هفتصد

معنی کلمه هفتصد در لغت نامه دهخدا

هفتصد. [ هََ ص َ ] ( عدد مرکب ، ص مرکب ، اِ مرکب ) هفت برابر صد. هفت مرتبه صد تا. نماینده آن در حساب جُمَّل «ذ» ( منقوط ) است.

معنی کلمه هفتصد در فرهنگ عمید

هفت بار صد، عدد «۷۰۰».

معنی کلمه هفتصد در فرهنگ فارسی

عدد۷٠٠هفت تاصدتایی
عددی اصلی معادل هفت بارصد (۷٠٠ ) پانصد بعلاو. دویست .

جملاتی از کاربرد کلمه هفتصد

قوله: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا الرِّبَوا ربا بر بندگان حرام کرد، یعنی که: چون یکی قرض دهید، دو وا مستانید. و آن گه خود جلّ جلاله از تو قرض خواست، و یکی به ده خواست، لا بل که به هفتصد خواست. اشارت میکند که این مقتضی کرم است و خلق را این کرم نرسد که این سزاء ربوبیّت است و صفت الهیّت. آن گه گفت: وَ اتَّقُوا اللَّهَ، پس گفت: وَ اتَّقُوا النَّارَ اوّل خطاب با عارفانست و محبّان، و آخر خطاب با مذنبان و عاصیان. با عارفان میگوید: در من نگرید و با هیبت و رهبت باشید. و عاصیان را میگوید: از آتش عقوبت ما بر اندیشید و از آن بترسید. این منزلت عوام مسلمانان است و آن رتبت خواصّ مؤمنان، و شتّان ما بینهما. و رونده تا این منزل عوام باز نگذارد، بآن مقام خواص نرسد. نه بینی که وَ اتَّقُوا اللَّهَ فرا پیش داشت و ثواب آن فلاح نهاد، که اعلی الدّرجات در فردوس اعلی آنست و آن گه بیان کرد و باز نمود که راه این مقصد منزل وَ اتَّقُوا النَّارَ است، و ثمره وَ اتَّقُوا النَّارَ رحمت خداست، چنان که گفت: لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ یعنی از عقوبت من بترسید، تا رحمت من بشما رسد، و آن گه برحمت من بتقوی رسید، و از تقوی بفلاح رسید، و هو الرّضوان الأکبر و الفوز الأعظم.
جنید گوید سری رقعۀ بمن داد گفت ترا این بهتر از هفتصد قصّه و حدیث بعلوّ، اندرو نبشته بود.
تا سال ۲۰۰۶، چهار میلیون و هفتصد هزار کپی از آلبوم در ایالات متحده به فروش رفته‌است.
پس از آنکه سردار اسعد متقاعد گشته بود که عملأ وارد درگیری علیه محمدعلی شاه گردد، ابتدا در سال ۱۲۸۷ ه. ش یوسف‌خان امیر مجاهد را برای چند منظور، به ایران فرستاد. یوسف‌خان ابتدا به بختیاری رفته و به درخواست علیقلی خان، موضوع فتح اصفهان و تهران را با برادران و عموزاده‌های خویش مطرح نمود و بمنظور رفع کدورت با عموزاده‌ها، یعنی ضرغام السلطنه و سلطان محمد خان سردار اشجع و غلامحسین خان سالار محتشم پیمان نامه‌ای نوشتند. سپس امیر مجاهد شروع به جمع‌آوری نیرو و قشون نمود و تا زمان ورود سردار اسعد به بختیاری، تعداد هفتصد سوار زبده بختیاری، مهیا نمود.
پس از بازداشت تتلو ده‌ها نفر از تتلیتی‌ها با تجمع در برابر دادگاه خواستار آزادی او شدند. آن‌ها همچنین اقدام به اشتراک‌گذاری شعارها و هشتگ‌هایی در تأیید بی گناهی تتلو اقدام کردند. ظرف سه روز پس از دستگیری او در سال ۱۳۹۵ در اینستاگرام هفتصد هزار کامنت دربارهٔ او پست شد. هشتگ‌هایی چون #تتلو، #تتلو_را_آزاد_کنید و #جای_هنرمند_زندان_نیست در رسانه‌هایی چون توییتر و اینستاگرام داغ شدند. هواداران او همچنین دربرابر دادسرا تجمع برگزار کردند.
ای مادر! اینک جوی روان و آب زلال. مریم از آن آب شربتی بیاشامید، و بآن طهارت کرد، سکونی در وی پدید آمد، آرزوی طعامش خاست، عیسی گفت: «هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ». گفته‌اند هفتصد سال بود که آن درخت خشک بی سروی شاخ در آن بیابان مانده بود، اللَّه تعالی آن را نگاه میداشت تا روز ولادت عیسی معجزه وی گرداند، و فرا عالمیان نماید که آن خداوندی که قادر است از چوب خشک رطب آرد، قادر است که بی پدر عیسی را از مادر در وجود آرد. مریم با آن ضعیفی برخاست، و دست فرا آن درخت خشک برد، چون برد، دست وی بآن چوب خشک رسید، تر شد و تازه و سبز گشت و بار آورد، و هم در آن حالت رطب شد و پیش وی ببارید بسر وی.
جعفری در ۱۲ آبان ۱۴۰۰ بیان داشت که ایران ظرفیت تولید غذا برای هفتصد میلیون نفر را دارد. این گفته جعفری با انتقاد گسترده مواجه شد و جعفری را متهم به توهین به شعور جامعه کردند.
همچنین در یک مسابقه پیام کوتاه که در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۰۹ با عنوان «آیا با رویکرد برنامه نود موافق هستید؟» که پس از صحبت‌های مخالفان برنامه برگزار شد، بیش از دو میلیون و صد هزار نفر شرکت کردند و بیش از یک میلیون و هفتصد هزار رأی موافق به برنامه ارسال کردند.[نیازمند منبع]
اسماعیل دوستی در این انتخابات با کسب نود و دو هزار و هفتصد رای، نفر چهل و هفتم انتخابات شورای شهر تهران شد. لازم است ذکر شود که محسن هاشمی سر لیست اصلاح طلبان یک میلیون و هفتصد هزار رای کسب کرد و نفر اول شد. همچنین قابل ذکر می‌باشد که آقای اسماعیل دوستی از حمایت قاطع جمعیت اتحاد زاگرسیان ایران اسلامی برخوردار شد.
آن مهجور مطرود هفتصد هزار سال مهمان پندار بود. با خود درست کرده که در معدن او زر است، و خود کبریت احمر است! چون نقد خویش بر محک صفوت آدم زد، نقدش قلب آمد. در معدن خود نفط و قیر دید، و بجای زر سبج سیاه دید:
این شهر پیشینهٔ تاریخی دارد و قدمت مسجد جامع در محلهٔ اشترجان به بیش از هفتصد سال پیش بازمی‌گردد.
به ما از آنچه بر جای خود می‌رسد یکی دانه را هفتصد می‌رسد
وی در ایجاد ساختمان‌های عام‌المنفعه نیز به فعالیت پرداخت، که نمونه آن مدرسه علمیه حضرت ولی عصر در قم است، که این مدرسه با مساحتی نزدیک به هفتصد متر و داشتن بیش از چهل حجره و چند مدرسه و کتابخانه است. همچنین وی در بنای ده‌ها مسجد و مدرسه در گوشه و کنار استان مازندران با کمک‌های مالی خود شرکت کرد.
دست او خالی نخواهد ماند سالی هفتصد پای او خالی نخواهد ماند ماهی صدهزار
بود تاریخ سال هفتصد و چار که نوشت اینحروف بی اکراه
ز هجرت نبوی رفته بود هفتصد و هشت دوشنبه از مه شعبان گذشته پانزده روز
تاریخ سال هفتصد و سی و سه چون بشد از هجرت رسول بحق فخر مرسلین
لرد کرزن که در سال ۱۸۹۰ م (۱۳۰۷ ق) از آن ناحیه گذر کرده جمعیت آن را تقریباً هفتصد نفر برآورد کرده‌است.
هجرت گذشته هفتصد و پنجاه و چار سال کین بیت شد تمام بر ابیات این بنا