آجیل
معنی کلمه آجیل در لغت نامه دهخدا

آجیل

معنی کلمه آجیل در لغت نامه دهخدا

( آجیل ) آجیل. ( اِ ) خشک میوه. مجموع پسته ، بادام ، نخود، فندق ، تخمه کدو و تخمه هندوانه تف داده و نمک زده یا آچارده. || نقل ، مزه و توسعاً هر نعمت و فائده که از کسی بدیگری رسد از خوراک و پوشاک و نقدینه.
- آجیل مشکل گشا ؛ خشک میوه ها باشد که زنان بنذر بخشند برآمدن حاجتی را.
اجیل. [ اَ ] ( ع ص ، اِ ) آنکه پس ماند. آنکه درنگ کند. پس ماننده. درنگ کننده. ( منتهی الارب ). مقابل عجول. || آب فراهم شده در کولاب. ( منتهی الارب ). || گل و لای که جمع کرده میشود گرداگرد درخت خرما. ( منتهی الارب ). ج ، اُجل.
اجیل. [ اُ ج َ ] ( اِخ ) پدر عمر و عثمان و این هر دو برادر محدّث بوده اند. ( منتهی الارب ).
اجیل. [ اُ ج َ ] ( اِخ ) پدر ناعم تابعی مولای ام سلمه. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه آجیل در فرهنگ معین

( آجیل ) ( اِ. ) میوه خشک مرکب از پسته ، بادام ، فندق ، تخمه و مانند آن . ، ~ مشکل گشا آجیلی مرکب از هفت جزء (پسته ، فندق ، مغز بادام ، نخودچی ، کشمش ، خرماخارک ، توت خشکه ) که برای رفع مشکل نذر کنند و بخرند و میان هفت نفر متدین تقسیم کنند.

معنی کلمه آجیل در فرهنگ عمید

( آجیل ) مخلوطی از خشکبار از قبیل پسته، فندق، بادام، نخودچی، تخم کدو، و تخم هندوانۀ تفت داده.

معنی کلمه آجیل در فرهنگ فارسی

( آجیل ) ( اسم ) میوه های خشک مرکب از پسته بادام نخود فندق تخم. کدو تخم. هندوان. تف داده و نمک زده .
خشک میوه
دانه های خوردنی ازقبیل پسته نخودوتخم کدوتف داده
نام ناعم تابعی مولای ام سلمه

معنی کلمه آجیل در دانشنامه عمومی

آجیل. آجیل به مخلوطی از خشکبار گفته می شود که بنا بر سلایق و مدل های گوناگون، ترکیبات آن فرق می کند.
آجیل از دیرباز به یکی از نمادهای فرهنگ ایرانی بدل گشته است به صورتی که برخی از مراسم سنتی ایرانیان ( مانند نوروز و یلدا ) تنها با حضور آجیل مفهوم خود را پیدا می کنند.
امروزه جایگاه آجیل میان ایرانیان از حضور در مراسم جشن و شادی فراتر رفته است و به بخشی از اعتقادات مذهبی آن ها نیز وارد شده است. در بسیاری از مراسم مذهبی ( که معمولاً توسط زنان برپا می شود ) از نوعی آجیل، موسوم به آجیل مشکل گشاد استفاده می شود که هرچند توسط هیچ مرجع مذهبی ای تأیید نشده است اما مردم بر این باورند که می تواند آن ها را در رفع مشکلاتشان یاری کند.
با توجه به باغ های گسترده پسته ایران، آجیل ایرانی نیز به مانند پسته یکی از نمونه های شناخته شده صادرات ایرانی در بازارهای جهانی محسوب می شود.
شهر فاروج در استان خراسان شمالی به شهر آجیلی معروف می باشد. بودن دکان های آجیل فروشی رنگارنگ در فواصل این خیابان که از وردی شهر تا خروجی شهر ادامه دارد زیبایی خاصی در شهر به وجود آورده است کمتر مسافری از این شهر عبور کرده و کنار جاده از دکان آجیل فروشی رنگارنگ خرید نکرده است. چون جاده ۲۲ ( سنتو ) از میان فاروج می گذرد بخشی از مردم اقتصاد خود را از طریق فروش آجیل می گذرانند. در واقع آجیلی که در فاروج فروش می رود از محصولات خود فاروج نیست و از شهرهای دیگر برای فروش به اینجا آورده می شود که به همین دلیل فراوانی، به شهر آجیلی هم معروف است، که خود زیبایی و جاذبه ای برای مسافران گذری از فاروج را ایجاد کرده است و در سال ۱۳۸۹ به لقب پایتخت آجیل و خشکبار ایران مشهور شد. کشاورزی و دامپروری از شغلهای مهم مردمان سنتی این شهر است.
بهترین های خشکبار و آجیل آن ها هستند که در شرایط سالم عمل آوری شده و معمولاً به صورت روزانه بو داده و به فروش برسند.
آجیل ها انواع بسیار گوناگونی دارند که نمی توان برای تمامی آن ها اسم انتخاب کرد. برخی اسامی هم که برای آجیل ها انتخاب می شود از دو شیوه نام گذاری پیروی می کند.
• شیوه اول که نام آجیل را بر اساس کاربرد آن انتخاب می کند. ( برای مثال آجیل مشکل گشا ) .
• شیوه دوم نام آجیل را بر اساس ترکیبات و اجزای آن انتخاب می کند. ( مانند آجیل شور، آجیل شیرین، چهار مغز ) .
خانواده آجیل ها دسته ای از میوه جات با پوست سخت و سفت هستند که از درختان با دانه ناشکوفا و باز عمل می آیند. در زبان انگلیسی کلمه nut به گستره بزرگی از دانه های خشکبار شده گفته می شود اما در دانش زیست شناسی تعداد مشخص و محدودی از آن ها nut ( آجیل ) هستند. آجیل ها یک منبع مهم غذایی برای حیات وحش و انسان ها محسوب می شوند. گردو، پسته، فندق، بادام، بلوط، بادام هندی، بادام زمینی جزء آجیل ها هستند.
معنی کلمه آجیل در فرهنگ معین
معنی کلمه آجیل در فرهنگ عمید

معنی کلمه آجیل در دانشنامه آزاد فارسی

آجیل.
آجیل (nut botany)
هر میوۀ خشک و تک دانه ای که برای پراکندن تخم باز نمی شود، مانند شاه بلوط. آجیل معمولاً از بیش از یک برچه تشکیل می شود اما فقط یک دانه شکل کامل می گیرد، رشد می کند و بقیه عقیم می ماند. دیوارۀ میوه سخت و چو ب مانند می شود و پوستۀ خارجی را تشکیل می دهد. نمونه های آجیل واقعی، بلوط و فندق است. به دانه ها و میوه های سخت پوست مختلف، مانند بادام و گردو، که در واقع هستۀ گیاهان شفت به شمار می روند، و بادام زمینی غلاف دار و آجیل برزیل، پروتئین است، اما برخی از آن ها، مانند شاه بلوط، سرشار از کربوهیدرات ها و حدود ۵% پروتئین است. از این میوه های خشک، روغن های خوراکی و صنعتی نیز تهیه می شود. بیشتر آن ها از درختان پایا و بوته ها حاصل می شوند. اگرچه غالباً از طریق کاشت به دست می آیند، اما مقدار زیادی از گردوی امریکایی و آجیل برزیلی هنوز به طور وحشی می رویند. تولید جهانی آن در اواسط دهۀ ۱۹۸۰ حدود ۴ میلیون تُن در سال بود.

معنی کلمه آجیل در ویکی واژه

مخلوطی از انواع خشکبار بو داده یا خام مانند پسته، بادام، نخود، فندق، تخمه کدو، تخمه هندوانه، و مانند آنها.
میوه یا دانه میوه خشک شده که سرشار از ویتامین است مثل انجیر، پسته، گردو.
مترادف اصطلاحات آجل، عاجل که در زبان معیار باستان جمله‌گی مفهوم مشترک به معنی ایل گرسنه یا همان ابن‌سبیل را داشتند. تولید یا ابداع اصطلاح برای موضوعی در دنیای باستان علمی نبود، گاهی از فعل کسی یا چیزی اسم انتخاب می‌شد، مانند آجیل خوردن در مهمانی یا جشن که همگی مانند قحطی‌زدگان مرتب چق‌چق می‌کردند و مجالی برای صحبت باقی نمی‌ماند.

جملاتی از کاربرد کلمه آجیل

کنند آجیل و ماجیل تو را کوک نه مستأصل شوی دیگر نه مفلوک
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به قاتلین بالفطره، قهوه و سیگار، بی‌کلام، ناامیدانه در جستجوی سوزان، شکلک، آجیل مخلوط و قرار ملاقات‌های دنیس جنینگز اشاره کرد.
دو ظرف آجیل آوردم ز تالار خوراندم یک دو بادامش به اصرار
آجیل عید یک مجموعه تلویزیونی عروسکی محصول سال ۱۳۸۹ به کارگردانی امین امانی، پرستو شاه‌محمدی، نویسندگی افتخارسادات سعیدی، پرستو شاه‌محمدی، سودا بهمنیار، عاطفه رئوفی و تهیه‌کنندگی پیمان شریفی می‌باشد که از شبکه پخش شد.
دریغ آن سفره با آجیل رنگین دریغ آن نقل های نغز و شیرین
‫آجیلِ چارشنبه ز هر گونه خشک و تر‬ ‫چرشنبه نین گیردکانی ، مویزی‬
بهترین نوع آجیل را می‌توان به پسته بادام انجیر خشک فندق و گردو اشاره کرد که برای بسیاری از بیماری‌ها مفید می‌باشد. اگر میخواید سیستم ایمنی بدنتان قوی شود حتماً از آجیل استفاده کنید.
گشت بالش بلند و بستر نرم کار آجیل کوک و معرکه گرم
پرستارانش ز وزیر و وکیل جمله فتادند، به فکر آجیل
با توجه به باغ‌های گسترده پسته ایران، آجیل ایرانی نیز به مانند پسته یکی از نمونه‌های شناخته شده صادرات ایرانی در بازارهای جهانی محسوب می‌شود.
رسم شال‌اندازی هنوز در بعضی روستاهای آذربایجان شرقی رایج است و به آن شال‌سالاما گفته می‌شود. در این رسم پسران جوان و نوجوان شالی برداشته و از سوراخ بالای بام که محل خارج شدن دود تنور و تهویه است و به آن در زبان ترکی «باجا» می‌گویند، شال خود را پایین می‌اندازند. صاحب‌خانه نیز مقداری آجیل و شیرینی در گوشه شال می‌بندد تا پسر آن را بالا بکشد. اگر پسر خواهان دختر خانواده باشد، شال را بالا نمی‌کشد. اگر خانواده دختر راضی باشند، نشانه‌ای به شال می‌بندند.
دو فضاپیما برای مدت ۴۴ ساعت به هم متصل باقی ماندند. در این فرصت فضانوردان هدایا، پرچم و یادبودهای مأموریت را رد و بدل کردند، با هم غذا خوردند و از هر دو فضاپیما بازدید کردند. در میهمانی شام به میزبانی سایوز، منوی غذا عبارت بود از سوپ بُرش به عنوان پیش‌غذا، به همراه کیک عسلی، نان سیاه روسی، آجیل، آلو، خوراک گوشت خمیر شده (از داخل تیوب) و نوعی پنیر. منوی غذای آپولو عبارت بود از سوپ غذای دریایی با قارچ به عنوان پیش‌غذا، و یکی از سه غذای اصلی شامل گوشت بوقلمون یا کوفته یا نوعی خوراک مرغ. فضانوردان به سلامتی هم از بُرشی که الکسی لئونوف آورده بود نوشیدند.
قبله من روز قربان قرب قربی دست داد و خواست پاک یزدانم با خلان این خطه نشست انگیخت. گوئی ذوالجناح از میدان آمد یا عبیدالله در ایوان شد. زن و مرد پیرامن گرفت و جفت و فردم در دامن آویخت. این راه آورد سفر خواست و آن در بایست حضر جست. یکی زنبیل در یوزه کشیده و دیگری آجیل هر روزه طلبید.پسر از بختی و باره گفت و دختر از گل و گوشواره، خانه از بار یاران عام جوش آمد و غلبات طلب سطوات ادب فراموش فرمود. از کف بی زرچه برگ و ساز آید و از مرغ بی پر کدام پرواز؟ الزام روسیاهی کردم واقدام عذرخواهی.معذرت سودی نداد و مغدرت بهبودی، آشتی ساز مصاف آورد و صفا سامان خلاف گرفت،بیت:
یکی از برادران علی‌اصغر در بغداد قهوه‌خانه‌ای برپا می‌کند و علی‌اصغر هم ابتدا نزد برادرش مشغول به کار می‌شود. وی بعدها به فروش آجیل و تنقلات به کودکان و دانش آموزان پرداخت و از همین راه به اغفال آنان دست زد.
شامگاه چهارشنبه ۵ خرداد در برابر شهرداری آبادان تجمعی برگزار شد و معترضان خواهان محاکمه مقصران این حادثه از جمله شهردار و اعضای شورای شهر آبادان شدند. معترضان به همخوانی سرود سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی در روز قبل واکنش نشان دادند و شعار «تهران عروسیه، آبادان خونریزیه» و «فرمانده، فرمانده، شهر زیر آوار مانده» سردادند. شهر آبادان همچنان شاهد حضور سنگین پلیس در سطح شهر و اختلال در دسترسی به اینترنت بود. همچنین یک فروشگاه آجیل‌فروشی با نام عبدالباقی به آتش کشیده شد.
از این آجیل در مراسم مذهبی مانند سفره‌های مذهبی زنانه ، مراسم ملی مانند چهارشنبه سوری و شب یلدا و حتی برنامه‌های سیاسی به‌طور همزمان استفاده می‌شود.
مراسم قهوه: در منطقه خلیج فارس، با یک سفره عالی از میوه‌های خشک، میوه‌های تازه، آجیل و کیک و شربت از یک بازدید کننده استقبال می‌شود. میوه‌های خشک شامل انجیر، خرما، زردآلو و آلو است. میوه‌های تازه شامل مرکبات، خربزه و انار است. قهوه عربی بیشتر از همه سرو می‌شود اما چای عربی نیز دارای یک طراوت عالی است. ادویه‌ها اغلب به قهوه یا سایر نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند.