بی رنگ

معنی کلمه بی رنگ در لغت نامه دهخدا

بیرنگ. [ رَ ] ( ص مرکب ) ( از: بی + رنگ ) که رنگ ندارد. که فاقد لون است.بدون رنگ. عدیم اللون : آب ماده ای است بیرنگ. || ( اِ مرکب ) نشان و هیولایی باشد که نقاشان و مصوران ، مرتبه اول بر کاغذ و دیوار بکشند و بعد از آن قلم گیری کنند و رنگ آمیزی نمایند و همچنین بنایان که طرح عمارتی را رنگ بریزند. ( برهان ). طرحی که نقاشان به قلم موی افکنند بعد رنگ آمیزند. ( از شرفنامه منیری ). نمونه ای که پیش از بنای عمارت کشند و بمعنی نقشه ٔتصویر که هنوز در آن رنگ آمیزی نکرده باشند. و بمعنی گرده نقاشان که بر کاغذ سوزن زده دوده یا سپیده میگذرانند و بر اثر آن آنچه مطلوب باشد مینگارند. ( غیاث ). آن باشد که چون مصوران و نقاشان خواهند که تصویرو نقاشی کنند نخست طرح آن را بکشند و بعد از آن پر کنند و بنایان چون عمارتی که خواهند بسازند طرح ریزی نمایند. ( فرهنگ جهانگیری ). نمونه و طرحی که پیش از کشیدن صورت یا پیش از بنای عمارت کشند. ( رشیدی ). آن باشد که نقاشان چون خواهند که تصویر کنند نخست طرح آن را بکشند بیرنگ ، پس از آن برنگ بیارایند. بنایان نیز چنین کنند اول طرح عمارت به بیرنگی و بعد از آن رنگریزی کنند. ( انجمن آرا ). نمونه و طرح که پیش از کشیدن صورت یا بنای عمارت نقاشان از زگال و غیره کشیده و پس از آن برنگ بیارایند و بعد از آن رنگریزی کنند و بعضی آن را هیولی ̍ خوانند و این مجازی است که حقیقت گشته و با لفظ زدن بمعنی ساختن این کار بود. ( آنندراج ). هیولای هر چیز را گویند و نقاشان چون صورتی کشند بیرنگ بکشند و بعد از آن نقش کنند. ( اوبهی ). رقمی را گویند که نقاشان پیش از کشیدن صورت کشند و آن را رنگ کاملی نباشد. نشان و هیولائی که نقاشان در اول به روی کاغذ و پرده کشند و بعد قلمگیری کنند و رنگ آمیزی نمایند و نیز رنگ و طرح عمارتی که معماران سازند. ( ناظم الاطباء ). طرح. گرده. نقشه. زمینه :
همه را تا ابد به أمر قدم
زده بیرنگ در سرای عدم.سنائی.چارگوهر بسعی هفت اختر
شده بیرنگ را گزارش گر
آنکه بی خامه زدترا بیرنگ
هم تواند گزاردن بیرنگ.سنائی.داده رنگ ترا قضا ترکیب
زده نقش ترا قدر بیرنگ.انوری ( از شرفنامه منیری ).نگار لاله و گل بین که نقشبند بهار
بچربدستی بر آب میزند بیرنگ.نجیب جرفاذقانی.مثال بزم توپرداخت نقشبند ازل

معنی کلمه بی رنگ در فرهنگ معین

(رَ ) (ص مر. ) ۱ - بدون رنگ . ۲ - عالم وحدت . ۳ - کنایه از: ساده و بی آلایش .

معنی کلمه بی رنگ در فرهنگ عمید

۱. آنچه رنگ نداشته باشد.
۲. [مجاز] ساده و بی آلایش.
۳. (اسم ) طرح ساده که نقاش بر روی پارچه یا کاغذ می کشد و بعد آن را رنگ آمیزی می کند.

معنی کلمه بی رنگ در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - بدون رنگ بدون لون . ۲ - طرحی که نقاشان بر روی کاغذ کشند و بعد آنرا کامل کنند . ۳ - طرح ساختمانی که معماران ریزند و از روی آن ساختمان بنا کنند . ۳ - عالم وحدت که عبارت از مرتب. بیمرتبه و اسقاط اضافات باشد .

معنی کلمه بی رنگ در ویکی واژه

بدون رنگ.
عالم وحدت.
کنایه از: ساده و بی آلایش.

جملاتی از کاربرد کلمه بی رنگ

خدا را به او بین و او را مبین به بی رنگ شو رنگ و بو را مبین
بررسی‌ها در ایالات متحده و اروپا نشان می‌دهد که آبی رنگی است که معمولاً با هارمونی، وفاداری، اطمینان، فاصله، بی‌نهایتی، تخیل، سرماخوردگی و گاهی با غم همراه است. در نظرسنجی‌های افکار عمومی ایالات متحده و اروپا این محبوب‌ترین رنگ است، تقریباً نیمی از زنان و مردان به عنوان رنگ مورد علاقه خود انتخاب می‌کنند. همین نظرسنجی‌ها همچنین نشان داد که آبی رنگی است که بیشترین ارتباط را با مردان داشت، دقیقاً جلوتر از سیاه، و همچنین رنگی بود که بیشتر با هوش، دانش، آرامش و تمرکز همراه بود.
طباطبایی در ابتدای ورودش به قم به قاضی معروف بود، چون از سلسلهٔ سادات طباطبایی هم بود، خودش ترجیح داد به طباطبایی معروف شود. با ظاهری ساده، عمامه‌ای کوچک و قبایی از جنس کرباس آبی رنگ و دکمه‌های باز قبا و بدون جوراب با لباس کمتر از معمول، در کوچه‌های قم تردد داشت و خانهٔ بسیار محقر و ساده‌ای داشت. وی در شهر قم چند آشنای انگشت شمار از جمله سید محمد حجت کوه‌کمری داشت.
اگر فضانوردی، در ارتفاع زیاد، به این سیاره خانه ما نگاه کند، نوار نازک آبی رنگی که دور زمین را فراگرفته، نظرش را جلب خواهد کرد. این پوشش شفاف، حیات را در جو زمین تأمین می‌نماید. حیات، به‌صورتی که ما می‌شناسیم، تنها با پوشش حفاظتی ازون میسر می‌شود. بدون وجود اوزن ادامهٔ زندگی امکان‌ناپذیر است. پرتوهای خورشیدی، یکنواخت نیست. این پرتوها، شامل پرتوی به نام پرتو فرابنفش است.
بیشتر هواپیماهای ساخت روسیه تا حدودی طراحی متفاوتی دارند. صفحه نمایش پس‌زمینه مانند سازهای غربی رنگی است، اما فقط برای نشان دادن ارتفاع بالا و پایین حرکت می‌کند. نمادی که هواپیما را نشان می دهد (که در ساز غربی ثابت شده است) برای نشان دادن زاویه کرانه به چپ یا راست می چرخد. یک نسخه ترکیبی پیشنهادی از سیستم‌های غربی و روسی که بصری‌تر است، هرگز مورد توجه قرار نگرفت
تصویر آیت‌الله خمینی در سمت راست با چاپ برجسته. طرح سه بعدی تصویر آیت‌الله خمینی عیناً در سمت چپ و در خمیره کاغذ "واترمارک" و چاپ شده‌است و در زیر آن عدد ۵۰۰۰۰ به صورت روشن که در مقابل نور از دو طرف اسکناس قابل رویت است. نخ امنیتی پنجره‌ای از نوع هولوگرافی با عرض دو و نیم میلی‌متر با آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که تغییر رنگی در سطوح طرح درج شده بر روی آن با مقدار کمی تغییر زاویه تابش نور قابل مشاهده خواهد بود. همچنین درج نوشته بی رنگ ۲۰۰۰۰ در متن آن که در مقابل تابش نور به سهولت قابل رویت است.
شاهزاده ویلیام در این مراسم یونیفرم قرمز سرهنگی، با نواری آبی رنگ و به همراه نشان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا را بر تن داشت. بر روی شانه‌های داماد نشان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا تزیین شده بود. این لباس متحدالشکل لباس نظامی گارد سلطنتی ایرلند می‌باشد.
کمبل در سپتامبر ۱۹۱۴ در سن ۴۲ سالگی در یگان پزشکی ارتش کانادا ثبت نام کرد او در ۲۴ اکتبر ۱۹۱۴ با آرام‌اس فرانکونیا وارد بریتانیا شد. او و همتایانش در خدمات پرستاری ارتش کانادا به دلیل یونیفرم پرستاری آبی رنگ به «پرندگان آبی» معروف بودند.
از دود سیه میشود از آب خراب آئینه دل هماره بی رنگ خوش است
شمشیر خجالت که کشد لاف درونان بی رنگ برآید ز جگر نیشتر ما
همیشه جلوهٔ او در لباس بی رنگی است قبای رنگ به بالای حسن او تنگ است
دوستداران شعر و ادبیات با انتشار فراخوانی از همه علاقه‌مندان به اشعار سکرانی خواستند تا با چفیه‌های آبی رنگ حضور پیدا کنند. همچنین در مراسمی که در سوسنگرد برای این شاعر برگزار شد امام جمعه سابق سوسنگرد{احمد ساری اصل} گفت که نام یک منطقه یا میدانی باید به اسم سکرانی در شهر سوسنگرد زده شود.
معجزم بی رنگ سحری نیست برهانش نگر گشت هارون جای هامان طعمه ثعبان من
بی رنگ به رنگ چون تجلی بنمود گشتند [عدوی] هم خلیل و نمرود
این رنگ همه هوس بود یا پنداشت او بی رنگ است رنگ او باید داشت
صبغة اللّه رنگ بی رنگی بود شو به رنگ او که مانی تا ابد
زو همه نقش ها و او بی نقش زو همه رنگ ها و او بی رنگ
بدین بی رنگی و پستی و زشتی چرا اندر ردیف ما نشستی
قسمت اعظم بافته‌های نخستین ایران در گذشته که به غرب صادر می‌شد از خراسان بوده‌است به ویژه فرش‌های باریک و دراز با نقشه هراتی و زمینه آبی رنگ.
تقویم پیش روی برای بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ جدیدترین تقویم بازی‌ها است که در دسترس عموم قرار دارد و آخرین بار در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۷ از سوی مسئولین بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ به روز شده‌است. هر جعبه آبی رنگ نشانهٔ حداقل یک واقعه ورزشی است که در حیطه هر رشته خاص برگزار می‌شود. جعبه آبی رنگ نشانهٔ روز آخر مسابقات و بازی‌های روز فینال است که مدال در آن روزها در آن رشته خاص تقسیم می‌شود.