغ فلان بر مواجب و مستمری او افزودیم. والسلام.
تا ثبت کند دمبدم ارقام سعادت بر لوح تو کلک دو زبانست دم صبح
انتشار و حضور چک‌های پانصدهزار ریالی که قابلیت مبادله و گردشی مانند اسکناس دارند نشانه‌هایی است از تورمی که هم‌اکنون بر پیکر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند و امروزه استفاده از چک‌ها بیش از حد رایج و معمولی شده‌است. می‌دانیم در کشورهایی که تورم سنگین را تجربه می‌کنند بانک‌های مرکزی اغلب واحدهای پولی درشت‌تر منتشر می‌کنند چرا که واحدهای پولی کوچک‌تر بی‌ارزش شده‌اند و با چنین واحدهایی انجام مبادلات نقدی به‌دشواری صورت می‌پذیرد. از این روست که انتشار واحدهای پولی با ارقام بالاتر در اشکال گوناگون رواج می‌یابد. اما این‌ها همه نشانه‌های ناگزیر یک بیماری ساختاری است که علاج آن محتاج توجه به عوامل بروز این بیماری و نگرشی ساختاری به پدیده تورم در اقتصاد ایران است.