الاشهر
معنی کلمه الاشهر در دانشنامه عمومی

الاشهر

معنی کلمه الاشهر در دانشنامه عمومی

آلاشهر. آلاشِهِر ( به ترکی استانبولی: Alaşehir ) که در گذشته با نام فیلادلفیا ( یونانی :Φιλαδέλφεια به معنی شهر محبت برادرانه ) شناخته می شد شهری است در کشور ترکیه که در استان مانیسا واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۴۶٬۵۴۴ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۷٬۱۱۷ نفر می باشد.
آلاشهر در گذشته به نام فیلادلفیا شناخته می شد. این شهر در سال ۱۸۹ قبل از میلاد توسط شاه اومنس دوم از پرگامون تأسیس شد. اومنس دوم این شهر را به نام برادرش آتالوس دوم که تعهدش به وی لفب «فیلادلفوس» ( کسی که برادرش را دوست دارد ) داده بود نامگذاری کرد. مهمترین معروفیت این شهر به خاطر یکی از هفت کلیسای کتاب مکاشفه یوحنا در عهد جدید است.
در زمان رومیان شهر فیلادلفیا در استان ساردیس قرار داشت. در زمان تیبریوس این شهر دچار زمین لرزه شدیدی شد و بخشهای زیادی از آن نابود شد. به همین دلیل تیبریوس دستور داد این شهر از پرداخت مالیات معاف باشد.
با اینکه چندین شهر تاریخی دارای نام فیلادلفیا هستند، شهر فیلادلفیایی که در کتاب مکاشفه یوحنا از آن نام برده می شود قطعاً این شهر است. فیلادلفیا ششمین کلیسای کتاب مکاشفه یوحنا است و در این کتاب به طور اختصاصی نامه ای به آن نوشته می شود. مسیحیان فیلادلفیا تحت آزار شدید توسط یهودیان بودند که توسط کتاب مکاشفه یوحنا «کنیسه شیطان» نامیده می شوند. تاریخ زمین لرزه شهر ممکن است دلیل آن باشد که نام کلیسا ستون برده شده است. کلیسای مورد اشاره در کتاب مکاشفه یوحنا در این شهر کلیسای سنت جان است.
فیلادلفیا در زمان بیزانس شهری بسیار پررونق بود و به نام آتن کوچک شناخته می شد. این نام احتمالاً به این مسئله اشاره دارد که این شهر به طور کامل مسیحی نشده بود. در سال ۱۰۷۴ میلادی این شهر توسط ترکان تسخیر شد. در سال ۱۰۹۸ در زمان جنگهای صلیبی اول این شهر دوباره به تسخیر بیزانس درآمد. در چهار قرن بعد این شهر در تسخیر بیزانس باقی ماند تا اینکه دوباره در قرن ۱۴ توسط ترکان احاطه شد. در سال ۱۳۹۰ این شهر توسط ترکان دوباره تسخیر شد. دوازده سال بعد تیمور لنگ این شهر را تسخیر کرد و از جسد مردمان آن دیواری ساخت.
معنی کلمه الاشهر در دانشنامه اسلامی
جملاتی از کاربرد کلمه الاشهر

معنی کلمه الاشهر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
شهر (۲۱ بار)
ماه. و آن با رؤیت هلال شروع شده و با رؤیت مجدّد منقضی می‏شود و اصل آن چنانکه در مجمع فرموده به معنی ظهور است علت این تسمیه آن است که با رؤیت هلال داخل شدن ماه آشکار می‏شود. . یعنی حمل و شیر باز شدن انسان سی ماه است. جمع قلّه اشهر و جمع کثرت آن شهور است مثل . مراد از اشهر چنانکه روایات بیان می‏کند شوال، ذوالقعده،ذوالحجه است. و مثل . این آیه روشن می‏کند که خداوند خود چنین اراده فرموده که از روز خلقت آسمانها و زمین ماه‏های‏ تمام کننده سال دوازده باشد. مراد از کتاب شاید کتاب تکوین و دنیا و شاید لوح محفوظ باشد. راجع به ماه‏های حرام و احکام آنها، همچنین آیه ، ، . به «حرام» رجوع شود. و آیه . در «ریح» گذشت.

جملاتی از کاربرد کلمه الاشهر

كلمه (اذان ) به معناى اعلام است . و اين آيه تكرار آيه قبلى كه فرمود: (برائه منالله و رسوله ) نيست زيرا هر چند برگشت هر دو جمله به يك معنا يعنى بيزارى ازمشركين است ، ولى آيه اولى برائت و بيزارى از مشركين را تنها به خود مشركين اعلام مىكند. به دليل اينكه در ذيل آن مى فرمايد: (الى الذين عاهدتم من المشركين ). بخلافآيه دوم كه خطاب در آن متوجه مردم است نه خصوص مشركين تا همه بدانند كه خدا ورسول از مشركين بيزارند، و همه براى انفاذ امر خدا يعنى كشتن مشركين بعد از انقضاءچهار ماه خود را مهيا سازند، چون در اين آيه كلمه الى الناس دارد. و نيز بهدليل تفريعى كه در سه آيه بعد كرده و فرموده : (فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلواالمشركين حيث وجدتموهم ...)

عده اى ديگر گفته اند: اين آيات در اول ماه شوال درسال نهم هجرت نازل شده . و قهرا مقصود از چهار ماه ،شوال و ذى القعده و ذى الحجه و محرم است و اين چهار ماه با تمام شدن ماه هاى حرام تماممى شود و آنچه آنان را وادار به اين قول كرده اين ست كه گفته اند منظور از جمله (فاذاانسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا...)، كه بعد از دو آيه ديگر است ماههاى حرام معروف يعنى ذى القعده و ذى الحجه و محرم است كه انسلاخ آن ها با انقضاء ماه هاى چهارگانه مورد بحث مطابقت مى كند، و اين قول دور از صواب و ناسازگار با سياق كلام است و قرينه مقام هم با آن مساعد نيست .

و به همين جهت قرآن اين كتاب عزيز هم در مورد دقيق ترين عهدها و هم بى اهميت ترين آنموارد با صريح ترين بيان و روشن ترين سخن از نقض عهد منع كرده ، از آن جمله فرموده : (براءة من اللّه و رسوله الى الذين عاهدتم من المشركين فسيحوا فى الارضاربعة اشهر و اعلموا انكم غير معجزى اللّه ، و ان اللّه مخزى الكافرين  و اذان من اللّه ورسوله الى الناس يوم الحج الاكبر ان اللّه برى من المشركين و رسوله فان تبتم فهوخير لكم و ان توليتم فاعلموا انكم غير معجزى اللّه ، و بشر الذين كفروا بعذاب اليم الا الذين عاهدتم من المشركين ثم لم ينقصوكم شيئا، و لم يظاهروا عليكم احدا، فاتموااليهم عهدهم الى مدتهم ، ان اللّه يحب المتقين  فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجد تموهم و خذوهم و احصروهم و اقعدوا لهمكل مرصد)

فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيثوجدتموهم و خذوهم و احصروهم و اقعدوا لهم كل مرصد فان تابوا و اقاموا الصلوه و آتواالزكوه فخلوا سبيلهم ان الله غفور رحيم (5)
فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم و اقعدوالهم كل مرصد

و در تفسير الدرالمنثور است كه ابو داود در ناسخ خود، و ابن منذر و ابن ابى حاتم ونحاس و بيهقى در سنن خود از ابن عباس روايت كرده اند كه در تفسير آيه :( الا الذينيصلون الى قوم ...) گفته است : اين آيه را سوره برائت نسخ كرده ، آنجا كه مى فرمايد: ( فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم )

و در تفسير عياشى از زراره از ابى جعفر (عليه السلام ) روايت كرده كه در تفسير آيه شريفه (فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم ) فرمود: (اشهرحرم ) از روز قربان شروع مى شود تا دهم ربيع الاخر.

برسانيد) (فاذا انسلخ ، الاشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم )