قراول خانه

قراول خانه

معنی کلمه قراول خانه در لغت نامه دهخدا

قراولخانه. [ ق َ وُ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) پاسگاه. مکانی باشد بلند، یک فرسخ از شهر دور و جمعی از حارسان شب و روز بالای آن چشم براه باشند اگر سیاهی غنیم از دور ببینند برای اِخبار مردمان درون شهر آتشی برکنند، و حارسان مذکور را در فارسی دیده بان گویندهرچند بمعنی مطلق نگهبان است. ( آنندراج ). جایی که در آن قراولان منزل دارند. ( ناظم الاطباء ) :
میان ابروش پر ریو و رنگ است
قراولخانه شهر فرنگ است.محسن تأثیر ( از آنندراج ).
قراولخانه. [ ق َ وُ ن َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان احمدآباد بخش تکاب شهرستان مراغه واقع در 36 هزارگزی شمال خاوری تکاب و 9 هزارگزی خاور راه ارابه رو نصرت آباد به تکاب. کوهستانی معتدل سالم. سکنه آن 272 تن. آب آن از چشمه و محصول آن غلات ، بادام ، حبوبات ، کرچک و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی آنان جاجیم بافی است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
قراولخانه. [ ق َ وُ ن ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش برازجان شهرستان بوشهر واقع در 18000 گزی شمال برازجان کنار شوسه شیراز به بوشهر. موقع جغرافیایی آن دامنه گرمسیر مالاریائی است. سکنه آن 84 تن. آب آن از چاه و محصول آن غلات ، تنباکو، خرما و هندوانه و شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه قراول خانه در فرهنگ معین

( ~ . نِ ) [ تر - فا. ] (اِمر. ) ۱ - مکانی بلند قریب یک فرسنگ بیرون شهر که شب و روز سربازان در آن مراقب بودند و چون سپاه دشمن را از دور می دیدند برای اطلاع مردم شهر آتش روشن می کردند یا به وسیله ای آنان را آگاه می ساختند. ۲ - اطاقی که قراولان یک واحد ن

معنی کلمه قراول خانه در فرهنگ عمید

پاسدارخانه، پاسگاه، محلی که عدهای قراول در آنجا به سر برند.

معنی کلمه قراول خانه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - مکانی بلند قریب یک فرسنگ بیرون شهر که شب و روز سربازان در آن مراقب بودند و چون سپاه دشمن را از دور می دیدند برای اطلاع مردم شهر آتشی روشن می کردند یا بوسیله ای آنانرا آگاه می ساختند : میان ابروش پرریو و رنگست قراولخانه شهر فرنگست . ۲ - اطاقی که قراولان یک واحد نظامی در آن مستقرند پاسدارخانه .
دهی از دهستان حومه بخش برازجان شهرستان بوشهر واقع در ۱۸٠٠٠ گزی شمال برازجان کنار شوسه شیراز به بوشهر موقع جغرافیائی آن دامنه گرمسیر مالاریائی است سکنه آن ۸۴ تن است .

معنی کلمه قراول خانه در دانشنامه عمومی

قراول خانه (دشتستان). قراول خانه، روستایی است از توابع بخش مرکزی در شهرستان دشتستان استان بوشهر ایران.
این روستا در دهستان دالکی قرار دارد و براساس سرشماری رسمی، جمعیت آن ۳۵۱ نفر ( ۹۴ خانوار ) است ( سرشماری سال ۱۳۹۰ ) . براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۷۸ نفر ( ۳۴ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه قراول خانه در ویکی واژه

مکانی بلند قریب یک فرسنگ بیرون شهر که شب و روز سربازان در آن مراقب بودند و چون سپاه دشمن را از دور می‌دیدند برای اطلاع مردم شهر آتش روشن می‌کردند یا به وسیله‌ای آنان را آگاه می‌ساختند.
اطاقی که قراولان یک واحد نظامی در آن مستقرند، پاسدارخانه.

جملاتی از کاربرد کلمه قراول خانه

🏕مناطق دیدنی روستا:امامزاده سیده سکینه خانم جوادی ازنوادگان امام جواد (ع)، دول-دول-بند، تپه باستانی که در زلزله ۱۳۴۱ بوئین زهرا تخریب شد، قراول خانه ، آرامگاه خاندان سالور (عبداله میرزا نوه محمدعلی شاه قاجار)، چشمه، امام دره، چهار مقام، باغ‌های انگور برزلجین، بند، دام قیه ، قصبه، جنگل درمسیر روستای کورچشمه واقع است.