الکتروکاردیوگرام

معنی کلمه الکتروکاردیوگرام در فرهنگ عمید

نواری که تغییرات الکتریکی عضله بر روی آن ضبط می گردد، نوار قلب.

معنی کلمه الکتروکاردیوگرام در دانشنامه آزاد فارسی

اِلِکتروکاردیوگرام (electrocardiogram)
(یا: نوار قلب) نمودار حاصل از ثبت فعالیت الکتریکی قلب، با استفاده از الکترودهایی که روی پوست قرار می گیرند. از الکتروکاردیوگرافی برای تشخیص بیماری های قلب استفاده می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه الکتروکاردیوگرام

جنین‌های ۱۴ تا ۱۸ هفته ریتم شبانه‌روزی مشخصی را در سطح فعالیت خود نشان می‌دهند که هم توسط الکتروکاردیوگرام جنین و هم با اندازه‌گیری فعالیت حرکتی قابل تشخیص است. دوره‌های بیداری و خواب برای جنین با خواب و بیداری مادر مطابقت ندارند. جنین‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر بیشتر فعال هستند؛ و دوباره از ساعت ۷ عصر تا ۴ صبح در طی چهار تا شش هفته قبل از تولد، بیشترین حرکت را خواهند داشت که باعث اختلال در استراحت مادر نیز می‌شوند.
مهمترین ناراحتی‌هایی که مصرف‌کنندگان ایمیپرامین ابراز می‌کنند آثار آنتی کولینرژیک (مانند خشکی دهان، تاری دید، کاهش ضربان قلب، یبوست و تأخیر در دفع ادرار است. خواب آلودگی و گیجی نیز از مسائل برخی از بیماران است. البته به مرور نسبت به این آثار تحمل ایجاد می‌شود. همچنین در مورد بیماران بالای ۴۰ سال پیش از تجویز دارو انجام الکتروکاردیوگرام برای ارزیابی کار قلب توصیه می‌شود.اثرات کاهنده فشار خون کلونیدین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است کاهش یابد.
دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار به شکلی طراحی شده که توسط افراد معمولی استفاده شود که در حالت ایده‌آل باید آموزش دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار را دریافت کرده باشند. با این حال، تستی صورت گرفت که نتیجه آن به این صورت بوده‌است که، دانش آموزان کلاس ششم در مقایسه با یک اپراتور آموزش دیده که در مدت ۶۷ ثانیه دفیبریلاسیون شروع می‌کند، طی ۹۰ ثانیه مراحل دستگاه را شروع می‌کنند. دفیبریلاتورهای دستی و نیمه اتوماتیک در مقایسه با این دستگاه، پیچیده‌تر هستند که متخصصان از آن‌ها استفاده می‌کنند و در صورت ضربان قلب بسیار کند (برادی کاردی) می‌توانند به عنوان ضربان ساز عمل کنند و همچنین کارهای دیگری را انجام دهند که به یک اپراتور ماهر نیاز دارد تا بتواند الکتروکاردیوگرام را بخواند.
۱۹۴۹ الکتروکاردیوگرام دینامیک (نورمن هولتر)
این دستگاه با دستگاه الیوکور کاردیا موبایل مرتبط می‌باشد که امکان انتقال الکتروکاردیوگرام‌های ثبت شده توسط بیماران در جامعه را مستقیماً به پزشک‌ها می‌دهد. این توسط بیمارستان‌های دانشگاه لستر ان اچ اس تراست در یک قسمت مجازی برای نظارت و مدیریت بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می‌شود.
التهاب پوشش پریکاردی قلب به پریکارد حاد موسوم است و از علل مختلفی ناشی می شود. فروتمان پریکاردی و تغییرات مشخص الکتروکاردیوگرام از تظاهرات شایع پریکاردیت حاد هستند.