مدعیان بابیت

معنی کلمه مدعیان بابیت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مراد از ادعای بابیت این است که برخی ادعا می کنند که باب ۱ امام مهدی (علیه السلام) هستند، حال یا با ادعای سفارت همانند چهار نایب و سفیر امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دوران غیبت صغرا یا نیابت یا وکالت از ایشان و اموری مانند این. برخی چنین ادعا می کنند که هر زمان بخواهند، ایشان را می بینند و نامه ها را به ایشان می رسانند و پیام های ایشان را نیز به مردم می رسانند یا می گویند که با باب های امام (علیه السلام) در ارتباط هستند.
بی گمان، هرچه باوری، ژرفای بیشتری داشته، به حقیقت نزدیک تر باشد و در دل ها جای گیرد، افراد سوداگر و سودنگر، بیش تر در پی بهره های ناپاک از آن، برخواهند آمد.آموزه های مهدویت، به سبب ویژگی های ممتاز و پرجاذبۀ خود و این که همواره در عمق قلب های توده انسان ها نفوذ کرده است، بیش تر مورد بهره جویی و استفادۀ نادرست افراد کژرو قرار گرفته است. پیشینه پردامنۀ انحراف های پدید آمده در این عرصه ـ به ویژه فرقه های منحرف در مهدویت که به قرن های نخست اسلام باز می گردد ـ گواهی روشن بر این مدعاست. بررسی این انحراف ها و زمینه های پیدایی آن، می تواند در پیش گیری از فرو افتادن دوباره در این لغزش ها، نقش مهمی داشته باشد.
تلاش های سفیران خاص
از آن جا که پس از شهادت امام عسکری (علیه السلام) و آغاز غیبت صغرا، ارتباط رودرروی مردم با پیشوای معصوم قطع شد، سفیران خاص به گونه ای ویژه، برای راه نمایی مردم، تلاش های پردامنه ای را آغاز کردند. ایشان، از پراکندگی پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) جلوگیری کرده و رهبری شیعیان را به دست گرفتند.پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) رفته رفته، با این روش خو گرفته و کارهای خود را از راه سفیران چهارگانه پی گیری کردند و این خود، جایگاه بلندی را برای این سفیران رقم زد. در این میان، افرادی سست ایمان و کژاندیش برای رسیدن به اهدافی چند، به دروغ مدعی نیابت امام غایب شدند. در یک بررسی کوتاه برخی سرچشمه های این ادعاهای دروغین را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
منشأ ادعاهای دروغین
در این جا برخی سرچشمه های این ادعاهای دروغین بیان می شود:
← سستی ایمان
...

جملاتی از کاربرد کلمه مدعیان بابیت

او پس از سفرهای طولانی و دیدار با مانویان و بودائیان به بغداد بازگشت و نقطه تمرکز فعالیت‌های خود را در آنجا قرار داد. او در میان مردم می‌گشت و با انجام اموری خارق‌العاده آن‌ها را به عقاید خویش دعوت می‌کرد و به آنان این طور می‌گفت که مهدی موعود از طالقان ظهور خواهد کرد و ظهور وی نزدیک است. به همین جهت بزرگانی چون شیخ توسی، ابن اثیر و ابن ندیم او را در زمره مدعیان بابیت قرار داده‌اند.