مهدی موعود
معنی کلمه مهدی موعود در فرهنگ فارسی
معنی کلمه مهدی موعود در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه مهدی موعود در دانشنامه اسلامی
این کتاب؛ مشتمل بر شناخت امام زمان غائب از انظار است، مفصل ترین و جامع ترین کتاب فارسی امام عصر(عج) می باشد.
مؤلف، کتاب را از مباحث عقلی و نقل شواهد تاریخی از منابع خودی و بیگانه و رد شبهات منکران آن حضرت خالی نگذاشته است. پاورقی های این کتاب نیز، از خود مترجم می باشد.
علاوه بر این ترجمه، سه ترجمه دیگر نیز بر جلد سیزدهم بحار الأنوار شده است. ولی تنها ترجمه مرحوم شیخ محمد حسن ارومی دو سه بار چاپ سنگی و حروفی شده است. هر چند سبک نثر نویسی آن، تا حدی ساده و قابل فهم عموم است، ولی چون مقید بوده، سلسله سند را نقل کند، و حشو و زوائد مطالب را در ترجمه هم بیاورد، با توجه به شیوه چاپ های آن، تقریبا مورد استفاده مردم امروز که اصولا حوصله مطالعه این گونه کتاب های مغلق و قدیمی را ندارند، قرار نمی گرفت. به علاوه چون فاقد هر گونه توضیح و پاورقی لازم است، لذا قسمتهایی از بعضی روایات آن مورد دستبرد و سوء استفاده فرقه بابی و بهایی و ازلی قرار گرفته و حداکثر استفاده از آن برای رواج آئین خود نموده و بدان وسیله بسیاری از مردم ساده لوح و بی اطلاع را گمراه ساخته اند!
به طوری که اطلاع داریم، بسیاری از خریداران آن ترجمه نیز فرقه بهایی می باشند! فرقه بهایی ترجمه سابق سیزدهم بحار (چاپ اسلامیه!!) را به محافل تبلیغی خود می برند و با نشان دادن مواردی که قبلا تعیین نموده و برای بدام انداختن افراد ساده دل و مسلمانان بی اطلاع تازه وارد، آماده ساخته اند، نخست آنها را در عقیده سابق خود متزلزل و گیج می کنند، آنگاه رفته رفته بی چاره فریب خورده را به دام افسون و نیرنگ بهائیت که ماسک «تحرّی حقیقت و گفتگوی مذهبی» به آن زده اند، می اندازند.
[ویکی فقه] مهدی موعود (کتاب). مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کتابی مفصل در مهدویت است.
این کتاب، ترجمۀ جلد سیزدهم بحار الانوار است که به قلم مرحوم استاد علی دوانی به فارسی برگردان شده است. این اثر، حاوی گزارش تفصیلی با محتوای تاریخی - حدیثی در زندگانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
ساختار
ترجمۀ فارسی کتاب، با مقدمه و پاورقی های مبسوط مترجم همراه است. مقدمه و اضافات مترجم، با افزودن قصاید و قطعاتی چند از آثار ادب فارسی، نگارش یافته است.مترجم، در جای جای کتاب، در ردّ شبهات فرقۀ بهائیه و بابیه، نهایت تلاش خویش را به کار برده است.
عناوین مهم کتاب
عنوان های مهم کتاب، از این قرار است:
← عناوین مقدمه های کتاب
...
جملاتی از کاربرد کلمه مهدی موعود
برخی با توجه به اساتید زیدی و نیز عدم تصریح فرات به دوازده امامی بودن و ذکر روایتی از زید بن علی در اختصاص عصمت به پنج تن آل عبا احتمال دادهاند که فرات در هنگام نوشتن تفسیر زیدی بودهاست. البته روایات فرات از صادقین و علی بن موسی الرضا و ذکر روایات متعدد دال بر خروج مهدی موعود که بر خلاف دیدگاههای زیدیه است؛ احتمال زیدی بودن فرات را ضعیف میکند.
ولی امر خداوند مهدی موعود نظام دهر وصی محمد محمود
نمونه بارز اجرای این شیوه حکومتی تا حد زیاد حکومت پیامبر اسلام و حکومت علی و حسن و حسین در صدر اسلام میباشد که به مفهوم واقعی حکومت دینی بسیار نزدیک بود و به اعتقاد شیعه نمونه بسیار اعلای آن در زمان ظهور مهدی موعود متحقق میشود هر چند که از جهات نظری اجرای صد در صد حکومت دینی از آرمانهاست ولی حکومت معصومین تا اندازه بسیار زیاد به حکومت دینی نزدیک است.
پیامبر در این حدیث از امام مهدی موعود هم یاد کرده است.
میلاد سعید مهدی موعود است آفاق پر از نشاط زین مولود است
برخی از مجلدهای این کتاب نیز با موضوع خاص، به صورت مجزا و جداگانه منتشر گردیدهاند. برای مثال جلد سیزدهم بحارالانوار که با موضوع غیبت و امام دوازدهم شیعیان است با عنوان مهدی موعود در انتشارات کتاب جمکران با ترجمه علی دوانی به چاپ رسیدهاست.
ماه شعبان شد ربیع خلق تا فاش اندران مهدی موعود دیدار پیمبروار کرد
اکثریت اهل سنت پسر حسن عسکری را مهدی موعود نمیدانند و معتقدند مهدی هنوز متولد نشده با این حال معتقدند مهدی از نسل محمد خواهد بود. به عقیده اکثریت اهل سنت و همچنین شیعیان اسماعیلی و نیزاری حسن عسکری اصلاً صاحب پسر نشدهاست. برخی دیگر معتقدند مهدی نمیتوانست برای سالیان دراز از زمان حسن عسکری تا به حال عمر کند.
از گزارشاتی که برای اثبات لقب بودن بقیةالله برای امام دوازدهم مورد استناد است، عبارتاند از گزارشی که از امام ششم جعفر صادق پرسیده شدهاست که: «آیا هنگام سلام به مهدی موعود باید وی را امیرالمؤمنین خطاب کرد؟» جعفر صادق در پاسخ فرمودهاست: «احدی جز علی بن ابیطالب نباید به این نام خوانده شود و هرکس بعد یا قبل از وی کس دیگری را به این نام خوانده، کافر بودهاست.» سپس در جواب سوالکننده که چگونه باید سلام کرد گفتهاست: «بگوئید: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقیَّةُ اللهُ» و سپس آیهٔ ۸۶ سورهٔ هود را خواندهاست که «آنچه خدا برای شما باقی میگذارد (بقیةالله) بهتر است، اگر واقعاً به خدا ایمان دارید.»
هادی امم، مظهر حق، مهدی موعود آن قائم غایب، زنظر، واقف اسرار
یگانه مهدی موعود حجة بن حسن بزرگ مقصد یزدان ز اول و آخر
گشتند محبان تو از جان و جهان سیر ای مهدی موعود بزن دست به شمشیر
آنها به کمک قزلباشان مذهب ایرانیان از سنی به اجبار به شیعه دوازدهامامی تغییر دادند. رسمیکردن تشیع دوازدهامامی موجب تحول اساسی در ارزشها و هنجارهای جامعه شد. بسیاری از ارزشها جنبه مذهبی پیدا کردند و برخی باورهای نادرست نیز رواج یافتند. قزلباشها جمعی از افراد تعصبی بودند که شاه اسماعیل صفوی را مرشد خود با صفات الهی میدانستند. قزلباشها، شاه اسماعیل یکم را تجسم خدا یا مهدی موعود بر روی زمین میپنداشتند. نزدیکی فرهنگی ایران امروز با صفویه، موجب ماندگاری بسیاری از اعتقادات و سنتها شد و باید ریشه برخی خرافههای موجود را در این دوره جستجو کرد.
به یمن مولد مسعود مهدی موعود زمین بعرش برین از شرف گرفته سبق
علاوه بر مردان، زنان نیز از رجعتکنندگان هستند. بر اساس روایتی از محمد باقر، زنی به نام حمیرا که فاطمه زهرا را مورد اذیت و آزار قرار دادهاست، در قیام مهدی موعود رجعت میکند و توسط حجت بن الحسن، محاکمه خواهد شد. به گزارش شیخ صدوق در علل الشرایع، این زن، عایشه — همسر محمد — است که توسط حجت بن الحسن، حد بر او جاری خواهد شد. بر طبق روایتی از جعفر صادق که توسط طبری در دلائل الامامه گزارش شدهاست، سیزده زن از جمله یاران حجت بن الحسن هستند که وظیفه مداوا کردن مجروحان جنگی را عهدهدار هستند.
این اثر در پاسخ به سؤالی از طرف سید یوسف سدهی اصفهانی، یکی از رهبران مذهبی نجف نوشته شده که در مورد رجعت مهدی موعود سؤال پرسیده بود. این اثر در همان روز دریافت سؤال نوشته شده و به وسیله واسطی به فرد سؤال کننده رسانده شد.