یک دو

معنی کلمه یک دو در لغت نامه دهخدا

یک دو. [ ی َ / ی ِدُ ] ( اِ مرکب ) یک ودو. یک به دو. گفتگوی بی معنی. ( ناظم الاطباء ). بگونگو. مشاجره. || ( عدد مرکب ، ص مرکب ، اِ مرکب ) عدد تقریبی و تردیدی. ( یادداشت مؤلف ). عدد مشکوک و مردد میان یک و دو. اندکی. لختی. چندی : هر روز من تنها پیش او شدمی و بنشستمی و یک دو ساعت ببودمی. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 336 ).
یک دو جام از روی مخموری بخور
یک دو جنس از روی یک جانی بخواه.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 662 ).در ره آمد بعد تأخیر دراز
تا به گوش شیر گوید یک دو راز.مولوی.کنون سر همه التفاتها آن است
که یک دوسال دهی رخصت صفاهانم.صائب.- یک دو کردن ؛ در جا زدن یا با شماره یک و دو قدم برداشتن و نهادن.
- || در بازی فوتبال ، پاس دادن بازی کن و خط حمله توپ را به یار خود و بازگرداندن او به پاس دهنده اول با سرعت برای اغفال مدافعان.

جملاتی از کاربرد کلمه یک دو

یوم پنج‌شنبه ۱۲، بعد از چای صبح با چهل نفر از سوارهای طایفه بلوچیه سوار شدیم لب هیرمند رفتیم. سوارها چند قطعه دُرّاج و تیهو شکار کردند قدری تماشا کرده به برج آس که لب رود هیرمند بود رفتیم. برج آس را با آجرهای کهنه قدیم ساخته بودند. این برج را حشمت‌الملک ساخته‌است. مدام پنجاه نفر از سرباز فوج قائین با یک دو نفر صاحب‌منصب در آن‌جا ساخلو می‌باشند. این برج، مدور و خندقی هم به‌دور برج کنده‌بودند. دهنه خندق دو ذرع و نیم، عمق، سه ذرع، تخته‌پل هم داشت. زمانی که مستحفظ این برج، سوار و جمعیت را از دور دیدند فوراً تخته‌پل را برداشتند.
خویشتن را بزرگ پنداری راست گفتند یک دو بیند لوچ
به هر یک دو فرسنگ صد بار بیش فرو می‌گرفتند و بر می‌نهاد
این پارک جنگلی بزرگ شامل دو فاز یک (شرقی) و فاز دو (غربی) می‌باشد. فاز یک دو پیست دوچرخه سواری دارد پیست استقامت دوچرخه سواری نزدیک شش کیلومتر طول و مسیر یک طرفه می باشدو پیست سرعت نزدیک سه کیلومتر دارد.
شکل ۱: خطوط میدان مغناطیسی در اطراف یک دو قطبی مگنتو استاتیک. خود دو قطبی مغناطیسی در مرکز بوده و از کنار قابل دیدن است.
تا کی خورم ز عقل سیه کاسه خون دل؟ مستانه یک دو ساغر سرشار می کشم
وی هم اکنون با دوگلاس لوییز بازیکن استون ویلا در رابطه است.همچنین او یک دو جنس گرا است و قبل از رابطه با دوگلاس لوییز با رامونا باخمان بازیکن فوتبال بانوان در رابطه بود.
در مباحث قبلی با استفاده از یک عبارت دارای دیورژانس برای پتانسیل به یک دو قطبی رسیدیم این عبارت نتیجهٔ یک بار سطحی است. شکل آرایشی از باریکه‌ای از دو قطبی‌های مشابه را نشان می‌دهد باید از خارج سر و دم قطبی‌های مجاور یکدیگر را خنثی می‌کنند در یک سطح بسته هیچ خنثی کردنی اتفاق نمی‌افتد در عوض بر روی سطح سر دو قطبی‌ها نقش قطب مثبت و دم آن‌ها نقش قطب منفی را ایفا می‌کنند این دو سطح مخالف یک میدان الکتریکی ایجاد می‌کنند که جهت آن در خلاف جهت دو قطبی است این نظریه یک فرم ریاضی به خود می‌گیرد که به صورت زیر بیان می‌شود.
سابقاً در تهران خانه‌هایی بود که به «خانه‌های قَمر خانُمی» معروف بودند. دورتادور خانه اتاق بود، با حیاطی نسبتاً بزرگ که در هر یک دو اتاق آن خانواده‌ای زندگی می‌کردند.
لیستروساوروس به عنوان یک دو سینودونت، تنها دو دندان (یک جفت نیش عاج مانند) داشت و گمان می‌رود که منقاری شاخی داشته باشد که برای گاز گرفتن تکه‌های گیاه استفاده می‌شود. این جانور گیاهخوار و تنومند بوده، ساختار شانه ها و مفاصل لگن نشان می دهد که لیستروساوروس به صورت زمین‌پیمایش راه می‌رفته است. اندام های جلویی حتی قوی تر از اندام های عقبی بودند و تصور می شود این حیوان حفار قدرتمندی بوده که در لانه می‌زیسته است.
دوستی در سمر کتابی داشت یک دو صفحه به پیش من برخواند
کدخدای خانه دادش یک دو نان نانها بگرفت و چابک شد روان
به گوش رومیان از یک دو فرسنگ همی آمد خروش و ناله از زنگ
تا جمع شود یک دو سه دینار حرامت دیدن همه شب خواب پریشان چه ضرور است؟
چشم به عنوان یک دو قطبی عمل می کند که در آن قطب قدامی مثبت است و قطب خلفی منفی است.
حرام باشد می خورد نزد مخموران که یک دو جرعه ز باقی جام نفرستاد
تحقیق متنی یکی از روش‌های تحقیق طراحی کاربر-محور بخشی از متدولوژی تحقیق متنی است. یک تحقیق متنی معمولاً تشکیل شده از یک مصاحبه یک به یک دو ساعته بوده که در آن محقق به مشاهده کاربر طی انجام فعالیت‌های عادی می‌پردازد و در مورد این فعالیت‌ها با کاربر به بحث می‌پردازد.
برخی کارشناسان نیز با توجه به حجم نقدینگی در کشور نسبت به آثار این طرح هشدار داده‌اند: «اگر این قانون، درست تدوین نشود منجر به فرار سرمایه‌های از بازار مسکن می‌شود. چون سرمایه‌گذار به دنبال کسب سود مطمئن و بالا است ناچار می‌شود سرمایه‌های خود را به سمت بازارهایی چون طلا، ارز و حتی ممکن است نان مردم هدایت کند… در یک دو سالی آینده که با مشکلاتی چون خشکسالی مواجه هستیم، این خطر وجود دارد که سودا گری که تنها به فکر کسب درآمد بیشتر و حفظ پول خود است سرمایه خود را حتی در بازار مواد غذایی به کار بگیرد. اگر به واقع ما به تولید فکر نکنیم و بخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم … به خودی خود به هیچ وجه نمی‌توانیم در باز کردن گره کور بازار مسکن موفق شویم.»
سر بر فلک برد ز علو آنکه مر ترا چون دامن تو بوسه دهد یک دو بار پای
طوطی به یک دو حرف مکرر عزیز شد تکرار حرف، عیب ز شیرینی کلام نیست