بی برگ

معنی کلمه بی برگ در لغت نامه دهخدا

بی برگ. [ بی ب َ ] ( ص مرکب ) گیاهی که برگهایش ریخته باشد. درختی که برگ نداشته باشد. ( فرهنگ فارسی معین ). || بمجاز، بی سروسامان مثل بینوا.( آنندراج ). بینوا. فقیر. محتاج. ( فرهنگ فارسی معین ). درویش. فقیر. بی زاد و توشه. بی آذوقه :
همیشه ناخوش و بی برگ و بینوا باشد
کسی که مسکن در خانه دودر دارد.ناصرخسرو.بی برگ و بی نوا به خراسان رفت. ( تاریخ بخارای نرشخی ص 112 ). گرگ و زاغ و شکال بی برگ ماندند. ( کلیله و دمنه ).
این فضیلت خاک را زآن رو دهیم
زآنکه نعمت پیش بی برگان نهیم.مولوی.بهیکل قوی چون تناور درخت
ولیکن فرومانده بی برگ سخت.سعدی.- بی برگ و بر ؛ فقیر و محتاج. ( ناظم الاطباء ).
- بی برگ و رنگ ؛ ضایع و خراب :
به خانه درآی ار جهان تنگ شد
همه کار بی برگ و بی رنگ شد.فردوسی.

معنی کلمه بی برگ در فرهنگ معین

(بَ ) (ص مر. ) بینوا، فقیر.

معنی کلمه بی برگ در فرهنگ عمید

۱. درختی که برگ هایش ریخته باشد.
۲. [قدیمی، مجاز] بینوا، بی سروسامان.

معنی کلمه بی برگ در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - گیاهی که برگهایش ریخته باشد درختی که برگ نداشته باشد . ۲ - بینوا فقیر محتاج .

معنی کلمه بی برگ در فرهنگستان زبان و ادب

{afoliate, leafless} [کشاورزی- علوم باغبانی] ویژگی گیاهی که به طور طبیعی فاقد برگ باشد

معنی کلمه بی برگ در ویکی واژه

بینوا، فقیر.

جملاتی از کاربرد کلمه بی برگ

از باغچه وصل تو بی برگ و نواییم باشد که ز گلرنگ تو یابیم نوایی
بی برگ و بی نوا نتوان دید حسن را فصل خزان، ندیدن گلزار خوشترست
خون شد دل خورشید ز بی برگی این خاک از عشوه عقیق و گهرش نام نهادند
خیز و از زاویه فقر قناعت اندوز تا ز بی برگی انواع تنعم بینی
انتخابات ریاست جمهوری مالی پس از کودتای نظامی و درگیری‌های نظامی و با حمایت سازمان‌های غربی برگزار شد. همچنین سازمان ملل اعلام کرد تخلفی در انتخابات گزارش نشد.
پیرایه بریده و شده بی برگ خصم تو چو شاخ در خزان ماند
در سال ۷۷۳ م یا ۱۵۶ هجری مردی از هندوستان (بنام کنکاه) از هندوستان به دربار خلیفه منصور آمد که به محاسبات کتاب سند هند وارد بود. خلیفه به گروهی به سرکردگی ابراهیم فزاری دستور داد کتاب را به عربی برگردانند. بعدها خوارزمی دوباره این اثر را تصحیح کرد.
گر نبندد در به روی تنگدستان خوشترست از خزان باغی که بی برگ و نوا خواهد شدن
کنیزک را چو وقت مرگ آمد درخت عمر او بی برگ آمد
روزبه کتاب‌های زیادی از پارسی میانه به عربی برگرداند. از میان کتاب‌هایی که روزبه ترجمه کرد می‌توان از کلیله و دمنه، تاجنامهٔ انوشیروان، آیین‌نامه، سخنوری بزرگ (الأدب الکبیر) و سخنوری خُرد (الأدب الصغیر) نام برد.
مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز آزمون‌های تقریباً مشابهی را برای پذیرش دانشجو برگزار می‌کرد. دانشگاه آزاد اسلامی، آزمون گروه پزشکی را جداگانه از آزمون علوم تجربی برگزار می‌کرد. از کنکور سراسری ۱۳۹۲ این آزمون با آزمون سراسری تلفیق شده‌است و داوطلبان فقط در آزمون سراسری شرکت می‌کنند.
اجلاس چهل و نهم این اتحادیه نوامبر ۲۰۲۲ با حضور ۱۴ عضو در ابوظبی برگزار شد.
ای مرغ قفس ترانه ات کو؟ بی برگ، درین بهار چونی؟
چون نباشم در خزان زندگی بی شاخ و برگ؟ من که بی برگی کشیدم در بهار زندگی
در ژوئن ۲۰۲۱، قربانلی در مسابقات جهانی انتخابی المپیک که در پاریس، فرانسه برگزار شد، شرکت کرد و امیدوار بود برای بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در توکیو، ژاپن شرکت کند. او در نوامبر ۲۰۲۱ در مسابقات جهانی کاراته که در دبی امارات متحده عربی برگزار شد در وزن ۸۴+ کیلوگرم مردان موفق به کسب یکی از مدال‌های برنز شد.
یک دوره از مسابقات جایزه بزرگ، یک آخر هفتهٔ کامل را به خود اختصاص داده، و با یک تمرین آزاد با زمان یک ساعت و نیم در صبح روز جمعه و یک تمرین آزاد در بعد از ظهر جمعه با زمان یک ساعت و نیم و سپس آخرین تمرین آزاد، به مدت یک ساعت در روز شنبه آغاز خواهد شد. رانندگان سوم اجازه دارند در روز جمعه برای تیم‌هایی که در فصل قبل، ردهٔ پنجم یا کمتر را به خود اختصاص داده‌اند، رانندگی کنند. پس از این جلسات تمرین، یک جلسهٔ انتخابی برگزار خواهد شد.
در ۱۸۷۵ به البی برگشت به‌خاطر اینکه مادرش پی به مریضی او برد. او به‌خاطر بیماری بسیار ضعیف بود و مادرش با دکترهای بسیاری برای یافتن راهی برای بهبود رشد فرزندش مشورت می‌کرد.
صائب چه فارغ است زبی برگی خزان مرغی که در قفس گذراند بهار خویش
المصراتی اولین بار برای بازی در قهرمانی ملت‌های آفریقا ۲۰۱۴ که در آفریقای جنوبی برگزار می‌شد، به تیم ملی فوتبال لیبی دعوت شد، و در همه بازی‌ها به جز یک بازی، برد در ضربات پنالتی در مقابل تیم ملی فوتبال غنا، شرکت داشت.
۱۹۷۰- ششمین دوره مسابقات نیز در یک اقدام عجیب بار دیگر در بانکوک، پایتخت تایلند برگزار شد. این مسابقات قرار بود در کره‌جنوبی برگزار شود اما این کشور دچار مشکل مالی شد و تایلند پذیرفت که برای دومین بار پیاپی میزبان مسابقات باشد.